Ei, mutta ESP taitaisi estää useamman kymmenen kuolemaa vuodessa. Paremmat turvavarusteet varmasti vielä lisää....Tuohon en usko. Ei onnettomuuksien suurimpana suoranaisena syynä ole vanhat autot.
Ei, mutta ESP taitaisi estää useamman kymmenen kuolemaa vuodessa. Paremmat turvavarusteet varmasti vielä lisää....Tuohon en usko. Ei onnettomuuksien suurimpana suoranaisena syynä ole vanhat autot.
Niin.. varmasti jotain kehitystä on tapahtunut, mutta mielestäni asenteissa on suurimmat ongelmat. Jos asenteet olis kunnossa niin autoina vois periaatteessa olla ihan millaiset ruoskat tahansa. :thumbfh:Ei, mutta ESP taitaisi estää useamman kymmenen kuolemaa vuodessa. Paremmat turvavarusteet varmasti vielä lisää....
Niistä sakoista.Millähän vitun resursseilla ne rupeaa pysäyttään 90%:ia autoilijoista?
Palkataanko liikkuvaan poliisiin 4000 uutta poliisia?
Mistä rahat?
Eipä ole noin, toki näitä hurjastelukolareita nuorilta tulee säännöllisesti, mutta se on kokonaisuudessa vain pienimäärä. Suurin osa liian suuren tilannenopeuden aiheuttamista kuolemista (joita on kokonaisuudesta muistaakseni n. 10% = 40kpl) olisi esim. ESP:llä estettävissä. Koska tilanteeseen liittyy usein auton hallinnan menetys virheohjauksen takia.Niin.. varmasti jotain kehitystä on tapahtunut, mutta mielestäni asenteissa on suurimmat ongelmat. Jos asenteet olis kunnossa niin autoina vois periaatteessa olla ihan millaiset ruoskat tahansa. :thumbfh:
...ts. tuolla 7 km/tunnissa vähennyksellä on aika iso merkitys.http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=suo00040
Kansalaisten liikennekäyttäytymistä koskevat seurantamittaukset osoittavat, että autojen keskinopeudet ovat vähitellen hivuttautuneet ylöspäin. Nopeusrajoituksen määrän yli 10 km/t ylittäneiden autoilijoiden osuuskin on kasvanut. Ajoneuvon nopeus vaikuttaa törmäyksissä ratkaisevasti vammojen vakavuusasteeseen ja myös kuljettajien mahdollisuuksiin välttää onnettomuuksia. Tutkimusten mukaan maantienopeuksilla ajettaessa keskinopeuden kasvu yhdellä kilometrillä tunnissa lisää henkilövahinko-onnettomuuksien määrää 2–4 %. Kuolemaan johtavien onnettomuuksien määrään muutoksen vaikutus on kaksinkertainen. Ajonopeuksien säätelyllä, valvonnalla, liikenneympäristöä koskevilla ratkaisuilla ja valistuksella voidaan tehokkaasti parantaa turvallisuutta. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden kannalta on keskeistä lisätä taajamaliikenteessä alle 50 km/t olevia nopeusrajoituksia. Suurissa kaupungeissa jo noin 30 prosenttia taajama- ja asuinalueiden teistä on alennettujen nopeusrajoitusten piirissä.
Tuo 154 kpl, sisältää pienen ylinopeuden lisäksi, myös törkeät ylinopeudet. Huomattavaa on, että se sisältää myös väärän tilannenopeuden, eli esimerkiksi ajetaan kyllä nopeusrajoitusten mukaan, mutta sellaisissa olosuhteissa jolloin se on mieletöntä.-ajonopeus (es. ylinopeus, olosuhteisiin nähden liian suuri) 154 kpl
Eli kuljettajan tila oli 2x niin monessa onnettomuudessa läsnä kuin ylinopeus (tuo ei ole siis aiheuttajan vaan kaikkien osallistujien taustatila.)
