WRC-kausi 2021

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Suurimmaksi ongelmaksi varmasti tunturin mm-rallin kohdalla muodostuu talous, Suomessa kun lähtökohtaisesti ollaan viime vuosikymmeninä pyritty mm-rallilla tekemään bisnestä, onko tunturin järjestelyorganisaatiolla mitään mahdollisuuksia tehdä kahta kisaa vähän reilu kuukauden välein.

Asia mistä ollaan tänä poikkeusvuotena oltu hyvin hiljaa on miten esim, Italiassa oli mahdollista järjestää kaksi kilpailua ilman yleisöä, suurinosa kilpailusta aiheutuvista kuluista on kuitenkin varmasti aika samansuuruisia riippumatta siitä järjestetäänkö kisa Italiassa tai Suomessa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Aijai, mahtavalta kuulostaa kyllä. Mutta ennenkuin innostuu liikaa, täytyy olla vähän pessimistinen sen suhteen päästetäänkö yleisöä tuonne ollenkaan. Vähän vaikea nähdä nykyisen koronatilanteen valossa, että helmikuussa tuhannet ihmiset päästettäis rallia katseleen. Tietysti, jos yleisöalueet rajataan Viron rallin tyylisesti max.500 henkilön alueiksi tms, niin ei kai se täysi mahdottomuus olisi, mutta silti vaikea uskoa. WRC:n puolelta kisan järjestämisen suhteen tuskin ongelmia tulee. Sen verran kova luotto heillä on varmasti suomalaisjärjestäjien osaamiseen, mutta saa nähdä mitä sanoo sääntö-suomi jäykän byrokratiansa kanssa päästäänkö tällä aikataululla ajamaan yhtään mitään vallitsevassa koronatilanteessa. Ja löytyykö rallijärjestäjiltä riittävästi tahtotilaa kisan toteuttamiseen, kun rahallista tappioo voi tulla aika paljonkin, jos yleisöä ei päästetä paikalle.
Mikäs pohjois-suomessa mahtaa olla kokoontumisrajoitusten tilanne? Ainakin länsi-pohjan alueella ja Oulussa tilanne on paha, mutta Rovaniemellä taitaa olla paljon parempi. Äkkiä voisi päätellä, että kilpailukeskus sijoittuisi Rovaniemelle ja reitti suuntautuisi enemmän pohjoista ja itää kohti, kun huomioidaan länsi-pohjan ja Oulun koronatilanne. Ajankohta on sikäli per ceestä, että helmikuun vikalla viikkolla on hiihtoloma-aika ja se on yhtä kuin sikakallis majoitus ja koronaa uhmaavat etelä-suomalaiset, jotka lähtevät suosituksista huolimatta pohjoiseen laskettelemaan. Toisaalta arktinen sijainti ja kunnon pakkaset ei mitään hirveitä yleisömassoja houkuttele paikalle joka tapauksessa, oli tilanne mikä tahansa.
Kun katsoo vanhoja tunturin reittikarttoja, sieltä löytyy ihan mukavasti hyviä pätkiä, jotka on kuulunut tunturin vakiokalustoon vielä n.10-20 vuotta sitten. Viime vuosinahan reitti on aika paljon supistunut ja mm. Mäntyvaaran yleisö-ek:ta on tahkottu kolmekin kertaa. Järven/ Kemijoen jäällekin voisi saada suht pienellä vaivalla ihan kelvollisia pätkiä. Joskus aikaisemminhan näitä ajettiin tunturissa aika paljonkin. Tai jos halutaan mennä ihan 70-luvun meiningillä, niin ei muuta kun reitille vanha Sevettijärven 60-kilometrinen pätkä keskelle erämaata, jonka maalista ei ollut toista tietä takaisin. Kilpailijat odotteli maalipäässä niin kauan, että kaikki kilpailijat oli tullut pätkän läpi, ennenkuin pääsivät pois :) Siinä vois olla Neuville ja Ogier ihmeissään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Semmonen välihuomio muuten, että en olis niistä keskinopeuksista aivan äärettömän huolissaan. Pääsääntöisesti sitä lunta on kuitenkin niin paljon, että henkilövahinkoja tuolla ei ole tullut juuri koskaan.
En minäkään niistä varsinaisesti ole huolissani, mutta siellä voi aamun pätkien jälkeen joku FIA:n upseeri Ranskassa katsoa ewrc-resultsista tulokset ja vetää cappucinot väärään kurkkuun kun pätkän keskinopeus on päälle 140 km/h ja sitten painetaan punaista nappia iltapäivän lenkille tietämättä asiasta enempää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Suurimmaksi ongelmaksi varmasti tunturin mm-rallin kohdalla muodostuu talous, Suomessa kun lähtökohtaisesti ollaan viime vuosikymmeninä pyritty mm-rallilla tekemään bisnestä, onko tunturin järjestelyorganisaatiolla mitään mahdollisuuksia tehdä kahta kisaa vähän reilu kuukauden välein.

