WRC: Meksiko 2010

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Blockilta myös ihan kohtalainen suoritus.
Olihan se, ellei jopa hyvä WRC-debyytiksi. Itse olen tosin pettynyt tiettyihin foorumisteihin Blockin suhteen, kun ei ole tultu haukkumaan täysin turistiksi ja pelleksi, kun kerran veti ojanpenkan kautta. Ei ole myöskään tuomittu herran koko ralliprojektia täysin vitsiksi ja naurettu vahingoniloisesti päälle että näinhän me sanottiinkin että tässä käy. Ilmeisesti ei herätä suomalaisissa samanlaista intohimoa ja kateuden tunteita tämän herran seikkailut, kuin se yks toinen.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Olihan se, ellei jopa hyvä WRC-debyytiksi. Itse olen tosin pettynyt tiettyihin foorumisteihin Blockin suhteen, kun ei ole tultu haukkumaan täysin turistiksi ja pelleksi, kun kerran veti ojanpenkan kautta. Ei ole myöskään tuomittu herran koko ralliprojektia täysin vitsiksi ja naurettu vahingoniloisesti päälle että näinhän me sanottiinkin että tässä käy. Ilmeisesti ei herätä suomalaisissa samanlaista intohimoa ja kateuden tunteita tämän herran seikkailut, kuin se yks toinen.
Itse olen kyllä aivan järjettömän pettynyt, ettei kukaan vieläkään ole tehnyt graafista selontekoa siitä kuinka Blockin ja varsinkin Jourdain Juniorin vauhti rallin aikana vaihteli ja ensimmäisestä erikoiskokeesta viimeiseen parani. On se kumma, kun ei kansallinen identiteetti anna innostua ja heittäytyä suurella tunteella yhdysvaltalaisen tai meksikolaisen suorituksiin... :rolleyes:
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Jordaniassa ei ajettu viime vuonna. Mutta vuonna 2008 Loeb olisi todennäköisesti voittanut ellei Rautenbach olisi ajanut päälle siirtymällä. Latvalalta hajosi takajousitus erikoiskokeella 18, Latvala johti silloin rallia.
Toki vuonna 2008, niin ne vuodet vierii. Mutta pointti kuitenkin se, ettei edellinen Jordanian koitos lupaa Hirvoselle häävisti. Joskin sitä samaista pointtia himmentää ajan kuluminen nyt kun olikin niin, ettei kyse ollutkaan viime kaudesta...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
OT: Tuosta Jourdain Juniorista kun täällä on ollut puhetta, niin laitoin Indy-Annala topiciin tuonne ratapuolelle kyselyn kun katsoin, että saman niminen kaveri samalta paikkakunnalta ajaa nykyään kotimaista F-Cupin rallisarjaa. Kenties CARTerilla tietoa asiasta?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hyvinhän se Kimi vetää, välillä. Välillä taas ei.

Ensimmäinen yleisö EK:han oli hyvä, samoin pari EK:ta ennen keskeytystä.

Ulosajot ovat odotettavissa ja parempi, että vetääkin täysillä. Ne jotka eivät jaksa odottaa, eivät tiedä rallista mitään.

Onpa järkevä verrata Kimin ensimmäisiä WRC kisoja Sebastianin tai Mikon vastaaviin. Kimillä kokemusta kuudesta rallista kaiken kaikkiaan, sekä Mikko, että Seb taas ovat puotelleet rallipeleille koko uransa. Järki hoi :rolleyes:

Mitä tulee siihen, että kyllähän Citikan olisi ennemmin kannattanut ottaa pisteitä tuova "oikea" rallikuski kimin sijasta, niin miksi? Kimihän tuo koko sarjalle yksinään näkyvyyttä enemmän kuin Sebu mestaruuksineen, yhtään häntä vähättelemättä. Se nyt vaan on niin, että kyseinen sarja on tullut Sebun mestaruuksien myötä viimeistään niin tylsäksi, ettei kukaan olisi jaksanut tätä kautta katsoa ilman Kimin mukaan tuloa(kärjistetysti).

Mutta antaa trollaajien heilua, ei heillä muutakaan elämää tunnu olevan. Katkeria ja säälittäviä lähinnä :D
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Mutta antaa trollaajien heilua, ei heillä muutakaan elämää tunnu olevan. Katkeria ja säälittäviä lähinnä :D
Niinpä. Kai se on vaan katkeraa huomata, että Kimi on löytänyt helpon oikopolun WRC-auton puikkoihin. Käy vaan nappaamassa mestaruuden F1-sarjassa ja sen jälkeen tie huippuralliauton rattiin on siloteltu. :idea:
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2092

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Mitä tulee siihen, että kyllähän Citikan olisi ennemmin kannattanut ottaa pisteitä tuova "oikea" rallikuski kimin sijasta, niin miksi?
Kuka oikeasti on tätä mieltä? "Junnutallien" kuskit ovat viime vuosina olleet lähinnä rahoittajia, eivät junnuja. M-Sportin kakkostallissa ei ole ollut kuljettajaa lahjojensa puolesta sitten vuoden 2007 ja Latvalan, ja Latvalakin taisi sopimuksineen olla antopuolella siihen aikaan.

