vuoden auto 2004

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Sam sanoi:
Joskus vuosia sitten, kun katselin noita vuoden auto tilastoja, niin tuli mieleen, että siellä on joku maakiintiö olemassa ja Italiastahan ei oikein muita saada ehdolle kuin fiiuja ja niitäkin he osaavat tehdä vain pieninä, niin siinähän sitä valittavaa sitten onkin:nope:
Ihan samaa olen ihmetellyt ja nyt kun vilkaisin tuota listaa niin jo on italialaisia (Fiiatteja, Alfoja, Lancioita) varmaan puolet :eek!:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos sillä logiikalla tehtäisiin autoja, että niihin ei laitettaisi mitään teknisiä uudistuksia, ajaisimmie vieläkin t-Fordin tasoisilla laitteilla.

Mielestäni nimenomaan edistyksellinen teknologia tulisi palkita, sillä se siirtyy aikanaan näihin käyttöautoihin. Vielä 15 vuotta sitten tavallisissa autoissa ei ollut ABS-jarruja, luistonestoja, airbageja, moniventtiilimoottoreita, tietokoneohjattuja moottorinohjauksia, erillisjousitusta edessä ja takana, matalaprofiilisia renkaita, kolariturvallista korirakennetta, ohjaustehostinta jne.

Ne on kaikki tullleet liki vakiovarusteiksi jopa aivan pienimpiin autoihin. Näitä eittämättä tärkeitä varusteita ei olisi osattu liittää pienempiin autoihin, ilman että ne olisi ensin olleet isommissa autoissa vakiona.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
pmv sanoi:
Jos sillä logiikalla tehtäisiin autoja, että niihin ei laitettaisi mitään teknisiä uudistuksia, ajaisimmie vieläkin t-Fordin tasoisilla laitteilla.

Mielestäni nimenomaan edistyksellinen teknologia tulisi palkita, sillä se siirtyy aikanaan näihin käyttöautoihin. Vielä 15 vuotta sitten tavallisissa autoissa ei ollut ABS-jarruja, luistonestoja, airbageja, moniventtiilimoottoreita, tietokoneohjattuja moottorinohjauksia, erillisjousitusta edessä ja takana, matalaprofiilisia renkaita, kolariturvallista korirakennetta, ohjaustehostinta jne.

Ne on kaikki tullleet liki vakiovarusteiksi jopa aivan pienimpiin autoihin. Näitä eittämättä tärkeitä varusteita ei olisi osattu liittää pienempiin autoihin, ilman että ne olisi ensin olleet isommissa autoissa vakiona.
Onneksi Citroen on oivaltanut tämän rohkean suuntautumistavan, parhaana esimerkkinä ID/DS:thumbup: Myös uusi C4 vaikuttaa mielenkiintoiselta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuo vuoden auto-listaus on siitäkin hauskaa luettavaa että mukana on koko historian ajalta kokonaista 2 edustajaa (Nissan ja Toyota) nousevan auringon maasta.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Black Leopard sanoi:
Tuo vuoden auto-listaus on siitäkin hauskaa luettavaa että mukana on koko historian ajalta kokonaista 2 edustajaa (Nissan ja Toyota) nousevan auringon maasta.
Nämä valmistavatkin 20 vuoden autoja ;)

Mutta tottahan on että vuoden autoja on tasan niin monta kauin arvosteluraatia, ja tuskinpa mikään raati on näkemyksissään täysin objektiivinen. Mahtaisikohan tämä raati olla varsin eurooppalainen :rolleyes:

Mielenkiintoista olis nähdä mitä malleja on kunakin vuonna sijoittunut kärjen taakse.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
J.Heldenview sanoi:
Pieni ja tilava, oikeankokoisella koneella.
Sä oot nyt kyllä erehtynyt. Bandassa on normaaliin käyttöön aivan liian tehokas moottori (60 hv). Viisikymmentä hevostahan on ehdoton yläraja.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv sanoi:
matalaprofiilisia renkaita
....
Näitä eittämättä tärkeitä varusteita
Juu onhan se tärkeää että rengasmelu ja urissa vetely kasvaa..;)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
J.Heldenview sanoi:
Nämä valmistavatkin 20 vuoden autoja ;)

Mutta tottahan on että vuoden autoja on tasan niin monta kauin arvosteluraatia, ja tuskinpa mikään raati on näkemyksissään täysin objektiivinen. Mahtaisikohan tämä raati olla varsin eurooppalainen :rolleyes:

Mielenkiintoista olis nähdä mitä malleja on kunakin vuonna sijoittunut kärjen taakse.
Niin, onko 20 vuoden autoissa sitten jotain vikaa ;)

Paitsi tietysti se, että mikäli nämä valittaisiin vielä vuoden autoiksikin niin nämä nykyiset "vuoden autot" menettäisivät sen ainoankin myyntivaltin :D
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Observer sanoi:
Juu onhan se tärkeää että rengasmelu ja urissa vetely kasvaa..;)
Renkaan leveys (pääasiallisesti) aiheuttaa urissa vetelyn, ja yleensä matalien renkaiden kuvio aiheuttaa melua enämpi kuin joku korkea eko-turbo. Eli mataluus ei tarkoita kumpaakaan noista asioista.

