Williams myynnissä (?)

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Pyrys sanoi:
Peter meni myymään oman tallinsa pois, voi hölmö minkä teki.
Olihan se toki hölmöä myydä 'elämäntyönsä' ja netota siinä 40% 150 miljoonasta (?). Tuskin Sauber nyt sinällään kovin hirveitä tuloksia taloudellisesti on tahkonnut. Äärimmäisen viisaasti Peter teki!

Eddie Jordan hieman missasi omat saumansa, paremman diilin olisi aikanaan saanut. Williams taisi nukkua oman onnensa ohi ko asian suhteen.

Williamssin myynnin takana taitaa muuten enemmän olla Patrick Headin vaimo. Ilmeisesti Mrs Head on 'vaatinut' Patrickia myymään Williams-osuutensa ja varmaan tätä kautta Frank sitten ei enää tahdo yksin jatkaa...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
En tiedä ollaanko Williamsia myymässä mutta ostaja tuskin on mikään Hyundai. En millään jaksa uskoa moista. Ei vaan ostajan viitta sovi niille ja mistä ne moottorinkin repisivät?

Lähes yhtä naurettava juttu kuin ne generalmotors moottorin uudelleenimeäämis huhut. All american teameistä puhumattakaan.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
J.Heldenview sanoi:
En tiedä ollaanko Williamsia myymässä mutta ostaja tuskin on mikään Hyundai. En millään jaksa uskoa moista. Ei vaan ostajan viitta sovi niille ja mistä ne moottorinkin repisivät?
Sanos muuta. Paitsi jos Hyundai tulee mukaan Prodriven kautta, kuten Subaru rallissa. Ja moottori on Cosworth.

Olen kyllä Pyryksen kanssa samaa mieltä. Toivottavasti ainakin perinteiset tallit Ferrari, McLaren, Williams ja Minardi säilyvät. Uusia vain kehiin ennemmin.
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
312T4 sanoi:
Hyvä uutinen! Jälleen yksi talli lisää, joka jättää sen GPWC-sarjan :thumbup: Bernie on tämänkin takana ;)
Mitä hyvää siinä nyt on, jos Williams myydään (tuon GPWC-sarjan jätön lisäksi)? Toivottavasti tuo huhu ei pidä paikkaansa :(
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
312T4 sanoi:
Hyvä uutinen! Jälleen yksi talli lisää, joka jättää sen GPWC-sarjan :thumbup: Bernie on tämänkin takana ;)
Mä taas luulen, että jos joku autotehdas Williamsin ostaisi niin ne menee sinne missä valmistajat eli GPWC:hen! Mikä tästä tekee hyvän uutisen? Historian lehtorina luulisi, että arvostaisit sitä, että ykkösissä pysyy vanhoja menestyksekkäitä tiimejä...
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Ei kai Williamsin kannata nyt liittyä Bernien liittoumaan - sehän karkottaa autotehdasostajat, jota voisi kiinnostaa GPWC - tai ainakin haluaisi pitää tuon kiristysmahdollisuuden olemassa.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
J.Heldenview sanoi:
En tiedä ollaanko Williamsia myymässä mutta ostaja tuskin on mikään Hyundai. En millään jaksa uskoa moista. Ei vaan ostajan viitta sovi niille ja mistä ne moottorinkin repisivät?
Eiköhän sinne laitettaisi KIA:n V8. Sitten kun KIA:lla joskus sellainen on.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Mutku sanoi:
Ei kai Williamsin kannata nyt liittyä Bernien liittoumaan - sehän karkottaa autotehdasostajat, jota voisi kiinnostaa GPWC - tai ainakin haluaisi pitää tuon kiristysmahdollisuuden olemassa.
Niinpä. Jos talli on tosiaan myynnissä, nuo päätökset jätettäneen uusille omistajille.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kun kerran otsikko oli jo valmiina...

