What goes up, it must come down!

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
General FUp sanoi:
Ron on tosiaankin harvinaisen ahkera märisijä :yuck:
Ferrarilla märistään aivan yhtä paljon, kun siihen saadaan pienempikin aihe. Tässä tapauksessa pata kattilaa soimaa. :tongue:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Karpow sanoi:
Aika näyttää.
Ja eikös tuo muka tavallaan ole mielenkiintoista vaikkakin pitemmällä tähtäimellä? ;)

Muutenkin murrosvaiheet ja siinä hilkulla olemiset ovat olleet aina kaikkein mielenkiintoisimpia.

Ronista vielä sen verran, että mies alkaa urputtaa jo etukäteen vaikka mitään ei ole tapahtunutkaan :D Eikä kukaan tosiaan voi sanoa ettei tässä vuosien saatossa Mersukaan olisi voinut varautua kestävämmän moottorin kehittämiseen. Eikös esmes juuri BMW tue tätä suuntausta kovinkin mielellään?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
FFff: Eiköhän nuo maatalouskoneet oo myyty jo ajat sitten. Onko New Holland tuttu? En tiedä mikä on Fiatin osuus kaupoissa, mut Fiat ja Ford ovat jo hävinneet tuon merkin alle ja eipä taida saada Caseakaan enään.

Pendolinot taitaa olla Fiatin tuotetta, mut epäilen, että sekin sektori on jo toisen omistuksessa ja kaikkihan tiedämme miten hieno saavutus tämä VR:n valkkaamaa juna on... Mutta senhän jo kaikki muut paitsi VR tiesi kauppoja tehtäessä.
 

Lassen

New member
Liittynyt
13.2.2004
Viestit
3
Sijainti
Tammerfors
Fiat Group

Kyllähän ne maanrakennuskoneet ja traktorit kuuluu vieläkin Fiat:n valikoimaan. Itse Fiat:n tuotemerkillä ei traktoreita enää tehdä.

Osoitteesta www.fiatgroup.com löytyy tiedot yksiköistä. Ne on: Autot, Maatalous- ja Rakennuskoneet, Hyötyajoneuvot ja Muut lisukkeet. Tuotemerkkejä on muun muassa: Fiat, Ferrari, Maserati, New Holland, Case IH, Kobelco, Iveco, ja Magneti Marelli.

Mun käsittääkseni pois on myyty junat, lentokoneet, jne mitenkään pyörillä liikkumiseen liittyvät.

Käsittääkseni kompukseen liittyy myös jokunen pankki. Tosin taitavat olla enemmänkin Agnellin perheen "erillisiä" yrityksiä, kuin osa Fiat:a.

Luulen kuitenkin, että Ferrarin F1 toiminnan rahotus on peräsin enimmäkseen tuolta autopuolelta ja nykyään yhä enevissä määrin sponsseilta. Eikö tästä ollut jokunen aika juttua, että Vodafone olis ostamassa kaikki muut sponssit pois Ferrarin kyljistä? Vai muistankohan mä nyt ihan väärin??
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Re: Fiat Group

Lassen sanoi:
Eikö tästä ollut jokunen aika juttua, että Vodafone olis ostamassa kaikki muut sponssit pois Ferrarin kyljistä? Vai muistankohan mä nyt ihan väärin??
Kyseessä oli kylläkin Marlboro joka meinasi tehdä Ferrarista taas täysin punaisen, mikä siten ilmaisisi heidän tukeaan ja vaikutustaan ilmaan minkään sortin tupakkatarraa.
 

Panis

Member
Liittynyt
19.8.2004
Viestit
9
Sijainti
on the table
Hello

Ferrarilla tehdään kaikki, siis kaikki asiat juuri niinkuin pitääkin, mikään ei jää sattuman varaan. Tässä syy menestykseen. Normaalissa yrityselämässä asiat on täsmälleen samoin, tästä johtuu se, että samalla alalla toiset yritykset menestyy ja toiset rypee oikein kunnolla.

