wrc 2k6 vs B-ryhmä

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Englannissa on B-ryhmän MG Metrot vielä ihan täysillä mukana kansallisissa ralli touhuissa. Kuskien ja autojen tasosta ei ole mitään tietoa, mutta joskus olen tuloksista katsellut, että Metroja ja WRC-autoja on vuoronperään toisiaan nopeampina. Siitäkään ei ole tietoa, kuinka paljon nuo Metrot on kehittyneet ajan kuluessa.
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Jesper sanoi:
Englannissa on B-ryhmän MG Metrot vielä ihan täysillä mukana kansallisissa ralli touhuissa. Kuskien ja autojen tasosta ei ole mitään tietoa, mutta joskus olen tuloksista katsellut, että Metroja ja WRC-autoja on vuoronperään toisiaan nopeampina. Siitäkään ei ole tietoa, kuinka paljon nuo Metrot on kehittyneet ajan kuluessa.
Noita nyt käytössä olevia metroja ei kannata verrata B-ryhmän aikaisiin vempeleisiin, koska niillä ei juuri samanlaisia ulkomuotoja lukuunottamatta mitään yhteistä. Kyllä on uutta tekniikkaa pellin alla yhtä paljon kuin wrc-vehkeissä.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Hassua lukea väitteitä noista 900hv tehoista.
Kyllä ne todellisuudessa pyöri siinä tienpinnasta riippuen siinä 450(tai vähä allekin)-600hv(tuskin yli) haarukassa. Ja kuten on aiemminkin sanottu, tuolloin ralli oli kestävyyslaji, Ek:ta oli yli 50 ja yhteensä ek kilsoja saattoi olla rallissa yli tuhat. Tekniikka olisi aika kovilla kun 600hevonkin tehoilla luukutettaisiin käytännössä suomi päästä päähän...
Eiköhän tehoja on säädelty aika reilustikin pätkistä riippuen.
Ja se 450 heppaakin on paljon alle 1000kg autoon tiheillä välityksillä.

Ja ei takuulla pärjäisi Wrc:tä vastaan yksikään B ryhmän auto, vaikka ratissa olis kuka.

Tosin mielenkiintoista olisi nähdä Bryhmän huippuauto(T16evo2 tai S4) modernisoituna alustaltaan(ihan vaikka pelkät jouset+iskaritkin) ja tämänpäivän renkailla Wrc:tä vastaan samantasoisten kuskien kanssa. Kyllähän eroa nykypelin eduksi jäisi mutta tuskin ihan niin paljoa.....? :rolleyes:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Vämpylä sanoi:
Tosin mielenkiintoista olisi nähdä Bryhmän huippuauto(T16evo2 tai S4) modernisoituna alustaltaan(ihan vaikka pelkät jouset+iskaritkin) ja tämänpäivän renkailla Wrc:tä vastaan samantasoisten kuskien kanssa. Kyllähän eroa nykypelin eduksi jäisi mutta tuskin ihan niin paljoa.....? :rolleyes:
Sanopa muuta. Olisihan se jotakin jos nuo autot olisivat saaneet "jalostua" näihin päiviin saakka. No kävi miten kävi. Toivottavasti olemme tällähetkellä viisaampia vaikka hurjaa touhuahan tuo ralli on vielä nykyäänkin.

Samaa ihmettelen noista 900 ja 1000 hevosvoiman toivepuheista. Mitä tuollaisilla tehoreserveillä olisi voitu edes tehdä muuta kuin tappaa lisää ihmisiä. Jos nuo jutut pitävät paikkansa niin millaisia luomuksia olisikaan olleet ne autot joiden katteiden alta tuollaiset humma määrät olisivat paljastuneet. Jää vissiin ikuiseksi arvoitukseksi vaikka jonkinlaisia luonnoksia varmasti on piirrustuspöysillä tuohon aikaan ollut.
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Renkaat, alusta ja voimansiirto. Lisäisin tähän vielä WRC-autojen moottoreiden huimat vääntömomentit.. rallissa pelkkä huipputeho ei ratkaise, vaan mahdollisimman laaja moottorin käyttöalue.
 