Tottahan toki, ylinopeuksiin puuttuminen on helpointa ja tuottaa valtiolle mukavasti rahaa. Enpä vain usko sillä olevan suurtakaan käytännön merkitystä. Törkeitä ylinopeuksia ajetaan ihan entiseen malliin, samaten väärällä tilannenopeudella. Maantieajossa pienillä ylinopeuksilla on tuskin lainkaan merkitystä turvallisuuden kannalta.Miten vähentää esim. kuljettajan tilasta aiheutuvia ongelmia. On selkeästi haastavampi tehtävä vähentää, niitä kuin yrittää vaikuttaa tuollaiseen selkeään (2. suurin riskitekijä tuon tilaston mukaan) asiaan kuten ylinopeuteen.
Mäkin kyllä epäilen, että voi olla päällekkäisyyksiä tai kuljettajan tila ei selitä kunnolla mikä virhe siinä on tullut tehtyä.
Joo. Tärkeintä on kyykyttää köyhiä ja etenkin Moeta. :thumbup:Tottahan toki, ylinopeuksiin puuttuminen on helpointa ja tuottaa valtiolle mukavasti rahaa. Enpä vain usko sillä olevan suurtakaan käytännön merkitystä. Törkeitä ylinopeuksia ajetaan ihan entiseen malliin, samaten väärällä tilannenopeudella. Maantieajossa pienillä ylinopeuksilla on tuskin lainkaan merkitystä turvallisuuden kannalta.
Onhan tossa alhaisessa puuttumiskynnyksessä positiivisiakin puolia. Moe saa joko istua tuntikaupalla pitempään autossa tai maksella roppakaupalla sakkoja.
Ei välttämättä. Esim. seuraavassa ESP vois pelastaa, mutta tilannenopeus ei ole liian kova.Vähän mietin vielä tuotakin, että miten ajovakautuksen puute on "inhimillinen tekijä". Onko kuitenkin ajettu tilanteeseen nähden liian lujaa?
Rattijuoppoja ja heidän uhrejaan saatettaisiin säästää. Pitäisikö rattijuopoille kustantaa uudet turvallisemmat autot?Liikennekuolemien määrä romahtaisi jos valtio muuttaisi verotusta ja saataisiin autokannan keski-ikä sieltä 11 vuodesta edes viiteen vuoteen.
On selvää että nopeuksia laskemalla kolarit vähenee. Nopeus ei kuitenkaan itsessään aiheuta yhtään kolaria. Esimerkiksi hallinnan menetys ei johdu nopeudesta vaan kuljettajasta, joka ajoi liian nopeasti taitoihinsa tai tilanteeseen nähden. Nopeuden pystyy säätämään tilanteeseen sopivaksi kaasulla ja jarrulla. Meiltä taitavilta kuskeilta se onnistuu ilman nopeusrajoitusmerkin näkemistäkin.Eiköhän tuo ylinopeus ole kuitenkin yksi suurimpia riskitekijöitä.
Tää on aika vanhasta tekstistä, mutta ainakin asia kerrotaan selvästi.
...ts. tuolla 7 km/tunnissa vähennyksellä on aika iso merkitys.
Katselin noita tän vuoden tapauksia nopeasti. Yhdessäkään tapauksessa ei ensisilmäyksellä ollut lievällä ylinopeudella osuutta. Oltiin kännissä, ajettiin törkeää ylinopeutta, tehtiin itsari tai näiden yhdistelmä. Joukossa oli myös hyvin edustettuna vanhukset ja sairaskohtaukset. Sitten muutama auringonhäikäisy tai huono näkyvyys.
Tuossa sitä taas nähtiin asennepuolta. Ollaan niin perin taitavia itse.On selvää että nopeuksia laskemalla kolarit vähenee. Nopeus ei kuitenkaan itsessään aiheuta yhtään kolaria. Esimerkiksi hallinnan menetys ei johdu nopeudesta vaan kuljettajasta, joka ajoi liian nopeasti taitoihinsa tai tilanteeseen nähden. Nopeuden pystyy säätämään tilanteeseen sopivaksi kaasulla ja jarrulla. Meiltä taitavilta kuskeilta se onnistuu ilman nopeusrajoitusmerkin näkemistäkin.
.