TS / HK
julkaistu 25.4.2009 20:33:07
Kimi jäi aseettomaksi aika-ajofinaaliin
Turun Sanomat, Manama
HEIKKI KULTA
Kovan onnen formula 1 -tähti Kimi Räikkönen poistui harvinaisen huonotuulisena Bahrainin Grand Prix -viikonlopun aika-ajotunnilta.
Kenties suomalaiskuskin sapetusta edes hieman helpotti tilaisuus ripittää entinen tallikaveri David Coulthard kärkevistä kommenteistaan BBC:n lähetyksissä.
Räikkönen marssi lehdistöringistä selvittyään Ferrarin edustuskuistille, missä Coulthard rupatteli David ja Steve Robertsonin kanssa. Sen jälkeen Coulthard kuunteli korvat punaisina, mitä mieltä Kimi oli skotin esittämistä arvosteluista niin hänen ammatillisesta osaamisestaan kuin jäätelön syömisestäkin Malesian keskeytyksen jälkeen.
- Ei meillä mitään riitaa ole. Vähän puhuimme, kun emme ole nähneet pitkään aikaan, Räikkönen kuittasi kysymyksen, mitä Coulthardin kanssa tapahtui.
Aikaisemmin MTV3:lle Räikkönen teilasi jo Coulthardin pyyhkeet siitä, ettei hän pysty kehittämään autoa.
- En tiedä yhtään kuljettajaa, ketkä suunnittelisivat autoja, Hauskaa että kaveri on niin kova kommentoimaan, vaikka ei oikeastaan ole ikinä voittanut mitään F1:ssä, Räikkönen sivalsi takaisin.
Jos Coulthard ja muut lauantaina halusivat kritisoida Räikkösen tekemisiä jämähtämisestä kauden heikompaan lähtöruutuun kymmenenneksi, syyttävä sormi sopi kääntyi Ferrarin taktiseen johtoon.
Räikkönen teki aika-ajon kakkosvaiheessa todella hyvän kierroksen, jolla piti aikansa kärkipaikkaa. Huippukierros 1.32,827 riitti lopulta kakkosvaiheen neljänteen tilaan.
Tästä huolimatta varikkomuurilta Räikkönen määrättiin vielä uudestaan radalle ja kuluttamaan viimeinen neljäs uusi sarjansa pehmeitä renkaita. Käytännössä Kimi tiesi olevansa jo jatkossa ja käyttämällä viimeisen uuden sarjansa, hänet riisuttiin aseista finaalijaksolle.
Näin Räikkönen menetti taktiset mahdollisuudet ja ajoi painavalla autolla viimeisen paikan. Felipe Massa sai uuden rengassarjan lisäksi myös kevyemmän bensiinilastin.
Kaksi jaksoa maksimissa
Veistä kierrettiin haavassa, kun Räikköseltä tivattiin, oliko tämä maksimaalinen suoritus nykyautolla.
- Toiseen aika-ajoon asti kyllä, mutta sitten loppuivat uudet renkaat, enkä voinut tehdä enää mitään. Auto oli hämmästyttävän hyvä ensimmäisessä ja toisessa aika-ajossa. Vaikka siellä on nopeampia autoja, olimme välillä ihan kärjessäkin. Jos jäljelle olisi jäänyt uudet renkaat myös kolmanteen aika-ajoon, olisimme tehneet hyvää työtä siinäkin. Kuluneilla kumeilla se ei ollut mahdollista.
- En olisi halunnut ulos enää toista kertaa, mutta tiimi käski tehdä niin. Se tuntui haaskaukselta ja pystyin vain toivomaan parasta, Räikkönen tuskaili.
Mikä on sitten paras mahdollinen tulos näistä lähtöasemista?
- Sen näkee sitten, miten kisa lähtee menemään ja miten pärjäämme meidän bensiinimäärällämme.
KERS-systeemin merkitys Bahrainissa oli tuntuva, vaikka neljä kärkiruutua menivätkin ilman sitä ajaneille.
- Kun katsoo Q2:n aikoja, yllättävän lähelle kärkeä pääsimme. Vaikea sanoa, kuinka paljon KERS auttoi, mutta ainakin olemme nyt lähempänä kuion missään aiemmassa kisassa, Räikkönen ynnäili.
Kaksi voittoa Bahrainissa peräkkäin ottanut Felipe Massa pääsi nyt kahdeksanteen ruutuun.
- Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen, kun palasin kärkikymmenikköön ja toivon pystyväni ajamaan hyvän kisan. Tuntuu, että olemme tehneet pienen edistysaskeleen, mutta paljon täytyy vielä parantaa, Massa tuumaili.