Ylelle lisää dokumentteja Norjasta.

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Yleisradion dokumenttitoimitus on jotenkin ihastunut Norjaan. Areenaa katsellen aika paljon värittyy kaikkea Norjaan liittyvää.

http://areena.yle.fi/tv/dokumentit-ja-fakta/dokumentit

Jos yhtään katsoo ja tutkii niin suurin osa yleveron dokumenteista on norjalaista. Ihan ylivoimaisesti, jos yrittää edes löytää BBC:n, tai jonkun muun tuotantoa, niin pieneksi jäävät tuossa massassa. Esim. Ruotsia ei näy lainkaan. Miksi näin?

Listausta tämän päivän (17.08.2013) areenasta:


-Luolasukeltajat Norjasta.

-Norjaa ristiin rastiin. (vuosikymmenen vähintään jo sama sarja).

- Luontoretkellä, Norjan uusi lintulaji. Norjan yleisradio.

- Ola vai Ali. Norjalais- iranilaisten tyttöjen ongelmat. Norjan yleisradio.

- Merihirviöiden hautausmaa. Norjalle kuuluvan saaren norjalaiset paleontologit Norjan yleisradioyhtiön tuottamina.

- Luontoretkellä: Muuttuva maisema. Bergenin yliopisto (Norja).

- Norja Sodassa. Tehtävä Afganistanissa. Jatkuva sarja Suomessa.

- Paloautolla Oslosta Mongoliaan. Norjan Yleisradio.

- Luontoretkellä. Saukko lähestulkoon hävitettiin Norjasta. Norjan yleisradio.

- Anders Brievikin puolustusasianajaja. Dokumentti. Norjan yleisradio.

- Norjan öljyjuhlat. Norjan yleisradion dokumenttisarja.

- Bergenin oopperan piristysruiske. Norjan yleisradio.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Salaliitto. Norjalainen salaliitto. Saatana, aivopesevät öljyrahoillaan meidät suomalaiset.
 

Örfil

Guest
Onhan Norja paljon kauniimpi maa luontodokumenteille kuin Ruotsi.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Ylen ambioita on samanlainen yleisradiotuottaminen kuin Norjassa. Täällä verobudjetti yleisradiolle on vain puoli miljardia. Norjassa pystytään parempaan, mutta paljon isommalla rahalla. Mm. tuottamaan uskomaton määrä maata sponssaavaa ohjelmistoa yleisillä rahoilla, ja markkinoimaan se hyvin pienelle määrälle, eli toisiin pohjoismaihin. Tottakai Suomen on pysyttävä tässä mukana. Vuosittain lisää kustannusta kansalle.

Toisaalta on kysyttävä ehkä norjalaisilta, että kuinka paljon meidän maatamme sponssaavia ohjelmia näette? Miten hyvin ylevero toimii tässä yhteisymmärryksessä?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aamulla norjaohjelmaa katsellessa tuli mieleen, että eikö yleisradion budjetilla pitäisi saada ohjelmiin aidot dubbaukset. Puhuvalle päälle annetut tekstit on aika rasittavaa kuunneltavaa.
 

Örfil

Guest
Onkohan siellä Norjassa pikkasen enemmän sitä massia tähän "mainostouhuun".
Olikos niillä tälläkään hetkellä yhtään velkaan sillä puljalla? Öljy ei liene loppunut vieläkään.

On ihan peanuts tuottaa 10 kpl miljoonan euron budjetin mainosfilkkaa siitä maasta. Ja kuten mainitsin aiemmin, ei tartte edes rahdata kulisseja paikalle kun ne on omasta takaa

Oma mielipiteeni Norjasta on se että vuoden 2002 jälkeen ei ole ollut enää varaa sinne matkustaa siksi, että siellä safka ja majoitus vie aivan ylettömästi lomabudjetista.

Olen tehnyt sinne yhteensä seitsemän laskettelu/mp/lomareissua aikanaan, mutta nyt ei ole enää yksinkertaisesti varaa. Ainakaan toistaiseksi, mieli tekis mennä kyllä takas joskus. Viimeisimmällä reissulla pitsa maksoi 90 kruunua, joka oli aikanaan n. 60 markkaa. Se oli aivan sikahinta kun samaan aikaan Suomessa se maksoi 20 markkaa. Yleinen hintataso oli suunnilleen tuo.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Onkohan siellä Norjassa pikkasen enemmän sitä massia tähän "mainostouhuun".
Olikos niillä tälläkään hetkellä yhtään velkaan sillä puljalla? Öljy ei liene loppunut vieläkään.

On ihan peanuts tuottaa 10 kpl miljoonan euron budjetin mainosfilkkaa siitä maasta. Ja kuten mainitsin aiemmin, ei tartte edes rahdata kulisseja paikalle kun ne on omasta takaa

Oma mielipiteeni Norjasta on se että vuoden 2002 jälkeen ei ole ollut enää varaa sinne matkustaa siksi, että siellä safka ja majoitus vie aivan ylettömästi lomabudjetista.

Olen tehnyt sinne yhteensä seitsemän laskettelu/mp/lomareissua aikanaan, mutta nyt ei ole enää yksinkertaisesti varaa. Ainakaan toistaiseksi, mieli tekis mennä kyllä takas joskus. Viimeisimmällä reissulla pitsa maksoi 90 kruunua, joka oli aikanaan n. 60 markkaa. Se oli aivan sikahinta kun samaan aikaan Suomessa se maksoi 20 markkaa. Yleinen hintataso oli suunnilleen tuo.
Osta itsellesi teltta niin majoituskulut pienenevät kun ei tarvitse yöpyä hotelleissa ja motelleissa ja lisää säästöä tulee kun otat ruuan mukaasi jolloin ei tarvitse ostaa ruokaa Norjasta.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Osta itsellesi teltta niin majoituskulut pienenevät kun ei tarvitse yöpyä hotelleissa ja motelleissa ja lisää säästöä tulee kun otat ruuan mukaasi jolloin ei tarvitse ostaa ruokaa Norjasta.
Tyypillinen tosiasioiden nöyristelijä turbaani. Ei mitään makua mihinkään.
 

Örfil

Guest
Osta itsellesi teltta niin majoituskulut pienenevät kun ei tarvitse yöpyä hotelleissa ja motelleissa ja lisää säästöä tulee kun otat ruuan mukaasi jolloin ei tarvitse ostaa ruokaa Norjasta.
Yövyimme vikalla reissulla mun poikien kanssa teltassa joka ikinen yö. Samoin edellinen mp-reissu kaverin kanssa niin nukuttiin Norjassa vain teltassa, Ruotsissa sitten oli jo varaa mökkiin. Älä mulle ala kuule halpareissuista ohjeistamaan!

Olimme poitsujen kanssa Strynissä ja Galdhöpiggenissä kesälaskettelukeikalla vuonna 2004 heinäkuussa, tuli parin vuoden muistierreys tuossa aiemmin.

Ruuat ostettiin aina halvimmasta mahdollisesta kaupasta ja mukana oli peräkontissa Suomesta raahattuja kertakäyttögrillejä, joilla teimme lämmintä ruokaa kerran päivässä. Elimme Norjalaisella makkaralla sen viikon + jugurtti oli erityisen hyvää! Ulkona emme syöneet kuin kerran, ostin pojille hampurilaisateriat ja se maksoi n. 250 kruunua. Itse purin kynsiä sen aikaa ;)

Oli aika armeijaolot pojilla, mutta hyvin sällit kesti mukaanlukien että meitä oli kolme ukkoa kolmiovisessa SDI VW Polossa reissussa sinne, sisällä sukset, monot, teltta ja kaikki kamat viikoksi. Ukkelit oli silloin 11 ja 13 v. Auto oli pakattu aivan tupaten täyteen kamaa. Muistelevat hyvillä mielin tuota keikkaa vieläkin.

Tässä jokunen otos reissulta. Skimbakuvat Strynistä sekä Galdhöpiggenistä.
Keli oli raskas laskea kummassakin paikassa, sillä vaikka menimme ihan aamulla rinteeseen, se oli jo ihan sulaa silloin.

Kuvaselitykset:
1) Pipo päässä piti nukkua ettei palellut (Miro)
2) Menomatkalla Stryniin
3) Stryn
4) Galdhöpiggen
5) Maisemaotos samalta seudulta

Joskus vielä tuonne takaisin...
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Luulin aikoinaan että NRJ-radiokanava olisi Norjan vastine Ylelle. HAHAHA! Oonpa tyhmä, lällällää.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Yövyimme Norjassa.
Hyvä reissu on varmasti ollut! Onhan se hienoa tonttia ja meri on upeaa katseltavaa.

Mut arvelin, että voisiko toimia sellainen että laitetaan tähän "Norja-ohjelmat" Yleltä? Bongaukset, siihen tyyliin. Jos siitä lähtisi hupia enemmänkin. Tuli vaan mieleen. Vaikka aika turskanhajuinen huumoriton kansahan tuo on.
 

Örfil

Guest
Ei taida olla eka toikki kun lipeää aiheesta. Nyt ollaan sentään vielä Norjassa ;)

Oslossa on muuten maailman kauneimmat naiset.
Siellä tuli vastaan sellaisia "Itämaan kaunottaria" että en ole vieläkään toipunut.

Sielläkin on tullut oltua n. 10 reissua ja aina olen yhtä ihmeissäni sen suhteen.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Yövyimme vikalla reissulla mun poikien kanssa teltassa joka ikinen yö. Samoin edellinen mp-reissu kaverin kanssa niin nukuttiin Norjassa vain teltassa, Ruotsissa sitten oli jo varaa mökkiin. Älä mulle ala kuule halpareissuista ohjeistamaan!

Olimme poitsujen kanssa Strynissä ja Galdhöpiggenissä kesälaskettelukeikalla vuonna 2004 heinäkuussa, tuli parin vuoden muistierreys tuossa aiemmin.

Ruuat ostettiin aina halvimmasta mahdollisesta kaupasta ja mukana oli peräkontissa Suomesta raahattuja kertakäyttögrillejä, joilla teimme lämmintä ruokaa kerran päivässä. Elimme Norjalaisella makkaralla sen viikon + jugurtti oli erityisen hyvää! Ulkona emme syöneet kuin kerran, ostin pojille hampurilaisateriat ja se maksoi n. 250 kruunua. Itse purin kynsiä sen aikaa ;)

Oli aika armeijaolot pojilla, mutta hyvin sällit kesti mukaanlukien että meitä oli kolme ukkoa kolmiovisessa SDI VW Polossa reissussa sinne, sisällä sukset, monot, teltta ja kaikki kamat viikoksi. Ukkelit oli silloin 11 ja 13 v. Auto oli pakattu aivan tupaten täyteen kamaa. Muistelevat hyvillä mielin tuota keikkaa vieläkin.

Tässä jokunen otos reissulta. Skimbakuvat Strynistä sekä Galdhöpiggenistä.
Keli oli raskas laskea kummassakin paikassa, sillä vaikka menimme ihan aamulla rinteeseen, se oli jo ihan sulaa silloin.

Kuvaselitykset:
1) Pipo päässä piti nukkua ettei palellut (Miro)
2) Menomatkalla Stryniin
3) Stryn
4) Galdhöpiggen
5) Maisemaotos samalta seudulta

Joskus vielä tuonne takaisin...
Käynynnä olen noissa kaikissa. Skimbannut kesällä jne. Finlandssvenskalla muuten pärjäsi koko reissun.
 

Örfil

Guest
Käynynnä olen noissa kaikissa. Skimbannut kesällä jne. Finlandssvenskalla muuten pärjäsi koko reissun.
Kävitkö koskaan Folgefonnassa? (Tästä joskus viestittiin, mutta viestit jo menneet).

Minä turisin vaan enklantia siellä ja pojatkin laitoin hoitamaan jäätelö/karkkitilauksensä enklannilla mutta ne veti ne ihan suvereenisti.
Pahimmoilleen laitoin ukoille rahat kouraan ja passitin ne tiskille. Aina tulivat oikeat ostokset kourassa takas - karkinhimo opetti :D Olin jo silloin eronnut eli pojat oli mulla mun kesäloma-ajan 4 viikkoa, muttä äitinsä kanssa sovittiin että pojille vähän kieliopetusta samalla reissulla sekä oma-aloitteisuuden koulutusta.

Minä vuosina olit nuo paikat visiteerannutkaan?
 

Örfil

Guest
Pääosissa lampaat?

Edit: matka norjaksi on reise ei resa...

Olisko oikea sanonta ennemminkin "pulereise" tai "knullereise"

Paneskella on norjaksi pule ja knulle. Tässä nähdään taas kuinka paljon pakkoruotsista on apua esim. Norjassa :D
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Kävitkö koskaan Folgefonnassa? (Tästä joskus viestittiin, mutta viestit jo menneet).

Minä vuosina olit nuo paikat visiteerannutkaan?
Ai joo, nyt huomasin vasta. Vuonna -98 viimeisin reissu. Folgefonnassa en ole käynyt.

Edit: matka norjaksi on reise ei resa...

Olisko oikea sanonta ennemminkin "pulereise" tai "knullereise"

Paneskella on norjaksi pule ja knulle. Tässä nähdään taas kuinka paljon pakkoruotsista on apua esim. Norjassa :D
Panoreissu on pakkoruotsiksi knullresa ja norjaksi varmaan jompi kumpi. Idea onkin siinä, että vaikka sanat eivät ole ihan samat, kumpikin ymmärtää toisiaan. Eli on siitä apua. Ei siellä norjaa tarvitse puhua, vaan ruotsia. Mikä ihme tässä on niin vaikea ymmärtää? Sama juttu kun sanotaan ettei pakkoruotsilla pärjää edes sipoolaisella nakkikioskilla. Eihän sitä pakko ole ärrävikaa itselleen kehittää jos sipoolaisen kanssa puhuu. Ihan yleiskieli siellä riittää. Vastatkoon sipoolainen sitten takaisin kuin lastentarhalainen.
 
Ylös