WRC-autojen jutustelu

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3215
Sijainti
JKL
Vaikka tuon verottaisikin Suomeen, niin kivityksen kanssa olisikin sitten omat hankaluutensa. Kuulemani mukaan FIA speksit ja TrafiComin vastimukset eivät monin paikoin kättele.
Eihän noita laitteita ole saanut laillisesti kilpiin oikein ikinä. Vero ja tieliikenne määräysten takia. Ei ne viralliset tehdas-autot (Mikkolan BDA:t ym...) tainneet edes 70- ja 80-luvulla olla suomen kilvissä, Jossain tulli/siirtokilvissä kilvissä tai sitten ulkomaan kilvissä. Kiitos AKK:n nykyisin nuo kilpa-autot saa tuoda maahan ilman autoveroa ja kilpailuiden ajaksi niihin saa sitten siirtokilvet. Hupiajoa noilla nyt ei kylillä ajeta muutenkaan...
Uudemmissa, eli 90- luvun jälkeen, se kosahtaa jo siihen että kun autot on lähtökohtaisesti uutena tyyppikatsastettu nykyisillä turvavarusteilla, eli airbageilla ym., niin niitä ei ilman saa kilpiin millään tempulla.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
235
Eihän noita laitteita ole saanut laillisesti kilpiin oikein ikinä. Vero ja tieliikenne määräysten takia. Ei ne viralliset tehdas-autot (Mikkolan BDA:t ym...) tainneet edes 70- ja 80-luvulla olla suomen kilvissä, Jossain tulli/siirtokilvissä kilvissä tai sitten ulkomaan kilvissä. Kiitos AKK:n nykyisin nuo kilpa-autot saa tuoda maahan ilman autoveroa ja kilpailuiden ajaksi niihin saa sitten siirtokilvet. Hupiajoa noilla nyt ei kylillä ajeta muutenkaan...
Uudemmissa, eli 90- luvun jälkeen, se kosahtaa jo siihen että kun autot on lähtökohtaisesti uutena tyyppikatsastettu nykyisillä turvavarusteilla, eli airbageilla ym., niin niitä ei ilman saa kilpiin millään tempulla.
Joku yrittää kilvittää kilpailuhistoriaa omaavaa Escort Cossua Suomen kilpiin mutta autovero on ongelmista pienimpiä. Tiedä tuosta ilmasäkistä mut jopa kaarten kanssa on sormenvoiteita. FIA speksin mukaiset kaaret ei kuulemma kelpaa konttorille kun TrafiComin papereissa erilaiset vaatimukset...
 
Ylös