What goes up, it must come down!

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Ferrari-talli on nyt voittanut tallimestaruuden vuodesta 1999 lähtien. Eli se on ollut paras talli Formula ykkösissä. Eli se on huipulla. Vanha englanninkielinen sanonta sanoo, että "What goes up, it must come down". Sitä sanontaa voi tietysti käyttää vaikka missä yhteydessä - käyttäkäämme sitä nyt tässä yhteydessä.

On nimittäin aivan varmaa, että mikäli Formula 1 lajina säilyy, niin Ferrarin ylivoima ei jatku ikuisuuksiin. Tietysti nyt, kun vuodesta toiseen, voitosta voittoon ajaa vain Ferrari, niin tuntuu siltä, että laji on kriisissä. Ferrarin pahimmat kilpailijat eivät ole onnistuneet omassa toiminnassaan niin hyvin, että pystyisivät suistamaan Ferrarin pois valta-asemastaan.

Viime sunnuntaisen Belgian GP:n jäljiltä McLarenin Ron Dennis innostui linjaamaan jo Ferrarin alamäen alkavan. Lajin historiaanhan on aina kuulunut se, että mahtitallit vaihtuvat ja mestaruudet myös. Jotta suuren yleisön mielenkiinto lajia kohtaan kasvaisi, niin sama talli ei pitäsi voittaa mestaruuksia vuodesta toiseen.

Onko Ferrarin alamäki sitten oikeasti alkamassa? Tälläisenä tavallisena F1-fanina ei ole tietenkään käytettävissä riittäviä faktoja asian objektiiviseen käsittelyyn, joten pitäytykäämme muutamassa uutisenpätkässä, lajin ympärillä liikkuvissa huhuissa ja omissa tuntemuksissa (feelings).

Fiatin isähahmo, Gianni Agnelli, kuolla kupsahti ennen vuoden 2003 kisakauden alkua, ja Ferrarin F1-talli kunnioitti edesmenneen suuren tukijansa poismenoa nimeämällä autonsa 2003GA:ksi. Tiedetään yleisesti, että Ferrari porskuttaa Fiatin rahoilla ja Agnelli oli nimenomaan Ferrarin suuri tukija ja sitä kautta oli siis varmistettu, että se raha mitä tarvitaan voittamiseksi olisi siis käytettävissä. Nyttemmin Ferrarin entinen toimitusjohtaja, Luca di Montezemolo, on ottanut konsernissa uuden vastuullisen tehtävän ja on ihan varmaa, että hänen sydänmensä läpättää edelleen Ferrarille. Joten näyttäisi siinä mielessä hyvältä, että rahaa riittää ja hevosella pääsee.

Mutta miten pitkälle sitten todellisuudessa Fiatin rahat riittävät? Jo vuosikausia konserni on pumpannut Ferrariin rahaa ja on selvää, ettei taloudellinen rakenne voi kestää ikuisuuksiin semmoisia panostuksia, ellei sitten varsinaisella konsernilla jostain syystä menisi huomattavasti entistä paremmin. Oman ymmärrykseni mukaan Fiat ei ole millään laajoilla markkinoilla mikään markkinajohtaja tai että se ottaisi markkinaosuuksia muilta kilpailijoilta pois. Eli ainakaan ulospäin ei näytä sille, että Fiatilla menisi mitenkään hyvin. Tässä kommentissani voin kyllä olla ihan väärässäkin. Ehkä Fiatin menestys maailmalla ei vain näy täältä Suomesta käsin.

Mitä sitten Ferrarin sisällä tapahtuu? Vaikea sanoa, mutta on tietenkin ollut poikkeuksellista, että Ferrari on organisaationa pystynyt toimimaan niinkin ehyesti, että menestys on jatkunut keskeytymättömästi pitkään. Esimerkkinä mainittakoon tekninen luotettavuus F1-autoissa, mitä ei luonnollisestikaan voida laskea yhden tai kahden ihmisen saavutukseksi. Yksiselitteisesti se kertoo siitä, että se organisaatiossa pystytään tekemään laadukasta työtä vuodesta toiseen, jolloin se kielii siitä, että organisaatio toimii prosessinomaisesti ja tekniset innovaatiot ovat olleet toinen toisiaan onnistuneempia. Mutta voiko tämmöinen menestys sitten jatkua loputtomiin? Osoittaa tietysti tiettyä organsatorista kypsyyttää saavuttaa se taso, jolla Ferrari selvästikin nyt on. Sitten on ihan eri juttu se, pystytäänkö se ylläpitämään. Historiallisesti suuretkin mahdit ovat ajanmyötä romahtaneet. Jotain uutta on tullut tilalle.

