Yhtenäisten kysymysten tojck

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En tiedä, onko hintansa väärti tuo kellokytkin, kun siinä kuitenkin on myös tehdasasenteinen blokilämppäri kylmien aamujen esilämmitystä varten.
On se. Lämpiää nimittäin niin perkeleen hyvin ja nopeasti ettei lohkolla ole mitään saumaa siihen verrattuna. Faijalla on autossa sähkökäyttönen lohko, sisäpistoke ja webasto. Nykyisellään käyttää vaan Webastoa vaan kun muut on niin surkeita. Sisätilat ja ikkunat aukee samalla kun ilma tulee auton omista suuttimista. Eikä tarvitse olla pistokkeen vieressä vaan voi olla vaikka keskellä peltoa ja auto lämpiää silti. Ton vuoksi en ottanut autoon mitään sisäpistoketta tai lohkoa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Noniin, kävin kokeilemassa ja se rupes naksuttaan ja pitään semmosta lorinaa. Eli se ilmeisesti oli se? En uskaltanu painella mitään, kun en tiä mitä tapahtuu :eek:
Toi naksutus ja lorina kuulostaa ihan oikealta. Anna olla vähän aikaa päällä niin pitäis kuulua hurinaa.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
On se. Lämpiää nimittäin niin perkeleen hyvin ja nopeasti ettei lohkolla ole mitään saumaa siihen verrattuna. Faijalla on autossa sähkökäyttönen lohko, sisäpistoke ja webasto. Nykyisellään käyttää vaan Webastoa vaan kun muut on niin surkeita. Sisätilat ja ikkunat aukee samalla kun ilma tulee auton omista suuttimista. Eikä tarvitse olla pistokkeen vieressä vaan voi olla vaikka keskellä peltoa ja auto lämpiää silti. Ton vuoksi en ottanut autoon mitään sisäpistoketta tai lohkoa.
On vissiin muuten aika suuritöinen homma. Siellä paikassa, josta kysyin tänään, sen kellokytkimen osuus tosta 700 eurosta oli alle 100 euroa.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
On se. Lämpiää nimittäin niin perkeleen hyvin ja nopeasti ettei lohkolla ole mitään saumaa siihen verrattuna. Faijalla on autossa sähkökäyttönen lohko, sisäpistoke ja webasto. Nykyisellään käyttää vaan Webastoa vaan kun muut on niin surkeita. Sisätilat ja ikkunat aukee samalla kun ilma tulee auton omista suuttimista. Eikä tarvitse olla pistokkeen vieressä vaan voi olla vaikka keskellä peltoa ja auto lämpiää silti. Ton vuoksi en ottanut autoon mitään sisäpistoketta tai lohkoa.
Lohkolämmitinhän ei nykyisten lohkojen aikana enää ole lohkolämmitin vaan grillivastus, joka yrittää lämmittää lohkoa.

Itsellä ei ole mitään lämmitintä. Räjäyttelen koneen tulille tulipalopakkasilla säälimättä. Sisätilojen lämmityksen hoitelen käyttämällä kulkinetta pisujen ja pesujen ajan.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Lohkolämmitinhän ei nykyisten lohkojen aikana enää ole lohkolämmitin vaan grillivastus, joka yrittää lämmittää lohkoa.

Itsellä ei ole mitään lämmitintä. Räjäyttelen koneen tulille tulipalopakkasilla säälimättä. Sisätilojen lämmityksen hoitelen käyttämällä kulkinetta pisujen ja pesujen ajan.
Jaggessakin se saamieni tietojeni mukaan ei ole edes sinänsä blokilämppäri vaan se lämmittää öljyt ja öljypohjan.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Bemariin saa sellaisen kämmenen kokoisen "säteilykeksinnön" joka liimataan öljypohjaan ulkopuolelle.
Teho vastaa himmeää valohoitoa, eli on moottorin kuumennuskyvyltään kuolemaa tekevän torakan viimeinen henkäys.

Tuollaisen säteilylämppärin omistajat sanovat, etteivät huomaa mitään eroa täysin lämmittämättömään moottoriin. Samanlainen terävä nakutus/ikävä kolina tulee tulipalopakkasilla, oli piuha ollut seinässä 4 tuntia tai ei ollenkaan.

Ajattelin laittaa peltikippooni ainoastaan sisätilan lämmittimen, koska järkeviä vaihtoehtoja moottorin lämmittämiseksi ei ole. Webasto olis hemmetin hyvä, mutta en suostu maksamaan siitä pyydettyä 2850 euron hintaa. 1850 olis oikeampi.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Bemariin saa sellaisen kämmenen kokoisen "säteilykeksinnön" joka liimataan öljypohjaan ulkopuolelle.
Teho vastaa himmeää valohoitoa, eli on moottorin kuumennuskyvyltään kuolemaa tekevän torakan viimeinen henkäys.

Omistajat sanovat, etteivät huomaa mitään eroa täysin lämmittämättömään moottoriin. Samanlainen terävä nakutus/ikävä kolina tulee tulipalopakkasilla, oli piuha ollut seinässä 4 tuntia tai ei ollenkaan.

Ajattelin laittaa peltikippooni ainoastaan sisätilan lämmittimen, koska järkeviä vaihtoehtoja moottorin lämmittämiseksi ei ole. Webasto olis hemmetin hyvä, mutta en suostu maksamaan siitä pyydettyä 2850 euron hintaa. 1850 olis oikeampi.
Huhhuh... Onneksi pohjoismaissa suunnitellaan edelleen autoja.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Huhhuh... Onneksi pohjoismaissa suunnitellaan edelleen autoja.
Kevytvalulohkoissa ei ole nykyään sitä blokilämppärin reikää joka valurautalohkoista löytyy. Käsittääkseni näin on, riippumatta siitä oliko auto valmistettu baijerissa tai muualla.
Tuo heikkotehoinen säteilylämmitin taas ei ole baijerilaisten keksintö ollenkaan vaan on jonkun lämmityslaitevalmistajan tekemä katiska.

Tuo "ikävä kolina" ei koskenut bemarin konetta sinällään, vaan kuvasi yleisesti tuota säteilylämmittimen tehoa. Itseasiassa bemaristit näyttävät pärjänneen ihan hyvin ilman lämmitintäkin talvet (lähde: bmwforum.fi).
Säteilylämppäri on siis kehno, on ihan sama oliko se liimattu ranskalaiseen, ruotsalaiseen tai japanialaiseen autoon.

Jos öljyt on freesissä kuosissa, kone käynnistyy pakkasellakin hyvin. Itse ajattelin vaihdattaa öljyt tästä lähtien aina joulukuussa, juuri pakkasjaksojen alla. Näin konehuoneen pitäisi olla aina mahdollisimman hyvin valmistautuneena siihen talven raskaimpaan jaksoon. Kilometrien puolesta mulla ei olisi tarvetta öljyjä joka vuosi edes vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kevytvalulohkoissa ei ole nykyään sitä blokilämppärin reikää joka valurautalohkoista löytyy. Käsittääkseni näin on, riippumatta siitä oliko auto valmistettu baijerissa tai muualla.
Tuo heikkotehoinen säteilylämmitin taas ei ole baijerilaisten keksintö ollenkaan vaan on jonkun lämmityslaitevalmistajan tekemä katiska.

Tuo "ikävä kolina" ei koskenut bemarin konetta sinällään, vaan kuvasi yleisesti tuota säteilylämmittimen tehoa. Itseasiassa bemaristit näyttävät pärjänneen ihan hyvin ilman lämmitintäkin talvet (lähde: bmwforum.fi).
Säteilylämppäri on siis kehno, on ihan sama oliko se liimattu ranskalaiseen, ruotsalaiseen tai japanialaiseen autoon.

Jos öljyt on freesissä kuosissa, kone käynnistyy pakkasellakin hyvin. Itse ajattelin vaihdattaa öljyt tästä lähtien aina joulukuussa, juuri pakkasjaksojen alla. Näin konehuoneen pitäisi olla aina mahdollisimman hyvin valmistautuneena siihen talven raskaimpaan jaksoon. Kilometrien puolesta mulla ei olisi tarvetta öljyjä joka vuosi edes vaihtaa.
Meinasin lähinnä sitä että ruotsissa osaavat edelleen tehdä autoja, jotka toimivat pohjoismaissa... saa lämpimäksi jne.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Meinasin lähinnä sitä että ruotsissa osaavat edelleen tehdä autoja, jotka toimivat pohjoismaissa... saa lämpimäksi jne.
Saa tuonkin esilämmitettyä kuumaksi jos hankkii sen webaston. Maksaa vaan liikaa.
Itse auton lämmityslaite on tehokas. Yksi tehokkaimmista TM:n talvivertailussa ja omistajat ovat myös kiitelleet tuolla foorumissa.

Itsellä ei vielä kokemusta, raportoin kyllä kunhan saadaan ne 25 asteen pakkaset ensin.


Edit:
Ei tuon pitäisi ihan surkea talviautona olla, moottorin esilämmittäminen ei vain käytännössä onnistu kuin polttoainelämmittimellä.

TM:n talviautovertailu:
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Saa tuonkin esilämmitettyä kuumaksi jos hankkii sen webaston. Maksaa vaan liikaa.
Itse auton lämmityslaite on tehokas. Yksi tehokkaimmista TM:n talvivertailussa ja omistajat ovat myös kiitelleet tuolla foorumissa.

Itsellä ei vielä kokemusta, raportoin kyllä kunhan saadaan ne 25 asteen pakkaset ensin.


Edit:
Ei tuon pitäisi ihan surkea talviautona olla, moottorin esilämmittäminen ei vain käytännössä onnistu kuin polttoainelämmittimellä.

TM:n talviautovertailu:
Mitä aiemmin höpisit ettei se lämmitä kuin sisätilat?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mitä aiemmin höpisit ettei se lämmitä kuin sisätilat?
Pemarin oma webastoviritys ei lämmitä kuin sisätilat (siis tehdas-asennuslämppäri joka on bemarille tilaustyönä tehty ja webaston toimittama - saadaan asennettua myös valtuutetussa huollossa, mutta edelleen himmelin toimintatapa on sama, eli perseestä)
Siihen saa kuitenkin asennettua webaston myös muualla, esim. Tampereen Autosähkössä, jossa asentavat sen "oikein". Hinta vaan on sielläkin tajuttoman suolainen.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pemarin oma webastoviritys ei lämmitä kuin sisätilat (siis tehdas-asennuslämppäri joka on bemarille tilaustyönä tehty ja webaston toimittama - saadaan asennettua myös valtuutetussa huollossa, mutta edelleen himmelin toimintatapa on sama)
Siihen saa kuitenkin asennettua webaston myös muualla, esim. Tampereen Autosähkössä, jossa asentavat sen "oikein". Hinta vaan on sielläkin tajuttoman suolainen.
Joojoo...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Pemarin oma webastoviritys ei lämmitä kuin sisätilat (siis tehdas-asennuslämppäri joka on bemarille tilaustyönä tehty ja webaston toimittama - saadaan asennettua myös valtuutetussa huollossa, mutta edelleen himmelin toimintatapa on sama)
Siihen saa kuitenkin asennettua webaston myös muualla, esim. Tampereen Autosähkössä, jossa asentavat sen "oikein". Hinta vaan on sielläkin tajuttoman suolainen.
Vittu.....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pöydälle on levitetty kaksi korttipakkaa sekalaiseen järjestykseen.
Korteista 30 on pöydällä kuvapuoli ylöspäin.
Korteista ei voi tietää muutoin kuin katsomalla ovatko ne kuvapuoli ylös- vai alaspäin.
Huoneeseen tuodaan henkilö, jonka silmät on sidottu.
Henkilön tulee suorittaa tehtävä yksin, ilman muiden henkilöiden tai teknisten laitteiden apua ja silmät sidottuna siten ettei henkilöllä ole mahdollisuutta nähdä kortteja.
Kortit ovat "tuhoutumattomia" ja niitä ei saa leikata, repiä tms.

Henkilön tulee jakaa kortit kahteen ryhmään yksi pöydän oikeaan ja toinen vasempaan reunaan siten, että kummassakin ryhmässä on yhtä monta korttia kuvapuoli ylöspäin.

Miten henkilö ratkaisee tehtävän ?
Henkilö kerää kortit kahteen pinoon (52+52 käy, muttei ole välttämätön). Sen jälkeen hän
jakaa pinot kahteen pienempään pinoon ja asettaa ne kyljelleen (esim.) T-muotoiseen asentoon. Lopputuloksena hänellä on kaksi T-asetelmaa, jossa kummassakaan ei ole laisin kortteja kuvapuoli ylöspäin, koska kaikki kortit ovat kyljellään.
 
Ylös