WRC kausi 2017

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tässä on alkanut näyttämään siltä, että Citroen istuu autoista parhaiten asfalttiin. Nuori Lefebvre voi olla korkealla Monten lopputuloksissa jos ei sorru alokasmaisiin virheisiin.
https://www.youtube.com/watch?v=zubXm0XYrE0

Toyotalla J-M & Hänninen ovat myös saaneet autoa asfaltille koko ajan alustaltaan paremmin kiinni tiehen. Kun muistaa lähtötilanteen, niin meno on jo huomattavastikin parempaa.
https://www.youtube.com/watch?v=vEYefHhLMyc

Mielenkiintoinen kausi tulossa..;)
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
727
Noi diffuusorit ei kuulu ralliin! Kettuun rumentamasta autoja, nyt ja heti!
Katotaan nyt pitkäänkö ne varsinkin soraralleissa roikkuu mukana. Onko tuo Fordin diffuusori kovaa mallia? Se Sitikan elastinen varmaan vähän pidempää kestää ottaa osumaan, mutta tuo Fordin on sen näkönen, että vähän kun käydään ojassa roikkumassa niin fanit saa sen jälkeen keräillä sen palasia muistoksi... Ehkä ne on tehnyt noita rekallisen ja joka huollossa uusi. Autossakin voi kantaa paria varakappaletta mukana ja kartturi siirtymällä ruuvaa uuden kiinni.
Mutta ei noi mun mielestä nyt niin rumia ole, tai ehkä tavallaan, mutta silti aika härskin näköisiä ennemminkin noin niinkun positiivisessa mielessä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Hitaissa ralleissa diffuusorista ei ole suurta hyötyä ja nopeissa ralleissa kannattaa olla maksimi downforce silläkin uhalla, että jotain voi hajota. Jos onnistuu pelkän diffuusorin rikkomaan, niin huoltoon mennessä tuskin ehtii paljoa aikaa hävitä. Eli hyödyt ovat suuremmat, kuin haitat.

Ja onkohan Fiestassa jonkinlanen vara- tai tupladiffuusori tuossa takapuskurissa?
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3615
Sijainti
JKL
Muistan joskus lukeneeni että Pösö 206:n takasiipi alkoi vaikuttamaan alle 80km/h nopeuksissa joten eiköhän nämäkin siivet toimi jo niissä nopeuksissa. Ja kun katsoo viimekauden kisojen keskinopeuksia niin hitain oli Meksiko 90,17km/h. Eli voisi vetää sellaisen johtopäätöksen että aerodynaamisen pidon merkitys on aika suuri kaikissa kisoissa...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Muistan joskus lukeneeni että Pösö 206:n takasiipi alkoi vaikuttamaan alle 80km/h nopeuksissa joten eiköhän nämäkin siivet toimi jo niissä nopeuksissa. Ja kun katsoo viimekauden kisojen keskinopeuksia niin hitain oli Meksiko 90,17km/h. Eli voisi vetää sellaisen johtopäätöksen että aerodynaamisen pidon merkitys on aika suuri kaikissa kisoissa...
Audilla muistaakseni tehtiin samoja havaintoja. Tarkkaa kilo määrää ja nopeutta en muista, mutta takaspoilerin down force oli jo kohtuu normaaleissa ralli nopeuksissa huomattava.
Opelin Ascona 400 spoilerista oli myös jotain dataa.
Eli ei niitä ihan huvikseen ja ulkonäkö syistä ole ralliautoihin viimeiset 40 vuotta kiinnitelty.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Siipi painaa toki joka paikassa, mutta diffuusorin toiminta on paljon herkempää ja siihen vaikuttaa auton ajokorkeus, tien pinta jne. Asfaltilla diffuusori toimii varmasti paljon paremmin, kuin jossain hitaassa sorarallissa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Siipi painaa toki joka paikassa, mutta diffuusorin toiminta on paljon herkempää ja siihen vaikuttaa auton ajokorkeus, tien pinta jne. Asfaltilla diffuusori toimii varmasti paljon paremmin, kuin jossain hitaassa sorarallissa.
Juu, voi olla sen verran ohi vuotoa ilmavirroissa, että hyöty on vähäinen. Kaippa ne insinöörit on senkin laskeneet ja jos ei muuta niin kariseehan ne turhat härpäkkeet pois röykyissä.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Muistan joskus lukeneeni että Pösö 206:n takasiipi alkoi vaikuttamaan alle 80km/h nopeuksissa joten eiköhän nämäkin siivet toimi jo niissä nopeuksissa. Ja kun katsoo viimekauden kisojen keskinopeuksia niin hitain oli Meksiko 90,17km/h. Eli voisi vetää sellaisen johtopäätöksen että aerodynaamisen pidon merkitys on aika suuri kaikissa kisoissa...
Kyllä tuollaisen takasiiven vaikutus alkaa n. ~80km/h Haettiin mm. joskus Toyotaan takasiipi Mäkelän Timolta, niin jokseenkin tuollaista hänkin haasteli.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Muistaakseni Jean Ragnotti aikanaan ihmetteli Clio kitcarin levottomaksi muuttunutta ajettavuutta kesken rallin (Monte?). Syyksi paljastui matkalle pudonnut takasiipi.

