Onko tämä nyt sitä mitä tilattiin?

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämä on jäänyt minullekin mieleen kun puhutaan Alonson hyvyydestä ja osaltaan vaikuttaa arviooni hänen tasostaan. (edelleenkään tietämättä todellista absoluuttista nopeutta, sitä kun ei koskaan saada tietää)
Niille jotka eivät muista mitä 2004 tapahtui: Alonso oli nopeampi käytännössä kaikissa kisoissa. Alkukaudella Trulli pärjäsi aika-ajoissa, ja muodosti Trulli junan. Alonso turhautui ajellessaan Trullin perässä ja sitten meni autoa seinään. Ranskan jälkeen Trulli ei enää saanutkaan aikaan oikein mitään, Alonso sai. En tiedä mitä silloin tapahtui, mutta ainakaan ennen ranskaa Alonsolle ei suotu ykköskuskin asemaa. Vuonna 2003 Alonso valitti Trullin suosimisesta, silti Alonson tulokset olivat keskimäärin kovempia.
 

hara-kimi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
152
Kilpailua ja ohituksia radalla, vähäisiä sujuvia varikkokäyntejä ja selkeästi toimivia renkaita, olematon määrä tuomarointia tai turva-autoja - näitä kun saa niin hyvä.
Suosittelen wtcc ja btcc kisojen katseluun siirtymistä... :rolleyes:
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Kerro miten tuo olisi mahdollista. FIA vastaan satojen insinöörien armeija. Aina löytyy joku tulkinnanvaraisuus.
No onko Suomen laki pykälissä tulkinnanvaraa???
Et kyllä ne säännöt voidaan F1:kin tehdä niin että niitä ei voi tulkita kuin yhdellä tavalla.
Ja jos ei niin ne voidaan keskustelemallakin sopia FIAn ja FOTAn välillä...jos vain haluaisivat.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
No onko Suomen laki pykälissä tulkinnanvaraa???
Et kyllä ne säännöt voidaan F1:kin tehdä niin että niitä ei voi tulkita kuin yhdellä tavalla.
Ja jos ei niin ne voidaan keskustelemallakin sopia FIAn ja FOTAn välillä...jos vain haluaisivat.
Kyllä Suomen lakipykälissä on tulkinnanvaraa. Viime kädessä laintulkinnasta vastaa korkein oikeus.

Säännöt voidaan tehdä sellaisiksi myös autourheilussa, ettei tulkinnan varaa käytännössä jää. Näitä autourheiluluokkia kutsutaan vakioautoiksi.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mielenkiintoista olisi nähdä tilasto pisteen hinnasta suhteutettuna kuskin palkkaan.

Ja jos nyt mietitään tätä hieman pidemmälle, niin nythän on jo tässä alkukauden aikana osoitettu, että oikeastaan kuskille ei kannata maksaa tuota muutamaa miljoonaa enempää. Kymmenien miljoonien palkat kannattaa ennemmin sijoittaa auton kehitykseen ja ottaa vaan "se keskiverto/b-luokan kuljettaja". Kuljettajan mahdollisuudet vaikuttaa auton vauhtiin on ollut useana vuonna täysin yliarvostettua. Toki kokemus ja se viimeinen puristus kovassa paineessa alkaa näkyä ja silloin taitoerotkin näkyy paremmin - virheiden määrä tms. Toisaalta näiden "huippukaverien" motivaatio lopahtaa taistella jostain sijoituksista 6-15 (vaikka ne kuinka sanoisi että on tallella, mutta ei voi olla), joten ne saattaa jopa olla silloin huonompia ja virhealttiimpia kuin nämä "muut", jotka on tottuneet taistella ko. sijoituksista.

No asia ei ole tietysti näin yksinkertaista. Kuskin markkina-arvo kasvaa sponsorien silmissä menestyksen myötä ja kaikki haluaa päästä tähän jakoon mukaan. Joka tapauksessa veikkaan, että kuskien palkkaerot tulee pienenemään ja kymmenien miljoonien vuositulot tulevat vähenemään jollei jopa poistumaan kokonaan - niille kun ei näytä kuitenkaan olevan oikeasti katetta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No onko Suomen laki pykälissä tulkinnanvaraa???
(jps ehti kylläkin jo vastata)

Korkeimman oikeuden tärkein tehtävä on ennakkopäätöksien antaminen koko oikeusjärjestyksen kannalta tärkeistä kysymyksistä ja muun lainkäytön ohjaamiseksi. Ennakkopäätöksiä annetaan yleensä sellaisissa asioissa, joissa lait ja asetukset eivät anna selvää vastausta oikeuskysymykseen tai ne ovat sisällöltään tulkinnanvaraisia.

Niin... :rolleyes:

Et kyllä ne säännöt voidaan F1:kin tehdä niin että niitä ei voi tulkita kuin yhdellä tavalla.
Ja jos ei niin ne voidaan keskustelemallakin sopia FIAn ja FOTAn välillä...jos vain haluaisivat.
Ootko ikinä vilkaissut ko. sääntöraamattua? Löytyy FIA:n sivuilta PDF-tiedostona. Säännöthän kirjoitetaan tyyliin, että kaikki mitä ei erikseen kielletä, on sallittu. FIA:n on ihan mahdoton tietää, mitä sadat ingenjöörit ajattelee. Tietty jos säännöt ei olisi niin pirun tiukat, niin ei tarvitsisi insinöörien koko ajan ajatella sääntöjen ulkopuolelta.

