Williams Grand Prix Engineering kaudella 2011

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Näyttää jotenkin räjähtäneeltä tuo perä? Mikä sopii tyyliin, kun muutkin linjat vaikuttavat persaukisen suunnittelun tuotoksilta. Vaikka ainahan Williamsit ovat olleet nopeita siihen verrattuna, miten aneemisilta ne näyttävät.
Katteet näyttäs puuttuvan peräosan päältä.. Liekö sitten todellinen syy joku muu... :)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Katteet näyttäs puuttuvan peräosan päältä.. Liekö sitten todellinen syy joku muu... :)
Todellinen syy lienee se, että vaihteisto ja perä on saatu rakennettua pienemmäksi (tai ainakin matalammaksi) kuin kellään koskaan. Ylemmät tukivarretkin kiinnittyvät tuohon takasiiven tolppaan, eikä vaihteiston kuoreen.

Perän kutistamisen taustalla taas lienevät aerodynaamiset himot... tai sitten moiseen minimalismiin on lähdetty vain näyttämisen halusta ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Todellinen syy lienee se, että vaihteisto ja perä on saatu rakennettua pienemmäksi (tai ainakin matalammaksi) kuin kellään koskaan. Ylemmät tukivarretkin kiinnittyvät tuohon takasiiven tolppaan, eikä vaihteiston kuoreen.
Niin ja katteet eivät ole vielä valmiit vai? Vai mitä meinaat?
Mun mielestä katteet olisivat olleet tarpeen tämän aikaan saannoksen peittelyä varten ennemminkin, kuin että jätetään tuotos paljaaksi kaikkien silmille...
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Onko tossakin havaittavissa jotain etudiffuusorin tyyppistä tai muuta säätöä tuolla pohjan etuosassa?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mää dikkaan tosta perseestä. Hyvää on myös se, että auto hanskassa olevan näkönen, eli ei se susi ole. Mutta tosiaan tuon perseen kans muuta aeroa kehittämällä on ok mahollisuuet. Kuitenkin katteita helepompi muuttaa ku tuommosta persusta. Hyvä niin että ovat nyt siihen keskittyneet eikä "ulkokuoreen"..
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
On kyllä todella alastoman olonen toi perä. no kohta näkee onko hyvä vai huono veto.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
On kyllä todella alastoman olonen toi perä. no kohta näkee onko hyvä vai huono veto.
Ei liene montaa kautta jäljellä kun FIA tekee auton perseellekin tarkemmin määritellyt minimi mitat. Kakille identtiset ysäri mallin kotelot difuun asti. :p
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Aika tumma on tuo väri. Sekoittuukohan tv-kuvassa Renaultiin?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Aika tumma on tuo väri. Sekoittuukohan tv-kuvassa Renaultiin?
Samaa väriä käyttäneet testeissä jo ainakin kolmena talvena ennen tätä, eikä ole vielä kilpailukäyttöön päätynyt, enkä usko päätyvän tänäkään vuonna.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jotenkin mulla on hyvä kutina tästä kärrystä. Talli hehkuttaa aloittaneensa suunnittelun jo syksyllä 2009, ja onhan tuo kieltämättä radikaali viime vuoden malliin verrattuna. Tuo perä on kertakaikkiaan niin brutaalin näköinen, että sen on jo pakko olla hyvä. Pystyykö Williams haastamaan Viisi Suurta (kyllä, lasken Rellun jo suureksi talliksi)?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Melko läski vyötärö on Williamsissa...

Vetareiden kulma on kyllä tosi jyrkkä.
Olikos se Williams, joka on aiemminkin koittanu saada vetareita niin alas kuin mahdollista?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Melko läski vyötärö on Williamsissa...

Vetareiden kulma on kyllä tosi jyrkkä.
Olikos se Williams, joka on aiemminkin koittanu saada vetareita niin alas kuin mahdollista?
Latino vyötärö, sponsori (Venezuela) vaatii.. :D
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Vetareiden kulma on kyllä tosi jyrkkä.
Ainakin koville voi joutua kisoissa noi vetarit.