Mitenkähän mahtaa Williamsilla nykyään mennä. Uutinen reilun kuukauden takaa:
Talouskriisi iskee rajusti Williamsin F1-talliin
14.10.2008 06:55

Williams-tallista saattaa tulla formula ykkösissä finanssikriisin ensimmäinen uhri. (VÄÄRIN!) Jos perinteikäs brittitalli ei löydä ensi kaudeksi uusia rahoittajia, sillä on vaikeuksia päästä eteenpäin.

Kahden edellisvuoden aikana Williams on tehnyt tappiota 60 miljoonaa euroa, työntekijöitä on vähennetty ja talli on joutunut hakemaan jatkuvasti lisää lainaa. The Financial Timesin mukaan viime kauden lopussa tallin pankkitilillä oli vain 16 000 euroa käteistä.

Nyt Williamsia uhkaa sponsorikato. Pahimmassa tapauksessa se ajautuu konkurssiin ja Nico Rosberg menettää tallipaikkansa. Rosbergilla on Williamsin kanssa sopimus myös ensi kaudesta.

Pari viikkoa sitten Rosberg saavutti Singaporessa F1-uransa parhaan sijoituksen ajettuaan toiseksi. Yhdestä kakkossijasta ei kuitenkaan ole Williamsille paljonkaan apua.

Williams menettää todennäköisesti monta merkittävää tukijaa, ja niiden korvaaminen on nykyisessä taloustilanteessa vaikeaa. Yksi lähtijöistä on lähes varmasti islantilaisyhtiö Baugur, joka on kärsinyt suuria tappioita, kun koko Islannin valtio on ajautunut vararikon partaalle. Kauppaketjuihin erikoistunut Baugur omistaa mm. lelukauppa Hamleysin ja muotiliike All Saintsin.

Myös Royal Bank of Scotlandin jatko yhteistyökumppanina on hyvin epävarmaa voimassa olevasta sopimuksesta huolimatta. Skottipankki on tukenut Williamsia noin kymmenellä miljoonalla eurolla vuodessa, mutta tarvitsee jo valtion kriisirahoitusta pysyäkseen pystyssä. Lisäksi Williams menettänee öljy- ja polttoainekumppani Petrobrasin ja ehkä myös vakuutusyhtiö Allianzin.

Tallin keulahahmo Frank Williams on päättänyt jäädä Englantiin seuraamaan talousnäkymien kehittymistä. Kauden viimeisissä kilpailuissa hänet korvaa Adam Parr, josta on jo ehditty kaavailla seuraavaa tallipäällikköä. Markkinointijohtaja Scott Garrett teki jo elokuussa omat johtopäätöksensä tallin tilanteesta ja vaihtoi työpaikkaa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kohta lähtöruudukossa on varmaan jäljellä enää Ferrari ja pari sen rahoittamaa kakkostiimiä, joille ei anneta lupaa voittaa kilpailuja.

Honda - lopetti
Force India - Mallyan omaisuus huvennut olemattomiin
Williams - rahat ehtyy ja sponsorit katoaa
STR - tietääkseni taloudellinen tila ei mitenkään erityisen hyvä
Toyota - rahaa palaa koko ajan, saa nähdä mitä tapahtuu
yms

Jos vielä yksikin tiimi putoaa pois ensi kaudelta saadaan todellinen farssi aikaiseksi. Toyotan tsänssit eivät niin hyviltä näytä:

Toyota, the largest Japanese car manufacturer, could be the most vulnerable. Like its old rival, it has spent hundreds of millions of pounds per season in Formula One with very little success and, like Honda, it is has seen its worldwide car sales slump alarmingly, forcing it to suspend production at several factories, as Honda is doing at its plant in Swindon and at two plants in the United States. If Formula One suddenly looks a profligate irrelevance in times of trouble for Honda, who is to say that it will not look the same from the boardroom of Toyota? If the grid for 2009 drops to 16 cars, the sport will be in a serious mess.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Puhtaalta pöydältä

Näinhän tässä on käymässä. On tosin sääli jos niinkin hienon historian omaava talli kuin Williams kaatuisi rahojen loppumiseen. Frank Williamsille ja Patrick Headille toivoisi hiukan kunniakkaampaa lopetusta.

