Bahrainin GP 2009

lahill

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
452
Haluan tässä kyllä nostaa edelleen esille (tässäkin keskustelussa), että Q2:ssa pelkästään 1.32.8-alkuisia kierrosaikoja oli viisi. Ferrarilla pelättiin varmasti Massa-tapahtumaa parin kisan takaa.

Tässä kuitenkin ainoa Ferrarin tekosyy. Ilman Kimin kommentteja asiasta, olisin varikkomuurilla ollut tekemässä samaa virheellistä päätöstä, mutta jos olisin kuullut Kimin perustellun mielipiteen, olisi nro 4 jäänyt pilttuuseen. Sitä paitsi silloin kun muutenkin menee jo vähän huonommin, voisi kuskia, joka haluaa ottaa pelimiehen riskin, kuunnella.

No tsemppiä Kimille huomiseen.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Mä en jaksa tätä "spagettikulttuuri"-paskaa. Siis sitä, että siitä on tullut tällainen median suosima muka-syy kaikelle negatiiviselle Ferrariin liittyvälle. Kellään meistä, eikä muuten toimittajistakaan, ei ole niin syvällistä tietoa Ferrarin toiminnasta, jotta voisi oikeasti eristää työntekijöiden kansallisuuden merkittäväksi vaikuttavaksi tekijäksi heikentyneeseen kilpailukykyyn.
Mitäpä jos vertaisit vaikka statistiikkaa:

Brawnin&Todtin hallinnossa oli pettymys jos auto hajosi 5 vuodessa kerran ja mestaruuksia ei tullut ainakin paria parissa vuodessa. Nyky-Ferrarilla ollaan kovaa vauhtia tekemässä sellaista ennätystä, ettei Ferrarilla ole ikinä historiassa ollut yhtä heikkoa kautta..

Kun ottaa huomioon, että näiden kahden Eran välissä oli vain yksi kausi (silloinkin Kimin onnistu vielä ajaa mestaruus, vaikka teknisessä luotettavuudessa näkyikin jo tuona vuonna heikentymisen merkkejä) erottamassa, niin onhan tuo kehityskulku ollut ennennäkemättömän hirveää katseltavaa.

Ei ole kyse siitä, onko siellä nyt pelleilemässä minkä maalaisia kavereita, kyse on siitä että, ne kaverit on vääriä noihin asemiin kun tuloksilla mitataan.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Hamilton oli yllättävän nopea omissa papereissani. Heikillä syytä olla joko tosi raskas auto tai hyviä tekosyitä.
Tuskinpa Heikillä oli mitään syytä ajaa Q2:ssa painavalla autolla. Joko rata parani loppua kohden ja muut saivat paremmat olosuhteet, talli tankkasi autoon hieman ylimääräistä ettei Lewis tipu Heikin takia jatkosta tai loppui taidot kesken. :dunno:

Mikä ihmeen ongelma ihmisillä nyt on Ferrarin rengastaktiikan kanssa? Sitten he vasta olisivat näyttäneet tyhmältä ja liian itsevarmoilta, jos eivät olisi laittaneet Kimiä uudestaan radalle Q2:ssa ja sen takia toinen auto olisi karsiutunut jo toiseen kertaan tällä kaudella. Nyt Kimin toinen yritys taisi mennä hukkaan ruuhkassa tms. ja sellaista sattuu. Alkukauden suoritukset huomioon ottaen on pääasia, että ylipäänsä pääsi Q3:een.

Saa nähdä miten ne renkaat sitten oikeasti huomenna kestää. Olikohan se Pat Symonds eilen BBC:n haastattelussa joka mainitsi pehmeän seoksen kestävän Bahrainissa varsin hyvin. Toisaalta äsken Toyotan John Howett sanoi että jos huomenna on yhtä kuumaa kuin tänään, pehmeämpi seos vaatii huolenpitoa jotta sen saa kestämään.

Onko Ferrarilta tullut vielä mitään mielipidettä renkaiden kestävyydestä heidän autossaan?
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Mikä ihmeen ongelma ihmisillä nyt on Ferrarin rengastaktiikan kanssa? Sitten he vasta olisivat näyttäneet tyhmältä ja liian itsevarmoilta, jos eivät olisi laittaneet Kimiä uudestaan radalle Q2:ssa ja sen takia toinen auto olisi karsiutunut jo toiseen kertaan tällä kaudella.
Tälläinen amatöörikin (n. 20 vuotta f1:stä seurannut) näki kimin ekan Q2 vedon jälkeen että aika riittää reilusti jatkoon, joten luulis niiden jotka saavat palkkaa ko. hommasta tietävän vielä pikkaisen paremmin (toki jos päätöksen takana on Dyer, niin parin viime kisan taktiikkamokat voidaan laittaa myös kokemattomuuden ja epävarmuuden piikkiin).
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Mitäpä jos vertaisit vaikka statistiikkaa:

Brawnin&Todtin hallinnossa oli pettymys jos auto hajosi 5 vuodessa kerran ja mestaruuksia ei tullut ainakin paria parissa vuodessa. Nyky-Ferrarilla ollaan kovaa vauhtia tekemässä sellaista ennätystä, ettei Ferrarilla ole ikinä historiassa ollut yhtä heikkoa kautta..
Seuraan paljonkin statistiikkaa. Esim. ilmaston lämpeneminenhän johtuu selvästi merirosvojen vähentymisestä, siinä on ihan yhtä selvä korrelaatio kuin Ferrarin menestyksellä ja Brawnin & Todtin läsnäololla tallissa. :rolleyes: Siis pointti tässä on se, että ei me voida eristää italialaisuutta Ferrarin suorituskyvyn notkahtamisen syyksi vain pelkästään tuijottamalla tuloksia ja samaan aikaan tapahtuneita vaihdoksia henkilöstön kansallisuusjakaumassa, koska siellä on miljoona muutakin muuttunutta tekijää.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tuskinpa Heikillä oli mitään syytä ajaa Q2:ssa painavalla autolla. Joko rata parani loppua kohden ja muut saivat paremmat olosuhteet, talli tankkasi autoon hieman ylimääräistä ettei Lewis tipu Heikin takia jatkosta tai loppui taidot kesken. :dunno:
Ja koska kakkosessa ajetaan tyhjillä autoilla niin sitten se vaihtoehto oli B.), eli hyviä tekosyitä kaivataan. Jostain tosin taisi jo lukea Heikin itse myöntäneen, että vauhti ei riittänyt parempaan;)

Heikin ongelma on juuri tuossa, että sitä ykköskuskin asemaa (Larenin tapauksessa tasapuolista kuskin asemaa edes:yuck:) ei oikein voi saavuttaa, ellei edes välillä kykene lyömään Hamiltonia. Viimekisassa se onnistui yhdellä sijalla kisassa, toivokaamme jatkossa lisänäyttöjä (siitäkin huolimatta, vaikka Elvis saisikin jonkun uudemman osan aiemmin käyttöönsä tms).
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
No miksi kovis lähti pööpöilemään yksinään heti alussa tyhjälle radalle? Kaikkihan tiesi että rata paranee jatkuvasti.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
On aina yhtä ihailtavaa nähdä, kuinka F1-foorumin jäsen katsoo alaspäin Chris Dyerin kaltaista alansa ammattilaista ja hänen päätöksentekoaan. :D Tältä foorumilta saataisiin kasaan muuten aika hitonmoinen F1-talli. :D
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tälläinen amatöörikin (n. 20 vuotta f1:stä seurannut) näki kimin ekan Q2 vedon jälkeen että aika riittää reilusti jatkoon, joten luulis niiden jotka saavat palkkaa ko. hommasta tietävän vielä pikkaisen paremmin (toki jos päätöksen takana on Dyer, niin parin viime kisan taktiikkamokat voidaan laittaa myös kokemattomuuden ja epävarmuuden piikkiin).
Olikohan se kuitenkaan ihan niin selvää? Ainoa selvä asia oli se, että Q2:ssa oli tiukkaa. Räikkösen takana olivat Brawn GP:n autot, Hamilton ja Alonso viiden sadasosan sisällä. Jos Brawn GP:n autot, Hamilton ja Alonso olisivat kaikki ajaneet kuusi sadasosaa kovempaa, Räikkönen olisi ollut seitsemäs. Siihen päälle onnistumiset Massalta (+0,2s), Rosbergilta (+0,3) ja Kovalaiselta (+0,4) niin Räikkönen olisi ollut ulkona. Bemareista, Nakajimasta ja Piquetista tuskin oli varsinaista uhkaa.

Minun mielestäni on parempi nuolaista ennen kuin tipahtaa.

Edit: Mielenkiintoista huomata kuinka vaativia forumistit välillä ovat. Pari viikkoa sitten toivottiin että Ferrarilla otettaisiin edes vähän varman päälle jotta saataisiin jokunen piste, nyt kun otetaan niin välittömästi oikea ratkaisu olisi ollut jättää riskillä Q2 yhden vedon varaan. :D
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Omaa arviota:
-Tojoilla mahdollisuus olla jo kolmas uusi voittaja tällä kaudella. Ja kolmas talli joka on voittanut kilpailun tällä kaudella :eek:
-Brawnien ylivalta murennettu lopullisesti(?) Red Bull ja Toyota ovat vaikeasti lyötävissä.
-Massa edelleen unenpöpperössä. Kimi on jo niskan päällä aika-ajovauhdissa.
-Kovalaisella ei kulje ollenkaan, Hamilton pitää brittitiimin mainetta yllä.
-Intian ihmeet ovat edelleen ihmeellisen hitaita kisassa, vaikka suorilla mennäänkin muita lujempaa.
-Bemari on täyspaaaska.
-Williams on putoamassa samalle tasolle kuin viime vuonna. Ei se Nico saa pisteitä siitä että ajaa perjantain nopeimman kierrosajan.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
On aina yhtä ihailtavaa nähdä, kuinka F1-foorumin jäsen katsoo alaspäin Chris Dyerin kaltaista alansa ammattilaista ja hänen päätöksentekoaan. :D Tältä foorumilta saataisiin kasaan muuten aika hitonmoinen F1-talli. :D
Kyllähän se on selvä, että jos Kimikin alka hermostumaan noiden jatkuvoiden taktiikkavirheiden kanssa, niin kyllä siellä jotain mätää pitää olla. Kumma kun mistään ei näytetä oppivan. Itse uskoisin, että tallilla oli liikaa paineita päästä kympin joukkoon, koska Montezomolo oli paikalla. Kaikki piti pelata varman päälle.

PS. Huomasiko kukaan, miten kävi Massalle. Saiko hän ajettua viimeisen vedon tuoreilla renkailla?
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Omaa arviota:

-Massa edelleen unenpöpperössä. Kimi on jo niskan päällä aika-ajovauhdissa.

Massalla oli ainakin molemmissa Q1 ja Q2 vedoissa ruhkaa radalla ja ekan yrityksen Q2 hän ajoi vanhoilla pehmeillä kumeilla.

Kimi oli 4 ja Massa 9 on sijoituksissa suuri ero, mutta ajallisesti se ero oli alle kaksi kymmenystä.

Kimillä sitten meni Q3 pipariksi ja jäi yllättävän paljon Massalle, jolla on suunnilleen saman painoinen biili.

Spessulle vielä, että Massalla oli sama probleema mitä Kimillä.

Itse lähetyksessä jota kuuntelin, mutta seurasin toisaalta ärsytti nämä Saaren puheet "Massan paineista" ja epäonnistumisista, kun hän vertasi Räikköseen. Okei Kimi johti 2-1, mutta kaikki muistaa sen fiaskon, kun Massa jäi Q1 ja sen takia nyt pelaavat liiankin varman päälle.
 
Viimeksi muokattu:

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Lehdistötilaisuudessa oli hauska nähdä, miten Vettelin ilme vakavoitu ku Trulli sanos et niidne auto toimii hyvin, koska auto on painava :D
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Alonsokin kuulemman tehnyt virheen / joutunut ruuhkaan ekalla sektorilla ja pudonnut sen takia. Eli ei varmaan kovin painava. KERSsillä kärkeen sit vaan ;)
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Massalla oli ainakin molemmissa Q1 ja Q2 vedoissa ruhkaa radalla ja ekan yrityksen Q2 hän ajoi vanhoilla pehmeillä kumeilla.

Kimi oli 4 ja Massa 9 on sijoituksissa suuri ero, mutta ajallisesti se ero oli alle kaksi kymmenystä.

Kimillä sitten meni Q3 pipariksi ja jäi yllättävän paljon Massalle, jolla on suunnilleen saman painoinen biili.

Spessulle vielä, että Massalla oli sama probleema mitä Kimillä.

Itse lähetyksessä jota kuuntelin, mutta seurasin toisaalta ärsytti nämä Saaren puheet "Massan paineista" ja epäonnistumisista, kun hän vertasi Räikköseen. Okei Kimi johti 2-1, mutta kaikki muistaa sen fiaskon, kun Massa jäi Q1 ja sen takia nyt pelaavat liiankin varman päälle.
Mistä sä tiedät minkä painoiset autot heillä on? Linkkiä kiitos.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Joten sun mielestä Kimi on puol sekkaa hitaampi kuin Massa,vaikka pyyhki hänellä persettä Q2:ssa?:D
Perseen pyhkimen taisi jäädä puolitieheen, kun sen verran paska valui lahkeista Q3 jälkeen ( Hymiö )


Itse pidän todennäköisempänä, että Kimi vain epäonnistui Q3:ssä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Perseen pyhkimen taisi jäädä puolitieheen, kun sen verran paska valui lahkeista Q3 jälkeen ( Hymiö )


Itse pidän todennäköisempänä, että Kimi vain epäonnistui Q3:ssä.
Johan se Kimikin kerkes sanomaan, että renkaat loppui vaikka hän tallilta toisin toivoi. Polttoainelastikin lienee hiukka painavampi Massaa. Vaihteiston käynnistä Q3ssa ei mitään infoa - ilmeisesti oli ok.


......
maikkari: Force India -kuljettaja Adrian Sutil on saanut formula ykkösten Bahrainin GP:n tuomaristolta lähtöruutua kolmella pykälällä pudottavan rangaistuksen.

Sutil ajoi alun perin 16. ruutuun, mutta lähtee matkaan 19. paikalta.

Sutil esteli aika-ajon ensimmäisellä osiolla aikakierroksella ollutta Red Bull -kuski Mark Webberiä.

Webber putosi jatkosta ensimmäisen osion jälkeen. Hän starttaa 18. ruudusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös