Hieman huolestuttaa kyllä Valtterin puolesta:
Saksalaislehti kertoo, että muoti- ja mediamaailmassa omaisuutensa tehnyt Lawrence Stroll on kustantanut pojalleen myös mittavan testiohjelman ensimmäiseen F1-kauteen valmistauduttaessa.
Projektiin on kuulunut kaksi Williams-tallin vuoden 2014 F1-autoa. Tiimissä on ollut mukana 20 hengen miehistö, jossa on mukana viisi Mercedeksen teknikkoa sekä kaksi varta vasten rakennettua moottoria sekä kolmen eri rengasseoksen kumit. Kaikki Lawrence Strollin piikkiin.
Eikä tässä vielä kaikki. Lance Strollin on tietysti pitänyt tutustua lukuisiin uusiin ratoihin, jotta loikka GP-luokkien yli F1:iin tapahtuisi mahdollisimman jouhevasti. Näin ollen nuorukaista on lennätetty jo Britannian, Unkarin ja Itävallan F1-radoille ja viimeksi USA:n GP:n aikana Italian Monzaan, jossa hän ajoi kahden päivän testin. Ohjelmaan kuuluu vielä Barcelonan, Abu Dhabin, Austinin, Sotshin sekä mahdollisesti Shanghain ratoihin perehtyminen – paikan päällä ja auton ratissa tietenkin.
Isä-Stroll on kustantanut Williamsille myös uuden high-tech-tason simulaattorin, kun tallin nykyiset kisakuskit Bottas ja Felipe Massa joutuivat tyytymään vanhaan versioon.
Sisäpiirin tietojen mukaan Strollin Williams-projektiin on uponnut jo 70-80 miljoonaa dollaria. Nämä ovat taskusta putoavia summia isän 2,4 miljardin dollarin omaisuudesta.
Rocky vs Drago. Bottas voisi tehdä kovalaistyyppisen mainosvideon, jossa pyöräilee kisapaikalle ja treenaa ajamalla ladaa jääradalla. Tuossa lehdessä mainittua taustaa vasten tuntuu vielä paremmalta, jos Bottas pystyy kyykyttämään Lancea kunnolla.
Kun nyt jo Williamsilla on pehmeilty ja suosittu Felippeä, niin eiköhän Lancen faija voi miltsillä tai parilla "Valtteri, Lance is faster than you, let him through" -tallikäskyn ostaa - tämä siis todella hypoteettisessa tilanteessa, että Williams olisi ottamassa kaksoisvoittoa. Joku toki sanois, et on se hopeeki pare ku pronssi, mutta....
Tämä riippuu varmaan myös siitä, miten paljon Valtteri on voinut vaikuttaa sopimukseen (käsittääkseni sopimuksessa oli optio, mutta ei ilmeisesti pelkästään tallin puolelta, kun sopimusvääntöä on ollut niin pitkään). Vahingosta viisastuneena luulisi Valtterin tehneen sellaisen sopimuksen, ettei perjantaiharjoittelijat aja hänen autollaan ja muutenkin saa tasapuolisen kohtelun... nyt kun siis tallin puolelta oli intressit saada Valtteri kuskiksi. Ensimmäisessä sopimuksessa oli pakko alistua kaikkiin tallin ehtoihin, että ylipäätään sai ajaa.
Ensi kaudella tilanne pitäs hieman muuttua. Ajamisesta tulee fyysisempää koska mekaaninen pito paranee huomattavasti. (leveämmät renkaat esim. )
Eikös nimenomaan autot parane aerodynaamisesti ja downforcen osalta leveämpien siipien myötä? Tällainen muistikuva minulla on. Leveämmät renkaat ei sinänsä lisää hirveästi pitoa, vaikka muuttavat renkaiden käyttäytymistä ja ulkonäköä.
Uudet autot sinällään tasoittava tiimikaverien taistoa, kun myös Valtterilla on opeteltavana kokonaan uudenlainen auto nikseineen. Toisaalta entistä nopeampi auto tarkoittaa Lancen kannalta entistä suurempaa hyppyä F3:sista. Saa nähdä miten kausi pärähtää herrojen välillä käyntiin.
[HR][/HR]
Kokonaisuudesta olen sitä mieltä, että Valtterilla on hyvä mahdollisuus päihittää Lance, vaikka rattimies hänkin taitaa olla. Raha kuitenkin tasoittaa menoa etenkin alaluokissa, joissa rahalla saa parhaat osat, mutta F1:ssä tilanne on tasaisempi. Valtterilla on myös tuttu ympäristö, paljon kokemusta F1:stä ja tutut insinöörit (toivottavasti). Lancella puolestaan on paljon uutta opeteltavana ja se, että kaikessa pääsee ääritasolle, vie aikansa. Voi olla, että Lance myös kohnoilee itsensä pihalle muutamassa kisassa kokemuksen puutteen vuoksi, kuten tulokaskuskit yleensä, mikä näyttää hyvältä varmuudestaan tunnetun Valtterin osalta.
Valtterin veto Williamsille jäämiseen oli mielestäni hyvin taktinen. Vuoden päästä avautuu taas potentiaalisia kärkitallien kuskipaikkoja, jolloin Valtteri on vapaa siirtymään. Käytännössä, kun ensimmäiset puoli vuotta pistää Lancea pataan niin se riittää... siinä vaiheessa sopimuksia todennäköisesti kirjoitellaan. Onhan tässä se riski, että hyvää paikkaa ei ensi vuonna saakaan, mutta olisi Renaultillekin siirtymisessä se riski, että Renault jämähtääkin keskikastiin. Lisäksi vielä ensi vuoden osalta Williamsilla on mielestäni kohtuu hyvät mahdollisuudet olla Renaultia nopeampi auto, vaikka tehdastallin vaikutus tekeekin todennäköisesti Renaultista nopeamman muutaman vuoden sisällä.