Asia mistä ollaan tänä poikkeusvuotena oltu hyvin hiljaa on miten esim, Italiassa oli mahdollista järjestää kaksi kilpailua ilman yleisöä, suurinosa kilpailusta aiheutuvista kuluista on kuitenkin varmasti aika samansuuruisia riippumatta siitä järjestetäänkö kisa Italiassa tai Suomessa.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö Sardinian MM-ralliin ole ollut lähtökohtaisesti vapaa pääsy? Tai siis jotain VIP-paketteja varmasti on ollut Mikin hypylle yms. mutta noin muuten rahoitusmalli on erilainen. En tiedä onko takana sitten vaan vahvempi autourheilukattojärjestö isommassa maassa, jossa on autoteollisuutta, vaikuttaako Suomen tiukemmat viranomaisvaatimukset henkilökunnan määrään yms, tai jotain muuta, mutta fiilis on, että MM-ralli Suomessa ilman yleisöä ei järjesty yhtä helposti...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
ei muuta kun reitille vanha Sevettijärven 60-kilometrinen pätkä keskelle erämaata, jonka maalista ei ollut toista tietä takaisin. Kilpailijat odotteli maalipäässä niin kauan, että kaikki kilpailijat oli tullut pätkän läpi, ennenkuin pääsivät pois :) Siinä vois olla Neuville ja Ogier ihmeissään.
Eikö tämä pätkä ollut jopa sata kilsaa pitkä? :) ulkomaiden turistit pysähty kuvaamaan revontulia ja poroja, ja vähemmänkin turistit piti kesken pätkää evästauon.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Eikö tämä pätkä ollut jopa sata kilsaa pitkä? :) ulkomaiden turistit pysähty kuvaamaan revontulia ja poroja, ja vähemmänkin turistit piti kesken pätkää evästauon.
Sataa kilsaa mietin ensin itsekin, mutta jostain keksin että se olis ollut 60km. Täytyy varmaan tarkistaa jostain.
Tunturissahan on ajettu myös armeijan alueella pätkiä, joihin ei ole yleisöä saanut mennä. Tämä järjestely voisi MM-rallissakin tulla kyseeseen, mutta toisaalta niille muille pätkille kerääntyisi sitten kaikki. Eli reillusti enemmän kuin 500 katsojaa. Tulipa mieleen sellainenkin, että 500 hengen katselualueita ei pystyisi kovin paljon järjestämään, lukuunottamatta Mäntyvaaran tai järvenjää-tyylisiä yleisöpätkiä. Kuten täällä joku jo aiemmin mainitsikin, tunturin pätkillä ei ole paljon väliteitä ja yleisö kerääntyy lähinnä lähtöön, maaliin ja mahdolliseen risteykseen valtateiden lähelle. Yhdelle metsäpätkälle ei järkevästi saa kuin muutaman katselualueen. Äkkiä voisi luulla, että ei siellä pakkasessa mitkään pöpöt edes tartu, mutta se perkeleen korona ei ole kai pakkasesta moksiskaan:mad:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5227
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Asia mistä ollaan tänä poikkeusvuotena oltu hyvin hiljaa on miten esim, Italiassa oli mahdollista järjestää kaksi kilpailua ilman yleisöä, suurinosa kilpailusta aiheutuvista kuluista on kuitenkin varmasti aika samansuuruisia riippumatta siitä järjestetäänkö kisa Italiassa tai Suomessa.
Italian talous on muutenkin... miten sen nyt sanoisi... erikoinen. Valtiontalous on niin kuralla kuin olla saattaa, mutta itse maahan (kotitalouksien varallisuus - heijastunee myös erinäköisten järjestöjen varallisuuteen) on vauras kuin mikä, BKT:lla mitattuna maailman kahdeksanneksi suurin talous. Eli sinänsä ei ole ihme, että Italiassa on tällaiseen kahden yleisöttömän kisan kuvioon pystytty.
 

