Vettel lienee suurin ennakkosuosikki huomiseen kilpailuun. Toyotat toki lähtevät eturivistä, mutta onkohan taktiikoita sittenkään mietitty tarpeeksi pitkään? Ainakin Glock on bensakuormien perusteella heikoimmassa tilanteessa. Luultavasti startissa Toyot pyrkivät vetämään mahdollisimman paljon kaulaa. Se tarkoittaa sitä että tallin intresseihin sopii paremmin Glockin kärkipaikka alussa, sillä uskon että mies on alkukierroksilla Jarnoa nopeampi. Taktiikka vesittyy jos Vettel saa heti alussa rutistettua itsensä kärkeen.
Podium-sijoista on kovempi vääntö. Ainakin Trulli ja Button ovat omissa papereissani vahvimmat ehdokkaat. Räikkönen avaa tallin pistetilin. Heikki ja Bemarit voivat hyvästellä kärkisijat eikä Webberkään nouse keskikastia korkeammalle.
Vettelin vauhti ei riittänyt tänään voittotaisteluun. Toyotat lähtivät liikkeelle kuten ounastelinkin ja Glock yritti alussa vetää kaulaa Jarnon pidätellessä Buttonia ja kumppaneita takana. Mutta Brawnin kisavauhti pääsi yllättämään allekirjoittaneenkin, ihan voittoon asti en uskonut. Glockilta käsittämätön hiipuminen vasta seiskaksi. Kimikin avasi Ferrarin pistetilin. Kauden neljännet arvosanat tulevat tässä:
McLaren Mercedes: Kokonaisarvosana 6.
Hamilton piti hyvää vauhtia yllä koko viikonlopun ajan ollen perjantaiharjoituksen nopein ja ollen aika-ajoissa viiden joukossa. Kisassa mies teki melkolailla maksimisuorituksen ollen neljäs. Kovalaisen suoritus olikin sitten päinvastaisesti täysin surkea. Aika-ajoissa niukka karsiutuminen ja lähdön pilallemeno päästivät suomalaisen taistelemaan kisassa Force Indioiden ja Toro Rossojen kanssa. Eipä tuossa 12. sijassa ole juuri muuta hyvää kuin maaliinpääsy ja Massan ja Bemarien päihittäminen. Ehkä Barcelonassa menee sitten paremmin.
Scuderia Ferrari: Kokonaisarvosana 5,5.
Kauden paras arvostelu Ferrarille pistehanojen viimein auettua. Aika-ajoissa talli sai molemmat kuljettajat kymppisakkiin, ja Räikkönen taisteli itsensä jo lähdössä hienosti tallikaverinsa ohitse. Massa ahnehti tyhmästi liikaa ja pilasi kisansa osuessaan Kimin takapyörään. Vaisu kisa brassilta. Kimi sitävastoin oli kisan taistelija. Huimia ohituksia ja jokainen paikka 10. ruudusta oli hienon henkilökohtaisen työn tuloksena, kruununa Timo Glockin ohittaminen kovilla renkailla ja saksalaisen takana pitäminen kisan lopussa. Vakuuttava esitys, ja tällä ajolla Barcelonasta tulee ilman muuta podium-sija.
BMW Sauber: Kokonaisarvosana 3.
BMW kamppailee rajusti kauden floppitallin tittelistä Ferrarin kanssa. Aivan uskomattoman huono viikonloppu koko tallille ja molemmille kuljettajille henkilökohtaisella tasolla. Aika-ajossa sijat 13. ja 14. ja itse kisassa kaksoisvoitto häntäpäässä. Tämä oli jos mahdollista vieläkin surullisempaa katsottavaa kuin Kiinassa. Etenkin Kubica on vain varjo entisestään. Australian voittotaistelussa kärsityn kolarin jälkeen kausi on ollut silkkaa alamäkeä puolalaisella ja MM-sarjassa lohduton kohtalo on pitää viimeistä sijaa. Kuntopuntari osoittaa alaspäin ja Barcelonassa useampi talli saattaa sujahtaa ohi valmistajien sarjassa.
Renault: Kokonaisarvosana 5.
Mitä tähänkin sanoisi. Varsin tasapaksua meininkiä koko viikonloppu. Piquet pääsi sentään aika-ajossa kakkososioon ja Fernando venyi seitsemänneksi. Itse kilpailussa sijat 8 ja 10, mikä on ainakin Nelsonin osalta vahvaa eteenpäinmenoa. Eipä auto kuitenkaan vaikuta kovin nopealta, vaikka luotettavuus on ilmeisesti kunnossa. Jäännöspiste oli maksimi mitä tallilla oli mahdollisuuksia Bahrainista hakea. Aika nihkeää on edelleen, saa nähdä mitä uutta Barcelonaan saadaan tuotua. Kuntokäyrä +-0.
