Williams 2018

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Talleille ei näköjään ole kausikohtaisia ketjuja tälle kaudelle niin pitäisiköhän näitä käynnistellä sitä mukaa kun kullekin asiaa tulee, niin ei kaikki jutut jäisi tuonne kisakohtaisten ketjujen syövereihin? Avataan Williamsilla:

Williamsilla ollut huippuhyvän 2014 kauden jälkeen hieman laskeva käyrä mutta nyt näyttää tulleen isompi romahdus ja käytännössä talli näyttää palanneen sinne kauden 2013 tasolle kun se saavutti vain viisi pistettä. Kahden kisan jälkeen Williams on talleista ainoa jolla ei ole pisteen pistettä, ja vauhti ei kyllä niitä kovin roppakaupalla lupaa jatkossakaan. Käytännössä auto on gridin toiseksi hitain tai hitain (ehkä radasta riippuen) ja kuljettajakaksikkokaan ei isosti vakuuta. Lisäksi myös paremmin sujuneilla viime kausilla tallin käyrä on yleensä ollut laskeva, eli kausi on avattu vahvasti ja muut on ottaneet kauden aikana kiinni, joten sekään ei lupaa välttämättä hyvää kun jo tässä vaiheessa kautta ollaan hännillä.

Lance Stroll on kritisoinut alkukaudella aika paljon tallia ja autoa, mutta Strollinkin kannattaisi ehkä ihan ensimmäiseksi keskittyä siihen että pystyisi lyömään tulokas-tallikaverinsa Sirotkinin. Kolmen aika-ajon jälkeen Sirotkin johtaa 2-1 joten kyllä minusta myös Strollilla itsellään olisi parantamisen varaa. Hän on kuitenkin nyt se tallin "kokenut" kuljettaja.

Jos Williamsin räpiköinti jatkuu tällaisena niin isä-Stroll taustavoimineen alkanee aika pian laittamaan muille talleille tarjouksia pöytään, ja Strollin (rahojen) lähtö olisi kyllä Williamsille kova isku, varsinkin kun Martini on jo ilmoittanut vetäytyvänsä tämän kauden jälkeen. Ei näytä nyt oikein ruusuiselta Williamsin tulevaisuus vaikka vielä 2014 ja 2015 tilanne näytti erittäin lupaavalta. Joutunee talli jatkossakin turvautumaan ehkä entistäkin enemmän maksukuljettajiin.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Sirotkin on kyllä osoittanut olevansa haastattelujen ja tulostenkin perusteella yllättävän valmis F1-sarjaan. Saapa nähdä koska isäpappa vaatii Strollin suosimista kuten pikkuformuloissa, jotta maine ja ura ei menisi pilalle Sirotkinille hävitessä. Uskon, että Stroll ei kelpaa rahoista huolimatta kuin Williamsille ja Sauberille.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Sirotkin on kyllä osoittanut olevansa haastattelujen ja tulostenkin perusteella yllättävän valmis F1-sarjaan. Saapa nähdä koska isäpappa vaatii Strollin suosimista kuten pikkuformuloissa, jotta maine ja ura ei menisi pilalle Sirotkinille hävitessä. Uskon, että Stroll ei kelpaa rahoista huolimatta kuin Williamsille ja Sauberille.
No Sirotkinin takana on Venäjän oligarkkeja SMP:n kautta, joten tästä kuskien valtataistelusta voi tulla ihan hauskaa. Harmittaa Williamsin (tallina) puolesta kyllä tämä rämpiminen.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Saapi nähdä ajaako Kubica kisan tällä kaudella. Mutta pidän kyllä Williamsin konkurssiakin mahdollisena.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Mutta pidän kyllä Williamsin konkurssiakin mahdollisena.
Mmmitä?
Menestysbonukset on toki laskusuunnassa, mutta muutenhan tallilla pitäisi olla raha-asiat ihan mallillaan.
Sponsoreita löytyy, saivat Bottaksesta korvauksen, molemmat kuskit kantaa selkä vääränä talliin rahaa... mahtaako vielä Puolan suunnasta ropista jotain pennosia pilttuun lattialle?
Pörssiyhtiönä se ei myöskään ole mikään yhden omistajan leikkikalu, joka heitetään roskiin kun enää ei jaksa leikkiä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Saapi nähdä ajaako Kubica kisan tällä kaudella. Mutta pidän kyllä Williamsin konkurssiakin mahdollisena.
Mitenkä nyky kisakuskien sopimukset, voitaisiinko Kubica laittaa ajamaan kisaa?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5727
Mmmitä?
Menestysbonukset on toki laskusuunnassa, mutta muutenhan tallilla pitäisi olla raha-asiat ihan mallillaan.
Sponsoreita löytyy, saivat Bottaksesta korvauksen, molemmat kuskit kantaa selkä vääränä talliin rahaa... mahtaako vielä Puolan suunnasta ropista jotain pennosia pilttuun lattialle?
Pörssiyhtiönä se ei myöskään ole mikään yhden omistajan leikkikalu, joka heitetään roskiin kun enää ei jaksa leikkiä.
Talli on takonut hyvin marginaalista tulosta joka vuosi. Tappiota tuli 2014-2015 ja vaikka 2016 noustiin plussalle, niin se tulos oli silti aiempaa lähempänä nollaa. Talousasioista ymmärtämättä totean lukujen kertovan siitä, ettei tallin talous ole vakaalla pohjalla, vaikka kassassa olisikin hieman rahaa.