Muistettava on, ettei Ferrarin ylivoima vaikuttaisi lainkaan yhtä hurjalta mikäli McLaren ja Williams olivat edes lähellä sitä tasoa, johon heidän osaamisellaan tulisi yltää.
Bar ja Renault ovat nyt huipulla ja silti pahasti punaisia perässä. Tämän ylemmäksi ei ainakaan Barista ole lähivuosina, tiedän!
Nämä kaksi vain näyttävät hyviltä kun puuttuu kaksi kestosuosikkia välistä.

Ensi vuosi palauttaa järjestyksen, saattaa punaisetkin olla muuallakin kuin aivan ykkösenä, kunhan MC ja W saavat pakat kuntoon. Saavat aivan varmasti.
Ferrari kuitenkin tulee pärjäämään myös tulevaisuudessa mahtavasti ( kunhan on rahoitus ok ) sillä siinä tallissa on tekemisen meininki ja oikein tekemisen kulttuuri. Yksittäisiä kisoja ei voida laskea romahdukseksi.

Huomatkaa: se on on se fiilis ja lukuiset onnistumiset, jotka mahdollistavat lisää onnistumisia. Ja kun on oikea porukka tekemässä niin ei sitä floppia tule.

PS. En ole Ferrari- fani mutta ihailen sitä kun työt tehdään aivan loistavasti kuten Ferrari tekee.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
General FUp sanoi:
Ronista vielä sen verran, että mies alkaa urputtaa jo etukäteen vaikka mitään ei ole tapahtunutkaan :D Eikä kukaan tosiaan voi sanoa ettei tässä vuosien saatossa Mersukaan olisi voinut varautua kestävämmän moottorin kehittämiseen. Eikös esmes juuri BMW tue tätä suuntausta kovinkin mielellään?
Niin no miten sen nyt ottaa..

Muutama talli alkaa kehittää aktiivijousitusta. Yksi talli ei saa sitä toimimaan. Aktiivijousitus kielletään. Kuka hyötyy?

Toinen talli lähtee kehittämään moottoriaan beryllium-männillä toimivaksi. Toinen talli ei saa sitä toimimaan. Beryllium kielletään. Kumpi hyötyy?

Toinen talli kehittää kahden-polkimen jarrujärjestelmän. Toinen talli ei saa sitä toimimaan. Toinen poljin kielletään. Kumpi hyötyy?

Yhden tallin nokkaratkaisu on aerodynaamisesti tehokkaampi kuin toisen. Nokan aerodynaamiset säännöt pistetään uusiksi. Kuka hyötyy?

Yksi talli käyttä auton toista moottorinohjausyksikköä hallitsemaan auton yliohjaavuutta. Toinen talli ei. Toinen moottorinohjausyksikkö kielletään kesken kauden. Kumpi hyötyy?

Toinen rengasvalmistaja tekee renkaistaa maksimilevyset. Toinen valmistaja pitäytyy kapeissa renkaissa. Mittaussäännöt muutetaan kesken kauden, maksimilevyset renkaat kielletään.. Kumpi hyötyy?

Toinen rengasvalmistaja alkaa ottaa kehityssuunnakseen mahdollisimman pehmeät liimarenkaat. Toinen talli ei. Renkassarjojen määrää rajoitetaan. Kumpi hyötyy?

Se että Ron kitisee on kyllä ihan oikeutettua. Noilla kaikilla edellä mainituilla muutoksilla on tasotettua peliä, jos joku talli on ollut edellä muita. Miksi siis nyt ei niin tehdä? Varsinkin kun kaikki niin tuntuvat ainakin mediassa haluavan (paitsi ferrari tietysti).¨

Jos joku talli hyötyy siitä että sillä on kestävä kone. Niin miksi koneista yritetään tehdä kestävämpiä. Kuten on monta kertaa mainittu jos ferrari, mclaren, bmw, renault ja toyota päättävät käyttää 100miljoonaa euroa moottorin kehitykseen niin he myös tekevät. Ei sillä ole mitään väliä kuinka monta konetta rakennetaan. Moottorintehoihinkaan sillä tuskin on suurta vaikutusta.

