Williams F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Avataanpa tälle menestyksekkäälle brittitallille oma thread koskien tulevaa kautta. Jatkuuko tallin tarpominen ja kisaaminen keskikastissa Sauberin, Force Indian ja Toro Rosson kanssa, vai pystyykö talli vielä saavuttamaan -90 luvun kaltaisen menestyksen? 15 kautta on kulunut, kun talli viimeksi voitti -97 valmistajien maailmanmestaruuden ja tallin kuljettaja Jacques Villeneuve henkilökohtaisen mestaruuden.

Williamshan oli kauden ensimmäisissä Jerezin talvitesteissä mukana vielä vuoden 2012 autolla (2013 väreissä) päivitetyillä osilla testaten niitä tulevan kauden autoa varten. Uusi auto julkistetaan samana päivänä kun talven toinen testijakso alkaa Barcelonassa 19. helmikuuta.
Tiimin suunnitelma alunalkaen oli käyttää vanhaa FW34 autoa testatakseen & kehittääkseen komponenteja Jerezin testissä saadakseen niistä tarvittavan datan ja tuoda nämä osat täysimittaisesti testattuna kauden 2013 FW35 autoon. Williamsilla säilyy kaudella myös tuttu Renaultin moottori ja toisena kisakuskina jatkaa Pastor Maldonado, suomalainen testikuljettaja Valtteri Bottas otti Bruno Sennalta kisakuskin paikan tallin toisessa autossa. Viime kaudella tiimi otti ensimmäisen voittonsa sitten vuoden 2004, mutta lopulta sijoittui kuitenkin vain kahdeksanneksi valmistajien mestaruustaistossa.

Uusi Williams-Renault FW35 läpäisi FIA:n törmäystestin viime torstaina ja on näinollen siltä osin on valmis radalle ensi viikon testeissä. Jerezissä viime viikolla, Pastor Maldonado kertoi Autosportille että hän on luottavainen uuden auton suhteen. "Se on askel", sanoi Maldonado. "Yritämme testata huolella jokaisen osa-komponentin, kaiken. Mutta kaikki autot muistuttavat hyvin paljon viime vuotisia, koska säännöt ovat samat. Parannuksia on tehty joka puolella autoa ja olemme melko varmoja, että se on erittäin kilpailukykyinen tänä vuonna ja parempi kuin edellinen."

Muutamia henkilöitähän on tallista myös viime aikoina lähtenyt, kuten julkisuudessakin jo Frank Williamsin tulevaksi manttelinperijäksi tallin johdossa nimetty Adam Parr. Hänen lähtönsä syyhän oli kertomansa mukaan välit Mr. Ecclestonen kanssa ja vääntö Concorde- sopimuksen tiimoilta, Parr katsoi parhaaksi väistyä tallin johdosta, jotta talli saisi Ecclestonen kanssa aikaan parhaan mahdollisen sopimuksen. Tarjous Williamsin johtokunnalle saapuikin heti seuraavana päivänä, kun hän oli eronnut. Tallipäällikkö Sir Frank Williamsin lisäksi tallissa kokenutta osastoa edustaa toinen perustajista Patrick Head ja tekninen johtaja Mike Goughlan. Valtteri Bottaksen kisainsinöörinä tulevalla kaudella toimii Jonathan Eddolls. Toivossa voi elää, että Williams pääsisi uudella autolla lähemmäs kärkeä ja pystyisi ehkä osittain rikkomaan tuota kärkipakkaa kauden kuluessa - ensi viikolla olemme viisaampia asian suhteen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Muutamia henkilöitähän on tallista myös viime aikoina lähtenyt, kuten julkisuudessakin jo Frank Williamsin tulevaksi manttelinperijäksi tallin johdossa nimetty Adam Parr. Hänen lähtönsä syyhän oli kertomansa mukaan välit Mr. Ecclestonen kanssa ja vääntö Concorde- sopimuksen tiimoilta, Parr katsoi parhaaksi väistyä tallin johdosta, jotta talli saisi Ecclestonen kanssa aikaan parhaan mahdollisen sopimuksen. Tarjous Williamsin johtokunnalle saapuikin heti seuraavana päivänä, kun hän oli eronnut. Tallipäällikkö Sir Frank Williamsin lisäksi tallissa kokenutta osastoa edustaa toinen perustajista Patrick Head ja tekninen johtaja Mike Goughlan. Valtteri Bottaksen kisainsinöörinä tulevalla kaudella toimii Jonathan Eddolls. Toivossa voi elää, että Williams pääsisi uudella autolla lähemmäs kärkeä ja pystyisi ehkä osittain rikkomaan tuota kärkipakkaa kauden kuluessa - ensi viikolla olemme viisaampia asian suhteen.
Parria merkittävämpi henkilö lähtijöistä oli Toto Wolff joka suuntasi Williamsin omistajan roolissa Mercedekselle... Muistini mukaan Patric Head ei enää työskentele F1-puolella, vaan Williamsin hybridi-projekteissa.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Parria merkittävämpi henkilö lähtijöistä oli Toto Wolff joka suuntasi Williamsin omistajan roolissa Mercedekselle... Muistini mukaan Patric Head ei enää työskentele F1-puolella, vaan Williamsin hybridi-projekteissa.
Niinhän tuo Headin kohdalla taitaa olla, että toimii nykyään enempi tuon Williamsin hybriditeknologiaa kehittävän tytäryhtiön parissa ja sen johtokunnan puheenjohtajana. Käsittääkseni Head kuitenkin on yhä yksi tallin osakkaista, kuten Toto Wolfkin vaikka lähti Mersulle.. ja Frank Williams on edelleen tallin enemmistöosakas ja jatkaa yhtiön johtajana toimitusjohtaja Alex Burnsin kanssa.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Mihin olet menossa Williams F1?