Williamsin toiminnan ydin on aina ollut F1-tallin pyörittäminen, joten tietenkään sitä ei "heitetä roskiin" parin punaisen kauden jälkeen, paitsi jos rahat ovat aikuisten oikeasti loppu. Pörssiyhtiön rooli ei tarkoita sitä, että aina löytyisi joku hyödyllinen idiootti, joka haluaa sijoittaa omia rahojaan tallin tekohengittämiseen.

Mitenkä nyky kisakuskien sopimukset, voitaisiinko Kubica laittaa ajamaan kisaa?
Strollia ei ainakaan voida syrjäyttää mutta Sirotkinin sopimus lienee löyhempi; tuskin Williamsin taloudellinen ahdinko on niin syvä, että molemmille kuljettajille olisi annettu ns. vedenpitävä sopimus rahan vuoksi. Oleellisempi kysymys lienee, että mitä hyötyä Kubican ajattamisesta olisi? Williamsin auto on tällä hetkellä niin hidas, että pisteiden saaminen vaikuttaa utopistiselta ajatukselta. Kerätyt sijoitukset ovat 14, 14 ja 15 vaikka välistä on pudonnut monta kärkiautoa teknisten vikojen takia.

Juuri tällä hetkellä näyttää vielä siltä, että muutamankin pisteen kerääminen kauden aikana voisi riittää Force Indian ja Sauberin ohittamiseen pistetaulukossa. Kaikilla kolmella on autonsa kanssa jotain isompaa ongelmaa taustalla, joten lienee mahdollista, että ainakin yksi tästä kolmikosta onnistuu korjaamaan ongelmansa ja ottaa sen jälkeen isohkon harppauksen muiden edelle. Asetetaan Williamsille siis realistiseksi tavoitteeksi nousta yhdellä pykälällä sijalle yhdeksän valmistajien MM-taulukossa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Talli on takonut hyvin marginaalista tulosta joka vuosi. Tappiota tuli 2014-2015 ja vaikka 2016 noustiin plussalle, niin se tulos oli silti aiempaa lähempänä nollaa. Talousasioista ymmärtämättä totean lukujen kertovan siitä, ettei tallin talous ole vakaalla pohjalla, vaikka kassassa olisikin hieman rahaa.

Williamsin toiminnan ydin on aina ollut F1-tallin pyörittäminen, joten tietenkään sitä ei "heitetä roskiin" parin punaisen kauden jälkeen, paitsi jos rahat ovat aikuisten oikeasti loppu. Pörssiyhtiön rooli ei tarkoita sitä, että aina löytyisi joku hyödyllinen idiootti, joka haluaa sijoittaa omia rahojaan tallin tekohengittämiseen.


