Raceway
Ratamestari
Avataanpa tälle menestyksekkäälle brittitallille oma thread koskien tulevaa kautta. Jatkuuko tallin tarpominen ja kisaaminen keskikastissa Sauberin, Force Indian ja Toro Rosson kanssa, vai pystyykö talli vielä saavuttamaan -90 luvun kaltaisen menestyksen? 15 kautta on kulunut, kun talli viimeksi voitti -97 valmistajien maailmanmestaruuden ja tallin kuljettaja Jacques Villeneuve henkilökohtaisen mestaruuden.
Williamshan oli kauden ensimmäisissä Jerezin talvitesteissä mukana vielä vuoden 2012 autolla (2013 väreissä) päivitetyillä osilla testaten niitä tulevan kauden autoa varten. Uusi auto julkistetaan samana päivänä kun talven toinen testijakso alkaa Barcelonassa 19. helmikuuta.
Tiimin suunnitelma alunalkaen oli käyttää vanhaa FW34 autoa testatakseen & kehittääkseen komponenteja Jerezin testissä saadakseen niistä tarvittavan datan ja tuoda nämä osat täysimittaisesti testattuna kauden 2013 FW35 autoon. Williamsilla säilyy kaudella myös tuttu Renaultin moottori ja toisena kisakuskina jatkaa Pastor Maldonado, suomalainen testikuljettaja Valtteri Bottas otti Bruno Sennalta kisakuskin paikan tallin toisessa autossa. Viime kaudella tiimi otti ensimmäisen voittonsa sitten vuoden 2004, mutta lopulta sijoittui kuitenkin vain kahdeksanneksi valmistajien mestaruustaistossa.
Uusi Williams-Renault FW35 läpäisi FIA:n törmäystestin viime torstaina ja on näinollen siltä osin on valmis radalle ensi viikon testeissä. Jerezissä viime viikolla, Pastor Maldonado kertoi Autosportille että hän on luottavainen uuden auton suhteen. "Se on askel", sanoi Maldonado. "Yritämme testata huolella jokaisen osa-komponentin, kaiken. Mutta kaikki autot muistuttavat hyvin paljon viime vuotisia, koska säännöt ovat samat. Parannuksia on tehty joka puolella autoa ja olemme melko varmoja, että se on erittäin kilpailukykyinen tänä vuonna ja parempi kuin edellinen."
Muutamia henkilöitähän on tallista myös viime aikoina lähtenyt, kuten julkisuudessakin jo Frank Williamsin tulevaksi manttelinperijäksi tallin johdossa nimetty Adam Parr. Hänen lähtönsä syyhän oli kertomansa mukaan välit Mr. Ecclestonen kanssa ja vääntö Concorde- sopimuksen tiimoilta, Parr katsoi parhaaksi väistyä tallin johdosta, jotta talli saisi Ecclestonen kanssa aikaan parhaan mahdollisen sopimuksen. Tarjous Williamsin johtokunnalle saapuikin heti seuraavana päivänä, kun hän oli eronnut. Tallipäällikkö Sir Frank Williamsin lisäksi tallissa kokenutta osastoa edustaa toinen perustajista Patrick Head ja tekninen johtaja Mike Goughlan. Valtteri Bottaksen kisainsinöörinä tulevalla kaudella toimii Jonathan Eddolls. Toivossa voi elää, että Williams pääsisi uudella autolla lähemmäs kärkeä ja pystyisi ehkä osittain rikkomaan tuota kärkipakkaa kauden kuluessa - ensi viikolla olemme viisaampia asian suhteen.
Williamshan oli kauden ensimmäisissä Jerezin talvitesteissä mukana vielä vuoden 2012 autolla (2013 väreissä) päivitetyillä osilla testaten niitä tulevan kauden autoa varten. Uusi auto julkistetaan samana päivänä kun talven toinen testijakso alkaa Barcelonassa 19. helmikuuta.
Tiimin suunnitelma alunalkaen oli käyttää vanhaa FW34 autoa testatakseen & kehittääkseen komponenteja Jerezin testissä saadakseen niistä tarvittavan datan ja tuoda nämä osat täysimittaisesti testattuna kauden 2013 FW35 autoon. Williamsilla säilyy kaudella myös tuttu Renaultin moottori ja toisena kisakuskina jatkaa Pastor Maldonado, suomalainen testikuljettaja Valtteri Bottas otti Bruno Sennalta kisakuskin paikan tallin toisessa autossa. Viime kaudella tiimi otti ensimmäisen voittonsa sitten vuoden 2004, mutta lopulta sijoittui kuitenkin vain kahdeksanneksi valmistajien mestaruustaistossa.
Uusi Williams-Renault FW35 läpäisi FIA:n törmäystestin viime torstaina ja on näinollen siltä osin on valmis radalle ensi viikon testeissä. Jerezissä viime viikolla, Pastor Maldonado kertoi Autosportille että hän on luottavainen uuden auton suhteen. "Se on askel", sanoi Maldonado. "Yritämme testata huolella jokaisen osa-komponentin, kaiken. Mutta kaikki autot muistuttavat hyvin paljon viime vuotisia, koska säännöt ovat samat. Parannuksia on tehty joka puolella autoa ja olemme melko varmoja, että se on erittäin kilpailukykyinen tänä vuonna ja parempi kuin edellinen."
Muutamia henkilöitähän on tallista myös viime aikoina lähtenyt, kuten julkisuudessakin jo Frank Williamsin tulevaksi manttelinperijäksi tallin johdossa nimetty Adam Parr. Hänen lähtönsä syyhän oli kertomansa mukaan välit Mr. Ecclestonen kanssa ja vääntö Concorde- sopimuksen tiimoilta, Parr katsoi parhaaksi väistyä tallin johdosta, jotta talli saisi Ecclestonen kanssa aikaan parhaan mahdollisen sopimuksen. Tarjous Williamsin johtokunnalle saapuikin heti seuraavana päivänä, kun hän oli eronnut. Tallipäällikkö Sir Frank Williamsin lisäksi tallissa kokenutta osastoa edustaa toinen perustajista Patrick Head ja tekninen johtaja Mike Goughlan. Valtteri Bottaksen kisainsinöörinä tulevalla kaudella toimii Jonathan Eddolls. Toivossa voi elää, että Williams pääsisi uudella autolla lähemmäs kärkeä ja pystyisi ehkä osittain rikkomaan tuota kärkipakkaa kauden kuluessa - ensi viikolla olemme viisaampia asian suhteen.