XP ja polttava CD

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
Nyt alkaa jo hiljalleen nyppiä. Olen kokeillut asennella niitä aspi juttuja, mitä netissä mainitaan, mutta ei oikein tunnut onnaavan. Softana on Easy CD Creator 5 Deluxe. Nero 5:llakin olen kokeillut, ei toimi. Myöskin musiikki cd:n rippaus Audiograbberilla hyytyy aspi virheeseen vaikka poistaisin aspi ajurit koneesta. Nyt jeesiä kehiin, sillä kyllä tämä XP muuten tuntuu ihan hyvin pelittävän.
Muutenkin ihmetyttää kun XP näkee DVD-ROM aseman ja CD-RW aseman SCSI asemina, vaikka ne on IDE vehkeitä, kumma juttu.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Nero ja vastaavat toimivat kyllä ihan ilman erillisiä aspi-ajureitakin (käyttävät omia ajureitaan).

Itselläni ei XP:n kanssa ole koskaan ollut vähäisintänkään ongelmaa polttavien ohjelmien (Nero, CDRWIN, CloneCD, Alcohol 120% jne.) kanssa, aina pelittää. Aspi ajurit (4.7.jotain muistaakseni) olen kyllä asentanut, mutta en noiden em. ohjelmien vuoksi).

Emolevyn ajurit olet varmastikin päivittänyt? Entäpä bios? Tai ehkä kyseessä on hardware-ongelma...

Toi SCSI kuulostaa myös oudolta. Mistä sä tuon informaation muuten kaivoit?
 

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
Se SCSI lukee laitehallinnan DVD/CD-rom asemat riveillä, jossa on asemat eritelty. Eli ensin on malli ja nro ja sitten SCSI CDROM device.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
300 SLR:
Se SCSI lukee laitehallinnan DVD/CD-rom asemat riveillä, jossa on asemat eritelty. Eli ensin on malli ja nro ja sitten SCSI CDROM device.
Perin outoa eek!

Näkyykö sulla siellä laitehallinnassa myös SCSI-controller? Jos ja mikäli sulla ei tosiaankaan ole SCSI-ohjainta koneessas, niin kokeile deinstalloida se.

Varoitus kuitenkin, jos sulla on koneessasi raid-ohjain, niin sekin näkyy laitehallinnassa tuon SCSI-kohdan alla.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllä itselläni ainakin on XP:n ja polttavan CD-ROMin yhteiskäytöstä pelkästään hyviä kokemuksia. Käytössä tosin on aina ollut Plextorin asemat, Nero ja CloneCD. Tutulla oli kait kannettavassa jotain ongelmia tuon Easy CD Creatorin kans, mutta nyt Nerolla pitäis pelittää.
 

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
Pitäneepä tarkastaa SCSI-xontroller juttu. En sinänsä ihmettelisi kun XP tuntui asentelevan vähän kaikenlaista ylimääräistä joita on sitten hiljalleen pitänyt karsia. Itsellä kun on LAN yhteys, niin se oli asennellut jotain ppoe juttuja TCP/IP:n lisäksi ja kun selaili sivuja, niin välillä tuli yhteyden muodostus dialogi(siis niinku olis modeemilla surffaamassa). Lähti aika vilkkaasti poies kun löysin. Nyt pitänee haravoida laitepuoli vissiin kunnolla läpi, että löytyy loputkin yllärit.

Ai niin, asemina mulla on joku TEACin DVD-rom ja Yamahan CDRW, joka kyllä aiemmin pelittänyt loistavasti. Emona on NForce2, jossa ei pitäisi olla RAIDia.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
(Tämä ei liity suoraan sinun ongelmaasi vaan yleensä polttaviin Win32-ympäristössä.)

Kai olet sitten muistanut sen, että XP:ssä ei missään nimessä saa olla edes _asennettuna_ kahta poltto-ohjelmaa samanaikaisesti ja lisäksi XP:n omat polttorutiinit tulee kääntää pois päältä?

Varmin keino saada XP(Ja muutkin Wintoosat) satunnaisen säännöllisesti tilttaamaan on asentaa samalle koneelle vaikkapa Nero ja EasyCD, vaikka ei edes koskaan käyttäisi kumpaakaan.

Nero ja XP ainakin yhdistelmänä ovat toimivat ja luotettava kuin junan vessa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki:
Kai olet sitten muistanut sen, että XP:ssä ei missään nimessä saa olla edes _asennettuna_ kahta poltto-ohjelmaa samanaikaisesti ja lisäksi XP:n omat polttorutiinit tulee kääntää pois päältä?
Höpöhöpö (sori! wink ). Mulla on ollu aina ja iänkaikkisesti XP:ssä vähintään kolme polttosoftaa asennettuna, myös XP:n omat polttorutiinit ovat aktivoituina, eikä ole vielä koskaan esiintynyt ongelmia.

