Espanjan GP 2009 - Kilpailu

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Voihan asian nähdä niinkin päin, että vain radikaalit muutokset luovat insinööreille todellisen haasteen, koska on aloitettava tyhjästä. Sadasosien hiominen valmiista sapluunasta ei ole lainkaan niin haastavaa, vaan lähinnä tuulitunneleiden ja tietokoneiden pyörittämistä.
Näin. Mielestäni 3 vuoden välein vois aina aerosääntöjä rukata reilusti. Ei sitä samoilla säännöillä jaksa ikuisuuksia katsoa kun jollain on onnistanut ja muut on aina perässä kehityksestä. Välillä on hyvä aloittaa alusta tyhjältä pöydältä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eipä se brawnin vauhti pelkästään tupladiffusta johdu. Red Bull'in kyyti on lähes samaa, eikä niillä ole tupladiffua. Brawnin ja Red Bullin autot ovat hyvin suunniteltuja. Ferrari, McLaren ja BMW pistivät suunnitteluresursseja tolkuttomasti kiinni KERS'iin, mutta runko ei toimikaan hyvin.
Brawn teki autoaan tupladiffun ympärille, mikä on tyynni toista kuin paikata autoaan tupladiffulla. Huomaa, että mekaanisen pidon painoarvo ja nykyrenkaat tekevät d.forcesta kulminoituvan voimavaran. Jos tupladiffua ei olisi, kaikki matkisivat ja miettisivät nyt RedBullin autoa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Rahasta tässäkin on kysymys. Bridgestone minimoi valmistuskustannukset sillä, että kisoihin rahdataan vain sellaisia renkaita, joita myös käytetään (poislukien saderenkaat). Ei olisi minkään valtakunnan järkeä valmistaa ja kuskata viisinkertaista määrää renkaita kulutukseen nähden. Kaksilla seoksilla varmistetaan, että rengasvalmistaja saa myös näkyvyyttä, eli vastinetta kuluilleen.
.
Väärin laskettu. Jos kukin tallin valitsisi etukäteen tilaamalla muutamista kovuusvaihtoehdoista heille sopivimmat 1-2 kovuutta niin ei rengasmäärä suuresti nousisi vuositasolla ja GP-tasolla ei lainkaan, mutta tallit tietäisivät ja olisivat testanneet sitä mitä saisivat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Väärin laskettu. Jos kukin tallin valitsisi etukäteen tilaamalla muutamista kovuusvaihtoehdoista heille sopivimmat 1-2 kovuutta niin ei rengasmäärä suuresti nousisi vuositasolla ja GP-tasolla ei lainkaan, mutta tallit tietäisivät ja olisivat testanneet sitä mitä saisivat.
Niin, en vastannut sinun toiveisiisi, vaan kysymykseen nykytilanteesta. Joka tapauksessa nykyversio tulee halvemmaksi kuin ehdotuksesi. Ja on lisäksi tasapuolisempi: kaikille samat renkaat. Kyllä nämäkin on testattu ja tiedossa. Se, ettei seokset ole optimaalisimmat on tarkoituksellista.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin, en vastannut sinun toiveisiisi, vaan kysymykseen nykytilanteesta. Joka tapauksessa nykyversio tulee halvemmaksi kuin ehdotuksesi. Ja on lisäksi tasapuolisempi: kaikille samat renkaat. Kyllä nämäkin on testattu ja tiedossa. Se, ettei seokset ole optimaalisimmat on tarkoituksellista.
Joo, se ettei seokset toimi, on tarkoituksellista. Just joo, semmosta formulaa.

Ja eikö se olisi tasapuolista, että kukin talli saa valita renkaansa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo, se ettei seokset toimi, on tarkoituksellista. Just joo, semmosta formulaa.

Ja eikö se olisi tasapuolista, että kukin talli saa valita renkaansa.
Suurempaa eroa seoksiin haluttiin ja saatiin. Se, ettei molemmat renkaat voi olla optimaalisia on väistämätön seuraus.

Talli saa valita renkaansa, kahdesta vaihtoehdosta. ;)

-Edit- Tarkennetaanpa. Olisihan se tasapuolista, mutta paljon kalliimpaa ja ennen kaikkea sillä menetettäisiin haluttu vaikutus.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Niin, paljon mielekkäämpäähän se olisi seurata, jos kaikki voitot menisivät yhä Ferrari-McLaren akselille. Ei olisi tätä sydäntä raastavaa muutoksen tuskaa. Se on henkisesti todella raskasta, kun vanhat kaavat eivät enää pädekään.
Mihin tässä maailmassa voi enää luottaa, jos ei Ferrarin menestykseen?

