WLAN hidastuu ja lopulta katkeaa

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Pienistä tilajärjestelyistä johtuen olen "pakotettu" kytkemään tämän pöytätietokoneeni langattomasti nettiin. Lähettimenä on Wippiesin HomeBox "Grey" ja koneessa on kiinni USBissa A-LINK WL54USB-A 54MB.

Yhteys tietokoneen ja lähettimen välillä käynnistyy, riippuen käytettävästä kanavasta, 54Mbps nopeudella, mutta hidastuu vaiheittain tasolle 1Mbps, jonka jälkeen yhteys katkeaa hetkellisesti. Tämän jälkeen yhteys taas kytkeytyy.

Miten ongelma voidaan korjata?

Luotto OoPeehen on kova, vastausta odotetaan!
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Meinaa mullakin on langaton netti mut kone paskana tällä hetkella ja joskus pätkii samalla tavalla.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Koska Signaali katoaa ainakin hetkeksi. Hanki johtoa missä usb päät ja koita saada sitä lähemmäksi modeemia. Paras vaihtoehto ostaa Vahvistinantenni.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Pienistä tilajärjestelyistä johtuen olen "pakotettu" kytkemään tämän pöytätietokoneeni langattomasti nettiin. Lähettimenä on Wippiesin HomeBox "Grey" ja koneessa on kiinni USBissa A-LINK WL54USB-A 54MB.

Yhteys tietokoneen ja lähettimen välillä käynnistyy, riippuen käytettävästä kanavasta, 54Mbps nopeudella, mutta hidastuu vaiheittain tasolle 1Mbps, jonka jälkeen yhteys katkeaa hetkellisesti. Tämän jälkeen yhteys taas kytkeytyy.

Miten ongelma voidaan korjata?

Luotto OoPeehen on kova, vastausta odotetaan!
Kundihan paiskaa heti paineet niskaan :eek!::eek!::eek!:

Mites noi A-Link härpäkkeen Powersave-asetukset? Jospa kokeilisit kokeeksi deaktivoida, vai onko jo? Eli siis niinku näin:


Ja miten tuonne pääsee, selvinnee toivottavasti tästä.

Onko käyttäytymisessä minkäänlaista eroa, jos viet koneen lähemmäs (tai vaihtoehtoisesti kauemmas) reitittimestä? Äh joo, eihän toi tainnukkaan olla kannettava, on joo vähän hankalampaa liikutella :eek:

Ja sit vielä loppukaneettina semmonen juttu mikä on tässä viimeaikoina pikkusen tuntunu tökkivän useammillakin, että sovitaanko, että vastedes kun esitetään näitä kysymyksiä, kerrotaan kans samantien mistä käyttöjärjestelmästä on kyse? Ja vaikka sen oliskin jo kuukaus sitten kertaalleen kertonu, niin ainakaan mulla ei oo minkäänmoista kirjanpitoa muiden hahmojen laitekokoonpanoista ja käyttöjärjestelmistä ja kun muistikin jo alkaa pätkiä niin helpommalla pääsis, kun kertois sen kysymyksen ohessa uudestaan :frank:

EDIT: niinjoo, piti vielä kysymäni, että onko sattumoisin siinä reitittiminen lähistöllä esim. langaton puhelin tai vastaava laite, joka lähettää säännöllisesti radioaaltoja? Kännykkäkin saattais häiritä, jos huono tuuri käy.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vielä yks: Siinä vaiheessa, kun alkaa nopeus hidastumaan kunnolla (ja etenkin kun katkeaa), niin kokeileppas piruuttas sen USB-tikun lämpöä sormillas. Onko kuuma?

Vielä ei myöskään ilmennyt, että kuinka suuri on etäisyys laitteiden välillä ja ennenkaikeka mitä siinä välissä on. Useampi seinä? Mitä materiaalia? Voisko vaan olla, että lähettimen teho ei yksinkertaisesti riitä johtuen juuri näistä edelläkysytyistä seikoista?
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Mulla ainakin helvetin kuuma jos vaikka on ollu jotain kuukauden putkee pääl:rolleyes:. Mut ei mul ainakaan sen lämmöntakii menny poikki ku lähel toimi kauakana ei.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mulla ainakin helvetin kuuma jos vaikka on ollu jotain kuukauden putkee pääl:rolleyes:. Mut ei mul ainakaan sen lämmöntakii menny poikki ku lähel toimi kauakana ei.
No toiset tikut on ehkä lämpöherkempiä kuin toiset, siksi kysyin. Jotenkin noi oireet nimittäin sopis hyvin lämpöongelmiinkin eli alussa toimii, mutta sitten pikkuhiljaa lämmetessä alkaa tulla ongelmia.

Toki se ongelma voi olla ihan muuallakin.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Bluetooth ja muut radioteitse toimivat härpäkkeet toimii samalla taajuusalueella kuin WLAN. Jos ne käyttää samoja taajuuksia, niin WLAN häiriytyy juurikin tuolla kuvatulla tavalla. Kännykkä, itkuhälytin, bluetooth, Logitech G7 hiiri (ja vastaavat langattomat härpäkkeet) vaikuttaa hyvin helposti täsmälleen näin.