Kokemukseni pohjautuvat niin VIA:n kuin nForce2 piirisarjoja käyttävin lautoihin täällä himassa kuten myös IBM:n puuceeheen duunissa. XP on aina ollu sama eli Professional Corporate Edition, saksankielinen versio.

300 SLR: Onhan sulla nforcen uusimmat ajurit, jotka löytyvät täältä. Oma nforce2-lauta (ASUS A7N8X 2.0 Deluxe) on sen verran uusi, ettei aikaisempia nforce-ajureita ole ollut, mutta niissä vanhemmissa ajureissa oli mukana nVidian omat IDE-ajurit, jotka tuottivat ongelmia. Löytyisköhän vika ehkä tuolta. Sivulla on myös ohjeet, mitä tulee tehdä, jos sulla on vanhemmat ajurit asennettuina.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
...kiitti R & K:lle kuitenkin muistutuksesta, sillä itseasiassa mulla oli kyllä tarkotus ihan varmuuden vuoksi (ja kun ei sillä mitään tee) deaktivoida toi XP:n oma polttosofta, mutta on vaan jäänny tekemättä. Mua se siis ei ainakaan ole haitannut.

Noista muista polttosoftista, mulla on ja on ollu koneessa aina vähintäänkin Nero, CloneCD ja CDRWin ja välillä myös Alcohol ja WinOnCD. No problems!
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee:
...kiitti R & K:lle kuitenkin muistutuksesta, sillä itseasiassa mulla oli kyllä tarkotus ihan varmuuden vuoksi (ja kun ei sillä mitään tee) deaktivoida toi XP:n oma polttosofta, mutta on vaan jäänny tekemättä. Mua se siis ei ainakaan ole haitannut.

Noista muista polttosoftista, mulla on ja on ollu koneessa aina vähintäänkin Nero, CloneCD ja CDRWin ja välillä myös Alcohol ja WinOnCD. No problems!
Olen korjannut kymmeniä koneita, joiden mystisen kaatuilun syyksi paljastui samalla koneella olevat polttosoftat, jotka ovat konfliktissa keskenään. Melko hiljakkoin myös Live-chätissä erään forumilaisen koneen kaatuilun syyksi paljastui juuri tuo.
Lyöpäs kuule Nero ja EasyCD samalle koneelle, niin takuuvarmasti alkaa kaatuilla. Tämä on se pahin mahdollinen parivaljakko. Lisäksi Roxion ohjelmien (joihin mm. XP:n oma poltto-ohjelma voitaneen laskea) ja mm. inCD:n konetta kaatava konflikti on kyllä ollut jo kauan yleisesti tiedossa.

Osa poltto-ohjelmista oli ainakin aikoinaan niin älykkäitä, että asennusvaiheessa jo haisteli muiden polttosoftien olemassaoloa ja jos löysi niin herjasi siitä, ilmoitti suoraan, että ei tule toimimaan. Ja kun tutkii vähän tarkemmin asiaa, niin löytää selvän syynkin miksi syntyy konflikti eikä kone voikaan pysyä pystyssä.
Asiaa valottaa Google-haku sanoilla Nero EasyCD computer problem.
Aika hassua, että löytyy koneita, jotka pysyy pystyssä ohjelmien ollessa samaan aikaan asennettuna koneelle, koska mm. ohjelmien valmistajien mukaan kaatuilu on _varmaa_
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Se, että Nero ja EasyCD eivät mahdollisesti diggaa toisistaan on täysin eri asia kuin se, että "XP:ssä ei missään nimessä saa olla edes _asennettuna_ kahta poltto-ohjelmaa samanaikaisesti". EasyCD:tä en ole koskaan käyttänyt enkä varmasti tule käyttämäänkään, joten tuohon en ota kantaa, mutta siitä olen aivan varma, ettei tuo em. yleissääntö pidä paikkansa. Sen verran monesta vehkeestä ja polttosoftasta on nimittäin itsellänikin kokemuksia. Noihin jo asennusvaiheessa tulleisiin herjoihin en myöskään ole törmännyt.