Väkisinkin tässä nyt tulee mieleen että jos talleja kaatuu kuin dominopalikoita, niin olisiko mahdollista aloittaa ikäänkuin puhtaalta pöydältä? Paluu turbokauden jälkeiseen aikaan, jolloin jos jonkinnäköistä onnenonkijaa kävi radalla koittamassa, vain huomatakseen ettei se niin helppoa ollutkaan. Nykyinen kustannustaso formulatallin pyörittämiseen on niin järkyttävä, ettei autotehtaiden kannata, ja yksityisillä ei taas ole rahkeita.

Alta sadalla miljoonalla vuodessa pitäisi olla mahdollista pyörittää voittoisaa formulatiimiä. Ilmaista se ei tule koskaan olemaan, mutta toisaalta en voi käsittää myöskään tuollaisia monien satojen henkilökuntamääriä, kun viitisentoistavuotta sitten pärjättiin vielä noin sadalla. Siinäkin on jo aikamoinen sirkus pyöritettäväksi.

Aikaisemmin olen kannattanut vapaata kilpailua ilman turhia rajoituksia, mutta nyt alkaa olla sellainen olo että olisi ihan tervetullutta jos kymmenellä miljoonalla saisi standardimoottorit ja voimansiirron, toinen mokoma autoihin ja loppu puljun pyörittämiseen. Saataisiin joku tolkku tähän hommaan.

Nyt jos muut autonvalmistajat alkaa yksi toisensa perään hypätä kelkasta, niin siinä voisi olla sauma vaikkapa hyvää tulosta tahkoavalle VW/Porschelle hypätä suoraan huipulle.
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Hyvä että frankki ja hedi jää pois.. Ehkä tuo williams kaipaa vähän uutta nuorempaa verta... Jotenki tuntunut toi frankki ja headi niin vetämättömiltä.. :p
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Huvittavintahan tässä kaikessa on se, että Ecclestonella sun muilla ei todellakaan ole mitään hätää taloudellisesti (mitä nyt avioerot verottaa hiukan). Ylin johto ynnä huipputallit ovat aina kuorineet kermat päältä. Ecclestonen, Dennisin, Briatoren, Todtin, Montezemolon, yms. johtohenkilöstön, ja näiden tallien näin yleensäkin, pankkitilit tuskin kumisevat tyhjyyttään. Yhteen laskettu omaisuus on varmasti useita miljardeja.

Tämä raha on kanavoitunut heille F1:en tuloista, eli sen viihteen tekemisestä johon kaikki yhteisesti osallistuvat, eivät vain he. Muut syytävät rahaa lajiin ja aina vain samoille kertyvät voitot, vaikka ilman kaikkien tallien yhteispanosta yleisölle ei olisi mitään myytävää. Nyt kaikki ovat vaarassa jäädä työttömäksi, koska tulot eivät ole jakaantuneet tasaisesti. Nämä huipputallit sekä Ecclestone voisivat miettiä tahoillaan, että onko siinä mitään järkeä että heidän pankkitileillään lojuu miljardeja käyttämättömänä, samaan aikaan kun laji josta he nuo rahat ovat tienanneet tekee kuolemaa, koska pikkutalleilla näyttää saldo nollaa.

Olisiko aika jakaa nuo miljardit, jotka siis kaikkien yhteispanoksella on kansalta saatu, tasaisesti kaikkien kesken, että lajia pystytään edes ylipäänsä jatkamaan, ja että sitä rahaa on edellytyksiä tienata myös tulevaisuudessa.

Tätähän tuskin tapahtuu, mutta tälläistä tulee hassusti maalaisjärjellä ajateltuna mieleen.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Saapas nähdä miten formuloiden käy.. Menis vaan vitun äkkiä ohi tämä talouskriisi.