law and order

Member
Liittynyt
14.4.2001
Viestit
12
ttkorhon sanoi:
Tuossa vähän kuukletin, niin sellaista tietoa löytyi, että Ingolstadtissa insinöörit olivat vuonna 1986 suunnitelleet tuon n. 1000 hevosvoimaa kehittävän moottorin, mutta sitä ei nähty ralliareenoilla, kun Audi vetäytyi sarjasta. Tuossa äsken mainitsemassani Pikes Peak versiossa puolestaan olikin vain n. 600 hevosvoimaa ja rallikäytössä olleessa S1:ssä oli n.550 heppaa. Tosiaan huimia vehkeitä, vielä kun pääsisi livenä näkemään moisia ;)
Pikes Peak versiossa oli "vain" 600 hevosvoimaa, koska Ari Vatanen oli sanonut tallipäälikölle että auto meni "hieman huonoksi ajaa 800 hevosvoimalla"
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Mikkoz sanoi:
Jos nyt muistan oikein niin ralliradiossa puhuttiin juuri aiheesta kesällä. Muistaakseni Ouninpohjassa mentiin kovempaa wrc vehkeillä, ja ouninpohja taitaa olla ainoita pätkiä missä voois pärjätä b-ryhmäläisillä.
Ouninpohjahan on yhtä hyppyä ja kääntöä, jossa B-ryhmäläisellä viimeiseksi pärjäisi. Märtinin mukaan Ouninpohjalla kysytään autoa, jossa on hyvä jousitus ja alusta. Näillä alueilla sitä kehitystä on kaikkein eniten tapahtunut.

Ainoa ek, jolla B-ryhmäläisellä pärjäisi olisi suora tie...
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
K.Koulu sanoi:
Renkaat, alusta ja voimansiirto. Lisäisin tähän vielä WRC-autojen moottoreiden huimat vääntömomentit.. rallissa pelkkä huipputeho ei ratkaise, vaan mahdollisimman laaja moottorin käyttöalue.

Niin , nyky wrc:issa vaanto on se mika autoa liikuttaa, painvastoin kuin formuloissa. Tehot kaikissa autoissa samat 300 about mutta vaannossa se ero tulee aikaseksi. Ja etta minkalainen se moottori on ajaa. Minkahanlainen tykki olisi wrc jossa ei olisi tehon/kierroksenrajoittimia :idea:
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Kyllä Wrc:kin nykyään irrottaa jo ~350hv.
Kierroksenrajoitintahan ei ole(tai siis tehonrajoitus ei ole sen idea) vaan ainoastaan se 34mm kuristin. Nyky Wrc koneet on todella hienoja pelejä ja niiden suunnittelussa on osaavat insinöörit käyttäneet jokusen tunnin piirustuspyödän ääressä. Mm. kannet saattaa olla noissa vehkeissä "aika" hyvin virtaavat.

Kuristimen poistolla tehoa irtoaisi varmasti jotain Bryhmätyyliset ~550hv. Sitten vielä samanlaiset ahdot kun Beeläisissä niin voiman luulisi useimmille riittävän. :)
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
law and order sanoi:
Pikes Peak versiossa oli "vain" 600 hevosvoimaa, koska Ari Vatanen oli sanonut tallipäälikölle että auto meni "hieman huonoksi ajaa 800 hevosvoimalla"
Ari Vatanen? Eipä taida Ari olla koskaan ajanut Pikes Peakissä Audilla...Peugeotilla sen sijaan kyllä.
 

Juska

Well-known member
Liittynyt
9.2.2004
Viestit
58
butterfly sanoi:
Niin , nyky wrc:issa vaanto on se mika autoa liikuttaa, painvastoin kuin formuloissa. Tehot kaikissa autoissa samat 300 about mutta vaannossa se ero tulee aikaseksi. Ja etta minkalainen se moottori on ajaa.
Väännöstä syntyy sitä tehoa mikä liikuttaa. :)
Teho ja vääntöhän eivät ole erillisiä asioita vaan hyvinkin tiukasti naimisissa keskenään, mutta eiköhän tästä asiasta löydy tältäkin foorumilta "vääntöä" ihan tarpeeksi jo. :)
 
Ylös