Matala rengas on parempi siitä yksinkertaisesta syystä että nopeammissa liikkeissä rengas toimii johdonmukaisemmin kun se ei "taitu" alle. Ja kun matala rengas suunnitellaan ensiasennusrenkaaksi, niin voidaan jo suunnitteluvaiheessa ottaa huomioon matalamman renkaan vaikutus jousitukseen.
Väittäisin myös matalammassa renkaassa olevan paremman pidon, mutta en ole varma, enkä tätä osaa perustella lain.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Absolut sanoi:
Renkaan leveys (pääasiallisesti) aiheuttaa urissa vetelyn, ja yleensä matalien renkaiden kuvio aiheuttaa melua enämpi kuin joku korkea eko-turbo. Eli mataluus ei tarkoita kumpaakaan noista asioista.

Matala rengas on parempi siitä yksinkertaisesta syystä että nopeammissa liikkeissä rengas toimii johdonmukaisemmin kun se ei "taitu" alle. Ja kun matala rengas suunnitellaan ensiasennusrenkaaksi, niin voidaan jo suunnitteluvaiheessa ottaa huomioon matalamman renkaan vaikutus jousitukseen.
Väittäisin myös matalammassa renkaassa olevan paremman pidon, mutta en ole varma, enkä tätä osaa perustella lain.
Talvikelissä korkea (kapeampi) rengas on parempi, kuivalla asfaltilla tilannehan on juurikin päinvastoin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Samalla kun rengasprofiilit ovat muuttuneet matalammiksi, niin vannekoot ovat kasvaneet. Tämä on mahdollistanut isompien jarrulevyjen käytön, mikä tietysti lyhentää jarrutusmatkoja. Vielä 20 vuotta sitten tyypillinen isonkin auton rengaskoko oli 14 tuumaa. 16 tuumaisia vanteita sai vain erikoisimpii urheiluautoihin.

Nykyään keskikokoisessa autossa on 195/65/15, joten kehityksen kulku on selvää. Mielestäni ensimmäiset varsinaiset matalaprofiilirenkaat tuli Micheliniltä 80-luvun alussa. Silloin ranskalaistehdas lanseerasi ns. millikoon renkaat. Halkaisijat oli 390 mm (15.2 tuumaa) ja 415 milliä(17 tuumaa) ja näitä renkaita käytettiin mm. Ferrari Testarossassa, BMW:n tehokkaimmissa malleissa(M5, M535i, M635Csi, 635Csi, 735i), Saabeissa, Rovereissa ja Ranskalaisissa autoissa.

Vaikka Michelinin millikoon renkaat ei saavuttanu suosiota, niin niitten myötä rengaskoot kasvoivat kaikissa autoissa. Samalla profiilit muuttuivat matallammiksi ja leveys kasvoi. Ja kun tila vanteen sisällä kasvoi, niin jarrujakin pystyttiiin kasvattamaan melkoisesti.

Tavallaan voidaan nähdä, että tää kehitys on tullu autourheilusta melko suoraan. Että ei se autourheilu aivan turhaa ole siviililiikenteen kannalta
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tilanne on sikäli muuttunut että ennemmin korkeampi profiilinen rengas toimi osana jousitusta, kun taas nykyään matalalla profiililla varustettu on huomattavasti paremmin kontrollissa kun jousitus ja alusta hoitaa omat tehtävänsä.Ja tämä on pelkästään erittäin positiivinen muutos :thumbup: :ahem:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Black Leopard sanoi:
Tilanne on sikäli muuttunut että ennemmin korkeampi profiilinen rengas toimi osana jousitusta, kun taas nykyään matalalla profiililla varustettu on huomattavasti paremmin kontrollissa kun jousitus ja alusta hoitaa omat tehtävänsä.Ja tämä on pelkästään erittäin positiivinen muutos :thumbup: :ahem:
Tähän tekee mieli todeta eräs mieleeni jäänyt lentävä lause: Vain ranskalaiset, etenkin citroen on ymmärtänyt, että auto tarvitsee jousituksen ilmarenkaiden lisäksi:ahem: :ahem: :ahem:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
312T4 sanoi:
Henry Ford muistaakseni sanoi, että auto on tarkoitettu tavallisille ihmisille liikkumiseen paikasta toiseen.
Omat kokemukset Fiiateista kertovat että ne on tarkoitettu seisomaan autotallissa, konepelti avattuna.

Italiasta ei tule mitään hyvää.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Uusin voittaja
No, olisi kait sitä voinut huonomminkin valita... Edes jonkinlaista innovatiivisuutta on tässä, vrt. Panda.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Mutku sanoi:
Ei kovin kattava. Eli lienee Eurooppalaisten yliedustus ja oman maan valmistajia suositaan...

Eikös ameriikkalaiset sun muut valitse omat "vuoden autonsa" tms.
Eipä tuossa näytä edes olevan muutakuin eurooppalaisia.....
 
Ylös