Jotenkin näen vaan osasyynä tähän rahojen loppumiseen tiimeiltä sen että joka vuosi viimeiset 3 vuotta ollaan jotakin uutta tuotu mikä on polttanut helvetisti ylimäärästä rahaa joka tiimiltä. Ois pitänyt fian ja muiden tajuta tuo pari vuotta sitten että ei oltais tehty mitään suuria muutoksia. Pitäydytty pitkälti samoissa säännöissä. Tai neki muutoksia mitä oltais tehty ois voinu olla paljon pienempiä.
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Muut syytävät rahaa lajiin ja aina vain samoille kertyvät voitot, vaikka ilman kaikkien tallien yhteispanosta yleisölle ei olisi mitään myytävää. Nyt kaikki ovat vaarassa jäädä työttömäksi, koska tulot eivät ole jakaantuneet tasaisesti. Nämä huipputallit sekä Ecclestone voisivat miettiä tahoillaan, että onko siinä mitään järkeä että heidän pankkitileillään lojuu miljardeja käyttämättömänä, samaan aikaan kun laji josta he nuo rahat ovat tienanneet tekee kuolemaa, koska pikkutalleilla näyttää saldo nollaa.
Tätä kutsutaan kapitalismiksi, sitä tapahtuu koko ajan alalla kuin alalla. Esim. aatos erkko ei tarvitse kaikkia rahojaan. Joku yksinhuoltaja Liperissä voisi olla olla parempi kohde vaikka 50,000eur siivulle erkon omaisuudesta. Mutta se ei vaan niin mene. Tilanne pahenee vielä äänestämällä kokoomusta :D

Olisiko aika jakaa nuo miljardit, jotka siis kaikkien yhteispanoksella on kansalta saatu, tasaisesti kaikkien kesken, että lajia pystytään edes ylipäänsä jatkamaan, ja että sitä rahaa on edellytyksiä tienata myös tulevaisuudessa.
Tätä kutsutaan pienessä mittakaavassa sosiaalidemokratiaksi ja sitten kun se menee yli se on kommunismia.

Raha tulee rahan luo ja rikkaat rikastuvat, kaikkialla ja kaikilla aloilla.:alppu:

Lopettamalla aasialaisten tuotteiden ostamisen voi ainakin hidastaa euroopan (ja itsesi) köyhtymistä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tämä raha on kanavoitunut heille F1:en tuloista, eli sen viihteen tekemisestä johon kaikki yhteisesti osallistuvat, eivät vain he. Muut syytävät rahaa lajiin ja aina vain samoille kertyvät voitot, vaikka ilman kaikkien tallien yhteispanosta yleisölle ei olisi mitään myytävää.
Vaikka Bernie onkin pihi runkkari, niin F1-tallien "palkka" on näkyminen tv:ssä.

Olisiko aika jakaa nuo miljardit, jotka siis kaikkien yhteispanoksella on kansalta saatu
Kansalta?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Vaikka Bernie onkin pihi runkkari, niin F1-tallien "palkka" on näkyminen tv:ssä.
Kuten totesin, kaikki eivät sillä palkalla enää pärjää, jos on koskaan pärjännyt. Kai tiedät, että tallit saavat menestyksensä mukaan myös provikat tuloista kauden päätteeksi: rikkaat vain jatkavat rikastumistaan, köyhät vain köyhtyvät. Mutta kun ne rikkaat tarvitsevat myös ne köyhät peliin mukaan, että on ylipäätänsä tuotetta millä rikastua. Tätä tarkoitin.

Täytyykö tämäkin tosiaan selittää tarkemmin? Bernie myy kisanjärjestämisoikeuksia radoille käsittämättömillä summilla, ja kisanjärjestäjät sitten yrittävät päästä voitolle myymällä lippuja kisaan. Jos kansa ei ostaisi lippuja, ei Bernie myöskään saisi myytyä oikeuksia. Ei se raha sen vähempää kansalta tule vaikka se meneekin välikäsien kautta. Mutta kuten todettua myös viime aikoina, Ecclestonen suhteellisuudentajulla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, ja pyytää radoilta enemmän kuin kansa on valmis maksamaan näille takaisin. Hei hei Montreal, Hockenheim, Kiina, jne.

