Williams-pomo vihjaili Ferrarin suosimisesta

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Williamsin F1-tallin tekninen johtaja Patrick Head on vihjaillut, että formula ykkösissä suosittaisiin Ferrari-tallia.

Headin väitteet näyttävät kohdistuvan etenekin kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailunjohtajaa Charlie Whitingia kohtaan.
- Vaikka minä kunnioitan suuresti Charlie Whitingia, niin vaikuttaa siltä, ettei kontrolli ole enää hänellä. Viimeaikaiset tapahtumat Ferrarin ja lajin valtaa pitävien välillä ovat saaneet minut uskomaan näin, Head täräytti Sport Bild -lehdessä.

Headia harmittaa suuresti se, ettei Williams-kuljettaja Juan Pablo Montoya voittanut päättyneellä kaudella maailmanmestaruutta.
- Ferrari loi erinäisiä tilanteita, jotka johtivat Juan Pablon tappioon. Me olemme tulleet sellaiseen johtopäätökseen, että Ferrari sai hieman apua tietyissä tilanteissa, Head jatkoi.

Head ei vihjailuissaan yksilöinyt mitään tiettyä tapahtumaa. Päättyneen kauden aikana oli esillä parikin eri jupakkaa. Ferrari teki FIA:lle valituksen kilpailijatallien käyttämien Michelin-renkaiden liiallisesta leveydestä, minkä jälkeen FIA muutti rengasmittaustulkintaansa. Muutosta edelsi FIA:n Max Mosleyn ja Charlie Whitingin vierailu Ferrarin päämajassa Maranellossa.

Williams-kuljettaja Juan Pablo Montoya menetti mestaruusmahdollisuutensa saatuaan kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa USA:n GP:ssä varikon läpiajorangaistuksen kolaristaan Ferrarin Rubens Barrichellon kanssa. Ferrarin Michael Schumacher ei sen sijaan saanut minkäänlaista rangaistusta, vaikka pakotti Renaultin Fernando Alonson ulos radalta Silverstonen osakilpailussa.

(MTV3)
--------------------------------------------

Olenkin odotellut, että missä vaiheessa Williamsin puolelta joku ottaa tämän asian esille. Mitään selkeää kannanottoahan tässä ei saatu, mutta kuitenkin selkeästi kyseenalaistettiin ainakin Charlie Whitingin asema. Valta on siirtynyt jonnekin muualle ja Williamsin kunnioittamalla Whitingilla ei enää ole mahdollisuuksia vaikuttaa tilanteeseen samalla tavalla kuin aikaisemmin.

Ferrari sai Headin tulkinnan mukaan jonkin verran apua vaikeissa paikoissa. Hän ei väitä, että tämä ratkaisi mestaruuden, vaikka tuokin samalla esille pettymyksensä siitä, että Williams ei mestaruutta voittanut. Henkilökohtaisesti pidän melkolailla selvänä, että Ferrari saa jonkinlaista "apua" mutta vasta lajissa mukana olevien lausunnot kertovat siitä, miten asia oikeasti koetaan. Head ei vielä vedä mattoa FIA:n tai korkeiden F1-tahojen jalkojen alta ja ilmaise suoraa epäluottamusta ja kapinahenkeä, mutta kuitenkin nyt päästiin yksi askel siihen suuntaan.

Pidin parhaana uuden topicin laittamista, sillä nuo topicit joissa asiaa mahdollisesti saatettaisiin käsitellä, eivät ole pariin päivään päivittyneet, ja näin ollen voisin olettaa, että tämä on sellainen uusi juonne keskustelussa, joka ansaitsee oman topicinsa.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Mitäs se kettu niistä pihlajanmarjoista tuumaskaan? On se vaan aikamoista neititouhua toi F1, mutta niinhän se on kaikessa bisneksessä, ettei siellä niin ilmapiiriin tartte kiinnittää huomiota. Mä oon pitkän aikaa ihmetellyt, että miks ihmeessä noi ruikuttajat ajaa tollasessa epärehellisessä sarjassa? Entäs silloin kun McLaren hallitsi sarjaa mielin määrin? Tai silloin kun Williams teki samaa, kuka silloin vieraili missäkin?
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Off-Topic:
Mitäs se kettu niistä pihlajanmarjoista tuumaskaan? On se vaan aikamoista neititouhua toi F1, mutta niinhän se on kaikessa bisneksessä, ettei siellä niin ilmapiiriin tartte kiinnittää huomiota. Mä oon pitkän aikaa ihmetellyt, että miks ihmeessä noi ruikuttajat ajaa tollasessa epärehellisessä sarjassa? Entäs silloin kun McLaren hallitsi sarjaa mielin määrin? Tai silloin kun Williams teki samaa, kuka silloin vieraili missäkin?
Mä puolestani oon pitkään ihmetellyt sitä, miksi "tosi miehet" kattelee tällästä "neititouhua" kuin F1. yuck

