Vuoden 2008 MM-sarjaan pyrkivät tallit

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Kipaisee vain Biltemassa ostamassa suuren muovikatoksen ja asettaa sen varikkosuoran päähän, siihen lisäksi pari klappituolia ja valkoinen muovipöytä niin siinähän se jo on, uusi varikkopilttuu :idea: Kun miettii asiaa syvällisemmin, on hyvä asia että F1-sarjaa palautetaan takaisin maanpinnalle, ei ehkä "aikaa ennen -90 lukua", kuitenkin takaisin enemmän kohti yksityisyritteliäisyyttä ja pioneerihenkeä. Ainut mutta on vain se, ettei nykyisiin mittasuhteisiin paisuneet suurten tallien mahdollisuudet kehittää autoa lähes rajattomasti sovi yhteen noiden ajatusten kanssa. Fia ei pysty koskaan valvomaan suunnittelua ja rahankäyttöä niin tarkasti että jokainen mitenkään talliin kytköksissä oleva henkilö todella käyttäisi työssään vain sen rahamäärän mitä siihen joidenkin sääntöjen perusteella varattu. Ennen pitkää syntyy kuitenkin "vaatekaappituulitunneleita" puhumattakaan suunnittelijoista jotka tekevät töitä "pimeästi" ja vain "vuotavat" ajatukset toisen suunnittelijan tietoon ja niin edelleen. Ongelma on ollut tosin aina sama, aina on ollut niitä joilla on enemmän rahaa ja useimmiten myös enemmän menestystä, että ei nykyinen tai tarkemmin sanoen tuleva ole siihen verrattuna niin erilaista. Ihmettelen vain miten paljon noihin kustannusrajoihin ja niiden vaikutuksiin uskotaan. Monelle tulee vielä yllätyksenä ettei sillä minimisummalla vielä pitkälle päästäkään...
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Mä vähän miettiesin niin ett tää uus talli yhsittyis kolmesta yrittäjästä jotka on "paljastaneet" jo ittesä:
Eli Prodrivellä on tehtaat suun muut euroopassa
Penske haluaa nimensä sinne.
Ja sitten Pollock, Stoddart, Jordan tai Irvine halajavat tallipäälliköiksi. Meinaan että Richards ehkä kuitenkin keskittyy ralliin ja olemaan "vaan" Prodriven päällikkö. Vähän kuin Adrian Reynard BARrilla alussa.
Eli joku tällänen kehitelmä Penske powered by Prodrive :rolleyes:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
DAMSin edellisestä yrityksestähän on vierähtänytkin jo yli kymmenen vuotta?
 

Albert Park

Well-known member
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
798
Sijainti
Täällä!
Zep sanoi:
Ei muuta kuin esikarsinnat käyntiin... 12 tallia on kyllä mielestäni naurettava rajapyykki. Laittakoot vaikka isot tallit laihdutuskuurille, jotta pilttuut riittää. Puolitetaan tiimien nykyisin käytössä olevat kaksi "pilttuuta" yhteen, niin saadaan tilat 24:lle tiimille. ;) Radalle autoja mahtuu kyllä kiertämään, poikkeuksena Monaco enemmänkin kuin 26 -johon todella tulisi pyrkiä. Eihän alle 26 auton luokka ole terveellä pohjalla...

Mä oon täsmälleen samaa mieltä ja näyttää Dennisin Ronniekin puhuvan samaa. Hienoa! Musta esikarsinnoissa oli fiilistä, vaikka esimerkiksi -88 niitä Suomen mediassa ei juuri noteerattukaan. Pitäähän autourheilun kuninkuusluokassa olla yrittäjiäkin kunnon määrä.
Ja jos nyt olisi niin, että 22 tallia olisivatten kaikki yrittämässä niin joukossa saattaisi olla taas yhden auton tiimejäkin. Mutta mistä tarpeeksi kyvykkäitä kuskeja riittäisi? Varmasti kaikenmaailman Ananda Mikolat tulisivat lompakkoineen perjantai-aamuisin spinnailemaan radalle.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Tallien lisääminen olisi erinomainen asia, koska onhan tällöin enemmän nähtävää. Jopa liikuvat sikaanit ovat hyvä asia, koska niiden ansiosta lajissa kuitenkin joskus sattuu ja tapahtuu vähän enemmän, kunhan osaavat olla kolaroimatta vakavasti. Toki aidosti kovat tallit olisivat eniten tervetulleita. Keskikastin kilpailu vaikuttaa nyt niin tiukalta, että uusien tallien tuleminen sinne käytännössä vain parantaa parhaiden asemaa, kun tallit syövät toisiltaan pisteitä pois.