Ferrarifanien on turha kitistä siitä että voivathan muutkin tehdä hyviä koneita. Asia ei ole näin mustavalkoinen. Kun muilla talleilla on ollut etulyöntiasema jossain on peliä automaattisesti tasoitettu tietyin sääntömuutoksin. Turha vetää pistelaskumuutosta tähän. On aivan sama jos voittajan ja kakkosen välillä on vain 0,00000001pisteen ero jos voittaja on kuitenkin aina sama. Sanokaa mitä sanotte, mutta FIA ei ole vielä tehnyt mitään Ferrarin valta-aseman horjuttamiseksi, eikä näytä vastasuudessakaan tekevän, päinvastoin.

Miten voi olla mahdollista että yksi talli saa testata testikiellon aikana FIA:n erityisluvalla ja vieläpä ensivuoden osia, joista muilla talleilla ei ole hajuakaan. Sitten väitetään loukkaantuneina, että FIA ei suosi ferraria. On myös aivan turha väittää etteikö Ferrari tietäisi ensi vuoden säännöistä ennemin kuin muut tallit, koska se on nyt viimeistään todistettu.
 
Viimeksi muokattu:

Digru

Wild Animal
Liittynyt
26.9.2003
Viestit
153
Sijainti
högholmen
oldez sanoi:
Niin no miten sen nyt ottaa..

Muutama talli alkaa kehittää aktiivijousitusta. Yksi talli ei saa sitä toimimaan. Aktiivijousitus kielletään. Kuka hyötyy?

Toinen talli lähtee kehittämään moottoriaan beryllium-männillä toimivaksi. Toinen talli ei saa sitä toimimaan. Beryllium kielletään. Kumpi hyötyy?

Toinen talli kehittää kahden-polkimen jarrujärjestelmän. Toinen talli ei saa sitä toimimaan. Toinen poljin kielletään. Kumpi hyötyy?

Yhden tallin nokkaratkaisu on aerodynaamisesti tehokkaampi kuin toisen. Nokan aerodynaamiset säännöt pistetään uusiksi. Kuka hyötyy?

Yksi talli käyttä auton toista moottorinohjausyksikköä hallitsemaan auton yliohjaavuutta. Toinen talli ei. Toinen moottorinohjausyksikkö kielletään kesken kauden. Kumpi hyötyy?

Toinen rengasvalmistaja tekee renkaistaa maksimilevyset. Toinen valmistaja pitäytyy kapeissa renkaissa. Mittaussäännöt muutetaan kesken kauden, maksimilevyset renkaat kielletään.. Kumpi hyötyy?

Toinen rengasvalmistaja alkaa ottaa kehityssuunnakseen mahdollisimman pehmeät liimarenkaat. Toinen talli ei. Renkassarjojen määrää rajoitetaan. Kumpi hyötyy?

Se että Ron kitisee on kyllä ihan oikeutettua. Noilla kaikilla edellä mainituilla muutoksilla on tasotettua peliä, jos joku talli on ollut edellä muita. Miksi siis nyt ei niin tehdä? Varsinkin kun kaikki niin tuntuvat ainakin mediassa haluavan (paitsi ferrari tietysti).¨

Jos joku talli hyötyy siitä että sillä on kestävä kone. Niin miksi koneista yritetään tehdä kestävämpiä. Kuten on monta kertaa mainittu jos ferrari, mclaren, bmw, renault ja toyota päättävät käyttää 100miljoonaa euroa moottorin kehitykseen niin he myös tekevät. Ei sillä ole mitään väliä kuinka monta konetta rakennetaan. Moottorintehoihinkaan sillä tuskin on suurta vaikutusta.