Säännöt voidaan tehdä sellaisiksi myös autourheilussa, ettei tulkinnan varaa käytännössä jää. Näitä autourheiluluokkia kutsutaan vakioautoiksi.
Pikemminkin yksityyppiluokka?
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ootko ikinä vilkaissut ko. sääntöraamattua? Löytyy FIA:n sivuilta PDF-tiedostona. Säännöthän kirjoitetaan tyyliin, että kaikki mitä ei erikseen kielletä, on sallittu. FIA:n on ihan mahdoton tietää, mitä sadat ingenjöörit ajattelee. Tietty jos säännöt ei olisi niin pirun tiukat, niin ei tarvitsisi insinöörien koko ajan ajatella sääntöjen ulkopuolelta.
aa okei:eek:

Niin tai ennen kautta FIA tarkistaa kaikki autot(ilmeisesti tekee nytkin) ja sen jälkeen kun se on hyväksytty ei ole kenelläkkään protesti oikeutta ja jos talli tuo k.o. autoon uusia osia niin FIA tarkastaa nekin.
Mutta nyt tästä lajista tehdään joka asian tiimoilta täyttä sirkusta:thumbdown
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Kaikki kuskien tilastot, eli voitot, mestaruudet yms. on täyttä harhaa lajissa jossa auto ratkaisee 85% ja talli vielä 10% lisää, ja kuskille jää ehkä 5%.

Button on aivan varmasti yhtä hyvä kuin joku Alonso tai Hamilton, todennäköisesti jopa vähän parempi, ehkä jopa parempi kuin Kimikin kukaties. Varsinkin kun Kimi ei ole viime vuosina ollut mielestäni samalla tasolla kuin aikaisemmin. (On silti ainoa kuljettaja tällä vuosikymmenellä joka on voittanut mestaruuden ilman ykköskuljettajan asemaa tallissaan ja ilman luotettavinta autoa. Mutta kuten sanottua, on turha kuvitella että mestaruus todistaisi sinällään mitään.)
Millä muullakaan kuskeja verrataan kuin katsotaan niiden tuloksia.Mielestäni Button voidaan julistaa samaan kastiin Kimin,Alonson ja Hamiltonin kanssa vasta sitten jos mies kestää mestaruus taistelussa aiheutuneet paineet.Silloin mielestäni nähdään onko miehestä todelliseksi huippu kuskiksi vai ei.
Satunnaisiin voittoihin pystyy jokainen noista mukana olevista kuskeista jos käy sellainen flaksi.

Toki tämän kauden kolmessa kisassa ei Button (eikä kukaan muukaan kuski) olisi voinut tehdä mitään enään tuosta paremmin,mutta kaudesta on vielä paljon jäljellä ja virheitä ja heikkoja suorituksia tulee hänkin kauden aikaan tekemään.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Muuten, bridgestone suunnittelee ensivuodeksi kapeampiprofiilisia renkaita

http://www.autosport.com/news/report.php/id/74697

joten eipä taida tuo rengaspuoli rauhoittua edes vuositähtäimellä. Meinaan vaan kun ei osaa näitäkään tehdä ja uusia muutoksia suunnittelee.
Niinpä tietenkin.... Nuo renkaat pitäisi kyllä "lyödä lukkoon" vänintään 5 vuodeksi. Nyt vielä tarkoituksella kisoihin tuodaan seoksia jotka sopivat kyseiselle radalle mahdollisimman huonosti niin mielestäni voittaja-auton suunnittelu on osittain lottoa = kuka veikkaa parhaiten ensi vuonna käytettävän seoksen.

Kun on vain yksi rengasvalmistaja niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa tuossa lukkoon lyömisessä, jos renkaat pysyisivät samana tuon 5 vuotta niin formuloissa voitaisiin saada niitä säästöjä ihan oikeasti aikaiseksi.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Vaikka niihin mestaruuksiin vaikuttaakin vahvasti auton nopeus niin kyllä lopuksi vaikuttajana toimii kuljettaja. Jos ei pää kestä tiukassa paikassa tulee virheitä eikä hyväkään auto pärjää silloin kun ajetaan varikon sisääntulon soralle.

Ylivoimainen auto on eriasia, koska silloin kuljettaja voi ajaa paljon varmemmin ja rennommin. Hamilton on loistava esimerkki tämän asian kannalta. Osaa ajaa hyvin ja rennosti, mutta tiukassa paikassa kaikki menee päin persettä. Räikkönen on taas nopeutensa lisäksi erittäin kylmäpäinen eikä pahemmin kaverin hermot rakoile.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vaikka niihin mestaruuksiin vaikuttaakin vahvasti auton nopeus niin kyllä lopuksi vaikuttajana toimii kuljettaja. Jos ei pää kestä tiukassa paikassa tulee virheitä eikä hyväkään auto pärjää silloin kun ajetaan varikon sisääntulon soralle.
Totta kyllä joo, mutta harmi tässä on se, että me tiedetään ainoastaan niiden hävinneiden/voittaneiden kuljettajien paineensietokyky. Eli tämän perusteellahan on mahdotonta sanoa, että onko esim. Jenson parempi tässä asiassa kuin Lewis tai huonompi kuin Kimi. Me ei tiedetä sitä.

