Onko tämä nyt sitä mitä tilattiin?

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hamilton yliyrittää, mikä johtuu hänen ylisuuresta itseluottamuksestaan ja voitontahdosta. Virheet johtuvat enemmän siitä kuin epävarmuudesta paineen alla. Mitä hankalampi tilanne, sitä enemmän pitää yrittää - ja sitä enemmän virheitä.

Kimi ei kyllä ole ollut enää ihan niin virheetön radalla kuin kylmähermoiselta Icemanilta voisi odottaa. Johtuuko virheet hermoista vai jostain muusta on tietysti aika sivuseikka, jos niitä kuitenkin tulee.
Voihan se Hamiltoninkin yliyrittäminen johtua hermoista, kun ei malta pysyä fysiikan lakien sisässä. Ikäänkuin yliyrittäminen olisi vähemmän huonohermoista hommaa kuin joku muu hermoilu.

Kuitenkin heti näet, että Kimin virheiden määrän kasvun syyt ja mahdollinen kaluston osuus niissä on sivuseikka kun oletusarvona hänelle on ettei niitä saisi tulla. Mielestäni viimekaudellakin Kimi jonkun kerran yliyritti kun vain voitto kelpasi ja auton käytös ei ollut toivottu.
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Okei case Kiina 2007 on huono esimerkki, mutta kyllä mestaruuden menettäminen oli myös nuoren britin vika. Jo se kolmannessa(?) mutkassa ulos meneminen Brasiliassa oli lopun alkua. Kylmähermoisesti ajamalla siinä ois vaan tyytynyt siihen sijan vai parin menetykseen ja ottanut päänahkoja myöhemmin. Siihen ei Hamilton pystynyt.

Oon kanssa sitä mieltä, että yliyrittäminen on hermoilua. Pelaan itse tennistä jossa hermostuneisuus näkyy juuri yliyrittämisenä jolloin niitä virheitä tulee. Kun pitää pään kylmänä tietää mitä täytyy tehdä ja pelaa optimaalisesti. Silloin kun yliyrittää antaa tunteille liikaa valtaa kun pitäisi ajatella loogisesti ja ottaa homma haltuun. Siinä mielessä Hamiltonin pää ei oikeen kestänyt. Viime kauden alun laittaisin samaan lokeroon ei kylmäpäisyyden suhteen.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Okei case Kiina 2007 on huono esimerkki, mutta kyllä mestaruuden menettäminen oli myös nuoren britin vika. Jo se kolmannessa(?) mutkassa ulos meneminen Brasiliassa oli lopun alkua. Kylmähermoisesti ajamalla siinä ois vaan tyytynyt siihen sijan vai parin menetykseen ja ottanut päänahkoja myöhemmin. Siihen ei Hamilton pystynyt.
Tarkkoja jos ollaan (ja miksipä emme olisi) Hämäläisen ei olisi tarvinnut ottaa enää ainoatakaan päänahkaa siinä tilanteessa vaan ennen kolmosmutkan leveäksimenemistä Hämäläinen oli riittävissä asemissa voittaakseen mestaruuden. Eli hyvin kypsä ajo, kyllä :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voihan se Hamiltoninkin yliyrittäminen johtua hermoista, kun ei malta pysyä fysiikan lakien sisässä. Ikäänkuin yliyrittäminen olisi vähemmän huonohermoista hommaa kuin joku muu hermoilu.
No, olen aina tulkinnut nuo "pää ei kestä"-jutut itseluottamuksen murtumiseksi. Kyseessä on tietysti mielipide, mutta en pidä Lewisiä - enkä Kimiäkään - kuskeina, jotka menettäisivät itseluottamuksensa radalla. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö kumpikin sortuisi virheisiin tai virhearviointeihin, myös yliyrittämiseen. Massaa sen sijaan pidän hermoheikompana kaverina, tunteellisempana itse kilpailutilanteessa.
Kuitenkin heti näet, että Kimin virheiden määrän kasvun syyt ja mahdollinen kaluston osuus niissä on sivuseikka kun oletusarvona hänelle on ettei niitä saisi tulla. Mielestäni viimekaudellakin Kimi jonkun kerran yliyritti kun vain voitto kelpasi ja auton käytös ei ollut toivottu.
Niin siis sama se on niin Kimin kuin Lewisinkin kohdalla, että loppujen lopuksi se on aika yhdentekevää miksi niitä virheitä tulee, kun niitä tulee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Okei case Kiina 2007 on huono esimerkki, mutta kyllä mestaruuden menettäminen oli myös nuoren britin vika. Jo se kolmannessa(?) mutkassa ulos meneminen Brasiliassa oli lopun alkua. Kylmähermoisesti ajamalla siinä ois vaan tyytynyt siihen sijan vai parin menetykseen ja ottanut päänahkoja myöhemmin. Siihen ei Hamilton pystynyt.
Se kolmannen mutkan yritys toki oli tarpeeton riskinotto, muttei maksanut mestaruutta, kuten Pyrys totesikin. Vaikka Hamilton olisi kiltisti pysynyt Alonson takana siinä, vaihteistovika olisi joka tapauksessa tiputtanut hänet pistesijoilta ja pakottanut nousutaisteluun tarvittavista pisteistä.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Ei kaikkea pidä uskoa mitä telkkarista näkee. "Vaihteistovika" ja "ulosajo" johtui siitä, että joltain taholta oli sanottu, että jos mclarenin pelleilyjen jälkeen mestaruuden voittaa Mäkkärikuski, niin kuljettajienkin pisteet hylätään. Sitten ei auttanut kun kiltisti näytellä näytelmä loppuun. Eihän niitä kuskeja voinut hylätä, muuten kauden loppu olisi saanut pannukakkulopun. Vai eikö yhtään kellot kilisi kun mäkkärit päätyy tasapisteisiin pisteen erolla kimistä. Alonson kommentti naama leveässä virneessä ennen brasilian kilpailua: "Mikäli Hamilton voittaa mestaruuden, suon sen mielelläni hänelle". What are the odds?

