Ykkösten kulta-aika?

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Kun nyt sain uuden videon vaihteeksi tehtyä, ajattelin että sen avulla voisi koittaa käynnistellä täällä jonkinlaista keskustelua. En osaa itseäni ilmaista hyvin tekstien avulla kuten vaikkapa Bobakki hienosti tekee, joten video toimikoon varsinaisena keskustelunavauksena.


http://www.youtube.com/watch?v=VCAfJER9KMo


Aiheena siis F1 50-, 60- ja 70-luvuilla, oliko ennen asiat paremmin vai kultaako aika muistot ja todellisuudessa juuri nyt eletään sitä formuloitten "kultakautta". Vai voiko sellaista edes määritellä? Välttämättä ei, koska jokaisessa aikakaudessa ja yksittäisessa kaudessa kun on yleensä jotakin hyvää muisteltavaa jälkeenpäin. Itse en ole edes kyseisellä aikakaudella elänyt ja vaikka videon "kultakaudeksi" ristinkin, ehkä se 80-luku kuitenkin nippanappa on suosikkini formuloitten ja moottoriurheilun historiassa yleensä. Turvallisuudessa on menty huomattavasti eteenpäin kuten videokin tuo ilmi, mutta entä muuten?

(Videon/aiheen voi toki jättää videotopikkiinkin mutta ajattelin että olisi kätevämpi käsitellä aihetta omassa toikissa, mutta moderaattorit päättäköön asian.)
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Kun nyt sain uuden videon vaihteeksi tehtyä, ajattelin että sen avulla voisi koittaa käynnistellä täällä jonkinlaista keskustelua. En osaa itseäni ilmaista hyvin tekstien avulla kuten vaikkapa Bobakki hienosti tekee, joten video toimikoon varsinaisena keskustelunavauksena.


http://www.youtube.com/watch?v=VCAfJER9KMo


Aiheena siis F1 50-, 60- ja 70-luvuilla, oliko ennen asiat paremmin vai kultaako aika muistot ja todellisuudessa juuri nyt eletään sitä formuloitten "kultakautta". Vai voiko sellaista edes määritellä? Välttämättä ei, koska jokaisessa aikakaudessa ja yksittäisessa kaudessa kun on yleensä jotakin hyvää muisteltavaa jälkeenpäin. Itse en ole edes kyseisellä aikakaudella elänyt ja vaikka videon "kultakaudeksi" ristinkin, ehkä se 80-luku kuitenkin nippanappa on suosikkini formuloitten ja moottoriurheilun historiassa yleensä. Turvallisuudessa on menty huomattavasti eteenpäin kuten videokin tuo ilmi, mutta entä muuten?

(Videon/aiheen voi toki jättää videotopikkiinkin mutta ajattelin että olisi kätevämpi käsitellä aihetta omassa toikissa, mutta moderaattorit päättäköön asian.)
No sillon oli asiat ainakin senverran paremmin, ettei eräs Eclestonen kus*pää ollu häärimässä takapiruna rahanahneuksissaan. ;)
Eikä ollu noita tanan Aasian ja Lähi-idän kisoja, jotka ei silleen mua kauheesti heilauta, tästä hyvänä esimerkkinä se, ettei mua viimekauden Korena GP- kiinnostanu pätkääkään, joten en kattonu yhtäkään lähetystä sieltä...

Muuten en ole 50-80 lukujen kisojen tuloksiin tahi muuhun aineistoon viitsinyt paneutua, kun ei ole silleen kiinnostusta vielä ollu, kuitenki vuodesta -99 vakituisesti tullu seurattua ykkösiä (98 Japani oli eka jonka katoin). Joten ei varmaan mikään ihmekkään, että itselle ne ikimuistoisimmat vuodet on 99->.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
No sillon oli asiat ainakin senverran paremmin, ettei eräs Eclestonen kus*pää ollu häärimässä takapiruna rahanahneuksissaan. ;)
Eikä ollu noita tanan Aasian ja Lähi-idän kisoja, jotka ei silleen mua kauheesti heilauta, tästä hyvänä esimerkkinä se, ettei mua viimekauden Korena GP- kiinnostanu pätkääkään, joten en kattonu yhtäkään lähetystä sieltä...