Aerodynaamiset ilmavirranohjaimet olleet jo pitkään melko oleellisia rallinkin puolella.

 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mr. Hollywood 2005 Mökkiperässä: https://www.youtube.com/watch?v=SLVhMN44pac

Subarusta puuttuu takapaksin kansi ja sen mukana ilmanohjain. Hypyn alastulo onkin sitten yllättävä kun auto ei käyttäydykään oletetulla tavalla. Jo vähän aiemmin Solberg epäilee että perässä olisi jotain vialla - siis luultavasti pyöränkulmissa tms.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
535
Sijainti
Peraehikiae
2016 autojen muutokset?

Miten se nyt menikään, valaiskaapa tietämätöntä, eli saako 2016 WRC kaluston muokata 2017 sääntöihin esim. kuristimen osalta? Näillä 2016 vehkeillä ei ole asiaa kisoihin jos ne jäävät tuolle pienemmälle kuristimelle, meno on ihan mopoilua noiden uusien rinnalla.

Jos taas saa laittaa isomman kuristimen (ja tietenkin koko motti menee tavalla tai toisella uusiksi samalla) saataisiin noihin 2016 autoihinkin vielä jotain kilpailukykyä aikaiseksi ja luultavasti vielä "kohtuullisilla" kustannuksilla. Olis muuten aika näyttävää menoa ilman noita aerodynamiikkapaketteja noilla vanhoilla autoilla kun saataisiin +60 hevosvoimaa niihin lisää...
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Vanhoja autoja ei muutella mitenkään ja niille on oma WRC Trophy sarja.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Hitaissa ralleissa diffuusorista ei ole suurta hyötyä ja nopeissa ralleissa kannattaa olla maksimi downforce silläkin uhalla, että jotain voi hajota. Jos onnistuu pelkän diffuusorin rikkomaan, niin huoltoon mennessä tuskin ehtii paljoa aikaa hävitä. Eli hyödyt ovat suuremmat, kuin haitat.

Ja onkohan Fiestassa jonkinlanen vara- tai tupladiffuusori tuossa takapuskurissa?
Miettikääs tuollaisia juttuja hyppyisessä Suomen MM-rallissa, kun ne palaset lentelee kokoajan, rallimakkaran syöjien sinappiKepsuppin sekkaan. joo. Ei toimi Soralla.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Huomaatteko että jossain kohtaa edellis vuotta Toyota Gazoo otti mallia esim. Peugeot 206 WRC takasiivestä. Ettei olis aikalailla kopio. :):confused:

Itsellä sellanen fiilis, että joku rattikuski saattaa tänä vuonna ajaa itsenä vielä korkealle tuloslistalla 2016 mallilla varsinkin jos saa alle VW:n.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Red Bull TV näyttää joka päivä koosteen ja super stagen livenä:

https://www.redbull.tv/live/AP-1Q84GQNEN1W11/fia-world-rally-championship (EET = Suomen aika)

Nähtäväksi jää onko vain Montea varten, mutta muistaakseni viime vuoden puolella olikin jotain juttua nettilähetysten lisäämisestä nyt kun WRC:n promoottori on Red Bullin tytäryhtiö.

Koosteiden luulisi olevan niitä virallisia samoja tai melkein samoja mitkä tulee WRC+:sta ja lähes kaikilta kanavilta joilla on lähetysoikeudet.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
727
Huomaatteko että jossain kohtaa edellis vuotta Toyota Gazoo otti mallia esim. Peugeot 206 WRC takasiivestä. Ettei olis aikalailla kopio. :):confused:

Itsellä sellanen fiilis, että joku rattikuski saattaa tänä vuonna ajaa itsenä vielä korkealle tuloslistalla 2016 mallilla varsinkin jos saa alle VW:n.
Onko viime kauden Polot siis saatavissa käyttöön mikäli paalua löytyy?
Toki kaikkihan on kaupan kunhan vaan hinnasta sovitaan, mutta mä olen ymmärtänyt, että VW ei niitä periaatteessa ole myymässä/vuokraamassa.
 
Ylös