Williamsin tilanne jatkossa?

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Mahtaakohan olla Williamsin loistokas ura loppusuoralla Lotuksen tyyliin?

Ei näytä hyvälle kun Bmw lähti ja samalla menee pääsponssi. Jos lähiaikoina ei tule tuloksia niin kohta joku autonvalmistaja varmastii ostaa koko tallin, kuten nykyaikana on näköjään tapana. Olisi ehkä kannattanut myydä osake enemmistö Bemarille, sillä olisi taannut jatkuvuuden ja melko varman menestyksen!

Vielä jokin aika sitten sarjassa pinnisteli hyvin mukana Jordan ja kumppanit mutta suunta on nykyään selkeä, jos ei ole isoa autonvalmistajaa mukana, niin ei menestystäkään näytä tulevan.
 

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Liittynyt
7.5.2002
Viestit
1025
Sijainti
Vantaa
Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että Frank on oman tallinsa pahin vihollinen. Nähtäväksi jää, uppoaako Frank tallin mukana, vai tajuaako siirtyä taka-alalle jo pikkuhiljaa. Maailma on muuttunut, Frank ei.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
On kai Williams siinä mielessä hyvässä asemassa, että jos joku autonvalmistaja päättää lähteä leikkiin mukaan, on varsin todennäköistä, että yhteistyö alkaa juuri Williamsin kanssa. Eli yksi kausi Cosworthin kanssa ei ole siinä mielessä mikään katastrofi.

Kenties tullaan näkemään jotain rebadged-Coswortheja tulevaisuudessa? Eli joku autonvalmistaja maksaa Williamsille ylimääräistä, jotta moottorin kylkeen saadaan oma tuotemerkki. Tässä olisi esim. nouseville aasialaisille automerkeille hyvä keino saada julkisuutta (Hyundai, Kia, jne.)

Itse ainakin uskon, ettei Williamsin osaaminen F1-autonvalmistajana ole hävinnyt yhdessä kaudessa minnekkään ja että ne nousee vielä tästä aallonpohjasta.
Jos se onnistui McLarenilta 90-luvun puolivälissä, niin miksei Williamsiltakin?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Joo jos joku nousee niin se on Fank. On todistanut sen lukemattomia kertoja. Ei muuten kelvannut 22m.€ Buttonista niinettä ainakaan kovin pahasta rahapulasta ei voi olla kysymys...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
talakem sanoi:
Joo jos joku nousee niin se on Fank. On todistanut sen lukemattomia kertoja. Ei muuten kelvannut 22m.€ Buttonista niinettä ainakaan kovin pahasta rahapulasta ei voi olla kysymys...
Itse kyllä veikkaan, että ottavat Buttonista rahat, mutta yrittävät saada enemmän.

Ja aika hankala Williamsin nykytilasta on mitään analogiaa Lotuksen poistumiseen ainakaan toistaiseksi vetää, talli ehti sentään olemaan henkitoreissaan useamman vuoden ennen kaatumista. Tilanne on kuitenkin kieltämättä aavistuksen huolestuttava, mikäli uutta pääsponssia ei löydy.
 

Carlos

Well-known member
Liittynyt
31.10.2004
Viestit
142
Sijainti
Keski-Suomi
Täytyy sanoa, että ei hyvältä näytä ja tilanne ei välttämättä tule paranemaan
Moottorit vaihtuu ja kaksi isoa sponsoria lähtee. Tuleekohan saman tasoisia tilalle vai jotain jotka panostavat huomattavasti vähemmän. Luulenpa, että tilanne vai huononee :( , Frankkikin on jo aika vanha
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kyllä nyt Williamssilla aletaan elää jo lopun merkkejä, valitettavasti :(
Vaan pidetään peukut pystyssä että vielä sieltä se FW ponkaisee takaisin huipulle :) :thumbup:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
gnz sanoi:
Itse ainakin uskon, ettei Williamsin osaaminen F1-autonvalmistajana ole hävinnyt yhdessä kaudessa minnekkään ja että ne nousee vielä tästä aallonpohjasta.
Jos se onnistui McLarenilta 90-luvun puolivälissä, niin miksei Williamsiltakin?
Jep, parhaassa tapauksessa Cosworth tekee kunnon moottorit ja Williamsin ammattitaitoinen tiimi saa suunniteltua loistavan auton.
Jos ei niin voe voe... sponssi rahaa ei tule samaan tahtiin kuin ennen, palkat tippuu, huippuammattiaiset lähtee, menestystä tulee entistä vähemmän... kierre huonompaan
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Williams irtautuu F1-tallien kapinarintamasta

Williams-talli on irtautumassa formula ykkösten kanssa kilpailevaa sarjaa puuhaavien tallien rintamasta. Asiasta kertoo The Times -lehti.

Tallipäällikkö Frank Williams on näin ollen todennäköisesti allekirjoittamassa F1:n kaupallisia oikeuksia hallinnoivan Bernie Ecclestonen tarjoaman jatkon Concorde-sopimukselle. Nykyinen Concorde-sopimus päättyy vuoden 2007 jälkeen.

Tallien kapinarintama Grand Prix Manufacturers’ Association (GPMA) koostuu nykyisellään Renault'sta, McLaren-Mercedeksestä, BMW:stä, Toyotasta ja BAR-Hondasta. Yhteenliittymä ei ole tyytyväinen F1:ssä talleille maksettaviin rahallisiin korvauksiin ja puuhaa siksi omaa sarjaansa, jonka olisi tarkoitus käynnistyä vuonna 2008. Williamsin tiedottaja vahvisti maanantaina, ettei talli ole allekirjoittanut kapinatallien tuoreinta julkilausumaa.

Ecclestonen rintamaan kuuluvat Ferrari, Minardi (Red Bullin kakkostalli), Red Bull sekä Jordan (ensi kaudella nimellä Midland). Lisäksi Williams lienee siis tulossa mukaan Ecclestonen joukkoihin. Ecclestone tarjoaa talleille vuodesta 2008 alkaen 50 prosenttia nykyistä enemmän rahaa. Lisäksi Ecclestonen uskotaan tarjoavan Williamsille allekirjoituspalkkiona noin 50 miljoonaa dollaria. Lähde MTV3 F1-uutiset 3.10.2005
Williamsin taru on ilmeisesti lopussa. Ensin BMW, sponsorit, kuskit. Ilmeisesti Williamsin tilanne on niin tukala että kaikki raha mitä on tarjolla kelpaa. :nope:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
azai sanoi:
Williamsin taru on ilmeisesti lopussa. Ensin BMW, sponsorit, kuskit. Ilmeisesti Williamsin tilanne on niin tukala että kaikki raha mitä on tarjolla kelpaa. :nope:
Sama tuli heti mieleeni kun tuon uutisen luin. Kyllä taitaa homma olla niin että Williamsilla lähennellään loppua :thumbdown
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
:) Nyt pitää muistaa, että kyseessä on Williams. Talli toimii kuitenkin sen verran korkealla tasolla, ettei nyt ihan heti ole sossun luukulla. Ei ole ensimmäinen kerta kun talli menettää tehdasmoottorit ja muistaakseni sen jälkeen tuli vielä ihan hyviä tuloksiakin...

Voitaisiinko katsoa, että McLaren on pahoissa ongelmissa koska talli ajattaa tällä hetkellä autojaan ilman pääsponsoria?? ;)
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Zep sanoi:
:) Nyt pitää muistaa, että kyseessä on Williams. Talli toimii kuitenkin sen verran korkealla tasolla, ettei nyt ihan heti ole sossun luukulla. Ei ole ensimmäinen kerta kun talli menettää tehdasmoottorit ja muistaakseni sen jälkeen tuli vielä ihan hyviä tuloksiakin...

Voitaisiinko katsoa, että McLaren on pahoissa ongelmissa koska talli ajattaa tällä hetkellä autojaan ilman pääsponsoria?? ;)
Ei. Sillä Mclarenilla on heidän antamiensa tietojen mukaan raha-asiat hoidettu 4 vuoden varalle, eikä yhden vuoden varalle. Intel huhujen mukaan on Mclarenin seuraava sponsori, jolta markkinat eivät ihan heti lopu. Lafka kuitenkin tekee voittoa joka vuosi. Parempi Intel sponsori vaihtoehtona on kuin Williamsin ex-sponsori HP.
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
azai sanoi:
Williamsin taru on ilmeisesti lopussa. Ensin BMW, sponsorit, kuskit. Ilmeisesti Williamsin tilanne on niin tukala että kaikki raha mitä on tarjolla kelpaa. :nope:
Katselin tuota uutista ja spontaani hymy repesi kasvoilleni. Toivottavasti ottavat Pizzonian Webberin pariksi ensi kaudella kuljettamaan Cosworthin rutkuja ja voi nauraa suorituksille oikein olan takaa. Ei tule tuota tallia huipulla kyllä yhtään ikävä.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
azai sanoi:
Williamsin taru on ilmeisesti lopussa. Ensin BMW, sponsorit, kuskit. Ilmeisesti Williamsin tilanne on niin tukala että kaikki raha mitä on tarjolla kelpaa. :nope:
Onko tuo itseasiassa mikään yllättävä juttu että irtautuvat 'rintamasta'
Ainakin joskushan tuo oli nimenomaan autonvalmistajien (mersu,bmw,honda, jne) puuhaama sarja ja miksi ihmeessä Williamssin edes pitäisi enää tukea autonvalmistajien suunnitelmia?
Kyseessähän on heilläkin vain raha ja jos Williams (+muut yksityistallit) kokee tuon concorden fiksumpana niin ihan hyvä vetohan tuo sitten on ja siten tuon voisi jopa nähdä positiivisena uutisena.