Ferrarifanien on turha kitistä siitä että voivathan muutkin tehdä hyviä koneita. Asia ei ole näin mustavalkoinen. Kun muilla talleilla on ollut etulyöntiasema jossain on peliä automaattisesti tasoitettu tietyin sääntömuutoksin. Turha vetää pistelaskumuutosta tähän. On aivan sama jos voittajan ja kakkosen välillä on vain 0,00000001pisteen ero jos voittaja on kuitenkin aina sama. Sanokaa mitä sanotte, mutta FIA ei ole vielä tehnyt mitään Ferrarin valta-aseman horjuttamiseksi, eikä näytä vastasuudessakaan tekevän, päinvastoin.

Miten voi olla mahdollista että yksi talli saa testata testikiellon aikana FIA:n erityisluvalla ja vieläpä ensivuoden osia, joista muilla talleilla ei ole hajuakaan. Sitten väitetään loukkaantuneina, että FIA ei suosi ferraria. On myös aivan turha väittää etteikö Ferrari tietäisi ensi vuoden säännöistä ennemin kuin muut tallit, koska se on nyt viimeistään todistettu.


1. Ferrari

2. Ferrari

3. Ferrari

4. Ferrari

5. Ferrari

6. Ferrari

7. Bridgestone

Niin totta... mutta tämä on nykypäivän kilpa-autoilua, eikö vain?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Digru sanoi:
Niin totta... mutta tämä on nykypäivän kilpa-autoilua, eikö vain?
Silti sinun on pakko katsoa kaikki kisat ja seurata tiiviisti formulakeskusteluita, eikö vain?
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Hyvä teksti tällä triidin alottajalla.

Oi, korttitalopilari nimeltä Jean Todt. Siirtynee Ferrari rojektin jälkeen Fian leipiin, mikä talli hallitsee?

Heräis nyt tämä yliherra michael, rahaa kuin roskaa ja vetelee hirmu mällin testeissä.. onko se sen arvoista? Äijä niittäny lähes kaikki enkat ja mikään ei riitä, vielä näköjään täytyy Sennat tehdä, että historia taltioisi ylihyberuber herraksi f1-kuljettajista.

Ferrari kaatuu kuin korttitalo avainhenkilöihin. R.I.P 2007-
 

männänpalautusjousi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2001
Viestit
88
formulaX sanoi:
Heräis nyt tämä yliherra michael, rahaa kuin roskaa ja vetelee hirmu mällin testeissä.. onko se sen arvoista? Äijä niittäny lähes kaikki enkat ja mikään ei riitä, vielä näköjään täytyy Sennat tehdä, että historia taltioisi ylihyberuber herraksi f1-kuljettajista.
Mielestäni kukaan jota sanovat että Michaelin pitäisi lopettaa ei ymmärrä mitään kilpa-autoilusta tai siitä mitä todellisten kilpa-ajajien päässä liikkuu. Ei kilpa-autoilu ole samanlainen työ kuin useimmat työpaikat jossa me puurramme päivittäin ja jota vaihdetaan kun siltä tuntuu. Todelliset kilpa-ajajat nauttivat joka kerta suunnattomasti kun istuvat ratin taakse. Moniko voi väittää vastaavaa omasta työstään? Heille kilpa-autoilu on koko elämä ja ne hetket jotka radalla vietetään kruunaavat kaiken.

Vähän samaa on parhaissa yritysjohtajissa jotka todella antautuvat työlleen - harva heistä totetaa: "olen saavuttanut tarpeeksi, lähdenpäs tästä eläkkeelle" vaan moni on mukana loppuun asti tavalla tai toisella vaikkei mitään taloudellista syytä olisi ja mainettakin on jo hankittu.

En ota kantaa siihen onko parempi käydä hampaat irvessä töissä kahdeksasta neljään ja sen jälkeen nollata kaikki, pelata afrikan tähteä lasten kanssa ja käydä koiran kanssa lenkillä ennen iltasaunaa. Ihmiset ovat erilaisia ja nauttivat erilaisista asioista.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
oldez sanoi:
Niin no miten sen nyt ottaa..

Muutama talli alkaa kehittää aktiivijousitusta. Yksi talli ei saa sitä toimimaan. Aktiivijousitus kielletään. Kuka hyötyy?