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
132
Sijainti
Jyväskylä
Italian talous on muutenkin... miten sen nyt sanoisi... erikoinen. Valtiontalous on niin kuralla kuin olla saattaa, mutta itse maahan (kotitalouksien varallisuus - heijastunee myös erinäköisten järjestöjen varallisuuteen) on vauras kuin mikä, BKT:lla mitattuna maailman kahdeksanneksi suurin talous. Eli sinänsä ei ole ihme, että Italiassa on tällaiseen kahden yleisöttömän kisan kuvioon pystytty.
Eipä ole Italiassa tai sen paremmin Ranskassakaan lipunmyyjiä koskaan näkynyt...
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
91
Tunturissahan on ajettu myös armeijan alueella pätkiä, joihin ei ole yleisöä saanut mennä. Tämä järjestely voisi MM-rallissakin tulla kyseeseen, mutta toisaalta niille muille pätkille kerääntyisi sitten kaikki. Eli reillusti enemmän kuin 500 katsojaa. Tulipa mieleen sellainenkin, että 500 hengen katselualueita ei pystyisi kovin paljon järjestämään, lukuunottamatta Mäntyvaaran tai järvenjää-tyylisiä yleisöpätkiä. Kuten täällä joku jo aiemmin mainitsikin, tunturin pätkillä ei ole paljon väliteitä ja yleisö kerääntyy lähinnä lähtöön, maaliin ja mahdolliseen risteykseen valtateiden lähelle. Yhdelle metsäpätkälle ei järkevästi saa kuin muutaman katselualueen. Äkkiä voisi luulla, että ei siellä pakkasessa mitkään pöpöt edes tartu, mutta se perkeleen korona ei ole kai pakkasesta moksiskaan:mad:
Rovajärven ampuma-alueella on teitä ristiin rastiin, niihin on puolustusvoimat panostanut todella paljon. Eli sinne saisi erilaisia pätkiä tehtyä vaikka huru mykke. Legendaariset pätkät Ristilampi ja Sarriojärvi olisi ainakin erittäin hienoja pätkiä WRC-tykeillekin. Toki Rovajärven alueella keskituntinopeuksia joutuu ehkä hieman pohtimaan, sillä tiet ovat kyllä erittäin nopeita. Mutta ainakin Tunturirallissa nopeudet on saatu pidettyä aisoissa mm. auraamalla kärkiauralla kapeaa ränniä jollekin pienemmälle tielle väliin, ettei koko ajan mennä vain isoa kovaa. Hyviä yleisöpaikkoja saisi ainakin Sarriolle ja Heinunkiertoon, kuten Tunturirallissakin. Eli sopivaa tiestöä kyllä löytyy. Ongelmaksi voi muodostua nopea aikataulu järjestelyille, huolto- ja pelastustiet sekä tietenkin taloudelliset seikat. EDIT: Yhdeksi ongelmaksi voi muodostua lupien saaminen ampuma-alueelle. Puolustusvoimat kun käyttää ja tarvitsee tuota aluetta säännöllisesti omissa harjoituksissaan. Puolustusvoimissa saatettaisiin asettua asiassa poikkiteloin, kun ensin kansallinen Tunturiralli estää alueen käytön ja perään vielä pidemmän varauksen alueelle tarvitsisi WRC-sirkus.