On tietenkin toinen mahdollisuus, joka kylläkin tuntuu epätodennäköisemmältä, nimittäin se, että Ferrarin menestys olisi vain muutamista avainhenkilöistä riippuvainen. Mikäli näin on, niin se tarkoittaa sitä, että nämä avainhenkilöt menettäessään Ferrari on erittäin haavoittuvainen. Ja menestyksen ylläpitäminen on sitäkin hankalampaa. Siinä tapauksessa toiminnan alamäen alkaminen olisi lähes itsestäänselvyys. Nykytietojen valossa ei kuitenkaan tiedetä kenenkään Ferrarin avainhenkilön siirtyvän uusiin tehtäviin tai pois organisaatiosta. Ellei sellaisena sitten pidetä Jean Todtin siirtymistä vastaamaan toimitusjohtajan tehtävistä.

Michael Schumacherin menestys Ferrarin kiistattomana ykköskuljettajana on tietenkin vertaansa vailla oleva menestystarina, jota tuskin koskaan tullaan enää ylittämään. Itse asiassa Schumacherin ja Ferrarin menestys on aiheuttanut lajin sisällä melkoisen myllerryksen ja lajin kattojärjestön FIA:n toimesta lukuisia sääntömuutoksia viime vuosina. Näillä sääntömuutoksilla on pyritty tasaamaan kilpailua ja lisäämään yleisön mielenkiintoa lajia kohtaan. Mutta sääntömuutokset eivät ole muuttaneet sitä tosi asiaa, että Ferrari on pystynyt vuodesta toiseen mukautumaan sääntöihin muita nopeammin ja rakentamaan tallinsa ja autonsa mestaruuskuntoon.

Michael Schumacherilla ei ole Formula 1:ssä enää oikeasti mitään saavutettavaa. Seitsemäs henkilökohtainen maailmanmestaruus sinetöityi viime viikonloppuna Belgian GP:ssä. Se on saavutus, jota kukaan ei ole aikaisemmin pystynyt tekemään, eikä sitä ole kovinkaan helppo saavuttaa tulevaisuudessa. Vaikka Schumacher lehdistötilaisuudesta toiseen jaksaa vakuuttaa jatkavansa lajin parissa (nimenomaan Ferrarilla) kerrasta toiseen, niin jostain syystä se ei enää tunnu kovin uskottavalta. Tietenkin on helppoa vakuuttaa olevansa motivoitunut, kun on onnistunut niin hyvin, eikä menestykselle näy mitään loppua. Mitäpä jos voitot ei tulisikaan enää yhtä 'helpolla'? No, ei ne nytkään varmasti ole oikeasti helpolla tulleet, mutta tilanne olisi Schumacherin motivaation kohdallakin varmasti toisenlainen, mikäli muut tallit ja kuljettajat pystyisivät haastamaan hänet nopeudessa ja luotettavuudessa.

Ei tästä nyt mitään explisiittistä yhteenvetoakaan voi tehdä. Ferrari vaan on tallina helvetin hyvä ja Schumacher lajin paras kuski. Ja yhdessä he ovat lajin jättiläisiä. Monstereita. "The taller they are - the harder they fall". Toinen sanonta tähän loppuun.
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
Fiatin heikosta taloudellisesta tilanteesta on oltu pitkää tietoisia. Italiassa Ferrari on kansanylpeys, ja niin kauan kuin Fiatilla henki pihisee, se myös tukee Ferraria kaikin keinoin. Kun rahat loppuvat, Ferrari-konsernille on monta valmista ostajaa; eikö nytkin joku eurooppalainen pankki omista ferrarista kohtalaisen siivu?

