Williams-pomo vihjaili Ferrarin suosimisesta

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Concorde sopimuksen juuret juontavat FOCAN ja FIAN valtataisteluun 1980 luvulle. Tuon taistelun päätöksenä FOCA (joka on tänä päivänä FOM =formula one's commercial rights holders) sai kaupalliset oikeudet sarjaan ja FIA:n käsiin jäi tekninen ja urheilullinen puoli. FOCA:n nokkamies tuolloin oli BE. Tuolloista sopimusta pidettiin hyvänä FIA:lle ja huonona FOCA:lle koska kukaan ei tuolloin ymmärtänyt millaista roolia sarjan kaupallisia oikeuksia hallitseva taho tulisi näyttelemään.

Nykyinen Concorde sopimus on solmittu tallien, FIA:n ja FOM:n välillä vuonna 1997 (astui voimaan -98). Tallit ovat siinä saaneet aikaisempaa suuremman siivun mainostuloista. FOM ei ole pelkkä BE vaikka hänellä käytännössä suurin sananvalta onkin.

Nykyinen sopimus umpeutuu vuonna 2007, eli 2008 tallit ja FIA ovat sopimuksettomassa tilassa.

Sopimuksen sisällöstä liikkuu välillä hurjiakin huhuja. Käytännössä sopimuksessa on saneltu ne yhteiset pelisäännöt joilla sarjaa pyöritetään. Kaikki F1-sirkuksessa mukana olevat tallit ovat hyväksyneet sopimuksen.

Sopimusta voi tietenkin moittia siitä että se jossain tilanteessa sulkee jonkun suun, mutta ilman yhteisiä pelisääntöjä F1 sirkuksen toiminta nykymuodossa olisi täysin mahdotonta.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
En minäkään missään nimessä ole sitä mieltä, että sopimus sinällään olisi perusteeton, vaikka se käytännössä estäisikin asioista puhumisen. Luotettavuus on myötävaikuttaminen ovat itsestään selviä perusasioita kaikissa taloudellisissa ja oikeudellissa suhteissa.

Henkilökohtaisesti minä pidänkin tiettyä pidättyvyyttä kommentoinnissa kyllä sellaisena aivan itsestään selvänä lähtökohtana missä tahansa taloudellisessa toiminnassa. Frank Williams on itse pitänyt kiinni pidättyvyydestä. Ron Dennis on laukonut kommentteja mutta yleensä vain sellaisissa tilanteissa, joissa tunteet ovat käyneet kuumina. Myös Ferrarin puolelta on kommentoitu kärkkäästikin italialaisille lehdille, kun tilanne on ollut tulenarka.

Tein itseasiassa virheen kun kärjistin asian koskemaan olennaisesti juuri Concorde sopimusta. Ilman mitään sopimustakin median lausunnoista voi olla haittaa, jos ne yltyvät liian railakkaikssi. Ilman mitään suoraa vahingonkorvausoikeudellista vastuuta keskustelu saatetaan haluta jäähdyttää, jo ihan pelkästään maineen kannalta. Off-Topic on täällä edustanut aika hyvin juuri tätä oman maineen pilaamispuolta eli sitä, miten valitukset kääntyvät valittajaa itseään vastaan ennen pitkää, vaikkei niissä yksittäisinä kommentteina mitään sen kummempaa olisikaan.

Sen sijaan aivan niin helppoon langaan en astunut, ettenkö olisi huomioinut sitä, että mystisestä sopimuksesta todellakin spekuloidaan kaikenlaista. Missään vaiheessa kukaan ei ole edes spekuloinut sellaisella mahdollisuudella, että tiedotus olisi F1:iin liittyen täysin vapaata ja sääntelemätöntä. Kyllähän tietyt kisasta toiseen toistuvat käytännöt ovat selvästi olemassa ja niiden rikkomisesta seuraa sanktioita. Ei se mitä kisoissa tapahtuu radan ulkopuolella ole mitään vapaasti muotoutuvaa, vaan kyllä kaiken taustalla on yhteiset pelisäännöt, joita saatetaan myös ajoittain tarkentaa julkisestikin.

Mikäli oltaisiin todellakin saatu keskustelun pohjaksi vedenpitävä lausunto Headiltä, niin se olisi selkiyttänyt kovasti asiaa. McLareniin on vedottu niin monta kertaa ettei se enää kiinnosta ketään. Stoddartin olen huomannut monien näkevän pelkkänä häirikkönä, joka on pilannut Minardin takavuosien hyvän maineen jne. Williamsin puolella tilanne on ollut rauhallisempi tässä suhteessa. Itse en näe mitään muuta mahdollisuutta pysyä perillä siitä, mitä sarjassa tapahtuu kuin kaikkien julkisuuteen tulevien vaikuttajien kommenttien lukemisen mahdollisimman laajalta kentältä.