Armeijan alueen lisäksi kun ajettaisiin Rovaniemen alueella Aittajärvi, Siika-Kämä, Kaihuavaara, Jyrhämäjärvi sekä Mäntyvaaran ravirata ja mikä ettei nyt ensi vuodeksi kaavailtu Ounasvaaran EK rinnekeskuksessa, niin hienon rallin saisi kyllä aikaiseksi. Ja lumitakuun uskallan antaa, penkkoja kyllä riittää!

Ps. Power Stageksi ehdottomasti 50km versio Ristilammesta!!!

EDIT: Carlille ja muillekin tiedoksi, että ei yleisöä ole kielletty tuonne ampuma-alueelle pätkien varteen menemästä. Mutta käytännössä sinne pääsee vain joko ennen sulkuaikaa EK:ta pitkin ajamalla, ja autolle paikka lapioimalla tai sitten moottorikelkalla.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3167
Sijainti
Lahti
Siinä sitä olisi ulkomaisille kuvausryhmille ihmettelemistä ja esimerkkiä rallifaniudesta kun porukat lapioisivat itsellensä autopaikkoja reitin varrelle!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos katsoo 2020 pätkiä Kallen nopeuksien perusteella, niin Niskavaara, Aittajärvi ja Kaihuavaara menisi sellaisenaan (vaikkakin viimeisimmällä joutuivat pysähtymään ottamaan ilmanottosuojan pois). Siikakämästä voisi napsaista etelän ison tien pois ja jäisi 28 kilsaa pätkää. Jyrhämäjärven pätkällä kolme tietä yhdistyy toisiinsa ja yhdistymäkohdan ympärillä on kahteen suuntaan pitkiä suoria, joten se on varmaan ongelmallinen. Sarriojärvi puolestaan menee tosi lähellä Niskavaaran pätkää juurikin em. ampuma-alueella, missä pätkiä toki voi muutella ja varmasti tuolle alueelle saisi parikin eri pätkää. Untamovaara taitaa olla poissa pelistä, sitä ei oikein voi muutellakaan.

2019 ajettu Heinunkiertokin voisi olla siinä ja siinä, Emil Lindholmin pohjat Polo R5:llä 126 km/h, ja sielläkin taitaisi olla vähän varioitavaa, ainakin ensi vuoden pätkästä voisi ottaa joitain osia mukaan.

Disclaimer: en tiedä Tunturin pätkistä oikeesti mitään, en oo käyny paikan päällä enkä ees kattonu juurikaan onboardeja :)
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4961
Sijainti
Parc Fermé
Siinä sitä olisi ulkomaisille kuvausryhmille ihmettelemistä ja esimerkkiä rallifaniudesta kun porukat lapioisivat itsellensä autopaikkoja reitin varrelle!
Mietin vaan et mitenköhän päin minturaa itsellä menisi esim. ensikertalaisena tämä puuha, välillä kun tuntuu vähäisellä kyläkisakokemuksellakin autopaikan ettiminen mennä ihan reisille :D

Tätä keskustelua lukiessa ylipäänsä vähän alkaa herätä sellainen tunturirallikuume ja halu lähteä paikanpäälle katsomaan.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Kyllähän tuota kisaa vois suositella kaveriporukalle. Ei ehkä yksin, mut nimenomaan porukalla nuotioo ja sitä lumireippailua tai kelkkajenginä pätkille. Siinä on musta tunturirallin taika.