(offtopic kommenti mutta minkäs teet)
:p
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Onpa se P.Head sekaisin! Ettäs kehtaakin, taitaa jo alkaa ikä ukkoa painamaan! Williams pitäisi sulkea ensi kauden sarjasta ulos tämmöisten törkeiden ja täysin vailla perää olevien syytösten takia! Renkaiden lisäksi huijaritallin moottorikin on varmasti laiton, BMW luovuttakoon piirustukset välittömästi Nazir Hooseinin tarkistettaviksi. Paolo Martinelli voi toimia konsulttina jotta saadaan kaikki BMW:n laittomuudet paljastettua.
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Vai että oikein BMW "huijaritalli" Williams pitäisi sulkea pois ensi kaudeksi sarjasta. Syyt: laiton moottori, renkaat, sekä näitten törkeiden ja täysin vailla perää olevien syytösten vuoksi. :( Juupajuu..
Erittäin järkeviä syitä. wink
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Williams-:
Vai että oikein BMW "huijaritalli" Williams pitäisi sulkea pois ensi kaudeksi sarjasta. Syyt: laiton moottori, renkaat, sekä näitten törkeiden ja täysin vailla perää olevien syytösten vuoksi. :( Juupajuu..
Erittäin järkeviä syitä. wink
Observer oli kyllä huumorilla liikkeellä!
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
No... voisihan Patrick Head muistella vähän historiaa. Mutta kieltämättä harvinaisen usein tilanteet on ratkaistu Ferrarin eduksi, mm. Silverstonessa missä Maikkeli selvisi rangaistuksetta vaikka pakotti Alonson nurmikolle. Muistakaamme, että Maikkeli kuitenkin sai jäähyn Malesiassa tänä vuonna tönäistyään Trullin Renaultia ja Rubens sai peräti 10 sekunnin stop and gon pilattuaan typerällä tavalla Kimin kisan Monacossa 2002. Eli kyllä tässä lähihistoriassa Ferrariakin ON rangaistu.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Teemu Puumala:
No... voisihan Patrick Head muistella vähän historiaa. Mutta kieltämättä harvinaisen usein tilanteet on ratkaistu Ferrarin eduksi, mm. Silverstonessa missä Maikkeli selvisi rangaistuksetta vaikka pakotti Alonson nurmikolle. Muistakaamme, että Maikkeli kuitenkin sai jäähyn Malesiassa tänä vuonna tönäistyään Trullin Renaultia ja Rubens sai peräti 10 sekunnin stop and gon pilattuaan typerällä tavalla Kimin kisan Monacossa 2002. Eli kyllä tässä lähihistoriassa Ferrariakin ON rangaistu.
Hoosein ajattelee : "Schumi kyllä teki aika laittoman siirron Alonsoa kohtaan, mutta hei, eikö me rankaistu sitä jo malesiassa samanlaisesta liikkeestä ja saman tallin autoa kohtaan... No eikä meidän enää tarvitse sitä rankaista." :D
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Head ei vihjailuissaan yksilöinyt mitään tiettyä tapahtumaa. Ferrari teki FIA:lle valituksen kilpailijatallien käyttämien Michelin-renkaiden liiallisesta leveydestä, minkä jälkeen FIA muutti rengasmittaustulkintaansa. Muutosta edelsi FIA:n Max Mosleyn ja Charlie Whitingin vierailu Ferrarin päämajassa Maranellossa.
(MTV3)
--------------------------------------------
Onhan se kiva uskotella, että nuo kaksi tapausta kytkeytyvät toisiinsa. Itse en usko ennenkuin todistetaan, että vierailulla Maranellossa sovittiin rengasmittausten muutoksista.