Kokeile vaihtaa kanavaa. Jos kaikilla kanavilla käy samalla tavalla, niin voit aika hyvin sulkea nuo em. vaihtoehdot pois ja keskittyä noihin käytössä oleviin WLAN -laitteisiin ja niiden asetuksiin.

Kyseessähän ei välttämättä ole juuri teidän perheestä löytyvä laite. Voi olla, että naapurilla on seinän takana toinen langaton verkko, joka käyttää samaa kanavaa. Tai kännykkä tai joku muu laite.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Bluetooth ja muut radioteitse toimivat härpäkkeet toimii samalla taajuusalueella kuin WLAN. Jos ne käyttää samoja taajuuksia, niin WLAN häiriytyy juurikin tuolla kuvatulla tavalla. Kännykkä, itkuhälytin, bluetooth, Logitech G7 hiiri (ja vastaavat langattomat härpäkkeet) vaikuttaa hyvin helposti täsmälleen näin.

Kokeile vaihtaa kanavaa. Jos kaikilla kanavilla käy samalla tavalla, niin voit aika hyvin sulkea nuo em. vaihtoehdot pois ja keskittyä noihin käytössä oleviin WLAN -laitteisiin ja niiden asetuksiin.

Kyseessähän ei välttämättä ole juuri teidän perheestä löytyvä laite. Voi olla, että naapurilla on seinän takana toinen langaton verkko, joka käyttää samaa kanavaa. Tai kännykkä tai joku muu laite.
Jos tukiasema tukee a-standardia (ja wlan kortti myös), niin 5 GHz taajuuksilla luulisi löytyvät häiriöttömiä taajuuksia.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Kiitos vastauksista kaikille, tässä vähän lisätietoa:

1. Käyttöjärjestelmä on XP SP3
2. Matkaa on noin 12 metriä ja aivan linnuntietä mitattuna välissä on noin kaksi kiviseinää.
3. OoPeen neuvomaa virransäästöä ei minulla mainita lisäasetuksissa.
4. Minulla on Bluetoothilla toimiva näppäimistö ja hiiri, jotka voivat olla häiritseviä. Olen kokeillut kanavat 1, 6 ja 11. Nyt laitoin "automaattinen".

Kaippa se toi signaalin heikkous johtaa tähän katkeamiseen. USB -jatkojohtoa sitten vaan hankkimaan ja viimeinen 2 metriä mennään langattomasti :D
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kokeile USB-jatkojohdolla vaihtaa tikun suuntaa. Tytön koneessa sain samassa paikassa päinvastaisella asennolla signaalin vaihtumaan heikosta erittäin hyväksi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vois myös jonkin verran auttaa, jos sen WLAN-reitittimen nostais mahdollisimman korkealle (jos piuhat antavat periksi). Ne kaksi kiviseinää siinä välissä kyllä epäilemättä heikentävät signaalia. Pystyykö sen Wippies-boxin antennia yhtään säätelemään?

Ittellä on Linksysissä kaksi ulkoista antennia ja paras asento ei kuulemma ole se, että antennit ovat pystysuorassa vaan lievä V-malli olis parempi. Myönnän kyllä, etten ole koskaan varsinaisesti testaillut, mulle ne antennit on tällä hetkellä veemäisiä :frank:
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Mullahan on jossain jemmassa vanha langattoman nettiliittymän antenni, jolla napattiin signaali parin kilometrin päästä, testataanpas sitä...
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Mullahan on jossain jemmassa vanha langattoman nettiliittymän antenni, jolla napattiin signaali parin kilometrin päästä, testataanpas sitä...
Oliko lähetystehot ihan laillisia kilometrin lähetykseen? Mun käsityksen mukaan ulkoilmassa normi 2dB antennilla signaali kykenee kuulumaan ilman häiriöitä maks. 400m .
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Oliko lähetystehot ihan laillisia kilometrin lähetykseen? Mun käsityksen mukaan ulkoilmassa normi 2dB antennilla signaali kykenee kuulumaan ilman häiriöitä maks. 400m .
Emmä tiä, ihan paikallisesta tietotekniikkaliikkeestä otin paketin ja ne asensi antennin ikkunan pieleen ja niitten katolla oli lähetin.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Pätkiminen tuli taas esiin kun olen pitänyt konetta päällä pidempiä ajanjaksoja, WLAN-tikkukin tosiaan tuntuu aika kuumalta.

Edellisen kirjoittelun jälkeen tpahtui myös se, että wippies-boksi kärähti ukkosella ja tilalla on nyt joku raato, joka pitäisi vaihtaa asiallisempaan.

Mikä ADSL-modeemi langattomin ominaisuuksin ja WLAN -vastaanotin minun kannattaa hankkia, jotta pääsisin parhaaseen mahdolliseen yhteyteen.

Kotiverkossa langattomia laitteita ovat pöytäkone, läppäri ja PS3 sekä langallisena verkkokiintolevy.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Buffalo voisi olla ihan luotettava. Tuntuu pelittävän paremmin kuin A-link.
 
Ylös