Arkkuna naulaan kun Williamsit meinattiin hylätä, niin sitten heitetään taas yläkerrasta kommenttia, että: "Ette te silti tule pisteitä enempää saamaan vaikka Williamsit hylättäisiin".
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ootko ikinä vilkaissut ko. sääntöraamattua? Löytyy FIA:n sivuilta PDF-tiedostona. Säännöthän kirjoitetaan tyyliin, että kaikki mitä ei erikseen kielletä, on sallittu. FIA:n on ihan mahdoton tietää, mitä sadat ingenjöörit ajattelee. Tietty jos säännöt ei olisi niin pirun tiukat, niin ei tarvitsisi insinöörien koko ajan ajatella sääntöjen ulkopuolelta.


Pikemminkin yksityyppiluokka?
Olisko FIA:n sääntökirjassa todella noin? (Kauhea selaus, ei jaksa etsiä) Nimittäin Suomen autourheilun sääntökirjassa mainitaan nimenomaan erikseen että kaikki mitä ei erikseen ole sallittu, on kielletty
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
...Suomalaiset kuljettajat ovat jälkijoukoissa...
Itse en pistä pahaksi vaikka suomalaiskuskit ovatkin hännillä kunhan tallitoveritkin ovat siellä. Eli suomalaiset ei häviä vaan koko talli. Vaikka kausi on vasta alussa on aika selvää että isot tallit ei saa kasaan autoa mestaruuden voittamiseen tällä kaudella, vaikka ehkä kirivät loppukaudesta. (Oma mielipiteeni) Hauska kausi tulossa. Ja viittaan siis siihen että Schumin dominointi aikoina kisat olivat parasta unilääkettä. Nyt ei.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Olisko FIA:n sääntökirjassa todella noin? (Kauhea selaus, ei jaksa etsiä) Nimittäin Suomen autourheilun sääntökirjassa mainitaan nimenomaan erikseen että kaikki mitä ei erikseen ole sallittu, on kielletty
Noin se kyllä kuullostaa paljon järkevämmältä:ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kaikkea pidä uskoa mitä telkkarista näkee. "Vaihteistovika" ja "ulosajo" johtui siitä, että joltain taholta oli sanottu, että jos mclarenin pelleilyjen jälkeen mestaruuden voittaa Mäkkärikuski, niin kuljettajienkin pisteet hylätään. Sitten ei auttanut kun kiltisti näytellä näytelmä loppuun.
Hienoa, että joku muusta maailmasta poiketen on kartalla. Noin sen täytyi oikeasti olla. :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Olisko FIA:n sääntökirjassa todella noin? (Kauhea selaus, ei jaksa etsiä) Nimittäin Suomen autourheilun sääntökirjassa mainitaan nimenomaan erikseen että kaikki mitä ei erikseen ole sallittu, on kielletty
Taisin sanoa hämäävästi... en tarkoittanut, että sääntöraamatussa niin sanottaisiin (ja tuskin sanotaankaan). Tarkoitin vaan sitä tyyliä, millä artiklat on kirjoitettu, sillä tavalla poissulkemalla.