Täytyy todeta, että liikevaihdoltaan Fiat konserni on aika nyrkkipaja: liikevaihto n. 1:10 vs. Mercedes, BMW, Honda, Ford. Ehkä autojen lkm on suurinpiirtein sama, mutta hinnat samassa suhteessa!

Ehkä suurin romahdus Ferraritallille tulee, kun Schumi todellakin jää eläkkeelle, motivaatio tippuu ja henkilökunta vaihtuu. Tulevaisuudessa taloudellisen ahdinkon mahdollisuus voi vaihtaa henkilöitä myös sikariportaassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Voin olla väärässä mutta, muistan lukeeneeni Fiat-konsernin omistavan saman tahon kuin Daimler-Chryslerin. Eli ei luulis pojilta "liirat" loppuvan.
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Ferrarille olisi tärkeää löytää Barrichellon tilalle nuori huippu kuski, mahdollisimman nopeesti, Liuzzin Sauber testi voi liittyä asiaan. Suurella todennäköisyydellä se liittyykin. Pahin tilanne Ferrarin kannalta olisi se et kaikki avain henkilöt lopettais samaan aikaan, tai pikkuhiljaa siirtyy muualle. Nicolas Tombazis on saanut houkuteltua Ferrarilta työkavereihinsa kuuluneen Giordano Belluccin McLarenille, voi olla et jatkoa seuraa vielä. Luulen et sarja tasoittuu vielä huomattavasti kunhan säännöt ei muutu.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
JKulmala sanoi:
Luulen et sarja tasoittuu vielä huomattavasti kunhan säännöt ei muutu.
Se vaan, että muutoksen tuulet puhaltavat jo. Säännöthän tulevat muuttumaan. Ilmeisesti paljonkin, tulevina vuosina.
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
Mossi Superstar sanoi:
Voin olla väärässä mutta, muistan lukeeneeni Fiat-konsernin omistavan saman tahon kuin Daimler-Chryslerin. Eli ei luulis pojilta "liirat" loppuvan.
Et varmaankaa ole väärässä, se on vissiin joku saksalainen pankki joka omistaa moplempien osakkeita.
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
JKulmala sanoi:
Ferrarille olisi tärkeää löytää Barrichellon tilalle nuori huippu kuski, mahdollisimman nopeesti
Kalifiksi kalifin paikalle.. :D
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
GM omistaa 20 prossaa Fiatista, joten on siellä Ferrarin takana jenkkirahaakin! Uusi Pandahan menee kuin häkä kaupaksi Etelä-Euroopassa, joten kyllä se fiiat sieltä nousee, mun vielä uusi Puntokin saadan markkinoille!

Lisäksi Fiat voi myydä Alfan tai Lancian, jos se rahaa tarvitsee!

Lisäksi Ferrarin pörssiin menemisestäkin saataisiin satoja miljoonia Euroja:eek!:
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Luultavimmin Fefen menestysputki katkeaa viimeistään sitten, kun Schumacher lopettaa ajamisen. Ellei teami sitten tosissaan varaudu "aikaan Suuren Mestarin jälkeen".
 

Lassen

New member
Liittynyt
13.2.2004
Viestit
3
Sijainti
Tammerfors
Jaki sanoi:
Täytyy todeta, että liikevaihdoltaan Fiat konserni on aika nyrkkipaja: liikevaihto n. 1:10 vs. Mercedes, BMW, Honda, Ford. Ehkä autojen lkm on suurinpiirtein sama, mutta hinnat samassa suhteessa!
Täytyy aloittaa kirjoittelu-ura korjaamalla hieman tuota lausuntoa.