Muuten en ole 50-80 lukujen kisojen tuloksiin tahi muuhun aineistoon viitsinyt paneutua, kun ei ole silleen kiinnostusta vielä ollu, kuitenki vuodesta -99 vakituisesti tullu seurattua ykkösiä (98 Japani oli eka jonka katoin). Joten ei varmaan mikään ihmekkään, että itselle ne ikimuistoisimmat vuodet on 99->.
On kuitenkin hyvä miettiä, että ilman Ecclestonea, olisitko sinäkään F1-fani? Hän yhtiöineen on aika pitkälti Ykkösistä tehnyt näin laajasti seuratun ja arvostetun lajin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
On kuitenkin hyvä miettiä, että ilman Ecclestonea, olisitko sinäkään F1-fani? Hän yhtiöineen on aika pitkälti Ykkösistä tehnyt näin laajasti seuratun ja arvostetun lajin.
Juuri noin. Vaikka Bernietä aina haukutaankin, on ukkelilla aika vankka tuki tiimien taholta. Joo, joskus vähän uhittelevat, mutta aina on homma jatkunut.
Ihmisillä on ilmeisesti käsitys, että Ecclestone olisi joku rahanahne sika, joka pelkästään laskisi puntia ja viis veisaisi mistään muusta. Ei, vaan kaveri on pohjimmiltaan autourheilumies henkeen ja vereen.

OT kenen autokaupasta muuten ostettiin Suomeen ensimmäiset F3:t 50-luvulla...
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Ja Bernie on vaatinut järjestelyt ja televisioinit tuolle tasolle mitä ne on. Minutin ja millimetrin tarkkaa organisointia. Ehkä sitä jotkut ei tajua arvostaa ennenkuin asiat menee päin helvettiä ja mikään ei toimi.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Kyllähän se vanhanajan tietty rentous ja vähän sinne päin -meininki kisojen järjestelyssä ja turvallisuudessa antaa menneille F1-vuosikymmenille tietynlaista karismaa. Kaupallistuminenhan se F1:denkin muutti nykyisen kaltaiseksi. En jotenkin jaksa uskoa, että F1 voisi olla yhtään erilainen sen nykyisissä taloudellisissa olosuhteissa. Samaten 50-70 -lukujen F1-ihmiset olisivat varmasti lähteneet lajia kehittämään nykyiseen suuntaan, jos rahaa olisi ollut reilummin.

Se, että mikä nyt sitten on sitä kulta-aikaa, on varmaankin aika pitkälti jokaisen omassa mielessään päätettävä. Toisaalta ennen kilpailuja ajettiin lähinnä Euroopassa, kuljettajia kuoli vähän väliä ja "tavallinenkin" rikas pystyi ostamaan auton tai tallin ja koettamaan onneaan. Nykyisin F1 tavoittaa satoja miljoonia ihmisiä kautta maailman, viimeisimmästä kuolemantapauksesta on 17 vuotta ja kilpaileminen on suurta liiketoimintaa johon vaaditaan satoja miljoonia euroja. Kilpa-ajointohimoisten sijaan kilpailuja käyvät suuret monikansalliset yritykset satoine työntekijöineen. Voittotaistelu kuitenkin on edelleen aivan yhtä kovaa kuin silloin ennen.

Berniehän se tähän kehityksen eniten on vaikuttanut, mutta ehkä hänestä olisi hyvä keskustella enemmän Bernie-ketjussa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itselle moottoriurheilun kulta-ajaksi on muodostunut 1980-luku kokonaisuudessaan ja 1990-luvun alku. Tuo aikakausi oli amatööriyden ja suuryritysten pelikentän viimeistä rajamaastoa.

1990-luvun alussa sarjassa oli vielä tiettyä karheutta, nykyään kaikki on liian siloiteltua. TV-lähetykset tänä päivänä ovat toki parempaa tasoa, mutta muuten nykymeno ei miellytä niin paljoa kuin tuo kulta-ajaksi määrittelemäni ajanjakso.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Henkilökohtaisesti ja nostalgisesti se on 70-80-lukujen vaihde. Haettiin erilaisia lähestymistapoja, autot näyttivät täysin omanlaisiltaan, käytössä oli mitä erilaisempia moottoriratkaisuja ja voittaja löytyi milloin mistäkin tallista. Ja rengastoimittajiakin oli parhaimmillaan neljä.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Omasta mielestäni olisi tavallaan feikkiä pitää sellaista aikaa kulta-aikana, jolloin ei itse ole elänyt, mutta ymmärrän sen kaikessa objektiivisuudessaan kyllä.