En tiedä mitä tuolla Suomen autourheilun sääntökirjalla tarkoitat, mutta F1:n luoteen huomioon ottaen tuollainen ei taitaisi toimia :)
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mielenkiintoista olisi nähdä tilasto pisteen hinnasta suhteutettuna kuskin palkkaan.
No joku taitaa lukea tätä Forumia :D

Lisäsin tuohon pisteet palkan jälkeen.

HTML:
1. Hamilton			25			4		
2. Räikkönen			24			0		
3. Alonso			20			4		
4. Massa			16			0		
5. Kubica			10			0		
6. Button			9			21		
7. Heidfeld			8			4		
8. Trulli			7			8,5		
9. Kovalainen			6,5			4		
10. Barrichello			6			15		
11. Webber			5			9,5		
12. Rosberg			4,5			3,5		
13. Glock			4			10		
14. Vettel			3,5			10		
15. Fisichella			2			0		
16. Bourdais			1,8			1		
17. Buemi			1,6			3		
18. Piquet jr.			1,5			0		
19. Sutil			1,25			0		
20. Nakajima			1			0

Viisi eniten tienaavaa on siis kerännyt alle puolet (8) siitä mitä listalla kuudentena oleva Button (21) kolmen ajetun kisan jälkeen. No, tilastot on tilastoja :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei kaikkea pidä uskoa mitä telkkarista näkee. "Vaihteistovika" ja "ulosajo" johtui siitä, että joltain taholta oli sanottu, että jos mclarenin pelleilyjen jälkeen mestaruuden voittaa Mäkkärikuski, niin kuljettajienkin pisteet hylätään. Sitten ei auttanut kun kiltisti näytellä näytelmä loppuun. Eihän niitä kuskeja voinut hylätä, muuten kauden loppu olisi saanut pannukakkulopun. Vai eikö yhtään kellot kilisi kun mäkkärit päätyy tasapisteisiin pisteen erolla kimistä. Alonson kommentti naama leveässä virneessä ennen brasilian kilpailua: "Mikäli Hamilton voittaa mestaruuden, suon sen mielelläni hänelle". What are the odds?

Arkkuna naulaan kun Williamsit meinattiin hylätä, niin sitten heitetään taas yläkerrasta kommenttia, että: "Ette te silti tule pisteitä enempää saamaan vaikka Williamsit hylättäisiin".
Kyllä. Lisäksi hallitus lisää juomaveteen erilaisia aineita, joilla kansa saadaan tottelevaisiksi. Ja itse asiassa hallitus koostuu ulkoavaruuden olioista tai ainakin vähintään liskoihmisistä tai muista salaseuralaisista. Maapallo on muuten ontto. Onkohan sun tullut otettua vähän liikaa :alppu: vaikka ei ole vielä edes perjantai? :D
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Taisin sanoa hämäävästi... en tarkoittanut, että sääntöraamatussa niin sanottaisiin (ja tuskin sanotaankaan). Tarkoitin vaan sitä tyyliä, millä artiklat on kirjoitettu, sillä tavalla poissulkemalla.

En tiedä mitä tuolla Suomen autourheilun sääntökirjalla tarkoitat, mutta F1:n luoteen huomioon ottaen tuollainen ei taitaisi toimia :)
Liite J, Artikla 252 Kohta 1

1. Yleistä:
1.1 KAIKKI MUUTOKSET, JOITA RYHMÄSÄÄNNÖT TAI
YLEISET- JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET EIVÄT SALLI,
OVAT KIELLETTYJÄ.


Eli siis nimenomaan niinpäin mikä ei ole sallittua, on kiellettyä. Eli sääntö on kirjoitettu niin että kilpailijan löytäessä kohdan, jota tekniikkasääntö ei erikseen kiellä eikä myöskään salli on kuitenkin tuolla säännöllä kielletty (Eli "tämä saa olla koska ei ole missään kielletty" ei päde.)

Ei siis niinpäin että säännön tarvitsee erikseen kieltää jokainen asia yksityiskohtaisesti, vaikka kilpailija aina sääntöä näin lukeekin.

Oliko tarpeeks epäselvästi selitetty? :)
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Eikös Alonso saanut vain sellaiset 8.7 miljoonaa, ja Piquet 270donaa? Ainakin muistelisin maikkarin vanhaa uutista n. kuukausi sitten.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Liite J, Artikla 252 Kohta 1

1. Yleistä:
1.1 KAIKKI MUUTOKSET, JOITA RYHMÄSÄÄNNÖT TAI
YLEISET- JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET EIVÄT SALLI,
OVAT KIELLETTYJÄ.