Williamsin ääriratkaisuissa isot riskit

Turun Sanomat 3.2 2011 11:05:54

Williams on ottanut melkoisia riskejä uuden FW33 -autonsa suunnittelussa – erityisesti vetoakselin kulmassa. Vaarana on, että pomppuisilla radoille se joutuu liian koville. Muutamia muitakin ääriratkaisuja on tehty, kuten vaihdelaatikon kanssa.

Rubens Barrichello ajoi koko ajan 120 kiloa bensiiniä tankissa kokeillakseen uusien osien toimintaa ja erityisesti Pirellin renkaita. Pienet tekniset pulmat sotkivat veteraani testiohjelmaa.

Barrichello jäi kauas kärkiajoista, mutta kuittasi, että ne tulokset vedettiin 50-60 kilon bensamäärillä.

– Kokeilimme, miten renkaat reagoivat painoon. Balanssi edessä ja takana ei toiminut. Nyt oli aliohjautumista hitaissa ja yliohjautumista nopeissa mutkissa.

Pastor Maldonado pääsi uuteen autoon keskiviikkona iltapäivällä ja jatkoi ajamista torstaina.

– Tuntui upealta ottaa tuntumaa uuteen autoon. Olen tyytyväinen siihen, miten alku on sujunut. Työtä teen ymmärtääkseni autoa yhä enemmän, Maldonado selvitti.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Mistä tuolta tulee jäähdytysilmat pihalle? Vai johtuuko tuo pulleus siitä, että ovat unohtaneet persreijän?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Perän kutistamisen taustalla taas lienevät aerodynaamiset himot... tai sitten moiseen minimalismiin on lähdetty vain näyttämisen halusta ;)
Näyttäisi perä huomattavasti solakammalta, jos ei olisi tarvinnut jättää möykkymäistä tilaa moottoria varten :rolleyes:

Sitä toivoisi, että ratkaisu osoittautuisi toimivaksi ja nostaisi Williamsin palkintopallivauhtiin, mutta jotenkin tuntuu ettei tuo mikään maaginen valtti ole. Ja vaikka olis, niin moottori- ja kuskipuolella tulee tasoitusta.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mä muistelisin, että tuota vetareiden suurta kulmaa on joku muukin joskus lähivuosina kokeillut...

Bensapihi auto toi Williams ainakin on, kenties se toinen sähköauto.. :D
Rubens Barrichello ajoi koko ajan 120 kiloa bensiiniä tankissa kokeillakseen uusien osien toimintaa ja erityisesti Pirellin renkaita. Pienet tekniset pulmat sotkivat veteraani testiohjelmaa.
...kun ei kiloakaan kuluttanut auto bensaa siis.... :p
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Williams-legenda Head jäämässä eläkkeelle

8.2.2011 Plaza.fi

Williams-tallin perustajiin lukeutuva tallin entinen tekninen johtaja Patrick Head on Reutersin mukaan vähentämässä omistustaan tallista viiteen prosenttiin. Tällä hetkellä Head omistaa tallista 27 prosenttia, mutta aikoo luopua osakkeistaan, kun talli listautuu maaliskuun alussa pörssiin.

Head, 65, olisi Reutersin mukaan jäämässä lähitulevaisuudessa myös eläkkeelle. Hän ei ole tehnyt asiasta kuitenkaan lopullista päätöstään.

Head oli perustamassa Williams-tallia Frank Williamsin kanssa ja auttamassa tallia nousemaan huipulle 1970- ja 80-lukujen vaihteessa. Nykyisin Head työskentelee tallin johdossa konsultoivassa roolissa.
Pitkän ja kunnioittavan uran Head on tehnyt F1:den saralla, lopettamisen osalta mies ei ole kuitenkaan lopullista päätöstä tehnyt vielä, vaan lähinnä aikoo vähentää omistus osuttaan tiimistä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pitkän ja kunnioittavan uran Head on tehnyt F1:den saralla, lopettamisen osalta mies ei ole kuitenkaan lopullista päätöstä tehnyt vielä, vaan lähinnä aikoo vähentää omistus osuttaan tiimistä.
Hyvät eläkerahat varmaan saa osakeannissa.
 
Ylös