Jokuhan Williamsilla selvästi mättää, kun henkilöitä tallista on suhteellisen tiuhaan eronnut. Onko se Frank- ja Patrick-papan jääräpäinen johtamistyyli, vai turhautuminen heikkoihin tuloksiin vuosi toisensa perään? Tässä Jukka Mildhin kirjoitus aiheesta YLE:n sivuilla vajaa parin vuoden takaa.

Turkin Formula 1 -kilpailua odotellessa olen harmikseni saanut huomata, että Williams, yksi lajin ja koko autourheilun suurista insituutioista antaa vakavia merkkejä luhistumisesta. Auto on epäonnistunut, niin kuin tallin meno pörssiinkin ja nyt keskeisiä avainhenkilöitä lähtee. Onko mitään enää tehtävissä?

Mikään ei ole valitettavasti pysyvää, vaikka kuinka uskoisi niin. Se tuli ensimmäisenä mieleen, kun kuulin Williamsin teknisen johtajan Sam Michaelin jättävän tallin.

Michaelia on pidetty yhtenä alansa suurimmista lupauksista. Hänestä odotettiin jopa uutta Adrian Neweyn kaltaista teknistä mestaria, jonka Williams aikoinaan menetti McLarenille. Vaikka asiat eivät Williamsilla todellakaan sujuneetkaan aina hyvin, Michael pysyi peräti kymmenen vuotta lojaalisena omistajille Frank Williamsille ja Patrik Headille.

Pidän noin pitkää kärsivällisyyttä tapahtumisen kulun perusteella oikeastaan jopa ihmeenä. Mutta toisaalta kärsivällisyyden ymmärtää. Michaelille maalailtiin suurta tulevaisuutta. Hänestä piti tulla seuraava Patrick Head, eli Williamsin F1-tallin toisen, legendaarisen perustajan armoitettu seuraaja ja johon tallin sisällä todella jaksettiin uskoa vuodesta toiseen uuden nousun toivossa.

Williamsin ja Headin suunnitelma oli se, että he etsisivät itselleen seuraajat, jotka uskovat filosofiaan siitä, että Formula ykkösissä voi toimia vahvan insinööritaidon voimin yksityistallina. Sam Michaelista Head saikin koulutettua johtajan, joka vannoi - tähän asti - tallin nimeen. Frank Williamsilta taas meni vuosia, ennen kuin hän löysi itselleen sopivan seuraajan. Kaivosteollisuudessa uraa tehnyt Adam Parr oli Williamsin mielestä oikea henkilö astumaan häneen saappaisiinsa.

Keskeistä Williamsin organisaatiossa on ollut järkkymätön kunnioitus ja lojaalisuus nimenomaan suurta tahdonvoimaa ja vahvaa etikkaa edustavaa Frank Williamsia kohtaan. Sam Michael ja Adam Parr tietyllä tavalla palvovat - tai palvoivat - Williamsia henkilönä.

Tallin tulevaisuus rakennettiin täysin sen varaan, että Parrista tulee uusi Frank Williams ja Michaelista uusi Patrick Head. Asetelmaa on rakennettu kärsivällisesti perinteisellä mestari ja oppipoika -konseptilla.

Ja juuri kun kaikki asiat alkoivat olla kasassa, koko korttitalo alkaa luhistua.

***

Nyt Sam Michael lähtee ja tallin johdossa edelleen jatkava Parrkin myöntää pyytäneensä eroa. Eroanomusten perustelu kuvastaa kunnioituksen yhä olevan olemassa. Molemmat vetosivat siihen, etteivät ole pystyneet suorittamaan omia tehtäviään riittävän hyvin. He ottivat syyt niskoilleen siitä, että Williamsin alkukausi on ollut tallin historian kaikkien aikoijen heikoin. Kolme kilpailua on ajettua, eikä tallilla ole pisteen pistettä.

