Windows XP Pro Corp.edit ja UltraDMA viuuuuu

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Googlen perusteella kovinkin yleinen ongelma, mutta googlen neuvoista ja omista yrityksistä huolimatta ongelma pysyy, eli kiintolevy ei mene UltraDMA-tilaan, vaikka sitä tukeekin. (w2k pro:ssa pelasi mainiosti)

Emolevynä on ASUS A7A266 (ALI:n chipsetti), muistaakseni busmasteri oli M1647 mallia. Kokeilin ladata alin 2.05 integrated driverit, mutta ongelma ei poistunut niilläkään. Sekä XP:n laitehallinta että ALI:n IDE Mode Utility ilmoittaa kiintolevyn tiedonsiirtotilaksi PIO, vaikka valittuna olisi DMA if available.

SP2:sta en ole vielä asentanut koska kiintolevyn ollessa PIO tilassa sen päivitys on niiiiiiin tuskaisen hidasta.

Olen siis koittanut asettaa tuon PIO-tilaan, sitten takaisin DMA:han, ja kokeilin jopa tuhota pari avainta rekisteristä, jotta Windows nuo DMA-jutskat kyselisi uusiksi. Mikään ei auttanut, PIO:na pysyy. PIO-tila tietty aiheuttaa sen, että kun levyllä on toimintaa on Windows mukavasti juntturassa - kaikki tökkii.

Oisko vinkkiä mistä kiikastaa ja miten probleema voitais yhdessä solvettaa?

Ainiin, kiintolevynä on Samsungin SV1604N.

Dominic kiittää jo etukäteen.

Viimeksi muokattu:

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
En tiedä, että onko sulla sama ongelma kuin mitä mulla taannoin oli, mutta tuosta vastaavantapaisesta omasta ongelmastani eilen siis yritin sulle selittää..

Oma ongelmani ratkesi, kun lisäsin erään rekisteriarvon xp:n rekisteriin.

Kyseinen lisäysohje, jota varmuudella noudatin, on kotikoneellani tallessa, ja en sitä pääse nyt tästä lueskelemaan, mutta googlella löytyy ainakin EnableUDMA66 -hakusanaa käyttämällä useita osumia, joissa kerrotaan aika varmasti samasta rekisteriavaimen lisäyksestä.

Alla yksi newseistä löytynyt:

To enable the UDMA66 mode:

Make sure the device supports UDMA66 mode.

Use 80-pin IDE cable with the proper pin cut.

Add the following registry key:

1.. Start Registry Editor (Regedt32.exe).
2.. Locate the following key in the registry:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11C
E-BFC1-08002BE10318}\0000
3.. On the Edit menu, click Add Value, and then add the following
registry value:
Value Name: EnableUDMA66
Data Type: REG_DWORD
Value: 1
4.. Quit Registry Editor.
5.. Restart the computer.

En osaa siis varmuudella sanoa, että käytinkö juuri tuota, mutta aika tutulta se näyttää. Kun itse etsiskelin taannoin tuohon ongelmaani ratkaisua, niin myöhemmin taisi tulla vastaan jotain apuohjelmiakin, jotka tekivät tuon muutoksen turvallisemmin (?), ilman että käyttäjän itsensä tarvitsi mennä rekisteriä hypistelemään.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Joop. Tota en ole vielä kokeillut. Kokeilin sellaista missä siis poistettiin pari avainta ja Windows haki nuo DMA-kyselyt uusiksi, ei siis auttanu.

Testaanpa tuota tuossa tunnin sisään kunhan tuo SP2 on latautunut koneelle.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ei toim!

Koitin kaikkia nita rekisterijippija, uninstallisin sen IDE-ohjaimen, se löys sen uusiksi ja käynnisti koneen uusiksi. PIO:ta vaan lykkää.

:jaska:

Kertaan vielä että Windows 2000:ssa tuo levy toimi täydellisesti ja UDMA:t oli päällä. Missä vika, mikä mättää, hermot menee! :jaska:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Niin ja siis olen kokeillut tätä XP:n versiota tähän koneeseen aikaisemminkin. Silloin en jaksanut alkaa tuon UDMA-jutun kanssa tappelemaan ja palasin takaisin W2K:hon, jossa hommat skulasi jälleen normaalisti....

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Päivitystä tilanteeseen. Eli asensin kuitenkin tuon Service Pack 2:n, vaikka siinä se reilu puoli tuntia vierähtikin. Tietokone on nopeutunut kyllä siitä mitä se oli ennen SP:n ajoa, mutta tökkii edelleen levynkäytön aktiivisuuden mukaan ja levy on edelleen PIO-tilassa. x(

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kokeile toista kaapelia!