Muuten olen kyllä samaa mieltä että Williamssin tilanne näyttää varsin tukalalta: huono auto, huonot kuskit, huono talous, huono moottori. Tossa on tietysti paljon oletuksia, mutta tuskin millään osa-alueella williams tulee olemaan ensikaudella sarjan parhaimmistoa.
 

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
Eikö Williams ole muuten kolmanneksi vanhin talli?

Muistaakseni järjestys menee näin:

1. Ferrari 1950
2. Mclaren 1968?
3. Williams 1978?
4. Minardi 1985
5. Jordan 1991
6. Sauber 1993
7. BAR 1999
8. Renault 2001?
9. Toyota 2002
10. Red Bull 2005
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
hhanhi sanoi:
Eikö Williams ole muuten kolmanneksi vanhin talli?

Muistaakseni järjestys menee näin:

1. Ferrari 1950
2. Mclaren 1968?
3. Williams 1978?
4. Minardi 1985
5. Jordan 1991
6. Sauber 1993
7. BAR 1999
8. Renault 2001?
9. Toyota 2002
10. Red Bull 2005
Minun muistaakseni McLaren oli mukana jo vuonna 1966 ja Williams vuonna 1969. Renault oli ensimmäisen kerran mukana jo vuonna 1977.

Muistelun voisi tietysti lopettaakin. Parin minuutin googletuksella asia selviää paremmin, eikä tarvitse arvailla ;)
 

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
Ajattelinkin lähinnä että vuodesta x tähän päivään saakka. Eikös Frankilla ole ollut kaksikin tallia?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Varmaan yksi syy miksi Williams on irtautumassa autonvalmistajien rintamasta on se, että talli ei ole enää tekemisissä autonvalmistajan kanssa. Tämä GPMA on kummin isojen tehtaiden hommaa. Jokainen voi miettiä kanssa sitä kuinka helposti autonvalmistajat voivat lopettaa autourheilutoiminnan. Jos mielikuvitus ei riitä, niin voi katsoa tilanteen rallista.

Williamsin tilanne on kyllä melko tukala. Talli munasi vahvasti BMW:n kanssa tekemän yhteistyösopimuksen. Avainvuosi oli 2003, jolloin periaatteessa oli mahdollista nousta aivan mestaruuteen asti. Mutta mutta. Kuten sanottu, tilanne on tuttu Williamsille jo aijemmilta vuosilta. Tästä voidaan vielä nousta.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Williamsin tilanne on siinä mielessä erilainen kuin aikaisemmin, että kustannukset on noussut. Käytännössä tämä on johtanut siihen, että kehitystyössä kaivataan ison tehtaan tukea. Sitä Williamsilla ei tämän kauden jälkeen ole. Talli menetti BMW:n mukana myös tärkeimmät tukijat. Cossu voi olla alkukaudesta jopa hyvä, mutta onko pajalla resursseja kehittää moottoria?

Tuo irtautuminen valmistajien rintamasta lienee viisas ratkaisu. Rahoituspohja olisi valmistajien sarjassa entistä heikommassa tilassa.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Lienee tosiaan ihan viisas ratkaisu allekirjoittaa se Concorde-sopimus. Oikeastaan se on ainoa järkevä ratkaisu, sillä ainoana yksityistallina Williams saattaisi jäädä autonvalmistajien rintamassa heikoille sekä rahallisesti että päätösvallan suhteen. Tiedä sitten onko tilanne nykyisessä sarjassa sen parempi.

Mitä Williamsin suorituskykyyn tulee, niin eiköhän se sieltä parane. Näin sopii olettaa, ellei Patrick Head ole mennyt keksimään hätävalheita sponsoreille vaisusta suorituskyvystä. Head nimittäin sanoi äskettäisessä MTV3:n uutisessa, että syynä mm. aerodynaamikan huonouteen ovat olleet uusien tuulitunneleiden säädöissä tms. eikä niistä ole siten saatu oikeanlaisia tuloksia. Frank Williamshan rahoitti uuden tunnelin rakennuksen muutama vuosi sitten omasta pussistaan.

Raha onkin sitten mielenkiintoinen tekijä. RBS on kuitenkin aika iso sponsori, sopimuksen arvohan oli muistaakseni 160M dollaria. Toisaalta se ei vaadi kuin muutaman voiton ja hyvän startin ensi kauteen, niin sponsoriasiat järjestyvät noin tunnetulle tiimille kuin itsestään.
 
Ylös