Espanjan GP 2009 - Ennakko ja harjoitukset

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksi ne tuon shikaanin muuten tonne lisäsivät? Oliko se tarkoitettu lisäämään ohituksia pääsuoralla vai lisätty turvallisuussyistä?
Pääsyy kohdan muutokseen oli se, ettei nopean toiseksi viimeisen mutkan ulkopuolella ollut riittävästi ulosajoaluetta. Eli siirsivät sitä mutkaa taaksepäin. Samalla sitten ajattelivat, että shikaanilla mahdollistettaisiin peesaaminen viimeisessä mutkassa.

Homma kyllä ryssittiin aika perusteellisesti. Kun toiseksi viimeistä mutkaa siirrettiin, tuli tilaakin lisää, joten olisivat hyvin voineet säilyttää sen loivana ja mielenkiintoisena. Ei, piti jyrkentää. Shikaani taas pykättiin siihen suoran puoliväliin, mistä johtuen viimeisessä mutkassa vauhtia oli taas sen verran, ettei siinä voinut peesata (jos yleensä oli kiihdytyksessä peesiin päässyt). Sen se shikaani toki auttoi, että viimeinen mutka voitiin säilyttää ennallaan, vaikkei siinäkään turva-aluetta yhtään liikaa ole.

-Edit- Teinpä sitten vaihtoehdon ratasuunnitteluketjuun.
 
Viimeksi muokattu:

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Tässä puuttuva kuva Force indian varikkorakennuksesta:

 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
No niin formulat jatkuu. Voimasuhteissa pitäisi tulla muutoksia, huonompaan suuntaan ne ei juurikaan voi mennä suomalaisten kannalta, joten odotan vain innostuneena tuleeko myllerrystä vai ei.

Mukava kun kuivat kelit ja normaalit kisat jatkuu, en vielä kaipaa ihmeellisyyksiä, kisat viihdyttää vielä muutenkin riittävästi. Ohituksia toki haluaisin itsekin Barcelonassa nähdä. Jos ohituksia tulee, täytyy nostaa vielä kerran hattua näiden sääntömuutosten keksijöille. Muuten ei pahemmin kehumisen aihetta FIA:sta löydykään.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Veikkaan Brawnin hyvän aero-puolen antavan selvän edun tällä radalla. Seuraavilla sijoilla ovat Toyotat, RB:t, Mclarenit ja Alonso. Ferrarille veikkaan suurempaa harppausta vasta Monacossa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Onko jossakin ketju joka on keskittynyt pelkästään uskonasioiden ja arvausten ruotimiseen? Nämä asiakeskustelut olisi paljon helpompaa luettavaa jos ei tarvitsisi koko ajan lukea mitä kukakin nimimerkki arvailee seuraavasta GP:stä tai tulevista kausista tai kuski/tallipaikkasirkuksesta.
No ei nyt ihan noin. Spekuloida saa ja pitääkin, mutta asteen verran urvolta näyttää veikkaukset ensimmäisen kierroksen tapahtumista (sejase kolaroi senjasen kaa) ja kisan loppusijoituksista (1.Häkä 2.Schumi 3.Frentzen).
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Kohtahan tuota vauhtia näkee sitten kaikilta talleilta.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Onko kellään linkkiä mihinkään streamiin mistä voisi seurata harjoituksia?:)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
TS:n mukaan ja Massalta lipsahtaneena tieto, että Kimin autoa on saatu kevennettyä vain 3kg. Ilmeisesti mainitut toiset 3kg ovat vasta auton kehityksen jatko-ohjelmassa.

http://www.turunsanomat.fi/f1/
Massa puhuu vain rungosta. KERSin osista tehdyt mahdolliset kevennykset hyödyttäisivät häntäkin heti, ja olin ymmärtänyt sen olleen yksi kehityskohdista ainakin huhujen mukaan.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Maikkari retroilee puhelinlinjaselostuksella.:yuck:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Massa puhuu vain rungosta. KERSin osista tehdyt mahdolliset kevennykset hyödyttäisivät häntäkin heti, ja olin ymmärtänyt sen olleen yksi kehityskohdista ainakin huhujen mukaan.
Aivan, lisäkiloja on siis vanhaan autoon nähden voinut pudota muualta ja molempien autosta. Tuo 3kg oli vain kuskien autojen erotus.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Kuullosti kyllä aika kummalliselta toi mustakarin arvio että autossa olisi elektroniikkaa 250kg edestä?...tuntuisi kyllä aika huimalta määrältä.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Harjoitukset voisi hyvin supistaa tuntiin, eikä katsojat menettäisi mitään. Aika väsynyttä katsella, kun kuskit seisoskelee kädet puuskassa ekat puoli tuntia.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Näin muuten viime yönä unta, että Alonso ja Hamilton kolaroivat toisensa pihalle kisassa. Toivottavasti näin tulisi käymään myös sunnuntaina! :ahem:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Pistää tuossa maikkaria sivukorvalla kuunnellen särähtämään tuo ko toimittajien tarina Brawnista ja Neweystä. Meinaa kun he nykyisin rinnastavat Brawnin auton suunnittelijoihin. Itse olen ollut käsityksissä, ettei Brawn ainakaan mikään aerodynaamikko ole vaan Ferrarillakin päävastuut ja ansiot oli taktiikoissa ja luotettavuuden eli laadunvalvonnassa ja siis myös osin tekniikassa. Ja toisaalta Newey ei nyt koskaan ole kilpailutoiminnan johtamiseen osallistunut.

Ts Brawn on Hondan autonsuunnittelusta onnistunut saamaan irti oikean suunnan ja oikeat innovaatiot ja nyt ne ovat autona radalla. Suunnittelun jatkohedelmät ovatkin sitten kysymysmerkki mutta nykyisellä autolla tallin johtamisen ja kilpailutoiminnan johtamisen sekä taktiikoiden laatimisen ansiot miehellä ovat kiistattomat. Itseasiassa en edes tiedä, ketkä Brawnilla mm aerodynamiikkaa nyt suunnittelevat.

Ja mm JJ puhuu Brawnista koko ajan auton suunnittelijana? Onkos jollakulla tähän valaisevaa lisättävää?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllähän Brawn puuttuu auton suunnitteluun erittäinkin merkittävästi, vaikka nykyisessä tehtävässä keskittyykin enemmän kokonaisuuteen. F1-tallin suunnitteluosastoa johtaa yleensä tekninen johtaja, jota titteliä Brawn kantaa myös nyt yhdessä BMW:lta rekrytoidun Jörg Zanderin kanssa. Tämän lisäksi on yleensä myös pääsuunnittelija, jota Brawnilla ei ole nimettynä ilmeisesti juurikin Brawnin itsensä ison roolin vuoksi. Aerodynamiikasta vastaa Williamsilta tullut Loïc Bigois.

Mitä tulee aerodynamiikkaan, niin Brawnin ensimmäisiä tehtäviä F1:ssä oli aerodynamiikkainsinööri Williamsilla 1980-luvun vaihteessa. 1986-1987 hän oli Haas Lola -tallin pääaerodynaamikko, jolta paikalta hän siirtyi Arrowsin pääsuunnittelijaksi ja siitä edelleen Benettonin tekniseksi johtajaksi.
 
Viimeksi muokattu:

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Kamoon kimister meehä radalle lyömään kellot lukkoon!
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Mäkkärit 16. ja 19. 1,6 ja 1,9 sekkaa kärjestä. :nope:
No hämy nousi sentään 10.ksi
 
Ylös