Fiat-konsernista puhuttaessa pitää muistaa, että siihen kuuluu paljon muutakin kuin henkilöautojen valmistusta. Tutkiskelin hieman noita liikevaihtoja tilinpäätöksistä ja löysin seuraavia tietoja: (Kaikki luvut miljardeja euroja)

Fiat 47 (Fiat-auto 20, Ferrari 1,2)
BMW 42
DaimlerChrysler 141 (MB 50)
Ford 133
Toyota 126
Honda 62
Renault 38

Enempää en jaksanut etsiä, mutta tuo jo kertonee, että ei se Fiatkaan mikään pikkupulju ole. Ihan "kilpailukykyisen" kokonen Tappiota tulee edelleen, mutta ei enää läheskään niin paljon kuin vuonna 02. Eiköhän se Fiat sieltä vielä nousse, varsinkin kun GM omistaa sen 20% Fiat Automobile:sta.
 

FFff

Well-known member
Liittynyt
9.10.2000
Viestit
208
Lassen ehti jo, mutta todellakin Fiat kokonaisuutena on kyllä suuri ja toimii (toimi?) ilmeisesti useammalla alalla kuin esim. Jakin vertaama BMW. Jos eivät ole myyneet talousvaikeuksissa niin joukossa on maansiirtokoneita, traktoreita, olikohan jopa ilmailua ja pesukoneita jonkun omistuksen kautta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ohhoh. Olipa hyvä postaus Rälleltä. Monessa suhteessa ihan mielekästä tekstiä. Itse kuitenkin näkisin niin, että Ferrari ja Ferrarin f1-tiimi eivät ole niin riippuvaisia FIAT:n menestyksestä. Vaikka FIAT rahoitti/sponsoroi Ferraria pitkään, niin uusia rahoituslähteitä on koko ajan haalittu. Muitten sponsorien värit koristavat autojen kylkiä. Takavuosina kaikki sponssit olivat jollain lailla kiinteästi auton tekniikkaan liittyviä. No jossain vaiheessa tuli Marlboro, sitten Pioneer, TicTac, Asprey, Vodafone jne. Tällä menestyksellä ja Ferrarin tunnettuvuudella uusien isojen sponssien hankkiminen ei ole mikään ongelma.

Mutta joo, kyllä se menestyskäyrä vaan jonain päivänä lähtee laskuun ja mestaruus menee muille. Mutta Ferrari on "ladannut pankkiin" niin paljon menestystä, että kuivempia vuosia ei tarvi pelätä.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ferrarin-tallin organisaatio on vuosien kuluessa hiottu niin lähelle täydellisyyttä, ettei se enää käsittääkseni voi olla vain muutamasta näkyvästä hahmosta riippuvainen. Ferrarilla on myös sen verran kova maine, ettei uusien pätevien asiantuntijoiden houkutteleminen tuota kovinkaan suuria vaikeuksia. Kuljettajien osalta Ferrari voi lopulta ollakin paljon vakaammalla pohjalla kuin kilpailijansa, joiden kuljettajat kiertävät tallista talliin loputtomalta näyttävässä kehässä, ilman että mitään merkittävää vaikutusta näkyisi missään. Alonso ja Räikkönen saattavat kyllä muodostaa poikkeuksen ja myös Button sekä Montoya voivat olla suurimmat tallinvaihtohalunsa tyydyttäneitä, mutta mitenkään varmaa tämäkään ei ole.

Kun aikaa suurempiin henkilövaihdoksiin on näillä näkymin vähintään kauden 2007 alkuun asti, ei Ferrarin kaltaisella tallilla ole vaikeuksia toteuttaa tarvittavia muutoksia. Voi tietysti olla, että seuraava tähtikuljettaja ehtii ajaa menestyksekkäästi jossakin kilpailevassa huipputallissa, mutta tältäkin osin historia on osoittanut, että Ferrarilla on kyllä tarvittaessa resursseja tehdä kilpailevia tarjouksia saadakseen haluamansa kuljettajan (ja näkymä ykköskuljettajan asemasta Ferrarilla on varmasti suuri houkutin). Barrichello ei välttämättä vastaa todelliselle huippukuljettajalle asetettuja vaatimuksia, mutta ei hänelläkään olisi ollut kovinkaan suuria vaikeuksia voittaa tänä vuonna mestaruutta, jos olisi saanut voittaa kaikki ne kisat joissa hän tuli Maikkelin takana maaliin. Melkein kuka tahansa nykyisistä kuljettajista olisi lisäksi pystynyt tukemaan Barria nappaamalla pisteitä pahimmilta uhkaajilta.