Toinen talli lähtee kehittämään moottoriaan beryllium-männillä toimivaksi. Toinen talli ei saa sitä toimimaan. Beryllium kielletään. Kumpi hyötyy?

Toinen talli kehittää kahden-polkimen jarrujärjestelmän. Toinen talli ei saa sitä toimimaan. Toinen poljin kielletään. Kumpi hyötyy?

Yhden tallin nokkaratkaisu on aerodynaamisesti tehokkaampi kuin toisen. Nokan aerodynaamiset säännöt pistetään uusiksi. Kuka hyötyy?

Yksi talli käyttä auton toista moottorinohjausyksikköä hallitsemaan auton yliohjaavuutta. Toinen talli ei. Toinen moottorinohjausyksikkö kielletään kesken kauden. Kumpi hyötyy?

Toinen rengasvalmistaja tekee renkaistaa maksimilevyset. Toinen valmistaja pitäytyy kapeissa renkaissa. Mittaussäännöt muutetaan kesken kauden, maksimilevyset renkaat kielletään.. Kumpi hyötyy?

Toinen rengasvalmistaja alkaa ottaa kehityssuunnakseen mahdollisimman pehmeät liimarenkaat. Toinen talli ei. Renkassarjojen määrää rajoitetaan. Kumpi hyötyy?

Se että Ron kitisee on kyllä ihan oikeutettua. Noilla kaikilla edellä mainituilla muutoksilla on tasotettua peliä, jos joku talli on ollut edellä muita. Miksi siis nyt ei niin tehdä? Varsinkin kun kaikki niin tuntuvat ainakin mediassa haluavan (paitsi ferrari tietysti).¨

Jos joku talli hyötyy siitä että sillä on kestävä kone. Niin miksi koneista yritetään tehdä kestävämpiä. Kuten on monta kertaa mainittu jos ferrari, mclaren, bmw, renault ja toyota päättävät käyttää 100miljoonaa euroa moottorin kehitykseen niin he myös tekevät. Ei sillä ole mitään väliä kuinka monta konetta rakennetaan. Moottorintehoihinkaan sillä tuskin on suurta vaikutusta.

Ferrarifanien on turha kitistä siitä että voivathan muutkin tehdä hyviä koneita. Asia ei ole näin mustavalkoinen. Kun muilla talleilla on ollut etulyöntiasema jossain on peliä automaattisesti tasoitettu tietyin sääntömuutoksin. Turha vetää pistelaskumuutosta tähän. On aivan sama jos voittajan ja kakkosen välillä on vain 0,00000001pisteen ero jos voittaja on kuitenkin aina sama. Sanokaa mitä sanotte, mutta FIA ei ole vielä tehnyt mitään Ferrarin valta-aseman horjuttamiseksi, eikä näytä vastasuudessakaan tekevän, päinvastoin.

Miten voi olla mahdollista että yksi talli saa testata testikiellon aikana FIA:n erityisluvalla ja vieläpä ensivuoden osia, joista muilla talleilla ei ole hajuakaan. Sitten väitetään loukkaantuneina, että FIA ei suosi ferraria. On myös aivan turha väittää etteikö Ferrari tietäisi ensi vuoden säännöistä ennemin kuin muut tallit, koska se on nyt viimeistään todistettu.
Olet ihailtavan hyvin perillä Ferrarin vuosien varrella tapahtuneista kehityshankkeista. En voi muuta kuin kateellisena seurata sivusta.
 

Digru

Wild Animal
Liittynyt
26.9.2003
Viestit
153
Sijainti
högholmen
Ilmari sanoi:
Silti sinun on pakko katsoa kaikki kisat ja seurata tiiviisti formulakeskusteluita, eikö vain?