Sama tv-oikeuksien, ym. kanssa. Tv-kanavat maksavat oikeuksista Bernielle, ja yrittävät sitten saada rahat pois joko suoraan kansalta, tai mainostajien kautta, katsojamäärien avulla. Määrittelisin myös mainostajat "kansaksi"; he ovat myös F1:en asiakkaita, jotka odottavat rahoilleen vastinetta. Ja se raha tulee alun alkaen tavallisilta tallaajilta, jotka ostavat heidän tuotteitaan, tai ovat ostamatta. Vai täytyykö tässä alkaa vääntämään kättä että kumpi oli ensin, muna vai kana?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kuten totesin, kaikki eivät sillä palkalla enää pärjää, jos on koskaan pärjännyt. Kai tiedät, että tallit saavat menestyksensä mukaan myös provikat tuloista kauden päätteeksi: rikkaat vain jatkavat rikastumistaan, köyhät vain köyhtyvät. Mutta kun ne rikkaat tarvitsevat myös ne köyhät peliin mukaan, että on ylipäätänsä tuotetta millä rikastua. Tätä tarkoitin.
Ok. Ja kyllä tiesin. Jos maailma olisi täydellinen ja haluttaisiin tasata budjetit, niin tv-tulojen jaossa (nythän ne menee suoraan valmistajien pisteiden mukaan?) voisi ottaa huomioon tallin oman budjetin. Mutta kun maailma ei ole täydellinen, ja ihminen on valehtelija niin eihän tällainen käytännössä toimisi, koska tallit eivät sitten rehellisesti ilmoittaisi omaa budjettiaan.

Täytyykö tämäkin tosiaan selittää tarkemmin?
Kysyin tarkennusta, kun oli vähän yksinään outo ilmaisu. Ymmärsin sitten suunnilleen mitä tarkoitit.

Bernie myy kisanjärjestämisoikeuksia radoille käsittämättömillä summilla, ja kisanjärjestäjät sitten yrittävät päästä voitolle myymällä lippuja kisaan. Jos kansa ei ostaisi lippuja, ei Bernie myöskään saisi myytyä oikeuksia. Ei se raha sen vähempää kansalta tule vaikka se meneekin välikäsien kautta. Mutta kuten todettua myös viime aikoina, Ecclestonen suhteellisuudentajulla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, ja pyytää radoilta enemmän kuin kansa on valmis maksamaan näille takaisin. Hei hei Montreal, Hockenheim, Kiina, jne.
Kysynnän ja tarjonnan laki. Ja kansa kuitenkin näyttää ostavan lippuja. Itse asiassa esim. Bahrainissa, mikä jokseenkin tunnettu tyhjistä katsomoista, ei osta.

Oikeastaanhan tämä ei ole Bernien vika, vaan seurausta siitä että idässä on vitusti rahaa ja usein puutteellinen demokratia, joten öljysheikit voivat tunkea rahaa F1-kisoihin surrutta vaikka niille olisi muutakin käyttöä.

Voi vain toivoa, että tämä kisojen siirtyminen yhä enemmän Euroopasta pois ampuu itseään lopulta jalkaan.

Sama tv-oikeuksien, ym. kanssa. Tv-kanavat maksavat oikeuksista Bernielle, ja yrittävät sitten saada rahat pois joko suoraan kansalta, tai mainostajien kautta, katsojamäärien avulla. Määrittelisin myös mainostajat "kansaksi"; he ovat myös F1:en asiakkaita, jotka odottavat rahoilleen vastinetta. Ja se raha tulee alun alkaen tavallisilta tallaajilta, jotka ostavat heidän tuotteitaan, tai ovat ostamatta. Vai täytyykö tässä alkaa vääntämään kättä että kumpi oli ensin, muna vai kana?
Jälleen, kysynnän ja tarjonnan laki. Kovin moni on Suomessakin päättänyt, ettei voi olla ilman F1:stä ja tilannut MTV3:n kanavapaketin.
 
Viimeksi muokattu:

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Niin noh, tätä se on. Sama kuin yhteiskunnassa muutenkin. Raha ja markkinavoimat määräävät.

(En ole kommunisti. En myöskään kapitalisti.)
 
Ylös