Juuri tällä hetkellä vaikuttaa tosin pitkästä aikaa siltä, että Ferrariin kohdistuu vakavasti otettavaa painetta, jos siis pidetään kiinni siitä lähtökohdasta, että talli on juuri niin hyvä kuin edellinen kilpailu. Renaultin ja BAR-tallin tulostason heilahtelut osoittavat kuitenkin, että jossakin niitä virheitä aina tehdään vaikka lähtökohdat kauteen olisivatkin hyvällä tasolla ja aivan varmasti kaksi huipputallia hukkaa mahdollisuutensa jo ennen kauden alkua säheltämällä autonsa suunnittelun tms. kanssa luvattoman paljon. Ferrarin romahdus onkin tällä hetkellä enemmän haave, kuin realistinen tulevaisuuden kuva. Voi olla, että hetkellisesti jollakin toisella tallilla on parempi auto, mutta siitä on vielä pitkä matka koko kauden kestävään dominointiin ja jatkossa f1-kaudet ovat entisestään pidentymässä. Pistetilanteet tältä ja aikaisemmilta kausilta kertovat lisäksi sen, että Michelin puolella voimasuhteet vaihtelevat paljon kauden kuluessa, mikä antaa Ferrarille hyvät mahdollisuudet dominoida kautta vähemmän näkyvämminkin.

Monzan jälkeen tunnelmat voivat olla perustellusti myönteisemmät, mutta ainakin tällä hetkellä pidän perusteltuna soveltaa Ferrariin superpallo -vertausta. Mitä kovemmin lyöt sen maan pintaan, sitä korkeammalle se seuraavaksi sieltä kohoaa. Adjektiivit loppunevat jatkossakin italialaismedialta kesken, kun ne kuvaavat sitä, miten Ferrari nousee 'äärimmäisen vaikeasta tilanteesta' kuin Fenix -lintu tuhkasta.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ferrari on italiassa niin suuri kansallinen ylpeys että täysin ulkomaiseen omistukseen sitä ei melkoisella varmuudella päästetä koskaan.Tuskimpa Fiatiakaan.

Toivoa myös sopii ettei yksikään konsernin 5 merkistä joudu ulkomaiseen omistukseen.Italialaiset autot ovat persoonallisia taideteoksia, muualla ne eivät olisi sama juttu.

Ja mitä tulee Ferrarin menestykseen F1-luokassa, niin en usko että menestyksen täydellisestä romahduksesta on edes epäilystä, ainakaan niin kauan kun tallissa ajaa mies nimeltä M.Schumacher.Miehen ammattiylpeys on niin kovaa luokkaa että hän ei häviävällä Ferrarilla uraansa lopettaisi.Vaikka olisikin jo 7 +?) kertainen mestari.Ja varmasti Ferrari tulee turvaamaan tulevaisuutensa kuljettajaosostolla myös Schumin lopettamisen jälkeen, mahdollisia jatkajia on monia: Liuzzi, Alonso, Räikkönen, Massa......

Ehkä myös Barrichello voi vielä saada kruunun uralleen mestaruuden muodossa.

Huippukuljettajan kaappaaminen ei ikinä ole ollut Ferrarille ongelma, siksikin koska kaikki kuljettajat haluavat jossain vaiheessa uraansa Ferrarille.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Varmasti Ferrari ennemmin tai myöhemmin "tulee alas", mutta niin voi ihan hyvin tapahtua vasta esim. 2010. Siihen mennessä F1 olisi jo puolikuollut :yuck:
 

Andy1

Well-known member
Liittynyt
10.1.2001
Viestit
238
Sijainti
Vantaa, Finland
Hassunhauska yhteenveto tästä on, että Ron the Ruikku aloitti taas ruikuttamisen oitin, kun tuli yksi voitto. Ensin "Ferrarin valtakausi päättyy, me sen sijaan...", sitten "Ferrari saa huimaa etua sääntömuutoksilla, koska meidän vehkeet on huonompia kuin niiden". Wtu, mikä pelle. Ei voi jaksaa koko McLarenia...