Mielestäni lajin pitäisikin pystyä uudistumaan muutenkin, kuin uusia talleja esittelemällä. Jos vain 8 ensimmäistä autoa saa MM-pisteitä, onko järkeä ajaa 26 autolla kilpaa? Tällöin liki 70% autoista jää ilman pisteitä. Tämä on mielestäni ollut F1-sarjan isoimpia ongelma aina: keskikastin tallien paremmuutta on mahdoton mitata, sillä ne saavat pisteitä vain ja ainoastaan onnenkantamoisten siivittämänä. (Ennenhän sai vain kuusi, mihin tuo kahdeksan parhaan palkitseminen oli hyvä muutos.) Esim. IRL:ssä pisteitä jaetaan 33 nopeimmalle ja bonuspisteitä vielä kisaa pisimpään johtaneille, mutta siellä voitosta ei palkita tarpeeksi isolla piste-erolla kakkoseen.

Tottahan kilpailun tasoittamiseen olisi muitakin keinoja, kuten lisäpainot, mutta niitä vastustetaan ilmeisen kiihkeästi. Tosin ensi kaudellahan niillekin avataan jo ovea moottorirangaistuksen myötä.

Asian vierestä:

Olenkin useaan otteeseen miettynyt erilaisia parempia pistejakaumia, jotka lisäisivät mielenkiintoa keskikastin ajeluun. Esim. 20-15-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-(vähintään 1 kaikille, joilla auto kulkee loppuun asti) kuulostaisi mukavalta, koska vanhat pisteet olisivat suunnilleen vertailukelpoisia kahdella kertomalla ja loppupään kuljettajienkin olisi syytä vääntää rattia, kun kyse olisi oikeasti tallien paremmuudesta eikä pelkästä sunnuntaiajelusta.

Myöskään kärjen tiukentunut kilpailu ei rankaisisi niin kovasti siitä, että kuljettaja jääkin kilpailussa esim. seitsemänneksi, vaikka ykkösen ja kakkosen eroa onkin kasvatettu nykyisin käytössä olevaan järjestelmään. Lisäksi bonuspisteitä voisi antaa aika-ajoista (3-2-1), nopeimmasta kierroksesta (1) ja kilpailua pisimpään johtaneelle (1), jolloin kokonaispistepotti viikonlopulta voisi olla 25 pistettä.

Tietääkö joku Bernie Ecclestonen, Max Mosleyn tai muiden valtaapitävien herrojen sähköpostiosoitteita - ei mitään fanipostia. Voisinkin lähettää tämän ehdotuksen siine. ;)
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
McHaka sanoi:
Lisäksi bonuspisteitä voisi antaa aika-ajoista (3-2-1), nopeimmasta kierroksesta (1) ja kilpailua pisimpään johtaneelle (1), jolloin kokonaispistepotti viikonlopulta voisi olla 25 pistettä.
Nykyisellä aika-ajosysteemillä en menisi antamaan kenellekkään siitä pisteitä, bensakikkailulla ei pidä mitään pisteita jakaa, pisteet pitää F1:ssä ansaita.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
ent.CART-sarjan pisteytys olisi hyvä ja talleja voisi olla 15 niin ei tarvittaisi esikarsintoja vaan aikkiksissa 30 autoa radalla. Tietty jotku tallit voisivat saada oikeuden ajattaa vain yhtä autoa.
Onko kukaan ehdottanut vielä Domea?
-Tallihan rakensi oman auton olikohan 1997??
Autoa taisivat testata Marco Apicella ja Shinji Nakano???
Onko nuista testeistä muuten kuvia/videoita/uutisia/aikoja/mitätahansa????
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CaPtEeNi sanoi:
Onko kukaan ehdottanut vielä Domea?
-Tallihan rakensi oman auton olikohan 1997??
Autoa taisivat testata Marco Apicella ja Shinji Nakano???
Onko nuista testeistä muuten kuvia/videoita/uutisia/aikoja/mitätahansa????
Domen F1-seikkailuista voi lukea tuolta: http://www.dome.co.jp/e/column/index.html
Varsin mielenkiintoista tekstiä, suosittelen. Lähinnä keskittyy yrityksen taustoihin, sikäli mielenkiintoinen juttu, että tallia oli tuomassa sarjaan lopulta Arrowsista palasen ostanut prinssi Malik Ado Ibrahim ja myöhemmin hollantilainen yritysrypäs. Ei kuitenkaan toteutunut etupäässä siksi, ettei sopivaa moottoria ollut tarjolla.