Tokihan se olisi hienoa, että MM-sarjaan valikoituisivat lahjakkaimmat kuljettajat, kuljettajat taitojensa puolesta tai mitä hyvänsä, mutta se nyt vaan ei ole autourheilun taloudellisen luonteen vuoksi kovin realistista. Sama ongelma on varmasti kaikissa autourheilusarjoissa Nascarista jokamiesluokkaan. Kaikilla ei ole varaa edes jokkikseen ja toisaalta autourheilun huipulle, jossa myös lahjoille ilman seteliselkänojaa on kysyntää, on lähes mahdotonta päästä ilman taloudellista panostusta uran jossain vaiheessa.

Rallitallin pyörittäminen ei ole ilmaista ja kun se ei ole ilmaista, jostain on kerättävä rahaa toimintaan. Pienistä puroista kasvaa joki ja sen myötä rallia harrastaville sheikeille ja mainosarvoa omaaville ratatähdille löytyy tuoleja rallisarjasta. Asiain laita toivottavasti paranee ensi kaudella halvempiin autoihin siirryttäessä, mutta mitään radikaalia muutosta ei kannata odottaa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Taas vahvistui se olo, että Hirvonen tulee jäämään rallin historiaan maailman parhaana kakkoskuljettajana, vaikka sattuukin olemaan tallissaan ykkönen. Se viimeinen pykälä puuttuu.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Sama ongelma on varmasti kaikissa autourheilusarjoissa Nascarista jokamiesluokkaan.
No nyt kun kerran mainitsit, niin lievä OT sallittakoon. Kuinkas monta niitä maksukuljettajia NASCARin 43 auton lähtöruudukossa oikein on? Ja kuinka moni koko kauden ajavista kuljettajista tuo mukanaan oman rahoituksen Sprint Cup - tiimiin? Vastaus saattaa yllättää.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Kuka oikeasti on tätä mieltä? "Junnutallien" kuskit ovat viime vuosina olleet lähinnä rahoittajia, eivät junnuja. M-Sportin kakkostallissa ei ole ollut kuljettajaa lahjojensa puolesta sitten vuoden 2007 ja Latvalan, ja Latvalakin taisi sopimuksineen olla antopuolella siihen aikaan.

Tokihan se olisi hienoa, että MM-sarjaan valikoituisivat lahjakkaimmat kuljettajat, kuljettajat taitojensa puolesta tai mitä hyvänsä, mutta se nyt vaan ei ole autourheilun taloudellisen luonteen vuoksi kovin realistista. Sama ongelma on varmasti kaikissa autourheilusarjoissa Nascarista jokamiesluokkaan. Kaikilla ei ole varaa edes jokkikseen ja toisaalta autourheilun huipulle, jossa myös lahjoille ilman seteliselkänojaa on kysyntää, on lähes mahdotonta päästä ilman taloudellista panostusta uran jossain vaiheessa.

Rallitallin pyörittäminen ei ole ilmaista ja kun se ei ole ilmaista, jostain on kerättävä rahaa toimintaan. Pienistä puroista kasvaa joki ja sen myötä rallia harrastaville sheikeille ja mainosarvoa omaaville ratatähdille löytyy tuoleja rallisarjasta. Asiain laita toivottavasti paranee ensi kaudella halvempiin autoihin siirryttäessä, mutta mitään radikaalia muutosta ei kannata odottaa.
Mitäää???

Stobartillahan on ajanut viime vuosina mm. Grönholm, Henning Sohlberg, Gigi Galli.... Ainoastaan melkeinpä Wilson ei ole kovemman luokan kuski, muut varsin siedettäviä ja nopeitakin kuljettajia. Tosiaan pitää muistaa, ettei jokaisesta kasva ihan terävintä kärkeä, mutta ovat silti nopeita. Väittäisin, että Stobartin kuskitaso on ollut vuosien mittaan kovempaa kuin Citroenilla, tätä kautta lukuunottamatta. Tällä en tarkoita todellakaan Kimi Räikköstä, vaan Ogieria joka on otteillaan ottamassa Sebastian Loebin paikkaa tehdastallista.