Tosiasia on se, että Ferrari on tällä hetkellä oikeasti niin paljon edellä muita, ettei se tule tuolta putoamaan vielä pitkään aikaan. Williamsin ja McLarenin dominointi aiemmin kausiluontoisesti ei ole ollut lähelläkään tätä totaalista ylivoimaa. Tuossa asemassa on helppo varautua tulevaan, kun ei ole mitään kiinniotettavaa. Pikku parannuksilla saadaan taas ihmeitä aikaan.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Andy1 sanoi:
Hassunhauska yhteenveto tästä on, että Ron the Ruikku aloitti taas ruikuttamisen oitin, kun tuli yksi voitto. Ensin "Ferrarin valtakausi päättyy, me sen sijaan...", sitten "Ferrari saa huimaa etua sääntömuutoksilla, koska meidän vehkeet on huonompia kuin niiden". Wtu, mikä pelle. Ei voi jaksaa koko McLarenia...

Tosiasia on se, että Ferrari on tällä hetkellä oikeasti niin paljon edellä muita, ettei se tule tuolta putoamaan vielä pitkään aikaan. Williamsin ja McLarenin dominointi aiemmin kausiluontoisesti ei ole ollut lähelläkään tätä totaalista ylivoimaa. Tuossa asemassa on helppo varautua tulevaan, kun ei ole mitään kiinniotettavaa. Pikku parannuksilla saadaan taas ihmeitä aikaan.
Ron on tosiaankin harvinaisen ahkera märisijä :yuck:

Mutta pitää kyllä sekin muistaa, että "pienellä" muutoksella saavat myös takaa-ajajat ihmeitä aikaan. Onhan McLarenin tila tällä hetkellä esmes huomattavasti parempi kuin alkukaudesta. Uutta autoa tosin ei ehkä ihan vakavissaan voi pieneksi muutokseksi sanoa :D
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Totaalisia romahduksia ollaan nähty ennenkin. Ei ole yhtään mahdotonta, että Ferrari tippuu jo ensikaudella McLarenin ja Williamsin takaa-ajajaksi.

Kuka olisi uskonut kauden 2002 jälkeen, että Schumi voittaa seuraavan kauden maailman mestaruuden vaivaisella kahdella pisteellä? Osaksi siitä saadaan kiittää uutta pistejärjestelmää, tottakai, mutta vanhallakin systeemillä ero olisi jäänyt vain kahdeksaan pisteeseen. Aika uskomatonta sekin, kun otetaan huomioon Schumin 5 voittoa Kimin yhtä vastaan.

Ferrarilla on kuitenkin yksi valttikortti ylitse muiden.

Ai Schumiko? Ei. Ei Schumi yksin tähän ihmeeseen olisi pystynyt.

Se on jatkuvuus tallissa. Kaikki avainhekilöt ovat jatkaneet tallissa vuodesta toiseen. Tämä on erittäin tärkeää. Samaa ei voida sanoa McLarenista ja Williamsista, jossa henkilökunta vaihtuu jatkuvasti.

Ferrarilla on opittu yrityksen ja erehdyksen kautta. McLarenilla ja Williamsilla epäonnistuneelle annetaan heti potkut ja otetaan uusi tilalle. Ferrarilla ollaan luotettu siihen, että kova työ tulosta aikanaan. Nyt ollaa siinä pisteessä, että täydellisyys on tavoitettu. Nopeasti se ei tapahtunut, mutta kova ja pitkä työ palkittiin kaikkien aikojen parhailla autoilla, sekä kaikkien aikojen pisimmillä mestaruusputkilla.

Ferrarin täytyy pitää kuitenkin tärkeimmät narut käsissään, jotta menestys jatkuisi jatkossakin. Jos talven aikana menetetään 1-3 niistä, voi talli muuttua hyvinkin haavoittuvaksi. Kaikki on mahdollista. Romahdus tai huipulla jatkaminen.

Aika näyttää.
 
Ylös