Enemmän itse testeistä ja kuva autosta löytyy taas tuolta: http://8w.forix.com/dome.html

Apicellan ja Nakanon lisäksi myös Naoki Hattori nähtiin testaamassa. Auto rakennettiin kai 1995 ja sillä testattiin vuosikymmenen lopulla aika pitkäänkin.

Enkuitenkaan usko, että Dome on nyt tulossa mukaan, sillä sellaisen käsityksen olen saanut, että olisivat jollain tapaa mukana Super Agurin yrityksessä.
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Heikki Kulta pitää kisaa kahden kauppana: Carlin tai Prodrive

Jos valinta tehdään ansioperustein, Trevor Carlinin talli on osoittanut, että paikka kuuluisi sille. Jos valinta tapahtuu poliittisin perustein, David Richardsin Prodrive vie paikan.
McLaren2 olisi vastatuulessa:
McLarenin kakkostalliksi kaavailtu Direxiv uhkaa karsiutua. Tiettävästi japanilaisyhtiö ei ole järin innoissaan McLarenin esittämistä taloudellisista vaatimuksista. Direxivin piti anoa F1-paikkaa yhdessä David Price Racingin (DPR) kanssa, mutta kumpikin pisti sisään oman anomuksen.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Oisko kellään heittää infoa DAMS:sin suunnitelmista Fykkösiin kaudeksi 1996? -Olivat rakentaneet autonkin 1995 vuodelle (kuva?) ja kuskeiksi oli muistaakseni tulossa Bouchut, Comas ja Bernard.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Ghost_Glove sanoi:
Onko tuo jo varmaa? Kolmosella annettiin ymmärtää, ettei
paikan saajaa ole vielä julkistettu.
Ei kai sitä virallisesti ole julkistettu, mutta aika varmaa on.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
- Kaikille hakeneille talleille on ilmoitettu, myös niille, joita ei hyväksytty mukaan. En voi kommentoida sitä, kuka hyväksyttiin, mutta päätös on tehty, FIA:n puheenjohtaja Max Mosley sanoi.
no comments:
David Richards ei perjantaina suostunut kommentoimaan hakemuksensa tilannetta suuntaan tai toiseen.
Entinen Minardi-pomo Paul Stoddart sen sijaan kertoi tulleensa hylätyksi uuden tallihakemuksensa kanssa.
- Saimme kirjeen, jossa sanottiin "ei tällä kertaa, mutta pitäkää yhteyttä". :D
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Provide F1 sarjaan

Prodrive F1-sarjaan kaudeksi 2008
MTV3 Julkaistu 28.04.2006 11:48 (päivitetty 12:18)

David Richardsin johtama Prodrive on hyväksytty formula ykkösiin kaudeksi 2008. Prodrive sai paikan F1-sarjaan nykyisten 11 tallin lisäksi. Kansainvälinen autourheiluliitto FIA julkaisi asian perjantaina.

Formula ykkösten tallipaikkaa haki 22 eri organisaatiota.

- Prodrivessa yhdistyi parhaiten taloudellinen varmuus, tekninen osaaminen ja kokemus autourheilusta. Lisäksi FIA tuntee sen rallin MM-sarjan kautta. Prodriven toimitusjohtaja David Richardsilla on myös kokemusta formula ykkösistä , FIAn puheenjohtaja Max Mosley perusteli valintaa.

Richards on ennen Prodrive-projektiaan toiminut formuloissa Benetton- ja BAR-tallien päällikkönä
 
Ylös