Tai no yksin jos haluaa kisaa seurata kärjen mukana niin se onnistuu kyllä hyvin koska aikataulu on usein väljä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jos katsoo 2020 pätkiä Kallen nopeuksien perusteella, niin Niskavaara, Aittajärvi ja Kaihuavaara menisi sellaisenaan (vaikkakin viimeisimmällä joutuivat pysähtymään ottamaan ilmanottosuojan pois). Siikakämästä voisi napsaista etelän ison tien pois ja jäisi 28 kilsaa pätkää. Jyrhämäjärven pätkällä kolme tietä yhdistyy toisiinsa ja yhdistymäkohdan ympärillä on kahteen suuntaan pitkiä suoria, joten se on varmaan ongelmallinen. Sarriojärvi puolestaan menee tosi lähellä Niskavaaran pätkää juurikin em. ampuma-alueella, missä pätkiä toki voi muutella ja varmasti tuolle alueelle saisi parikin eri pätkää. Untamovaara taitaa olla poissa pelistä, sitä ei oikein voi muutellakaan.

2019 ajettu Heinunkiertokin voisi olla siinä ja siinä, Emil Lindholmin pohjat Polo R5:llä 126 km/h, ja sielläkin taitaisi olla vähän varioitavaa, ainakin ensi vuoden pätkästä voisi ottaa joitain osia mukaan.

Disclaimer: en tiedä Tunturin pätkistä oikeesti mitään, en oo käyny paikan päällä enkä ees kattonu juurikaan onboardeja :)
https://www.tulospalvelu.fi/gps/2R20_1/ ja https://www.tulospalvelu.fi/gps/2R20_2/ löytyy ainakin jonkun verran dataa nopeuksista eri osuuksilla jos jaksaa selailla. Toki gps-katkoksia on perinteisesti ollu ainakin Aittajärvellä. Esimerkiks Kaihuavaaran kierto on melkoista loipotusta (hienoa ja huimaa toki), ja pikkutie kompensoi koko pätkästä keskimäärin riittävän hitaan. Samaten Sarriojärven iso tie on melko posketonta paahtamista, joku vanhempi muoto pätkästä sisälsi enemmän pikkutietä (noita Niskavaaran osuuksia) ja vähemmän isoa. Siikakämän muutaman vuoden takainen muoto päättyi Vanttauskoskelle, siellä oli todella hidasta osuutta välissä. Ehkä tuosta Kämän uudesta osuudesta ja vanhasta maalipäästä saisi loihdittua FIA-sensoreille soveliaan pätkän.
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
170
Huomenna eli 15.12 kuulemma pitäisi tulla Tunturirallin tiedoite, että kisaa ei ajeta alkuperäisellä paikalla. Mielenkiinnolla odotan pitääkö tämä MM-rallihuhu paikkansa. Media-alan ihmisten parissa näitä huhuja on ainakin paljon liikkunut ja tieto pitäisi olla aika varma.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Ruotsia ei ilmeisesti ajeta, huomenna tulee uutinen. Näin kuulin. Se ajetaanko Tunturi MM arvolla sen tilalla jää nähtäväksi. Kovin innoissaan en tuosta ole kun pelkään että siellä ei yleisöä nähdä. 😔 Varsinkin Intin alueet on helppo sulkea. Vähän kuten MM Kouvolan Rallicross. Kiva että tähdet tulee mutta mitä iloa siitä on jos ne vaan näkee telkkarista.

Ja toki oma perinteinen tunturikin sitten jää välistä. 🤦
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä se positiivisen puolelle kääntyisi monestakin syystä, vaikka varmasti nyt harmittaa ajatus siitä ettei pääse lähtemään...

- Tunturi ensimmäistä kertaa MM-rallina
- Suomessa ensimmäinen MM-ralli lumella
- Suomessa ehkä kaksi MM-rallia tänä vuonna
- Ruotsin sijasta ajetaan edes jossain
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3167
Sijainti
Lahti
Pakko heittäytyä tähän hekumointiin mukaan. Tunturiralli olisi kyllä aivan omanlaisensa otatus MM-sarjassa. Siinä saisi moni pähkäillä, että minkämoisella taktiikalla tästä koettelemuksesta kunnialla selviydytään? Helppo täältä kotisohvalta huudella, mutta go for it!
 
Ylös