Kyllä tätä menoa mielenkiinto katoaa koska kaikilla ei ole samoja sääntöjä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tunnuitte missaavan pointtini.. Se oli siis että miksi helvetissä FIA ei ole tehnyt mitään Ferrarin valtakauden lopettamiseksi. Kovasti hommia se teki McLarenin ja Williamsin menestyksen torpedoimiseksi.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Vastatkaapas ihan rehellisesti: itkettäiskö ja valitettaisko myö oikeasti Ferrarin menestyksestä, jos ykköskuskina olisi Mika Häkkinen ja ajaisi voitosta voittoon, mestaruudesta mestaruuteen?

Itse en ainakaan valittaisi yhtään (rehellinen mielipide).
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Rälle sanoi:
Vastatkaapas ihan rehellisesti: itkettäiskö ja valitettaisko myö oikeasti Ferrarin menestyksestä, jos ykköskuskina olisi Mika Häkkinen ja ajaisi voitosta voittoon, mestaruudesta mestaruuteen?

Itse en ainakaan valittaisi yhtään (rehellinen mielipide).
Valittaisin. Kyllä häkkisen mestaruudet oli mahtavia kun viimeisessä kisassa kaikki on vielä auki. Silloin tuntui että miehet on oikeasti vastakkain. Schumin viimevuoden mestaruus oli mielestäni hänelle erittäinkin ansaittu.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Finn75 sanoi:
Valittaisin. Kyllä häkkisen mestaruudet oli mahtavia kun viimeisessä kisassa kaikki on vielä auki. Silloin tuntui että miehet on oikeasti vastakkain. Schumin viimevuoden mestaruus oli mielestäni hänelle erittäinkin ansaittu.
samaa mieltä, ja korostetaan että vuoden 2000 MM titteli tuli myös ansaitusti, ei harmittanut yhtään vaikka Mikaa ja Mäcciä kannatinkin...
JOS Mika ajaisi nyt Ferrarilla ja JOS mestaruuksia tulisi tuohon tahtiin, niin alkaisihan se puuduttamaan, olisi alkanut jo aikaa sitten... kilvanajo on aina pääasia, kunnon kisaa eikä mitään rauhallista jonossa ajelua... (nyt on ollut taas mukava seurata Monacon, Silverstonen ja Spa:n kisoja, nissä sentään on ollut säpinää loppumetreille asti...
Mikan MM-kausilta parhaat kisat on mielestäni olleet Nurburgring -98 ja Brasilia -99...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Maranelloman sanoi:
Olet ihailtavan hyvin perillä Ferrarin vuosien varrella tapahtuneista kehityshankkeista. En voi muuta kuin kateellisena seurata sivusta.
njaah, eise nyt kovin ihailtavaa ole kun ihan yleistä tietoahan nuo ovat olleet... ei mulle ainakaan tuossa tekstissä ollut mitään uutta...
oldezilta hyvä kirjoitus kylläkin...
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Se et yleensä pisteuudistus käsitetään niin et se oli Ferraria vastaan on erikoista. Ferrarihan oli jo silloin se kestävin auto millä otettiin vaikka jämä pisteet. Mclaren taas ajoi ennemmin vaan voitoista, ja otti luotettavuudessa riskejä. Vasta uudistuksen jälkeen Ferrarista tuli se ylivoimainen talli.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
JKulmala sanoi:
Se et yleensä pisteuudistus käsitetään niin et se oli Ferraria vastaan on erikoista. Ferrarihan oli jo silloin se kestävin auto millä otettiin vaikka jämä pisteet. Mclaren taas ajoi ennemmin vaan voitoista, ja otti luotettavuudessa riskejä. Vasta uudistuksen jälkeen Ferrarista tuli se ylivoimainen talli.
Joo, nyt ollaan optimitilanteessa. Koska Ferrarilla on nopein, luotettavin ja kaikin puolin muutenkin parempi auto, ei kukaan kykene hurjimmissa kuvitelmissaankaan keksimään sellaista sääntöuudistusta jonka ei voisi väittää suosivan Ferraria.

Tilanne on myös sikäli optimaalinen, että mikäli ei tehdä mitään muutoksia, myös se suosii Ferraria.

Jihuu :thumbup:
 
Ylös