Minä en ainakaan näin kauden ulkopuolella jaksa sellaista Ferrari sitä Ferrari tätä jankutusta. En missään nimessä tahtonut tämän topicin muuttuvan samanlaiseksi huutokuoroksi, kuin yleensä käy. Enkä minä toisaalta siedä McLaren McLaren jankutustakaan tai jatkuvaa puhetta asioista Räikkösen kautta. Head olisi voinut olla sellainen taho, johon ei suoraan kohdistu niin suuria antipatioita, että hänen sanomisensa mollataan alas. Tämän jälkeen en kyllä itsekään voi tehdä eroa hänen ja muiden toimijoiden välille. Jos Head todella vaiennettiin, niin se on jotakin, mutta ei kyllä riitä sellaisenaan pohjaksi yhtään pidemmälle väittelylle.

Hommassa palattiin taas alkupisteeseen ja sama pyörä alkaa aikanaan pyöriä alusta ja kaikki se mitä tässä topicissakin on sanottu yleisellä tasolla sanotaan uudestaan tämän uuden keskustelun käynnistävän tapauksen yhteydessä. En usko että kovin montaa kertaa nähdään täysin asiallista keskustelua.

Minardin kohdalta kaikki on selkeän mustaa pessimististä ja toivotonta konkurssin odottamista. Ihan sama millaisia verbaalisia taisteluita käydään Minardi on viimeisenä, mutta kuitenkin toistaiseksi mukana. Ainakin minulle tulee olemaan terapeuttista, kun ainakin joissakin tapauksissa voin unohtaa kokonaan kaikenmaailman Ferrari schummelit räät ja williamsit sekä fiat ja fiiatit ja keskittyä sen jännittämiseen kuinka monta sekunttia Minardi tällä kertaa on muita jäljessä. Ihan sama ajaako sitä Minardia Margues, Yoong, Davidson, Bruni tai vaikka se puolisoke brittiläinen ex-mäkihyppääjä. Pääasia että joku ajaa ja ajaa vielä oikeaan suuntaan niin että saadaan jokin tulos taululle. :cool:

<small>[ 05-11-2003, 23:38: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Mulla on ongelma. Mä en ymmärrä, että miks joillain on tarvetta antaa "diplomaattisia" lausuntoja joita tulkitaan siten kuin ne on tarkoitettu tulkittavaksi ja joita sitten kiivaasti kiistetään. On ehkä onni olla yksinkertainen.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Off-Topic
[QB]Mulla on ongelma. Mä en ymmärrä, että miks joillain on tarvetta antaa "diplomaattisia" lausuntoja joita tulkitaan siten kuin ne on tarkoitettu tulkittavaksi ja joita sitten kiivaasti kiistetään. [QB]
Eli tulkitaan, että Williams ja muut tahot ovat idiootteja, kuten sinä olet jo useammassa topiccissa esittänyt, niin McLarenin kuin muidenkin tallien osalta sekä yleisesti että erityisesti.

Sinun lausuntojasi ei tarvitse kyllä tulkita tuon tarkoituksen osalta. wink
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Selitellään vähän lausuntoa jälkikäteen.

En mä suinkaan ole sitä mieltä, että nuo olisivat idiootteeja. Ne vain vaikuttaa siltä. Se johtuu tosta kieroilusta, lobbailusta, selkään puukottamisesta ja likaisesta pelistä jota nuo tallit koko ajan käyvät siinä missä muutkin, mutta esiintyvät silti puhtoisina lampaina.
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
AMS82,

Noissa sun kommenteissa ei oo mitään järkeä. Siis Ferrari oli, mutta ei ollut Ferrari ja Ferrarista ei puhuta syytöksissä, mutta syyllinen on Ferrari?

Päätä nyt hyvä mies, mitä mieltä olet. Tuollaista potaskaa rivi tolkulla ja loppujen lopuksi et sanonut juuri mitään. Myönsit ja heti perään kielsit.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Jos Head todella vaiennettiin, niin se on jotakin, mutta ei kyllä riitä sellaisenaan pohjaksi yhtään pidemmälle väittelylle.

Ei tässä mistään Headin vaimentamisesta kysymys ole. Kysymys on median käsittelystä. Siinä vaiheessa kun Williams tallilla on ollut tarvetta tuoda kyseessä ollut asia julkisuuteen, on laadittu tiedotusstrategia.

Se että Head yksityishenkilönä laukaisee mielipiteen ja Williams instanssina sanoutuu irti asiasta, on mitä todennäköisimmin etukäteen tarkkaan suunniteltu medialiike. Haluttu asia saadaan julkisuuteen eikä Williams tallina kuitenkaan virallisesti syytä ketään mistään.

Samanlaisia esimerkkejä löytyy F1-mediahistoriasta useita.
 
Ylös