Jokatapauksessa suosittelen heittämän kaikki EasyCD:t, inCD:t & Co. sinne minne ne kuuluvat (eli roskiin) ja käyttämään sen sijaan Neroa. Levyjen kopiointiin sitten lisäksi CloneCD (joka tosin valitettavasti on katoava luonnonvara sillä ohjelman kehitys on lopetettu), CDRWin (se Golden Hawkin alkuperäinen, samalla nimellä kulkee toinenkin softa) ja mahdollisesti Alchol 120%, riippuen hieman sitä mitä haluaa kopioida.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Itselläni ongelmia aiheuttivat win2k:lle neron ja easycd:n samanaikainen läsnäolo. Ilmeisesti sitten ongelman voi rajoittaa tuohon parivaljakkoon ja noista lähinnä jälkimmäiseen?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Joo, kinaamaan mä en ala näistä, en mä siks tänne kirjottele, kukin tehköön miten lystää.
Kokemus vain, joka on testattu yhdellä ja samalla testikoneella (minun kokemukseni, muilla olkoot sitten omansa) on, että esim. XP:tä, jossa oli eri polttosoftia sai olla ainakin kahden viikon välein buuttailemassa. Se yhtäkkiä vain napsahti lukkoon ja oli pakko buutata. (Winysivitosta jopa joka päivä)
Ja sama XP, kun siitä poistettiin muut poltto-ohjelmat ja jätettiin Nero, oli poistamisen jälkeen heti yhtämittaa pystyssä 4 kuukautta, kunnes se piti buutata ohjelma-asennuksen vuoksi.
Samoja kokemuksia on niistä koneista, joista on poistettu kaikki muut poltto-ohjelmat, ja jätetty vain yksi, oli se mikä hyvänsä.
Eri asia tietenkin on, jos kone on sellaisessa käytössä, että se sammutetaan muutenkin vaikkapa kerran viikossa. Silloin tuo ei välttämättä tule edes ilmi.
Mitä tulee noihin herjoihin, niin ainakin Nero viimeksi asentaessani sitä yhdelle koneelle, varoitti, että koneella on jo ennestään toinen poltto-ohjelma ja kertoi todennäköisestä konfliktista.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Wilpuri:
Itselläni ongelmia aiheuttivat win2k:lle neron ja easycd:n samanaikainen läsnäolo. Ilmeisesti sitten ongelman voi rajoittaa tuohon parivaljakkoon ja noista lähinnä jälkimmäiseen?
EasyCD on pahin, niinkuin aikaisemmista postauksistani voi lukeakin, ainakin rivien välistä.
Ja kun muistetaan, että XP:n oman poltto-ohjelman ydin on nimenomaan Roxion EasyCD siitä, niin voidaan sanoa, että XP-ympäristössä tulee varmuudella ongelmia jos sen omaa polttorutiinia ei oteta pois päältä muita asennettaessa.
Eli pelkästään Nero/EasyCD-parivaljakkoon sitä ei voi rajata, ja jos kone on päällä 24/7 ja se kaatuilee säännöllisesti muutaman viikon välein, on syytä epäillä poltto-ohjelmien yhteyttä asiaan. Olivatpa ne mitä ohjelmia hyvänsä.

Tässä koneessa, millä nyt kirjoitan (tässä on XP), on verkkokortti alkanut aiheuttaa kaatumisia, keskimääräinen uptime on enää n. 2 kuukautta, joten muitakin syyllisiä on säännöllisen epäsäännöllisiin kaatumisiin. (Moon vaan niin perkeleen laiska näiden koneiden suhteen, kun tuo oikea elämä vie niin paljon aikaa, että en jaksa tollasen takia alkaa kaivella konetta auki vaikka tiedänkin logien perusteella 100% varmuudella missä vika piilee)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Juu, turhahan näistä on kinaamaan ryhtyä. Sen verran olen tietokoneista ja niiden sielunelämästä elämäni aikana oppinut, että se mikä pätee yhdelle, ei välttämättä päde enää sille toiselle (olkootkin, että tämä sotisi kaikkia logiikan lakeja vastaan), kuten myös tuolla Lentosimu-topicissa käy ilmi :rolleyes:
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
XP - EasyCD - Nero yhdistelmällä meni muuten hyvin, mutta konetta ei saanut laisinkaan sammutettua :)

Aina tuli vain sininen ruutu ja varoitus vaarallisempaakin salakavalemmista ongelmista. Otin EacyCD:n veke ja kaikki oli taas ihan kivaa.
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
Runar ja Kyllikki:
OoPee:
...kiitti R & K:lle kuitenkin muistutuksesta, sillä itseasiassa mulla oli kyllä tarkotus ihan varmuuden vuoksi (ja kun ei sillä mitään tee) deaktivoida toi XP:n oma polttosofta, mutta on vaan jäänny tekemättä. Mua se siis ei ainakaan ole haitannut.

