Williams FW31

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jaha, että hainevä sinnekin ja vielä korkea keula. Tosin ei tuo esittelyauton keula mitenkään erikoisen hyvä ollut.

Ilmeisesti matala keula ei kuitenkaan toimi yhtälailla hyvin kuin korkea?

Harmi sinänsä kun ulkonäöllisesti omia suosikkeja ovat aina olleet nuo matalalle menevät keulat. Kuten -93 McLarenit sekä kaikki edeltäjät. -91 Ferrari ja muutamat sen edeltäjät. Ja näistä nykyaikaisemmista 2005 McLaren ja 2002 Ferrari. Myös 2007 RB oli tyylikäs keulaltaan :ahem:

Williamsilla on viimeksi ollut tyylikäs keula vuonna -92. Renaultilla on vielä pidempi aika, kun täytyy mennä jopa vuoteen -85, ennenku löytyy järkevän näköistä keulaa. Toki heillä oli pieni tauko välissä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8979
Sijainti
Vantaa
Ilmeisesti matala keula ei kuitenkaan toimi yhtälailla hyvin kuin korkea?
Testaaminen ei tarkoita vielä sitä, että matala keula olisi huonompi. Tallihan voi kokeilla, minkälaisia vaikutuksia keulan korkeudella on. Jokatapauksesa itsestänikin matalammat keulat on paremman näköisiä.

Misa1 sanoi:
Williamsilla on viimeksi ollut tyylikäs keula vuonna -92.
Nyt en jaksa muistaa, mutta eikös Williamsin keula ollut suht samannäköinen vuoteen 94 asti? Seuraavaksi kaudeksi tuli korotettu keula. McLarenissahan keula muuttui varsin radikaalisti vuonna 1993.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Kohuttu diffuseri. Toyotan ja Williamsin luonnokset liikkuu siis sallitun rajoissa. Muut tallit hakeneet sääntöihin tarkennusta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ensimmäisten testien jälkeen tilanne oli viimeisenä päivänä tämä, kun jätetään Buemi vanhalla autolla pois:

1. Nico Rosberg - 1.29:729 - 142 142 laps
2. Lewis Hamilton - 1.30:242 - 77 laps
3. Timo Glock - 1.30:878 - 60 laps
4. Fernando Alonso - 1.31:743 - 8

Tästä voisi vetää huiman johtopäätöksen, että Williams on saanut kärrynsä toimimaan kohtuu hyvin pienen porsaanreiän avulla, eli Toyota tyyliin erilaisella diffuusoriratkaisulla. :ahem:

Mikä hienointa, niin kierroksia tuli alle huomattava määrä, joka viittaa myös hyvään luotettavuuteen. Toivottavasti sama trendi jatkuu Williamsin kohdalla, eikä tämä jää johonkin testitilastoon "voitto" merkinnäksi.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Olisi kyllä hyvä jos tällä kaudella muut tallit ottaisivat kärkitalleja reilusti kiinni ja voitoista taistelisi useampi talli.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Williams ja Ferrari käyttävät noita poikkeuksellisia etusiiven päätylevyjä, jotka ohjaavat virtausta eturenkaiden sivuitse niiden sisäpuolen sijaan. Sikäli kun ratkaisu osoittautuu menestykseksi, koska ilmanohjaimia keulan alla jne. ei enää juuri sallita, saatamme nähdä myös muissa autoissa noita päätylevyjä.

Mclarenilla on oudot melkein suorat päätylevyt. Veikkaan, ettei kisaversioita vielä olla ainakaan siinä kohtaa nähty.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Williams ja Ferrari käyttävät noita poikkeuksellisia etusiiven päätylevyjä, jotka ohjaavat virtausta eturenkaiden sivuitse niiden sisäpuolen sijaan. Sikäli kun ratkaisu osoittautuu menestykseksi, koska ilmanohjaimia keulan alla jne. ei enää juuri sallita, saatamme nähdä myös muissa autoissa noita päätylevyjä.

Mclarenilla on oudot melkein suorat päätylevyt. Veikkaan, ettei kisaversioita vielä olla ainakaan siinä kohtaa nähty.
Eikös kokolailla kaikilla oo ilmavirtauksia ohjattu renkaiden ulkopuolelle? Ainakin enimmäkseen. Mäkki tais olla harvoja joka ohjaa ilmoja renkaiden molemmille puolillle... En nyt ehdi tarkistaan muistiani kuvista...joten tämä oli mutua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös kokolailla kaikilla oo ilmavirtauksia ohjattu renkaiden ulkopuolelle? Ainakin enimmäkseen. Mäkki tais olla harvoja joka ohjaa ilmoja renkaiden molemmille puolillle... En nyt ehdi tarkistaan muistiani kuvista...joten tämä oli mutua.
Renaultin päätylevyt ohjaavat ilmaa kolmea kautta. Molemmin puolin rengasta ja yli.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Williams saattaa olla tämän kauden yllättäjä. Tähän asti kaikki vaikuttaa erittäin hyvältä. Tietysti FIA voi vielä pilata kaiken kieltämällä tuon Williamsin diffuusoriratkaisun. Paineita FIA:n suuntaan varmasti tulee, jos Toyota ja Williams alkavat häiritä huipputallien ylivaltaa.