Strollia ei ainakaan voida syrjäyttää mutta Sirotkinin sopimus lienee löyhempi; tuskin Williamsin taloudellinen ahdinko on niin syvä, että molemmille kuljettajille olisi annettu ns. vedenpitävä sopimus rahan vuoksi. Oleellisempi kysymys lienee, että mitä hyötyä Kubican ajattamisesta olisi? Williamsin auto on tällä hetkellä niin hidas, että pisteiden saaminen vaikuttaa utopistiselta ajatukselta. Kerätyt sijoitukset ovat 14, 14 ja 15 vaikka välistä on pudonnut monta kärkiautoa teknisten vikojen takia.

Juuri tällä hetkellä näyttää vielä siltä, että muutamankin pisteen kerääminen kauden aikana voisi riittää Force Indian ja Sauberin ohittamiseen pistetaulukossa. Kaikilla kolmella on autonsa kanssa jotain isompaa ongelmaa taustalla, joten lienee mahdollista, että ainakin yksi tästä kolmikosta onnistuu korjaamaan ongelmansa ja ottaa sen jälkeen isohkon harppauksen muiden edelle. Asetetaan Williamsille siis realistiseksi tavoitteeksi nousta yhdellä pykälällä sijalle yhdeksän valmistajien MM-taulukossa.
Onko Williamsin auto niin huono? Viime kaudellakin Stroll oli hidas monessa kisassa Massaan nähden eikä autoa ole säätämässä nyt Massa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Williams on todella suurien ongelmien edessä, uusi auto on jopa viimekauden autoa hitaampi vaikka moottorin tehot ja terminen tehokkuus (hyötysuhde) on kasvanut tälle kaudelle. Stroll vertaili Bahrainin kilpailuja viime ja tällä kaudella ja uusi auto oli 0.4 sekuntia kierroksella vanhaa hitaampi. Kun otetaan huomioon normaali kauden aikana tapahtuva kehitys 1-2 sekuntia niin tämä on jo melkoinen saavutus insinööreiltä.

Williamin viimeisestä tuurivoitosta on aikaa jo 6 ja sitä edellisestä 14 kautta, niin mollivoittoinen laskukausi on ollut pitkä eikä tätä korjaavaa lääkettä tunnu löytyvän millään.

Johdon vaihdon paikka?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5727
Onko Williamsin auto niin huono? Viime kaudellakin Stroll oli hidas monessa kisassa Massaan nähden eikä autoa ole säätämässä nyt Massa.
Loppukaudesta Stroll ajeli kuitenkin pistesijoja vaikka suoritustaso olikin epätasainen, mutta sen voi laittaa autonkin piikkiin. Stroll vaikuttaa kuitenkin pitävän tallikaverinsa kurissa, joten ei hän millään voi olla niin huono kuin viime kauden alussa, jolloin oli oikeutettua puhua yhdestä sarjan koko historian huonoimmista kuljettajista.
 

Speedster

Member
Liittynyt
30.10.2017
Viestit
20
Legendaarinen talli kyseessä. Williamsilla on kasassa 9 valmistajien ja 7 kuljettajien mestaruutta. Viimeisimmät tullut 1997. Nyt tilanne ei näytäruusuiselta mutta toivottavasti Paddy Lowe löytää tien menestykseen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Legendaarinen talli kyseessä. Williamsilla on kasassa 9 valmistajien ja 7 kuljettajien mestaruutta. Viimeisimmät tullut 1997. Nyt tilanne ei näytäruusuiselta mutta toivottavasti Paddy Lowe löytää tien menestykseen.
Yli 20 vuotta sitten.. oli ajat erilaiset. Säännöt erilaiset. Williamsilla ei vaa ole enää nykyaikana resursseja kehittää autoa. ei Williams tule enää nouseen, elleivät saa paljon rahaa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Joo laji on kyllä muuttunut Williamsin menestyksen ajoista siinä mielessä, että nykyään kärkitallit ovat enemmän tai vähemmän omistajarahoitteisia markkinointitempauksia. Perinteisen yksityistallin on vaikea löytää resursseja näitä vastaan taisteluun. Lisäksi kolme neljästä moottorivalmistajasta on mukana omalla tallillaan, joten perinteisiä kumppanuussuhteitakaan ei ole tarjolla kuin Hondan kanssa, joka taas on tällä hetkellä Red Bullin matkassa. Lopputuloksena on kalleilla asiakasmoottoreilla ajeleva talli jolla ei ole resursseja haastaa kärkitalleja millään osa-alueella. Herääkin kysymys, onko McLaren samalla tiellä matkalla kohti keskinkertaisuutta?