Toisaalta, paineensietokyky on "vain" yksi osa-alue. Ei auta hyvä hermo jos ei pääse sitä koskaan hyödyntämään.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No mä voisi päästää teidät tuosta ulos toteamalla, että huono kuski ei voi voittaa mestaruutta, mutta monelta hyvältä se jää saavuttamatta.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Totta kyllä joo, mutta harmi tässä on se, että me tiedetään ainoastaan niiden hävinneiden/voittaneiden kuljettajien paineensietokyky. Eli tämän perusteellahan on mahdotonta sanoa, että onko esim. Jenson parempi tässä asiassa kuin Lewis tai huonompi kuin Kimi. Me ei tiedetä sitä.

Toisaalta, paineensietokyky on "vain" yksi osa-alue. Ei auta hyvä hermo jos ei pääse sitä koskaan hyödyntämään.
Totta. Pelkällä paineensietokyvyllä ei niitä mestaruuksia voiteta, mutta yllättävän suureen rooliin se aina näyttää nousevan. Esim. Häkkinen 1998 & 1999 ajoi erittäin kypästi ja kylmästi kun taas Schumi esim. 1997 & 2003 ajeli miten sattuu. Ehkä mun ois pitänyt hieman tarkentaa sillä hain just takaa sitä, että vaikka kuinka hyvä kuski ois ja hyvin olisi ajanut niin maaliviivalla voi kompastua jos hermot ei kestä.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Olisivat mielummin valinneet sen toisen vaihtoehdon, eli leventäneet takarengasta.
Ja sitten vielä sitä halkaisijaa suuremmaksi ja sääntöihin aerodynamiikkaa rajoittavia juttuja niin silloin olisi autot niin äijän näkösiä. Takasin 70-luvulle tahtoo! Turhaa haaveilua..
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Olisivat mielummin valinneet sen toisen vaihtoehdon, eli leventäneet takarengasta.
Mitenhän mahtaa käydä etusiiven jos tosiaan eturenkaita kavennetaan. Sitten se näyttää jo oikeasti tyhmältä jos etusiipi jatkuu renkaiden ulkoreunan yli. :eek: Tai no, sitten varmaan eturenkaita siirrettäisiin sen verran ulommas että leveys siinä akselin kohdalla pysyy edelleen maksimissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka niihin mestaruuksiin vaikuttaakin vahvasti auton nopeus niin kyllä lopuksi vaikuttajana toimii kuljettaja. Jos ei pää kestä tiukassa paikassa tulee virheitä eikä hyväkään auto pärjää silloin kun ajetaan varikon sisääntulon soralle.
Erittäin huono esimerkki, koska Hamiltonin ulosajolla ei ollut mitään tekemistä "pään kestämisen" kanssa. Tallin virhe ja kuskin virhearvio toki, mutta ei kuskin hermoista johtuva. Hamilton ei tuossa vaiheessa ollut kovinkaan kovan paineen alla. MM-johdon riittämättömyys kulminoitui vasta Brasiliassa vaihteistovian jälkeen.
Hamilton on loistava esimerkki tämän asian kannalta. Osaa ajaa hyvin ja rennosti, mutta tiukassa paikassa kaikki menee päin persettä. Räikkönen on taas nopeutensa lisäksi erittäin kylmäpäinen eikä pahemmin kaverin hermot rakoile.
Hamilton yliyrittää, mikä johtuu hänen ylisuuresta itseluottamuksestaan ja voitontahdosta. Virheet johtuvat enemmän siitä kuin epävarmuudesta paineen alla. Mitä hankalampi tilanne, sitä enemmän pitää yrittää - ja sitä enemmän virheitä.

Kimi ei kyllä ole ollut enää ihan niin virheetön radalla kuin kylmähermoiselta Icemanilta voisi odottaa. Johtuuko virheet hermoista vai jostain muusta on tietysti aika sivuseikka, jos niitä kuitenkin tulee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitenhän mahtaa käydä etusiiven jos tosiaan eturenkaita kavennetaan. Sitten se näyttää jo oikeasti tyhmältä jos etusiipi jatkuu renkaiden ulkoreunan yli. :eek: Tai no, sitten varmaan eturenkaita siirrettäisiin sen verran ulommas että leveys siinä akselin kohdalla pysyy edelleen maksimissa.
Auton maksimileveys tuskin muuttuu, joten sekä renkaat että etusiipi ovat jatkossakin yhtä leveällä. Toivoisin kyllä, että etusiipeä kavennettaisiin edes pari senttiä, ettei eturenkaan camber tekisi siitä ihan niin leveän näköistä.
 
Ylös