Syyn ottaminen omille niskoille on jalo ele, mutta taustalla täytyy kuitenkin olla myös turhautuminen.

Monet tallissa ovat jaksaneet uskoa vuodesta toiseen uuteen nousuun. Nyt viimeistään päättäjät voivat katsoa jälkiviisaina taaksepäin ja todeta, että olisi ollut sittenkin viisasta myydä talli aikoinaan BMW:lle siitäkin huolimatta, että autotehdas sittemmin vetäytyi lajista. Suuri osa tallin rivityöntekijöistä on ollut sitä mieltä jo pitkään.

Tallin myynti tyrehtyi paitsi mitättömiin teknisisin erimielisyyksiin, mutta ennen kaikkea siihen, että Williams haluttiin kaikin keinoin pitää yksityistallina. Mutta totuus on se, ettei Williamsilla ole voitettu yhtäkään MM-osakilpailua teiden erottua BMW:n kanssa.

Itse arvostan Frank Williamsia ja Patrick Headia suuresti, mutta juuri heidän jääräpäisyytensä on syy tähän vaikeaan tilanteeseen.

Itävaltalainen miljonääri Toto Wolff, joka tunnetaan myös Valtteri Bottaksen managerina, osti reilu vuosi sitten kymmenyksen Williams Grand Prix Engineering -yhtiöstä. Se oli myönteinen ja odotettu merkki uuden ajan alkamisesta, mutta kun tallin meni nyt alkuvuodesta pörssiin, tuntui se jotenkin viimeiseltä hätähuudolta ja täydelliseltä virhearvioinnilta. Ja aivan liian optimistiselta hankkeelta.

Vaikka tutkimukset kertovat Williamsilla olevan maailmanlaajuisesti merkittävä määrä uskollisia kannattajia, eivät luvut yllä lähellekään Ferraria tai edes McLarenia. Eivät fanit välttämättä osakkeita osta, mutta tällä oli väistämättä merkitystä huonoon menestykseen pörssissä.

Ja sitä paitsi kaikki tietävät, että F1 sarjana tai sen tallit eivät nykyisellään toimi missään tilanteessa julkisessa omistuksessa. Liiketoiminnan ja kilpailemisen onnistuminen edellyttää yksityisyyttä ja kapeaa, muutaman omistajan käsissä olevaa vahvaa päätösvaltaa.

Nyt jopa itse Rupert Murdoch on ilmaissut kiinnostuksensa ostaa F1-sarjan oikeudet, mutta ei sekään julkiseen omistukseen johda. Eikä juuri auta Williamsia sen tukalassa tilanteessa muuta kuin silloin, jos mahdolliset uudet omistajat onnistuisivat toteuttamaan mullistavan kehityssuunnitelmansa, jonka on määrä tähdätä tallien saamaan parempaan taloudelliseen hyötyyn.

***

Mitä Williamsin pitäisi sitten tehdä selviytyäkseen pitkässä juoksussa? Meneillään olevat muutokset tekevät haasteesta vieläkin hankalamman, mutta toisaalta ne voivat avata myös uusia mahdollisuuksia. Siirtyminen turbomoottoreihin kahden vuoden kuluttua on yksi tällainen. Williams on kauan yrittänyt löytää uutta pitkäaikaista moottorikumppania, jollainen Toyotasta piti sille muutama vuosi sitten tulla.

Ex-BAR pomo Craig Pollock julkisti juuri perustaneensa tulevien sääntömuutosten mukaisia asiakasmoottoreita F1-sarjaan myyvän yhtiön. Tästä voi olla apua Williamsin kaltaisille talleille.

Williamsin tehdas Grovessa ja ennen kaikkea paikka F1-sarjassa ovat arvokasta kauppatavaraa. Patrick Headin jäädessä nyt pitkään haaveleilemalleen eläkkeelle kysymys on vain siitä, mihin Frank Williams nöyrtyy.

Mutta jos mikään muu ei onnistu, yleensä ratkaisun tuo lopulta Bernie Ecclestonen pelastava käsi.

Frank Williams on yksi niistä tallipäälliköistä, jotka yhdessä Ecclestonen kanssa aloittivat F1:n kasvattamisen multimiljoonabisnekseksi.

Eikä Bernie jätä Frankia pulaan.

Hänen ratkaisunsa tilanteeseen voi olla aivan kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Jukka Mildh
Linkki tekstiin: YLE
 
Viimeksi muokattu:

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Ei kyllä oikein enää liity tähän kauteen, mutta minä olen vuosien ajan jo ihmetellyt vähän, että miten Sam Michael saattoi olla niin kovan gurun maineessa, kun ei tosiaan hänen Williamsin teknisenä pomona ollessa talli saanut aikaiseksi yhtään mitään ihmeellistä. En tietysti kuulu sisäpiiriin, joka varmasti tuntee hänet ja hänen osaamisensa minua paremmin.