Etenkin Williamsin osalta saattaa olla helppo käyttää argumenttia "ei noin pienellä budjetilla voi olla noin nopea, ilman sääntöjen rikkomista". Tuolloin siis diffuusori kielletään, vaikka huipputallin käyttöönottamana vastaava systeemi oltaisiin päästetty FIA:n seulan läpi esimerkiksi sillä perusteella, ettei sillä saavuteta mitään olennaista etua.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Williams saattaa olla tämän kauden yllättäjä. Tähän asti kaikki vaikuttaa erittäin hyvältä. Tietysti FIA voi vielä pilata kaiken kieltämällä tuon Williamsin diffuusoriratkaisun. Paineita FIA:n suuntaan varmasti tulee, jos Toyota ja Williams alkavat häiritä huipputallien ylivaltaa.
Motorsport Aktuellin mukaan FIA on jo kertonut hyväksyvänsä kyseiset ratkaisut.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Motorsport Aktuellin mukaan FIA on jo kertonut hyväksyvänsä kyseiset ratkaisut.
Ok. Minä en itse lukenut muita kuin autosportin uutisen, jossa ei vielä kerrottu varmaa tietoa siitä, mitä FIA on tarkastanut.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Kyllä alkaa vain yhä enemmän ja enemmän vaikuttaa siltä että Williams yllättää tällä kaudella. Toivotaan että ollaan oikeassa koska onhan heidän edellisestä mestaruudesta aikaa jo 11 vuotta. Muutenkin soisi Nicolle jo vihdoin kilpailukykyisen auton niin nähdään hänen taitonsa esim. hämistä vastaan. :ahem:
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Kyllä alkaa vain yhä enemmän ja enemmän vaikuttaa siltä että Williams yllättää tällä kaudella. Toivotaan että ollaan oikeassa koska onhan heidän edellisestä mestaruudesta aikaa jo 11 vuotta. Muutenkin soisi Nicolle jo vihdoin kilpailukykyisen auton niin nähdään hänen taitonsa esim. hämistä vastaan. :ahem:
No, joo. Nopeeltahan tuo näyttää. :ahem: Kyllähän Nico tuolla saattaa ainaki alkukauden kisoissa väläyttää hyvää vauhtia.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Williams ja Ferrari käyttävät noita poikkeuksellisia etusiiven päätylevyjä, jotka ohjaavat virtausta eturenkaiden sivuitse niiden sisäpuolen sijaan. Sikäli kun ratkaisu osoittautuu menestykseksi, koska ilmanohjaimia keulan alla jne. ei enää juuri sallita, saatamme nähdä myös muissa autoissa noita päätylevyjä.

Mclarenilla on oudot melkein suorat päätylevyt. Veikkaan, ettei kisaversioita vielä olla ainakaan siinä kohtaa nähty.
Itse asiassa Williamsin ja Ferrarin siivissä on selkeä ero. Ferrarin päätylevyissä on eräänlainen mutka sisälle päin keskiosan jälkeen ja osittain siiven päätylevy ohjaa ilmaa renkaan sivusta. Pääosin Ferrarin siipiratkaisu kuitenkin ohjaa ilman renkaan yli, kuten voi päältäpäin otetuista kuvista havaita.



Kun taas Williamsilla suurin osa ilmasta näytetään ohjaavan päätylevyllä ohi renkaan ja ulkokautta ja loput renkaan yli. Sinänsä saman tyyppinen ratkaisu kyllä.

Bemarin päätylevyjeillä on sinänsä sama idea. Renkaan sivusta ulkopuolelle ja muuten yli. Mut Bemarilla on siiven takana jotkin omituiset seinät, jotka luulis lähinnä toimivan jarruina? McLarenin ja Renaultin ratkaisut ohjata ilma renkaan sivusta sisäpuolelle ei vaikuta kovinkaan järkevälle, ku luulis moisen idean aiheuttavan vain ongelmia auton alle, varsinki keulan osalta?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Renaultin päätylevyt ohjaavat ilmaa kolmea kautta. Molemmin puolin rengasta ja yli.
Itseasiassa Renaultin päätylevyt eivät ohjaa ilmaa juurikaan renkaan sivuitse, vaikka jossain näin oli mainittu. Oikeasti päätylevyssä ei ole yhtään elementtiä ohjaamassa virtausta muualle kuin renkaan yli(joka tietenkin löytyy joka ilmanohjaimesta) ja renkaan sisäpuolelle.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ferrarin päätylevyn etuosan "sisennyksen" tarkoitus lienee tehostaa etusiiven siipiprofiilien toimintaa, sekä ilmeisesti ohjata päätylevyn sisäpuolista + niiden yläpuolella olevia virtauksia renkaan sisäpuolitse. Sen sijaan sekä profiilien alapuoliset- sekä päätylevyn ulkopuoliset virtaukset ohjaillaan renkaan sivuitse(plus yli).
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki


Tuon kuvan perusteella väittäisin, että ilmaa yritetään ohjata päätylevyillä renkaiden sisäkautta.

Sen lisäks toki päätylevyn ulkopuolella olevalla ohjaimella renkaan yli mut tuo ei vaan näytä toimivalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itseasiassa Renaultin päätylevyt eivät ohjaa ilmaa juurikaan renkaan sivuitse, vaikka jossain näin oli mainittu. Oikeasti päätylevyssä ei ole yhtään elementtiä ohjaamassa virtausta muualle kuin renkaan yli(joka tietenkin löytyy joka ilmanohjaimesta) ja renkaan sisäpuolelle.
Ylös ohjaavan profiilin alla on ulospäin kääntyvä muoto.



 
Ylös