Noista muista polttosoftista, mulla on ja on ollu koneessa aina vähintäänkin Nero, CloneCD ja CDRWin ja välillä myös Alcohol ja WinOnCD. No problems!
Olen korjannut kymmeniä koneita, joiden mystisen kaatuilun syyksi paljastui samalla koneella olevat polttosoftat, jotka ovat konfliktissa keskenään. Melko hiljakkoin myös Live-chätissä erään forumilaisen koneen kaatuilun syyksi paljastui juuri tuo.
Lyöpäs kuule Nero ja EasyCD samalle koneelle, niin takuuvarmasti alkaa kaatuilla. Tämä on se pahin mahdollinen parivaljakko. Lisäksi Roxion ohjelmien (joihin mm. XP:n oma poltto-ohjelma voitaneen laskea) ja mm. inCD:n konetta kaatava konflikti on kyllä ollut jo kauan yleisesti tiedossa.

Osa poltto-ohjelmista oli ainakin aikoinaan niin älykkäitä, että asennusvaiheessa jo haisteli muiden polttosoftien olemassaoloa ja jos löysi niin herjasi siitä, ilmoitti suoraan, että ei tule toimimaan. Ja kun tutkii vähän tarkemmin asiaa, niin löytää selvän syynkin miksi syntyy konflikti eikä kone voikaan pysyä pystyssä.
Asiaa valottaa Google-haku sanoilla Nero EasyCD computer problem.
Aika hassua, että löytyy koneita, jotka pysyy pystyssä ohjelmien ollessa samaan aikaan asennettuna koneelle, koska mm. ohjelmien valmistajien mukaan kaatuilu on _varmaa_
Itselläni on tällä hetkellä XP:ssä Nero ja EasyCD asennettuna, eikä ole ollut mitään ongelmia... wink

<small>[ 20-10-2003, 15:05: Message edited by: McLaren 4ever ]</small>
 

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
Hei hei vaan. Nyt alkaa ongelmat selvitä, toivottavasti. Asetelin uuden BIOSin ja siinä sivussa kyrväytin XP:n asennuksen pipariksi. Oli nääs uuden BIOSsin väylä asetus defaulttina liian korkea(166 kun piti olla 133) ja kone ehti bootata ja XP meni rikki eikä ehjääntynyt vaikka yritin. No tosimies asentelee XP:n uudelleen "in no time". En ole vielä ehtinyt juurikaan softia asennella, mutta eipä näy SCSI mainintoja missään enää. Vois vaikka cd:n polttokin jo toimia. Laitan rapoa tulemaan kunhan ehdin tunkea lisää softaa koneeseen. Easy CD:tä en nyt sitten taida laittaa kun siihen malliin vinkattiin.

Kiitos jo tässä vaiheessa
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee:
Juu, turhahan näistä on kinaamaan ryhtyä. Sen verran olen tietokoneista ja niiden sielunelämästä elämäni aikana oppinut, että se mikä pätee yhdelle, ei välttämättä päde enää sille toiselle (olkootkin, että tämä sotisi kaikkia logiikan lakeja vastaan), kuten myös tuolla Lentosimu-topicissa käy ilmi :rolleyes:
Jep, tuon logiikan lakeja vastaan sotimisen näkee tästäkin threadista, kun vertaa esim. jusbanin ja McLaren 4Everin postauksia. Aivan päinvastaiset kokemukset.
Välillä tuntuu, että jopa käytetty kieliversio vaikuttaa Win32-maailmassa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
300 SLR:
Hei hei vaan. Nyt alkaa ongelmat selvitä, toivottavasti. Asetelin uuden BIOSin ja siinä sivussa kyrväytin XP:n asennuksen pipariksi. Oli nääs uuden BIOSsin väylä asetus defaulttina liian korkea(166 kun piti olla 133) ja kone ehti bootata ja XP meni rikki eikä ehjääntynyt vaikka yritin. No tosimies asentelee XP:n uudelleen "in no time". En ole vielä ehtinyt juurikaan softia asennella, mutta eipä näy SCSI mainintoja missään enää. Vois vaikka cd:n polttokin jo toimia. Laitan rapoa tulemaan kunhan ehdin tunkea lisää softaa koneeseen. Easy CD:tä en nyt sitten taida laittaa kun siihen malliin vinkattiin.

Kiitos jo tässä vaiheessa
Tosta 133 väylästä. Mun Athlon XP 2000+ pitäis teoriassa pyöriä vain 133/266 väylällä, mutta piruuttani nostin tuon 166:een ja kas, hienosti pyörii ja kun kerran muistikin tarpeeksi nopeaa (PC3200), niin pyörii koko roska vielä dual channel modessakin :) Tämä siis ei missään tapauksessa tarkoita, että sama toimisi muillakin wink
 
Ylös