Mulla oli vanhan emon kanssa hieman vastaava ongelma, tosin se koski vain DVD-asemaa josta toi DMA aina disabloitui. Pikkusen kun googletin, niin selvis, että XP hyvin mielelään heittää ton DMA:n helvetitin, jos asemalta tulee liikaa lukuvirheitä (pätisköhän sama kovalevyyn?). No nyt eri emo ja eri asema eikä ole vastaavaa enää tapahtunut.

Eli ihan vaan lonkalta vois veikkailla, että ehkä se kovo on hajoamaisillaan tai se kaapeli on sen verran heikko, että syntyy liikaa lukuvirheitä. TOSIN jos tilanne olisi tämä, pitäisi tuo DMA kyllä olla mahdollista akvitoida, mutta se sitten jossain välissä deaktivoituu itse.

Itse jokatapauksessa lähtisin liikkeelle siitä, että hankkisin uuden (ja kunnollisen) IDE-kaapelin ja testaisin sillä. Jos ei uutta IDE-kaapelia ole saatavilla tähän hätään, niin kokeilisin myös ihan niinkin primitiiviä temppua, kuin että irroittaisin sen vanhan IDE-kaapelin kertaalleen liittimistä ja iskisin takaisin paikalleen.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
No voishan tota koitta vekslata... mutta kun se toimi Windows 2000:n alla ihan hyvin niin tuntuu jotenkin oudolta että se ois pelkästään XP:stä kiinni se prakaaminen... mut tota, jos siinä jotan virhejutskaa on ollu ja XP tosiaan on krantumpi noissa ku W2K, niin tuohan se syy vois olla. :dunno:

Noh, availempa koppaa... vois tietty kokeilla norm lattakaapelilla tuo että pelaako se edes UDMA33 tilassa.

Palaillaan.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Kokeilin tuollaisella normaalilla IDE-kaapelilla (40-johdinta?), sama homma. PIO. (CD-asemat tolla norm. IDE-kaapelilla on mukavasti UDMA-tilassa). Vaihdoin takaisin sen 80-johtimisen kaapelin ja edelleen on PIO.

Alkaa taas loppua usko tämän XP:n kanssa. Windows 2000 pelitti niin hyvin kunnes meni tukkoon. :dunno:

Jos koittais ettiä jostain jonku työkalun jolla ton vois pakottaa UDMA-tilaan, ni kattois mitä se virkkais siihen... puuh. :thumbdown

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Wilpuri sanoi:
En tiedä, että onko sulla sama ongelma kuin mitä mulla taannoin oli, mutta tuosta vastaavantapaisesta omasta ongelmastani eilen siis yritin sulle selittää..

Oma ongelmani ratkesi, kun lisäsin erään rekisteriarvon xp:n rekisteriin.

Kyseinen lisäysohje, jota varmuudella noudatin, on kotikoneellani tallessa, ja en sitä pääse nyt tästä lueskelemaan, mutta googlella löytyy ainakin EnableUDMA66 -hakusanaa käyttämällä useita osumia, joissa kerrotaan aika varmasti samasta rekisteriavaimen lisäyksestä.

Alla yksi newseistä löytynyt:

En osaa siis varmuudella sanoa, että käytinkö juuri tuota, mutta aika tutulta se näyttää. Kun itse etsiskelin taannoin tuohon ongelmaani ratkaisua, niin myöhemmin taisi tulla vastaan jotain apuohjelmiakin, jotka tekivät tuon muutoksen turvallisemmin (?), ilman että käyttäjän itsensä tarvitsi mennä rekisteriä hypistelemään.
Toi on vissiin Intel chipsetille? Mul on alin chipsetti... mut sit taas toi busmaster... onko se intel vai ali? helvetti ku windowsin default-ajurissa luke että intel, mutta a7a266 sivuilla sanotaan että ali ja integrated ajureiden asennuksen jälkeen sen ajurin nimi on ali eikä intel... shaakeli
:dunno:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Löyty tämmönen:

Wenn mehr als sechs DMA-Transfer-Zeitüberschreitungen auftreten, dann deaktiviert Windows DMA und benutzt für dieses Gerät den PIO-Modus.
Eli toisinsanoen savoks referoituna: XP paiskaa DMA:n helvettiin jos tulee yli kuusi zipaletta DMA-timeoutteja ja vaihtaa automaattisesti PIO-moodiin. Ja tämä siis pätee myös kovalevyyn eikä vain optisiin asemiin.