Eli siis nimenomaan niinpäin mikä ei ole sallittua, on kiellettyä. Eli sääntö on kirjoitettu niin että kilpailijan löytäessä kohdan, jota tekniikkasääntö ei erikseen kiellä eikä myöskään salli on kuitenkin tuolla säännöllä kielletty (Eli "tämä saa olla koska ei ole missään kielletty" ei päde.)

Ei siis niinpäin että säännön tarvitsee erikseen kieltää jokainen asia yksityiskohtaisesti, vaikka kilpailija aina sääntöä näin lukeekin.

Oliko tarpeeks epäselvästi selitetty? :)
Ymmärsin. Noin päinhän se on järkevää sarjoissa joissa kustannukset halutaan pitää alhaalla jne. (mitä kaikkia sarjoja/tapahtumia Suomessa tuo suorasti koskee?).

Katsoin sekä F1 Sporting että Technical -raamattujen ekat sivut, kumminkaan päin siellä ei taideta sanoa enkä niin halunnutkaan alunperin väittää. Mutta enemmänhän F1:n tekniset säännöt koostuu asioiden kieltämisestä, rajaamisesta tai kuvaamisesta mutta myös sallimisesta. Ja kun jotain ei ole selkeästi kielletty, niin siitähän niitä nyt kuuluisia tulkinnanvaraisuuksia tulee...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eikös Alonso saanut vain sellaiset 8.7 miljoonaa, ja Piquet 270donaa? Ainakin muistelisin maikkarin vanhaa uutista n. kuukausi sitten.
Itse asiassa nuo kaikki palkka-arviot ovat ihan veikkauksia. On ensiksin erotettava tallin maksama palkka ja henkilökohtaisilta sponsoreilta tulevat tulot, lisäksi ansioihin vaikuttavat huomattavasti sijoituksista tulevat bonukset. Sitten tietysti manageri ottaa osansa bruttotuloista. Kyllähän ne arviot johonkin perustuvat ja varmaan ovat suuntaa antavia.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ymmärsin. Noin päinhän se on järkevää sarjoissa joissa kustannukset halutaan pitää alhaalla jne. (mitä kaikkia sarjoja/tapahtumia Suomessa tuo suorasti koskee?).

Katsoin sekä F1 Sporting että Technical -raamattujen ekat sivut, kumminkaan päin siellä ei taideta sanoa enkä niin halunnutkaan alunperin väittää. Mutta enemmänhän F1:n tekniset säännöt koostuu asioiden kieltämisestä, rajaamisesta tai kuvaamisesta mutta myös sallimisesta. Ja kun jotain ei ole selkeästi kielletty, niin siitähän niitä nyt kuuluisia tulkinnanvaraisuuksia tulee...

Liite J eli tekniikkasäännöt koskee kaikkia AKK:n alaisia autokilpailuja Suomessa. Jos Suomessa tulee tulkinnanvaraa, nojataan silloin FIA:n sääntöön (josta nuo on käytännössä käännetty). Ja kyllä tuollainen SM-kausi täysverisellä GT3-autolla jo maksaakin jotain :wink:

F1 tosiaan on oma maailmansa noiden sääntöjen suhteen ja juurikin sen takia siellä on niin monia asioita jouduttu erikseen kieltämään kun F1-inssi lukee tuota kun piru raamattua. Kuten vaikkapa tässä diffuasiassa. Ei ole erikseen kielletty (Ei myöskään sallittu eli siis on kielletty) että saadaan johtaa aukoista ilmaa diffun yläpinnalle jossa vastassa on vastaava rakenne. Eli tähän "säännön henkeen" tämä asia osiltaan perustui.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Formuloiden uusi suunta tuntuu jakavan mielipiteitä. Suuri osa tuntuu olevan tämän uuden suuntauksen kannalla.

Seuraavaksi olisi ehkä syytä pohtia mihin kaikki tämä johtaa. Lienee selvää, että kustannuksia tullaan leikkaamaan edelleen. Ne supersopimukset, joita on tehty viime vuosina itsensä hupputalleihin raivanneille kuljettajille, tullaan varmasti purkamaan. Ns suureten tallien rahallinen panostus tulee pienenemään. Jos rahalla ei saa enää menestystä, ei rahaa kannata tuhlata.

Mutta mihin tämä kaikki johtaa?
 
Ylös