Noin muutenkin Williamsin tilanne näyttää aika vaikealta. Viime vuodet tulokset ovat pikkuhiljaa huonontuneet ja nyt aletaan olla pohjalla taistelemassa Sauberia vastaan. Strollin ja Sirotkinin valitseminen kuljettajiksi oikein huutaa epätoivoisuudesta.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Martini häippäsee Williamsilla kauden jälkeen, ja voipi olla, että jos talli räpiköi, niin ei Strollit välttämättä kauaa katsele sitä menoa. Lisäksi mahdolliset Venäjä-pakotteetkin voivat vaikuttaa Williamsin toimintaan, joten aika hauraalla pohjalla on Williams.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Martini häippäsee Williamsilla kauden jälkeen, ja voipi olla, että jos talli räpiköi, niin ei Strollit välttämättä kauaa katsele sitä menoa. Lisäksi mahdolliset Venäjä-pakotteetkin voivat vaikuttaa Williamsin toimintaan, joten aika hauraalla pohjalla on Williams.
Toisaalta minne muualle Strollit menee jos ei ala Lancelta tulla vakuuttavia näyttöjä pöytään? Force India ja Sauber lienee ainoat tallit joista olisi rahalla ostettavissa paikka, mutta onko kumpikaan tämänhetkisessä tilanteessa askel parempaan? Toki jos Stroll pystyy iskemään kunnon näyttöjä pöytään niin isä-Strollin rahat kelvannee muillekin, mutta sittenkään tuskin saisivat samanlaista asemaa ja sananvaltaa kuin Williamsilla. Minusta tuntuu että jos poika haluaa harrastella ja isi haluaa harrastusta rahoittaa niin ainakin ensi kaudella harrastus jatkunee Williamsin kalustolla.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Näin #MeToo aikakaudella ei tätä kai saisi sanoa, mutta naisten pyörittämät tallit eivät oikein tunnu menestyvän. Kaltenborn Sauberilla ja Claire Williamsilla eivät kovin hyvää työtä ole tehneet. Harmillinen yhteensattuma varmasti vain kyseessä.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5312
Näin #MeToo aikakaudella ei tätä kai saisi sanoa, mutta naisten pyörittämät tallit eivät oikein tunnu menestyvän. Kaltenborn Sauberilla ja Claire Williamsilla eivät kovin hyvää työtä ole tehneet. Harmillinen yhteensattuma varmasti vain kyseessä.
Molemmat tuntuvat rakastavan miehiä joilla on iso pinkka. Kaltenborn jopa niin paljon että lupasi pestejä maksukuskeille vähän enemmän kuin oli autojakaan. Claire taas ei näe tallinsa autoissa maksukuskeja vaan lahjakaita nuoria.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näin #MeToo aikakaudella ei tätä kai saisi sanoa, mutta naisten pyörittämät tallit eivät oikein tunnu menestyvän. Kaltenborn Sauberilla ja Claire Williamsilla eivät kovin hyvää työtä ole tehneet. Harmillinen yhteensattuma varmasti vain kyseessä.
Kaltenborg tosin ei ole ollut Sauberilla sitten viime kesäkuun.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Molemmat tuntuvat rakastavan miehiä joilla on iso pinkka. Kaltenborn jopa niin paljon että lupasi pestejä maksukuskeille vähän enemmän kuin oli autojakaan. Claire taas ei näe tallinsa autoissa maksukuskeja vaan lahjakaita nuoria.
No Clairella oli pari menestyksellisesti hyvää kautta kyllä etenkin verrattuna isänsä viimeisiin. Monisha puolestaan sentään piti tallin jotenkin pystyssä ja kohteena johon sijoittaa. Uudet miesjohdossa olleet tallit tulivat ja katosivat. Toki molempien tallien perinteet ovat jeesanneet pahimmissa rahoituspaineissa mutta silti. Ei toi Force Indian touhukaan just nyt hyvältä näytä vaikka ois kuinka ukkoa johdossa. Jos ei ole rahaa niin ei ole rahaa. Jossain vaiheessa se alkaa näkymään.
 
Ylös