Muuten, jos ne syytteet Misukoiden liiallisesta leveydestä oli puppua, niin miksi Mac, Williams ja Renault eivät vastanneet syytöksiin äänekkäämmin? Oudon vaisusti tuota juttua heidän taholtaan protestoitiin.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Meniköhän se kuitenkaan ihan noin? Tekiköhän se Ferrari kuitenkaan valitusta tosta rengasasiasta vai kysyikö vaan, että mikä siinä nyt oikeasti on se mittauskäytäntö kun Bridgestonen renkaissa on noudatettu toisenlaista käytäntöä? Ei se varmasti olis vaikuttanut juuta eikä jaata vaikka tuo tulkinta olis ollut toisenlainen; silloin vain Bridgestone olis alkanut myös hyödyntää tota porsaanreikää jota nää tuiki rehdit ja reilut "toleranssi tallit" michelineinsä oli jo noudattaneet. Woe woe, jos tuo jupakka oliskin koskenut bridgestoneja ja ferrarin renkaita. Onneks ei koskenut.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Off-Topic:
Mitäs se kettu niistä pihlajanmarjoista tuumaskaan? On se vaan aikamoista neititouhua toi F1, mutta niinhän se on kaikessa bisneksessä, ettei siellä niin ilmapiiriin tartte kiinnittää huomiota. Mä oon pitkän aikaa ihmetellyt, että miks ihmeessä noi ruikuttajat ajaa tollasessa epärehellisessä sarjassa? Entäs silloin kun McLaren hallitsi sarjaa mielin määrin? Tai silloin kun Williams teki samaa, kuka silloin vieraili missäkin?
No voi Ziisus. Kyllä FIA ja sen edeltäjät ovat suosineet Ferrari jo paljon pidempään kuin nyt loiston päivinä tai Todt/Scum-aikakaudella. Syytkin on kohtuullisen hyvin tiedossa, varmaankin myös sinulla, joten miksi esittää tyhmää?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Off-Topic:
Meniköhän se kuitenkaan ihan noin? Tekiköhän se Ferrari kuitenkaan valitusta tosta rengasasiasta vai kysyikö vaan, että mikä siinä nyt oikeasti on se mittauskäytäntö kun Bridgestonen renkaissa on noudatettu toisenlaista käytäntöä? Ei se varmasti olis vaikuttanut juuta eikä jaata vaikka tuo tulkinta olis ollut toisenlainen; silloin vain Bridgestone olis alkanut myös hyödyntää tota porsaanreikää jota nää tuiki rehdit ja reilut "toleranssi tallit" michelineinsä oli jo noudattaneet. Woe woe, jos tuo jupakka oliskin koskenut bridgestoneja ja ferrarin renkaita. Onneks ei koskenut.
Että Ferrari kysyi vaan... Niin joo. Mäkki oli kysynyt FIA:lta etukäteen onko heidän ns. kolmas polkimensa (jarru) laillinen ratkaisu. Olihan se. Sitten Ferrari "kysyi" (antoi käskyn) FIA:lta että onko se tosiaan Mäkin kolmas poljin laillinen... Kunhan olivat ensin punaiset yrittäneet saada sen itse toimimaan, siinä onnistumatta. Ja kuinkas kävikään?

Michelin oli kysynyt FIA:lta onko heidän sääntötulkintansa oikea, ja FIA vastasi että kyllä on. Sitten Ferrari "kysyi" FIA:lta että onkos se tulkinta sittenkään oikea... Olivat tietysti ensin epäonnistuneet omassa leveämmän eturenkaan kokeilussaan. Bridgestone oli tarjonnut kyseisiä renkaita Ferrarille jo alkukaudesta 2003, mutta koska Ferrari ei saanut niitä toimimaan autonsa kanssa joka oli yliherkkä uusien renkaiden tuomalle aerodynamiikan kokonaismuutokselle, niin ensin ei mikään muukaan Bridgestone-talli saanut niitä käyttää. Ainakin BAR valitteli asiasta, he olisivat sellaiset halunneet, mutta kun ei Bridgestone niitä toimittanut, ilmeisesti koska Ferrari ei sallinut kilpailijatalleille minkäänlaista rengasetua Bridgestone-leirin sisällä. Sen jälkeen täytyihän tuo etu toki poistaa myös Michelin-leiriltä, se on selvä.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
No yhä enemmän mua kummastuttaa miksi noi väärin kohdellut tallit ajaa tota sarjaa? Luulis siihen nyt jotain rotia löytyvän. Luonnollisestikaan nää kaks muuta mahtitallia ei ikinä pyri käyttämään vaikutusvaltaansa hyväksi missään asiassa, ne vaan ajelehtii mukana ja koettaa pärjäillä. On se niin väärin, niin väärin, voi raukkoja.
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
Off-Topic:
No yhä enemmän mua kummastuttaa miksi noi väärin kohdellut tallit ajaa tota sarjaa? Luulis siihen nyt jotain rotia löytyvän. Luonnollisestikaan nää kaks muuta mahtitallia ei ikinä pyri käyttämään vaikutusvaltaansa hyväksi missään asiassa, ne vaan ajelehtii mukana ja koettaa pärjäillä. On se niin väärin, niin väärin, voi raukkoja.
Jep. Sulla varmaan on jakaa meille esimerkki kisasta, jonka Williams tai Mclaren on voittanut tyyliin Silverstone 98?
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Tässä Headilla on kyllä mielestäni aika hyvä argumentti puheidensa puolesta.