Elikä... jostain syystä toi sun kovalevys heittää noita virheitä liiikaa ja kun nyt tarkemmin asiaa mietin, niin todennäköisesti siinä käy seuraavanlaisesti: Aktivoit sen DMA:n ja boottaat (senhän sä joudut muistaakseni tekemään) ja kun kone taas käynnistyy ja Windows startataan kovalevyltä, alka aniitä virheitä tulla ja kun se sun toosas sitten lopulta on käynnistyny, on se DMA jo taas deaktivoitu :(

Ehkä ton XP:n ominaisuuden saa deaktivoitua, mutta siinäkin tapauksessa sä itseasiassa tappelet seurauksen etkä syyn kanssa, sillä jostain syystähän ne virheet siellä levyllä tapahtuu. Olisko sitten levyssä vikaa niinkuin tuolla aiemmin jo rohkenin arvailla? Tai sitten vika tietysti voi olla emon IDE-kontrollerissakin.

Windows kaksdonasessa ei ehkä tätä ominaisuutta ollut, mutta veikkaan, että kyllä niitä lukuvirheitä siellä ihan samallatavoin tapahtui.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
No voehan viddu. :mad_old: :jaska: :jaska: :mad::jaska: :mad_old:

Siinä fiilikset. Kuiha... hmm.. ois tärkeetä tavaraa levy täynnä mut levy toimii osittain........ perkeleeeeeen perkeleeee!!!! ku kyllähän se takuusta uuden saa jos neki toteaa siellä jotta udma ei pysy päällä.... mut mite vitus mä nää about 30 gigaa stuffia saan tästä talteen ja sille uudelle levylle... vois soittaa kauppaan.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ja vielä jaksoin googlettaa ja löyty seuraava huomio: Sen jälkeen kun XP on disabloinnut sen DMA:n ei se enää anna käyttäjän aktivoida sitä (nyt kun luin, niin juuri näinhän se mullakin oli sen DVD-aseman kanssa). Ainoa keino aktivoida se on se, että deinstalloit sen aseman (tämähän onnistuu laitehallinnasta) ja boottaat koneen, jolloin asema installoituu automaattisesti uudestaan. Jos on tuuria, niin DMA on tällöin aktivoitu tai ainakin voit kokeilla itse aktivoida sen.

Optisilla asemillahan toi DMA:n deaktivoituminen tapahtuu luonnollisesti huomattavasti herkemmin etenkin poltettaessa kopiosuojattuja levyjä, joissa on usein tahallisia virheitä.

Eli kokeile nyt vielä tota deinstallointikikkaa!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Paras tosiaan olis, siis jos toi mun edellinen kikka ei auta, että saisit kokeiltua tota levyä jossain toisessa emossa, jotta näet pysyykö se DMA siellä päällä vaiko ei.

...siis ennenkun lähdet raivoamaan sinne kauppaan ;)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ja tuolta sitten vielä pari muutakin vastaanlaista keinoa.

...josta muuten selviää, että samanhan kakstonninenkin tekee!

Ehkä se sun levys skulas vielä kunnolla silloin kun sulla oli windows 2000?

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
OoPee sanoi:
Ja tuolta sitten vielä pari muutakin vastaanlaista keinoa.

...josta muuten selviää, että samanhan kakstonninenkin tekee!

Ehkä se sun levys skulas vielä kunnolla silloin kun sulla oli windows 2000?
Skulas, kokeilin siis XP:ta tuossa keväällä viimeks, myös sillon tuo DMA-ongelma oli läsnä... Tuon ongelman takia mä palasin takas w2k:hon, nyt keräsin rohkeuden uudestaan...ja sama ongelma toistuu...

Noh, koitan vielä toho 98 koneeseen ja tota levyn deinstallointia (levyohjaimen deinstallointia olen jo kokeillutkin)

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Levyn poisto ei auttanut ja tuon artikkelinkin olin jo testannut läpi... puuh....

Vaihtoehtona ei oo ku w98 kone jossa vois testata toimiiko toi udma33 edes siinä.. tässähän tuo udma33:kaan ei pelannut sillä norm 40-pinnisellä kaapelilla.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dominic sanoi:
Skulas, kokeilin siis XP:ta tuossa keväällä viimeks, myös sillon tuo DMA-ongelma oli läsnä... Tuon ongelman takia mä palasin takas w2k:hon, nyt keräsin rohkeuden uudestaan...ja sama ongelma toistuu...
Ok. Mä siis yritin vihjaista, että ehkä se levy on hajonnu vasta sen jälkeen kun siirryit XP:hen, mutta näköjään sitten ei.

Joskos XP on sitten vaan ronkelimpi tai mikä ehkä vielä todennäköisempää, ne sun emos XP-ajurit on perseestä.