Joskus luin, että Michaelilla oli tosin aikoinaan hankaluuksia päästä hommissa vauhtiin, kun tallin sisällä epävirallisesti arvostettiin Patrick Head vielä Michaelia ylemmäs, vaikka Head olikin jo virallisesti vetäytynyt. Talli onkin aina ollut liian vahvasti keskusmiestensä Frank Williamsin ja Patrick Headin ympärille keskittynyt, ja nyt kun heidän reseptinsä eivät enää viime vuosina toimineet, niin liriin jouduttiin. Luulen, että Williams ei talliaan myy, varsinkin nyt kun näköpiirissä ei ole selkeää johtajaehdokasta. Ennemmin hän pysyy mukana toiminnan loppumiseen saakka.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Williamsilla on kautta historiansa ollut maaginen kyky häätää menestyksen mahdollistavat avainhenkilöt ym. tahot pois riveistään. Eikös sieltä ole nytkin poistunut ainakin Gillan ja jotain muitakin tyyppejä. Ja tietysti Parr, jonka lähtöön taisi vaikuttaa kylläkin vähän ulkopuoliset tekijät. Joka tapauksessa, mun mielestä näyttää siltä ettei siellä ole vieläkään selkeää suunnitelmaa siitä, kuka tallia tulevaisuudessa johtaa. Ei se Frank tuolla kuitenkaan loputtomasti jaksa heilua.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei kyllä oikein enää liity tähän kauteen, mutta minä olen vuosien ajan jo ihmetellyt vähän, että miten Sam Michael saattoi olla niin kovan gurun maineessa, kun ei tosiaan hänen Williamsin teknisenä pomona ollessa talli saanut aikaiseksi yhtään mitään ihmeellistä.
Kuulemma Michael on ihan asiansa osaava henkilö, mutta Williamsilla hänellä oli vähän turhan paljon tekemistä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4361
Barrichellohan puolusti Michaelia juuri Michaelin overloadin takia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Williamsilla on kautta historiansa ollut maaginen kyky häätää menestyksen mahdollistavat avainhenkilöt ym. tahot pois riveistään.
No mut siihen nähdenhän on mennyt ihan hyvin!

Ehdottomista avainhenkilöistä on tallin historian aikana lähtenyt vissiin kolme: Newey 1996, Michael 2011 ja Parr 2012 (Ehkä Frank Dernien lähdön 1980-luvulla voi nostaa samaan kastiin). Neweyn lähtöä voisi varmaan pitääkin jonkinlaisena häätösuorituksena, Michaelin lähtö oli huonosta menestyksestä johtuvaa ja Parr poistui ajettuaan itsensä kulissien takana mahdottomaan asemaan. Ihan en osaa sitä trendiä nähdä, että ongelma olisi henkilöiden sitouttamisessa. Organisoinnissa ja reagoinnissa muutoksiin lienee todellinen syy.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Vasemmalla nykyinen Nascar-kuljettaja, Kolumbialainen Juan Pablo Montoya Roldán tuulettaa Brasilian GP:n voittoa Williamsilla Interlagosissa 2004. Oikealla Venezuelan Pastor Maldonado ajamassa kohti Espanjan GP:n voittoa vuonna 2012. Latinokuskit latino-osakilpailuissa ovat Williamsin pystyneet tuomaan ruutulipulle ykkösenä. Toivottavasti seuraavaa ykköstilaa ei tarvitse odottaa 2020 vuodelle asti.., vaan Pastori ja Vale pystyisivät realistisesti kisaamaan podiumsijoista.

 
Viimeksi muokattu:

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Kuinka monta kierrosta australiassa ajetaan kunnes etusiipi on radan varressa?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
On vähän erikoisemman näköinen nokka mutta tulee heti mieleen että Williams vain piilotteli tarkoituksella tätä ratkaisua kun julkistus oli näin myöhään. Tarkoittaa että auto on nopea. Ei ehkä ole vielä Australian radalla parhaimmillaan mutta Malesiassa tulee voitto. Ehkä kaksois.
Williams voisi jopa taistella mestaruudesta mutta kauden aikana muut tulee kehitystyössä ohi.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
On vähän erikoisemman näköinen nokka mutta tulee heti mieleen että Williams vain piilotteli tarkoituksella tätä ratkaisua kun julkistus oli näin myöhään. Tarkoittaa että auto on nopea. Ei ehkä ole vielä Australian radalla parhaimmillaan mutta Malesiassa tulee voitto. Ehkä kaksois.
Williams voisi jopa taistella mestaruudesta mutta kauden aikana muut tulee kehitystyössä ohi.
Nopean näköinen... :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös