Bahrainin GP 2009

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Muilla kärki talleilla on 10-13 kierrosta bensaa ja Kimillä 20! :eek!: Mitä ihmettä! Täytyy toivoa, että räksä saa hyvän startit LERSsin ansiosta. Miksköhän tuo BBC:n streami nykii?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Hyvä startti olisi Kimille kullan arvoinen. Siinä on kärkiseitsikko sen verran kevyillä kuormilla liikkeellä, että tyhjällä radalla, kun pääsisi takomaan hyviä kierroksia, niin siitä saattaisi muutama päänahka irrotta.

Totuuden nimissä on kuitenkin todettava, että rehellinen veikkaus Kimin sijoitukseksi huomenna on sijoille 7-8.

Vettel on ehdottomasti suosikki huomiseen kisaan. Raskain kuorma kärkiautoista, joten ei tarvitse, kuin roikkua riittävän lähellä Tojoja ja varikkostopit hoitavat loput.

Hamiltonin suoritus on kova. Heikin suorituksista näkee, että auto ei ole kärkitiimien tasoa, mutta siitä huolimatta Hamilton kiilasi viidenteen ruutuun Barrichelloa raskaammalla kuormalla. Barrichello jäikin taas pahasti Buttonin jalkoihin.

Yllättävän lyhyet on muuten kärkikuskien ekat stintit, kun puhe on ollut, että superpehmeä seos kestäisi huomattavasti pidempään, kuin aiemmissa kisoissa. Ehkä kaikilla oli sama ajatus ja kiilata muita kevyemmällä kärkeen. Tämä saattaa pelata hieman Ferkkujen pussiin.
 

Vturkula

Member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
19
Paljos se yks kilo löpöä enemmän tuolla radalla tekee kierrosaikoihin hallaa?
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
No jos löpöä on tankissa niin sanoisin että aika paljon :)
Jos Kova tulee hämyn jälkeen heti varikolle 26 kilon ylipainostaan huolimatta niin minä hermostun saatana lopullisesti enkä tänä vuonna käy yhtään keepeetä paikan päällä kattomassa se on varma.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Muilla kärki talleilla on 10-13 kierrosta bensaa ja Kimillä 20! :eek!: Mitä ihmettä!
Kimillä on sama taktiikka kuin Nicolla. Jos Kimi ei pääse Nicosta heti ekalla kierroksella ohi, niin kisa on sitten siinä. No points.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Paljos se yks kilo löpöä enemmän tuolla radalla tekee kierrosaikoihin hallaa?
Lähestulkoon ei mitään, mutta jos oletetaan, että 10 kiloa löböä vaikuttaa radasta riippuen kierrosaikaan 0,3-0,4s niin kysymys on joistain sadasosista.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
TS / HK
julkaistu 25.4.2009 20:33:07
Kimi jäi aseettomaksi aika-ajofinaaliin

Turun Sanomat, Manama
HEIKKI KULTA
Kovan onnen formula 1 -tähti Kimi Räikkönen poistui harvinaisen huonotuulisena Bahrainin Grand Prix -viikonlopun aika-ajotunnilta.
Kenties suomalaiskuskin sapetusta edes hieman helpotti tilaisuus ripittää entinen tallikaveri David Coulthard kärkevistä kommenteistaan BBC:n lähetyksissä.
Räikkönen marssi lehdistöringistä selvittyään Ferrarin edustuskuistille, missä Coulthard rupatteli David ja Steve Robertsonin kanssa. Sen jälkeen Coulthard kuunteli korvat punaisina, mitä mieltä Kimi oli skotin esittämistä arvosteluista niin hänen ammatillisesta osaamisestaan kuin jäätelön syömisestäkin Malesian keskeytyksen jälkeen.
- Ei meillä mitään riitaa ole. Vähän puhuimme, kun emme ole nähneet pitkään aikaan, Räikkönen kuittasi kysymyksen, mitä Coulthardin kanssa tapahtui.
Aikaisemmin MTV3:lle Räikkönen teilasi jo Coulthardin pyyhkeet siitä, ettei hän pysty kehittämään autoa.
- En tiedä yhtään kuljettajaa, ketkä suunnittelisivat autoja, Hauskaa että kaveri on niin kova kommentoimaan, vaikka ei oikeastaan ole ikinä voittanut mitään F1:ssä, Räikkönen sivalsi takaisin.
Jos Coulthard ja muut lauantaina halusivat kritisoida Räikkösen tekemisiä jämähtämisestä kauden heikompaan lähtöruutuun kymmenenneksi, syyttävä sormi sopi kääntyi Ferrarin taktiseen johtoon.
Räikkönen teki aika-ajon kakkosvaiheessa todella hyvän kierroksen, jolla piti aikansa kärkipaikkaa. Huippukierros 1.32,827 riitti lopulta kakkosvaiheen neljänteen tilaan.
Tästä huolimatta varikkomuurilta Räikkönen määrättiin vielä uudestaan radalle ja kuluttamaan viimeinen neljäs uusi sarjansa pehmeitä renkaita. Käytännössä Kimi tiesi olevansa jo jatkossa ja käyttämällä viimeisen uuden sarjansa, hänet riisuttiin aseista finaalijaksolle.
Näin Räikkönen menetti taktiset mahdollisuudet ja ajoi painavalla autolla viimeisen paikan. Felipe Massa sai uuden rengassarjan lisäksi myös kevyemmän bensiinilastin.
Kaksi jaksoa maksimissa
Veistä kierrettiin haavassa, kun Räikköseltä tivattiin, oliko tämä maksimaalinen suoritus nykyautolla.
- Toiseen aika-ajoon asti kyllä, mutta sitten loppuivat uudet renkaat, enkä voinut tehdä enää mitään. Auto oli hämmästyttävän hyvä ensimmäisessä ja toisessa aika-ajossa. Vaikka siellä on nopeampia autoja, olimme välillä ihan kärjessäkin. Jos jäljelle olisi jäänyt uudet renkaat myös kolmanteen aika-ajoon, olisimme tehneet hyvää työtä siinäkin. Kuluneilla kumeilla se ei ollut mahdollista.
- En olisi halunnut ulos enää toista kertaa, mutta tiimi käski tehdä niin. Se tuntui haaskaukselta ja pystyin vain toivomaan parasta, Räikkönen tuskaili.
Mikä on sitten paras mahdollinen tulos näistä lähtöasemista?
- Sen näkee sitten, miten kisa lähtee menemään ja miten pärjäämme meidän bensiinimäärällämme.
KERS-systeemin merkitys Bahrainissa oli tuntuva, vaikka neljä kärkiruutua menivätkin ilman sitä ajaneille.
- Kun katsoo Q2:n aikoja, yllättävän lähelle kärkeä pääsimme. Vaikea sanoa, kuinka paljon KERS auttoi, mutta ainakin olemme nyt lähempänä kuion missään aiemmassa kisassa, Räikkönen ynnäili.
Kaksi voittoa Bahrainissa peräkkäin ottanut Felipe Massa pääsi nyt kahdeksanteen ruutuun.
- Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen, kun palasin kärkikymmenikköön ja toivon pystyväni ajamaan hyvän kisan. Tuntuu, että olemme tehneet pienen edistysaskeleen, mutta paljon täytyy vielä parantaa, Massa tuumaili.
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Kummallisen erilaisia arvioita kierroslukumääristä verrattuna f1fanticin arvioihin. Noista timomiehen kierrosluvuista pitää poistaa ainakin yksi kierros koska on niiden autojen jollain löpöllä sinne lähtöruudukkoonkin mentävä ja lämmittelykierros ajettava vaikka kuljettajat yrittää tietenkin silloin säästää polttoainetta.
Timomiehen postaamassa taulukossa oli laskettu kulutukseksi 2,66kg löpöä per kierros, joka on liian vähän. Luku on ehkäpä saatu racecar-engineering.com:ista, jossa sanotaan, että Bahrainissa menee 2,66kg per 5 km normalisoitua ajoa. Radan pituus on 5475m, jolloin kierroksen kulutukseksi tulee 2,91kg. Tällä kulutuksella laskettaessa päädytään juurikin noihin f1-fanatic:in kierrosmääriin + 3 kierrosta. Ulostautumiskierrokseen ja lämmittelykierrokseen tuskin kannattaa laskea kahden kierroksen bensoja enempää, eli nuo Vettel2011:n postaamat stintinpituudet lienevät lähimpänä todellisuutta.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Vettel on ehdoton voittajasuosikki. Toyotat eivät ole kisavauhdiltaan sellaisia, että ne voisivat ajella karkuun. Ensimmäiset kuusi kuskia tulevat olevaan hyvin lähekkäin ennen ensimmäistä pysähdystä. Toyotat tippuvat ekojen stinttien jälkeen sinne sijojen 4-5 haarukkaan ja kärjessä ajaa Vettel takanaan Button. Toisaalta Hamiltonilla olisi mahdollisuus yllätykseen jos lähtö onnistuu. Niimpä veikkaan että huomisessa kilpailussa järjestys on tämä:

1. Vettel
2. Hamilton
3. Trulli
4. Button
5. Glock
6. Räikkönen
7. Massa
8. Alonso

Ferrarit eivät huimaa kisavauhdiltaan, mutta pystyvät silti kohtalaisen hyvään suoritukseen. Pistetili aukeaa ja kuskit saavat kiitosta hyvästä ajosta. Barichello keskeyttää vaihdelaatikkovikaan jossain vaiheessa kilpailua. Muuten on melko tasaista ja keskeytyksiä tulee hyvin vähän. Kilpailu on mielenkiintoinen siihen asti kunnes Vettel ottaa ykköspaikan ja pitää sen helposti loppuun asti.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Vettel on ehdoton voittajasuosikki. Toyotat eivät ole kisavauhdiltaan sellaisia, että ne voisivat ajella karkuun. Ensimmäiset kuusi kuskia tulevat olevaan hyvin lähekkäin ennen ensimmäistä pysähdystä. Toyotat tippuvat ekojen stinttien jälkeen sinne sijojen 4-5 haarukkaan ja kärjessä ajaa Vettel takanaan Button. Toisaalta Hamiltonilla olisi mahdollisuus yllätykseen jos lähtö onnistuu. Niimpä veikkaan että huomisessa kilpailussa järjestys on tämä:

1. Vettel
2. Hamilton
3. Trulli
4. Button
5. Glock
6. Räikkönen
7. Massa
8. Alonso

Ferrarit eivät huimaa kisavauhdiltaan, mutta pystyvät silti kohtalaisen hyvään suoritukseen. Pistetili aukeaa ja kuskit saavat kiitosta hyvästä ajosta. Barichello keskeyttää vaihdelaatikkovikaan jossain vaiheessa kilpailua. Muuten on melko tasaista ja keskeytyksiä tulee hyvin vähän. Kilpailu on mielenkiintoinen siihen asti kunnes Vettel ottaa ykköspaikan ja pitää sen helposti loppuun asti.
Vähän epäilen et Hamiltonin ajotyylillä ei podiumille nousta...hyvä et renkaat kesti aika-ajoja;)
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Vähän epäilen et Hamiltonin ajotyylillä ei podiumille nousta...hyvä et renkaat kesti aika-ajoja;)
Huomenna se nähdään. Mutta painotan, että jos Hamilton ei onnistu nousemaan lähdössä, niin silloin ei varmaan puristus palkintopallille riitä.
 

MManageri

Member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
24
Enpä usko että Hamilton pystyy säilyttämään edes tuota 5. sijaansa. Sen verran heikkoja esityksiä tällä kaudella. Hamiltonin edelle pitäisi ehtiä ainakin Vettel, molemmat Brawnit, Toyotat, Ferraritkin voivat yllättää, molemmat kuskit vaikuttivat suht tyytyväisiltä aika-ajo vauhtiin.
Webber tulee varmasti ohittelemaan lukuisat tuhannet kerrat tämän kisan aikana. Edessä olevat kuskit ovat melkoisen raskaalla liikkeellä, Red Bull on tämän hetken nopein auto, ja Bahrainissa on muutenkin hyvät ohitusmahdollisuudet.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Vettel lienee suurin ennakkosuosikki huomiseen kilpailuun. Toyotat toki lähtevät eturivistä, mutta onkohan taktiikoita sittenkään mietitty tarpeeksi pitkään? Ainakin Glock on bensakuormien perusteella heikoimmassa tilanteessa. Luultavasti startissa Toyot pyrkivät vetämään mahdollisimman paljon kaulaa. Se tarkoittaa sitä että tallin intresseihin sopii paremmin Glockin kärkipaikka alussa, sillä uskon että mies on alkukierroksilla Jarnoa nopeampi. Taktiikka vesittyy jos Vettel saa heti alussa rutistettua itsensä kärkeen.

Podium-sijoista on kovempi vääntö. Ainakin Trulli ja Button ovat omissa papereissani vahvimmat ehdokkaat. Hamiltoniin en monen muun kanssa oikein jaksa uskoa. Mies ei osaa käsitellä renkaitaan ja Bahrainin sata-asteisella asvaltilla nakit puuroutuvat ennätysnopeaan. Luotettavuus on pieni kysymysmerkki johtuen KERS:stä. Heikillä hajosi jo, miten kestää Lewisin? Ferrareihin en jaksa uskoa. Painavat kuormat, mutta keskikastiin jumiutuminen vaarana. Lisäksi molemmat lähtevät likaiselta radalta mikä on ehkä sarjan hiekkaisimmalla radalla huono juttu. Onnistuneella taktiikalla mahdollisuudet sijoihin 4-5, mutta koska palikat ovat aika-ajon perusteella taas aivan levällään veikkaan sijoja 8 ja 10, Räikkönen avaa tallin pistetilin. Nicollakaan ei ole asiaa kuudetta sijaa korkeammalle. Heikki ja Bemarit voivat hyvästellä kärkisijat eikä Webberkään nouse keskikastia korkeammalle.

Koska tekniset viat ovat aina näytelleet juuri Bahrainissa kovaa roolia, ennustan Barrichellolle moottorivikaa, Hamiltonille KERS-vikaa ja Timo Glockille vaihdelaatikkovikaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jarno on kuitenkin sen verran raskaalla että saattaa toimia sopivasti tulppana. Jos toimii oikein hyvänä tulppana siinä saattaa vaikka mitä mahdollisuuksia avautua taaempaa raskailla tuleville :)

Vettel on minunkin mielestäni hyvissä asemissa voiton suhteen vaikka lähdössä joku tulisi ohi. Button on varmasti nopea, mutta lähdössä jää Elvikselle. Hänen kisa menee luultavasti harakoille, kun polttoainettakaan ei ole hirmuista määrää eikä KERSiä löydy. Buttonin kohtalo riippuu paljon siitä pystyvätkö Felipe Nico ja Kimi roikkumaan Lewiksen ja Fernandon tahdissa.

Timo on vähän turhan kevyellä. Ellei hän pääse lähdössä kärkeen, hänellä on vaarana tippua Lewis tulpan perään. Jarno on sen verran painavalla että rennolla ajolla pitäis tulla podiumi, jos Lewis toimii toisena tulppana

Kimillä on mahdollisuus ajaa hyvä kisa, jos hän pystyy tuolla polttoainekuormalla pysymään tulppien kyydissä. Helppoa se ei ole mutta mahdollista. Kimin kisalla on kuitenkin potentiaalisia pilaajia, Nico ja Heikki. Heikin taakse ei parane jäädä missään nimessä, se on sitten pisteetön kisa hänelle. Nicosta kerkeää varikollakin ohi, mutta paras olisi päästä jo lähdössä, jos podiumille pyrkii.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mielenkiintoinen kisa odotettavissa. Startti ja ensimmäinen mutka ratkaisevat kisassa paljon.

Vaikka Toyota aika-ajoissa näyttikin varsin hyvältä, näkisin suurimpina voittajaehdokkaina Buttonin ja Vettelin. Hamilton, Alonso, Barrichello, Massa ja Kimi ovat mielenkiintoinen joukko pistetaistelussa. Jos kaikki menee täysin nappiin, joku näistä saattaa olla podiumilla kisan päätteeksi. Myös Rosberg voi heittää lusikkansa soppaan. Heikillä on myös kohtalaiset mahdollisuudet pisteille.

Olosuhteet antavat myös aihetta jossittelulle. Kestävätkö laitteet Bahrainin kuumuuden ja koko kisamatkan rasitukset muun viikonlopun päätteeksi?
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Bahrainissa keskeytysten syy on hyvin usein ollut tekniikka. Joka vuosi ainakin parin tallin autosta hajoaa jotain joka johtaa tietenkin keskeytykseen. Tässä olisi keskeytysten määrät vuosilta 2004-2007

2004 - 3
2005 - 7
2006 - 4
2007 - 7
2008 - 3

Avg. ~5 keskeytystä

Teknisiä vikoja siis odotellessa. Toisaalta tällä kaudella autot ovat olleet aika luotettavia lukuunottamatta Ferraria. Joitain yllätyskeskeyttäjiä kuitenkin varmaan tulee.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Hamilton, Alonso, Barrichello, Massa ja Kimi ovat mielenkiintoinen joukko pistetaistelussa. Jos kaikki menee täysin nappiin, joku näistä saattaa olla podiumilla kisan päätteeksi. Myös Rosberg voi heittää lusikkansa soppaan. Heikillä on myös kohtalaiset mahdollisuudet pisteille.

En unohtais Webberiä joka lähtee joukon hänniltä. :ahem: Tällä radalla kun voi ohittaa! Tosin ehkä enemmänkin siis jämäpisteistä mutta podiumhan olis aika uskomaton suoritus johon tarvittaisiin turva-auto tilanteita yms. Noh Kimihän teki lähes sellaisen 2006. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Todettakoon myös, että ainoa turva-autovisiitti Bahrainissa on vuodelta 2007, jolloin nelosmutkaan jäi ekalla kierroksella Speed ja Button.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En unohtais Webberiä joka lähtee joukon hänniltä. :ahem: Tällä radalla kun voi ohittaa! Tosin ehkä enemmänkin siis jämäpisteistä mutta podiumhan olis aika uskomaton suoritus johon tarvittaisiin turva-auto tilanteita yms. Noh Kimihän teki lähes sellaisen 2006. ;)
Suorituskykyero Red Bullin ja sijoilla 7-14 olevien autojen välillä on niin pieni, että vaikeaa tulee Webberin nousu olemaan. Täyteen tankatuista Saubereista pitäisi päästä ohi vaikka väkisin, tai hän sijoittuu bottom-5viiteen.
 
Ylös