Toyota: Kokonaisarvosana 7.
Eturivin valloitus aika-ajoissa antoi odottaa parempaa, mutta kilpailu ei ihan mennyt suunnitelmien mukaan. Glock romahti oudosti johdettuaan kisaa alussa jopa Räikkösen taakse ja onnistui tuomaan jälleen vain kaksi pistettä saldoa koristamaan. Huolestuttavaa on sekin, että kokenut tallikaveri Jarno Trulli oli taas saksalaista parempi kisassa. Jarno olisi saattanut kyetä taistelemaan voitosta jos olisi päässyt Vettelin ohi. Nyt kisa lässähti Vettelin perässä köröttelyyn. Kuntokäyrä on lievässä nousussa. Kuivalla tallin pelit toimivat huomattavasti paremmin ja ehkä jo seuraavassa kisassa Jarnolla voisi olla mahdollisuuksia voittoon, mene ja tiedä? Valmistajien sarjassa taistelu Red Bullia vastaan jatkuu.
Toro Rosso: Kokonaisarvosana 4½.
Buemi oli aika-ajoissa nopeampi kuin isovelitallin Webber ja kisassa molemmat autot selvisivät maaliin ennen BMW Saubereita + Bourdais oli parempi kuin Massa. Auto on FI:tä edellä mikä lienee heidän päätavoitteensakin.
Red Bull Racing: Kokonaisarvosana 7
Webber oli viikonlopun epäonnistuja, mutta Vettel piti tasonsa viikontakaisesta. Aika-ajoissa kolmosruutuun ja kisassa kakkoseksi pitää miehen ja tallin orastavia mestaruushaaveita vielä pystyssä. Erityismaininta Trullin pitämiselle takana. Kokonaispanos ei aivan Toyotan tasoa, mutta Neweyn suunnitelema auto todisti olevansa nopea myös kuivalla ja todella kuumissa oloissa. Eurooppaan valmistajien kakkossijalta ja Vettel kolmannelta sijalta, hyvä viikonloppu tallille.
Williams Toyota: Kokonaisarvosana 4½.
Frankin joukkojen suorituskyky on laskenut sitä enemmän mitä pidemmälle kausi on edennyt. Aika-ajoissa Nico oli "vasta" yhdeksäs ja kisassa ei kummankaan diffuusori-Williamsin vauhti riittänyt pisteille Nicon pitäessä paikkansa ja Nakajiman keskeytettyä jarruvikaan. Hälytyskellojen pitäisi soida ja lujaa, kuntopuntari on syöksynyt Aussien jälkeen. Eritoten Nico alisuorittaa viikonlopusta toiseen ja kun muut tupladiffuusoritallit porskuttavat MM-pisteiden kärjessä on Williams jumiutunut vasta sijalle 7. Onko Williams nyt menettänyt alkuakauden "momentuminsa" ja palaako talli lopullisesti takaisin häntäpäähän Euroopan turneella? Vaikeaa on.
Force India Ferrari: Kokonaisarvosana 4.
Talli vältti aika-ajoissa takarivin ja autot taistelivat ajoittain epäonnistuneiden Massan ja Kovalaisen kanssa. Keskinkertainen suoritus ja ymmärrettävästi kuivalla kelillä kummallakaan ei ollut mahdollisuuksia pisteille. Kisassa Fisico oli hieman parempi ja sulka hattuun myös Bemarien kepittämisestä.
Brawn Grand Prix: Kokonaisarvosana 8,5.
Tallin autot starttasivat historian heikoimmilta lähtöpaikoilta (4 & 6), mutta Jenson teki upean päivätyön ja nousi voittoon. Taktiikkaguru Ross Brawn oli taas kaikkia muita edellä. Samalla Jensonista tuli ensimmäinen kuski tällä kaudella ja ensimmäinen sitten Fernando Alonson joka on voittanut kisan starttaamatta paalulta. Pelit kestivät ja kisanopeus on tallessa, vaikka team ei enää tykitä kärkiaikoja edes harjoitusjaksoilla. Barrichello täydensi pistesaalista viidennellä sijallaan. Neljän kilpailun jälkeen tallilla on kasassa 50 pistettä ja kolme voittoa. Molemmat kuljettajat ovat ajaneet kaikissa kisoissa pisteille. Tyylikäs suoritus jälleen kerran ja Button kiristää jatkuvasti silmukkaa ns. huipputallien ympärillä. Euroopassa nähdään miten talli pystyy vastaamaan Ferrarin ja McLarenin tarjoamaan uuteen haasteeseen.
________