Todella oldies goldies-meininkiä (50-luku tai sitä aiemmin) en ainakaan pidä kulta-aikana. Sikäli kun ymmärrän nuoressa päässäni, niin ymmärtääkseni motivaatiot näihin urheilurientoihin olivat varsin ristiriitaiset. Hyvät kuljettajat edustivat aina voittoa tavoittelevia hurjapäitä, mutta tehtaat ja tallit edustivat esimerkiksi sodankäynnin esileikkiä ja nationalistista identiteettiä. Ilmeisesti myös sotatekniikkaa tai ylipäätänsä arjen teknologiaa pyrittiin edistämään kilpa-autoilun kautta - kuten nykyäänkin henkilöautoissa. Tunnen, että vasta nykyään, kun sponsorit ja muut kumppanit pystyvät taloudellisesti ja riippumattomasti turvaamaan auton kehittelyn, eikä niiltä vaadita minkäänlaisia vastikkeita, pystytään todella nauttimaan urheilusta ja leikkimään. Innovaatiot eivät ole mihinkään sidotut, eikä rahoituslähteet, kuten valtiot, pystyneet niin nopeasti alasajamaan tiimiä, jos siinä ei ollut oikeaa kuljettajaa tai menestys oli satunnaista.

Tämänhän toisaalta japanilaiset osoittavat vielä nykypäivänäkin hyväksi perinteeksi.

Noiden aikojen autot myös aidosti järkyttävät minua turvattomuudessaan. En ole koskaan tajunnut pelon post-fiilistelyä. En tajua, miten insinöörit osaavat rakentaa nopean koslan mutteivät turvallista koslaa saati ratatyypit turva-aitoja.

Heh.
tiedän jo tässä vaiheessa lähteneeni harharetkille tietojeni kanssa, mutten enää turhaan avaa wikipediaa kun olen jo vauhdissa.
70-luku (varhaiseen 80-lukuun asti) on ehdottomasti kaunein ja ihanin vuosikymmen, jonka tiedän. Retrovärit, kiesien mallit, naisten kauneus, karismaattiset kuljettajat ja varikkojen rento meininki ihastuttivat.

En niinkään pitänyt turbojen valtakaudesta. 80-luku on mun mielessäni kuumottavaa aikaa. Ja rumaa.

Taipuisin siihen, että Prostin ja Sennan ensimmäisten kädenvääntöjen alkaessa alkoi myöskin formuloiden näennäinen kultakausi, joka näin suomalaisfanin mielestä venyttää kätensä aina 90-luvun loppuun asti.

Nykyään meno on liian bling blingiä ja varikolla kuljettajat piileskelevät valtavaa reportterimassaa. Katsojat kenties vaativat liikaa, kun kommentteja vaaniva valtamedia on imenyt hapen rennolta rataelämältä. Toisaalta näiden nuorten sankareiden nousu, Räikkösen, Hamiltonin, Alonson ja Vettelin voisikin kuvitella olevan osa sitä todellista The Golden Eraa.
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
Löytyisiköhän mistään legendaariselta Nordshleifeltä onboard kierrosta F1:sellä ajalta jolloin niilä siellä vielä kilpaa ajettiin? Itse en ole kokonaista kierrosta mistään löytänyt.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Ja Bernie on vaatinut järjestelyt ja televisioinit tuolle tasolle mitä ne on. Minutin ja millimetrin tarkkaa organisointia. Ehkä sitä jotkut ei tajua arvostaa ennenkuin asiat menee päin helvettiä ja mikään ei toimi.
Itse en arvosta tätä likimainkaan niin paljon kuin monet ihmiset. Tämän päivän tyypit vaalivat netin kautta superaikakautta, jolloin kaiken tiedon ja informaation pitää kulkea salamannopeasti. Luulen itse asiassa olevan tälläkin saralla uhri! :D

Formula 1-foorumilaisen pitää olla joku selainnero, jotta pärjää keskusteluissa. Olen old school. En kaipaa Ykkösten aikatauluttamista eurooppalaisesti iltoihin. En halua seurata live-taimingia, luen uutiset mieluiten lehdistä ja tarinat kirjoista.
Osaan arvostaa nippelitietoutta aika helvetisti, koska niiden avulla tarjoutuu avaruudellinen määrä tulkintoja. Mutta ei niitä kaikki tarvitse tietää. En tarvitse hd-telkkaria, en blu-ray-leffoja, ei mtv3maxia (okei, kyllä haluaisin, jos saisi vain ne kisat). Kaikkein radikaalein meno olisi mulle yksinkertaisesti kisamatka, jonka aijon tehdäkin.

En kyllä usko, että Ööruz (!) ihan tätä tarkoittaakaan, mutta mun mielestä Bernien digiajat ja muut insinöörinörttimarkkinointihössöttäjät, jotka sen takana seisoo, on aivan yliarvostettuja.
Esim. televisiosta kun katselen näitä jarru- ja kaasumittareita niin pidin niitä muutaman kisan ihan siisteinä juttuina, joiden ansiosta kuljettajien kykyä voisi tutkia tarkemmin. Mutta sitten ne alkoivat tuntua siltä, että pelaisin itse jotain need of speediä.

Ehkä monetkin (miehet) haluaa tavallaan kokoea olevansa itse niitä staroja, rattimiehiä. Että kokemus ois ääriaito.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Ai niin, ja piti vielä tulla sanomaan Analle, että hemmetin hienoo jälkee, iso :thumbup:

... rakastin sitä sun videota, missä oot antanut myös pienen roolin itsellesi. Mahtipontisia ja tunnistettavia fiiliksiä, F1 on täyttä taidetta. Hienot kehykset olet sille veistänyt.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Itse en arvosta tätä likimainkaan niin paljon kuin monet ihmiset. Tämän päivän tyypit vaalivat netin kautta superaikakautta, jolloin kaiken tiedon ja informaation pitää kulkea salamannopeasti. Luulen itse asiassa olevan tälläkin saralla uhri! :D

Formula 1-foorumilaisen pitää olla joku selainnero, jotta pärjää keskusteluissa. Olen old school. En kaipaa Ykkösten aikatauluttamista eurooppalaisesti iltoihin. En halua seurata live-taimingia, luen uutiset mieluiten lehdistä ja tarinat kirjoista.
Osaan arvostaa nippelitietoutta aika helvetisti, koska niiden avulla tarjoutuu avaruudellinen määrä tulkintoja. Mutta ei niitä kaikki tarvitse tietää. En tarvitse hd-telkkaria, en blu-ray-leffoja, ei mtv3maxia (okei, kyllä haluaisin, jos saisi vain ne kisat). Kaikkein radikaalein meno olisi mulle yksinkertaisesti kisamatka, jonka aijon tehdäkin.

En kyllä usko, että Ööruz (!) ihan tätä tarkoittaakaan, mutta mun mielestä Bernien digiajat ja muut insinöörinörttimarkkinointihössöttäjät, jotka sen takana seisoo, on aivan yliarvostettuja.
Esim. televisiosta kun katselen näitä jarru- ja kaasumittareita niin pidin niitä muutaman kisan ihan siisteinä juttuina, joiden ansiosta kuljettajien kykyä voisi tutkia tarkemmin. Mutta sitten ne alkoivat tuntua siltä, että pelaisin itse jotain need of speediä.

Ehkä monetkin (miehet) haluaa tavallaan kokoea olevansa itse niitä staroja, rattimiehiä. Että kokemus ois ääriaito.
Pakko täsmentää pari juttua:

Olen seurannut aktiivisesti lajia vähän yli 30-vuotta ja alussa se oli todella vaikeaa kun sitä tietoa vaan ei tahtonut löytyä mistään. Telkkaristakin tuli mitä tuli. Itseasiassa tuntuu siltä että nyt sitä löytyy jopa helpommin kuin silloin. Vanhoja kisakoosteita ja kirjallisuutta on tullut hankittuakin jonkin verran. Live-timing on mielestäni todella hyvä juttu ja läppäri sylissä on tullut istuttua kisat jo muutaman vuoden ajan. Kisojen aikatauluttamisella ei ole mun kannalta mitään merkitystä koska mä katon ne muutenkin aina livenä. Kikkailu sillä että ne tulevat Eurooppalaiseen aikaan täällä ulos tuntuu kyllä vähän hölmöltä mutta en purnaa, ei niistä yöherätyksistä ikinä ole oppinut pitämään. Sitten niistä järjestelyistä vielä sen verran että kun on nähnyt paikan päällä hyvin toimivia ja sitten niitä huonommin toimivia niin sitä kauttakin toimivia arvostaa ja paljon. Esimerkkiä sama matka ennen 4h ja Bernien vaatimien liikennejärjestelyiden jälkeen 35 minuuttia. Vessat,Screenit jne. Kisojen katsominen telkkarista tänä päivänä mtv3 maxeineen joka näyttää sulle kaiken ja vähän enemmänkin on ainakin mulle hyvä juttu. Jos on pakko päättä ja verrata "kulta-aikaan" niin kokonaisuus on tänä päivänä parempi mun mielestä.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Pakko täsmentää pari juttua:

Olen seurannut aktiivisesti lajia vähän yli 30-vuotta ja alussa se oli todella vaikeaa kun sitä tietoa vaan ei tahtonut löytyä mistään. Telkkaristakin tuli mitä tuli. Itseasiassa tuntuu siltä että nyt sitä löytyy jopa helpommin kuin silloin. Vanhoja kisakoosteita ja kirjallisuutta on tullut hankittuakin jonkin verran. Live-timing on mielestäni todella hyvä juttu ja läppäri sylissä on tullut istuttua kisat jo muutaman vuoden ajan. Kisojen aikatauluttamisella ei ole mun kannalta mitään merkitystä koska mä katon ne muutenkin aina livenä. Kikkailu sillä että ne tulevat Eurooppalaiseen aikaan täällä ulos tuntuu kyllä vähän hölmöltä mutta en purnaa, ei niistä yöherätyksistä ikinä ole oppinut pitämään. Sitten niistä järjestelyistä vielä sen verran että kun on nähnyt paikan päällä hyvin toimivia ja sitten niitä huonommin toimivia niin sitä kauttakin toimivia arvostaa ja paljon. Esimerkkiä sama matka ennen 4h ja Bernien vaatimien liikennejärjestelyiden jälkeen 35 minuuttia. Vessat,Screenit jne. Kisojen katsominen telkkarista tänä päivänä mtv3 maxeineen joka näyttää sulle kaiken ja vähän enemmänkin on ainakin mulle hyvä juttu. Jos on pakko päättä ja verrata "kulta-aikaan" niin kokonaisuus on tänä päivänä parempi mun mielestä.
En yrittänyt olla vastakarvaan, yritin vain kertoa, että kaikki eivät näitä hienouksia tarvitse, ja että monista näistä seikoista johtuen formula ykkösten ilme on muuttunut radikaalisti.

Katsojat vaativat niin paljon uutisia ja päivittämistä, ja markkinahenkiset niin paljon hilloa sekä paikan päällä istuvilta katsojilta että kotikatsojilta, että perusjannut eivät lähde kilpailuihin, eivät katso enää kilpailuja, eivät pysy mistään kärryillä ja ajajat piileksivät toimittajia tai pakenevat heitä karkuun.

Kaiken lisäksi kuljettajia vaaditaan kaiken maailman kissanristiäisiin ja mainoksiin. Plus nykyään sisällöntuottajien toimesta täyttämään maksukanavien ohjelmistoa.


(Liikennejärjestelymuutos on kyllä mahtava.)
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
On kuitenkin hyvä miettiä, että ilman Ecclestonea, olisitko sinäkään F1-fani? Hän yhtiöineen on aika pitkälti Ykkösistä tehnyt näin laajasti seuratun ja arvostetun lajin.
Touché. Tai sitten osu ja uppos. Tunnettu myöskin iskuna vyön alle. :alppu:
Niinkin sen voisi sanoa, että ilman Mr. Ecclestonea en fykkösiä kattoisikaan...
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16900
Itselle 2000-2004 vuodet kun alotin seuraamaan formuloita..
 

jaipperi

Well-known member
Liittynyt
15.1.2009
Viestit
185

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
En yrittänyt olla vastakarvaan, yritin vain kertoa, että kaikki eivät näitä hienouksia tarvitse, ja että monista näistä seikoista johtuen formula ykkösten ilme on muuttunut radikaalisti.

Katsojat vaativat niin paljon uutisia ja päivittämistä, ja markkinahenkiset niin paljon hilloa sekä paikan päällä istuvilta katsojilta että kotikatsojilta, että perusjannut eivät lähde kilpailuihin, eivät katso enää kilpailuja, eivät pysy mistään kärryillä ja ajajat piileksivät toimittajia tai pakenevat heitä karkuun.

Kaiken lisäksi kuljettajia vaaditaan kaiken maailman kissanristiäisiin ja mainoksiin. Plus nykyään sisällöntuottajien toimesta täyttämään maksukanavien ohjelmistoa.


(Liikennejärjestelymuutos on kyllä mahtava.)
Juu, ymmärsin ja allekirjoitankin paljon. Kolikolla on kaksi puolta ja tykkään molemmista. Katselin äsken kriken lähettämiä koosteita 70-luvulta ja kieltämättä oli huimaa in-car kuvaa vanhalta Nyrreltä mitä siitä nyt selvää sai. Se että kuskeja paloi autoihinsa oli kurjaa katsottavaa edelleen. Muutenkin tuli välillä samanlainen fiilis kun olisi katsonut jotain ikivanhoja röökimainoksia missä kerrotaan sen parantavasta vaikutuksesta:wink:
 
Ylös