Kyllä Citroenin todellakin olisi kannattanut ottaa kovemman tason kuljettaja kuin Kimi rattiin, koska sillä olisi voitu pelata maailmanmestaruutta Loebille tilanteen mukaan. Istuttamalla nopeampi kuljettaja esimerkiksi Meksikoon, olisi Hirvosen tulos voinut olla pykälää huonompi. No tällä kertaa mainosarvo ja Red Bullin rahat painoivat, joka on sinäänsä erinomaista rallille, muttei parasta Citroenin kilpailukyvyn kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Meksikon ralli edelleen vahvisti sitä käsitystä joka on ollut, että Ogier on todella vahva kuljettaja ja kehittynyt lajissaan hienosti. Räikkösellä on aika tiukka tallitoveri. Ei ole tainnut vielä yhdelläkään EK:lla pystyä voittamaan.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kyllä Citroenin todellakin olisi kannattanut ottaa kovemman tason kuljettaja kuin Kimi rattiin, koska sillä olisi voitu pelata maailmanmestaruutta Loebille tilanteen mukaan. Istuttamalla nopeampi kuljettaja esimerkiksi Meksikoon, olisi Hirvosen tulos voinut olla pykälää huonompi. No tällä kertaa mainosarvo ja Red Bullin rahat painoivat, joka on sinäänsä erinomaista rallille, muttei parasta Citroenin kilpailukyvyn kannalta.
Aika huono olisi luotto Loebiin, jos hänelle tarvittaisiin kolme aisankannattajaa jo ennen kauden alkua :eek:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Räikkösellä on aika tiukka tallitoveri. Ei ole tainnut vielä yhdelläkään EK:lla pystyä voittamaan.
Siinäpä sitä on Kimillä kestämistä. Ei ihan arkipäiväinen tilanne hänen kilpailu-urallaan, väittäisin.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Mitäää???

Stobartillahan on ajanut viime vuosina mm. Grönholm, Henning Sohlberg, Gigi Galli.... Ainoastaan melkeinpä Wilson ei ole kovemman luokan kuski, muut varsin siedettäviä ja nopeitakin kuljettajia. Tosiaan pitää muistaa, ettei jokaisesta kasva ihan terävintä kärkeä, mutta ovat silti nopeita. Väittäisin, että Stobartin kuskitaso on ollut vuosien mittaan kovempaa kuin Citroenilla, tätä kautta lukuunottamatta. Tällä en tarkoita todellakaan Kimi Räikköstä, vaan Ogieria joka on otteillaan ottamassa Sebastian Loebin paikkaa tehdastallista.
Grönholm on noista ainut, joka on saattanut saada auton käyttöönsä tuomatta mukanaan sponsoreita ja rahaa. En tosin tuosta Ruotsin järjestelystä tiedä, kun Thermanilla ja Grönholmilla oli ilmeisesti jonkinlainen paketti ajamisesta. Oliko sitten käytössä Bossen suhteet ja Thermanin rahat..?

Mitä tulee Galliin ja isoveli-Solbergiin, niin kyllähän se ajaminen voi olla vähän halvempaa, jos osaa vähän rattiakin vääntää, muttei se perusasetelmaa miksikään muuta. Ei kavereilla ole mitään asiaa WRC:n rattiin pelkkien taitojensa puolesta.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
No nyt kun kerran mainitsit, niin lievä OT sallittakoon. Kuinkas monta niitä maksukuljettajia NASCARin 43 auton lähtöruudukossa oikein on? Ja kuinka moni koko kauden ajavista kuljettajista tuo mukanaan oman rahoituksen Sprint Cup - tiimiin? Vastaus saattaa yllättää.
En osaa kuin arvata, mutta haluaisin tietää? Ei siellä varmaan ole kuin palkkakuskeja kuin muutamassa isommassa tallissa. Voisi olla jopa kolme neljästä, kun joutuu tukijoineen rahoittamaan ajamistaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En osaa kuin arvata, mutta haluaisin tietää? Ei siellä varmaan ole kuin palkkakuskeja kuin muutamassa isommassa tallissa. Voisi olla jopa kolme neljästä, kun joutuu tukijoineen rahoittamaan ajamistaan.
Ja esim. Villeneuve ei saanut riittävää rahoitusta edes hankittua.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Paljonkos täällä on jo epäilty sitä, että Loeb hävisi Ruotsissa tahallaan, koska tiesi hyötyvänsä siitä Mexicossa monin verroin? ;)

Toisaalta eikö Hirvonen olisi voinut tehdä mitään likaista taktikointia Mexicossa esim. ensimmäisenä päivänä pelastaakseen tilannetta?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Paljonkos täällä on jo epäilty sitä, että Loeb hävisi Ruotsissa tahallaan, koska tiesi hyötyvänsä siitä Mexicossa monin verroin? ;)

Toisaalta eikö Hirvonen olisi voinut tehdä mitään likaista taktikointia Mexicossa esim. ensimmäisenä päivänä pelastaakseen tilannetta?
Eipä Hirvosella ollut muuta mahdollisuutta kuin ajaa niin kovaa kuin pystyy.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
http://www.autosport.com/news/report.php/id/82304

"We have to remember Petter had two days of testing in Mexico, we don't know how much he was able to tune his engine for the altitude - and if he did tune it, did he share that with the Citroen team' We don't know. But Petter's able to test out of Europe, which is not something the factory teams can do."
 
Ylös