(Asiaa käsitellään valitettavasti tällä hetkellä jo kolmessa topicissa, mutta omasta mielestäni TS:n versio ei ihan yhtä hyvin tuonut esille sitä mikä tässä FIA:n tutkimuksessa oli ongelma. Tässä uutisessa puolestaan ei puhuta vastuullisesta tahosta nimenomaisesti mitään ja uutinen näin sopii paremmin Headin lausuntojen tueksi)

---------------------------------------------
Patrick Head has more things to say
He now talks about the Bridgestone tyres [30/10/03 - 17:47]

Patrick Head


errari and Bridgestone complained about Michelin tyres after the finish of the Hungarian Grand Prix, arguing that the French tyres were too wide. The FIA clarified the regulation and Michelin tyres were used without any problems for the last three races of the season.

A few weeks later, suspicious eyes were set on Bridgestone, who were believed to supply different tyre compounds for the front and the rear of the cars, which is not allowed by the regulation.

The FIA took two tyres (one front and one rear) on a Ferrari after the race at Monza. The FIA confirmed that the results of the analysis would take a few weeks and nothing has been announced since then.

According to Patrick Head, we should not expect a surprise: “They took a left front tyre and a right rear tyre but because of the special conditions in Monza you have to use a harder compound for the right rear and the left front tyre, while a softer compound would be an advantage for the left rear and the right front. This means that the tyres checked by the FIA may have been the same compound accidental while Ferrari may have been using different compounds nevertheless. That’s why this investigation hasn’t been very useful, from my point of view,” explained Head on BMW Motorsport's web site.

An interesting explanation... and we must wonder why the FIA didn't take all four tyres on the Ferrari.
-------------------------------------

Toisessa topicissa tulikin esille jo mikä oli rengastestien tulos ja se, ettei FIA todellisuudessa ollut edes kiinnostunut selvittämään Ferrarin renkaiden laillisuutta, vaan lähinnä suoritti testejä omille testimenetelmilleen. Tulokset viipyivät pitkälti yli kauden lopun ja näin varmistettiin myös, ettei asiaan palattu enää.

Kun Offtopic tuossa aiemmin kyseli, että millainen kohu olisikaan noussut jos Ferrari olisi ollut se, jonka rengaissa on sääntöongelmia, niin vaustaushan tähän kysymykseen on nyt tiedossa. Ei mitään kohua kun kyseessä on Ferrari - renkaiden sääntöjenmukaisuutta ei tässä tapauksessa oltu edes kiinnostuneita selvittämään.

<small>[ 31-10-2003, 17:39: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
No yhä enemmän mua kummastuttaa miksi noi väärin kohdellut tallit ajaa tota sarjaa?

Oletkos koskaan kuullut Concorde -sopimuksesta? Se sitoo tallit nykyiseen sarjaan vielä vuosiksi. Toisekseen mihinkä sarjaan ne siirtyisivät kun FIA on ajanut alas kaikki vähänkin F1 uhkaavat rata-autoilusarjat euroopassa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tane:
Off-Topic:
No yhä enemmän mua kummastuttaa miksi noi väärin kohdellut tallit ajaa tota sarjaa? Luulis siihen nyt jotain rotia löytyvän. Luonnollisestikaan nää kaks muuta mahtitallia ei ikinä pyri käyttämään vaikutusvaltaansa hyväksi missään asiassa, ne vaan ajelehtii mukana ja koettaa pärjäillä. On se niin väärin, niin väärin, voi raukkoja.
Jep. Sulla varmaan on jakaa meille esimerkki kisasta, jonka Williams tai Mclaren on voittanut tyyliin Silverstone 98?
Tai sitten Malesia '99...
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Ei ole, Ihmettelyn määrä sen kuin kasvaa; taitavat olla vähän yksinkertaisia.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Bernie Ecclestone malesian GP:n ´99 jälkeen:
"On vahinko jos joku rivimies on tehnyt tehtaalla virheen. Yleisö haluaa nähdä komean kauden päätöskilpailun."

Jaaha vai niin. Ferrari saa siis valmistaa sellaisia autoja kuin haluaa, eikä niiden tarvitse noudattaa määräyksiä. Mitä nyt punaisten vauhti kohosi kahdessa viikossa 1,5 sekuntia muihin nähden.
 
Ylös