P.S. Tämä oli sarkasmia
Erästä työkaveriani lainatakseni "F1 on mennyt ihan oudoksi kun ihan oudot nimet voittaa, ei sitä edes jaksa seurata enää"

Näin se homma etenee, jos Ferrarin tai Mclarenin kuskit ei voita niin sitten voittajat on ihan outoja ja laji ei kiinnosta :thumbup:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kolme aika-ajosessiota on vähän liikaa, etenkään jos uusia renkaita ei riitä niille jotka joutuu tekemään kovan työn päästäkseen Q3:seen.
3 sessiota ei ole liikaa mikäli puheet kolmesta uudesta tallista toteutuvat ensi kaudeksi. (Eivätkä vanhat tallit lähde leveämmille laidunnusmaille)
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Näin. Mielestäni 3 vuoden välein vois aina aerosääntöjä rukata reilusti. Ei sitä samoilla säännöillä jaksa ikuisuuksia katsoa kun jollain on onnistanut ja muut on aina perässä kehityksestä. Välillä on hyvä aloittaa alusta tyhjältä pöydältä.
Niin sama kun jääkiekossa aina 3 vuoden välein päätettäisiin et tänä vuonna kielletään mailat ja potkitaankin kiekkoa ja taas kolmen vuoden päästä voitaisiin päättää että otetaan mailat takas mutta nyt ilman luistimia. Näin saataisiin varmaankin "pakkaa" hämmennettyä eikä aina voittaisi Kanada/Venäjä/Ruotsi.

No kukin tykkää mistä tykkää, mutta mun henk.koht mielipide on että F1 uppoaa kokoajan omaan paskaansa syvemmälle ja syvemmälle. Olisi koko sarjan etu että tehtaat perustaisivat oman sarjansa, suhteellisen kiinteillä säännöillä, pieniä viilauksia tehden tarvittaessa ja Bernie&Maxin F1 voisi jatkua vaikkapa yksityistallien neppiskisoina joissa olisi käsikirjoitus kuin amerikkalaisessa vapaapainissa ikään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
3 sessiota ei ole liikaa mikäli puheet kolmesta uudesta tallista toteutuvat ensi kaudeksi. (Eivätkä vanhat tallit lähde leveämmille laidunnusmaille)
Ei vaikuta pointtiini se jos on lisää autoja tulossa. Niin ja jos on tulossa, kaikkein hölmöin veto olis ottaa neljäs sessio sinne perään. Ekassa sessiossa olis vaan entistä ruuhkaisempaa. Fiksumpaa olis sitten vaikka jakaa porukka kahteen alkuerään, ja niiden perusteella jakaa porukka eritasoisiin aika-ajofinaaleihin.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Erästä työkaveriani lainatakseni "F1 on mennyt ihan oudoksi kun ihan oudot nimet voittaa, ei sitä edes jaksa seurata enää"

Näin se homma etenee, jos Ferrarin tai Mclarenin kuskit ei voita niin sitten voittajat on ihan outoja ja laji ei kiinnosta :thumbup:
Työkaverisi varmaan lopetti lajin seuraamisen myös 98, kun kärkeen nousi joku outo Häkkinen. Tai 2005, kun Schumacher katosi jonnekin ja kärkeen nousi täysin tuntematon Alonso jollain ihmeen Renaultilla. Tai 2007, kun uppo-outo Hamilton ajeli kärjessä. :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin sama kun jääkiekossa aina 3 vuoden välein päätettäisiin et tänä vuonna kielletään mailat ja potkitaankin kiekkoa ja taas kolmen vuoden päästä voitaisiin päättää että otetaan mailat takas mutta nyt ilman luistimia. Näin saataisiin varmaankin "pakkaa" hämmennettyä eikä aina voittaisi Kanada/Venäjä/Ruotsi.
Tekniikka ja insinöörithän ovatkin keskeinen osa jääkiekkoa. ;)
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Suurempaa eroa seoksiin haluttiin ja saatiin. Se, ettei molemmat renkaat voi olla optimaalisia on väistämätön seuraus.

Talli saa valita renkaansa, kahdesta vaihtoehdosta. ;)

-Edit- Tarkennetaanpa. Olisihan se tasapuolista, mutta paljon kalliimpaa ja ennen kaikkea sillä menetettäisiin haluttu vaikutus.
Miten niin haluttiin ja saatiin. Minä en ainakaan mitään ole halunnut ja sain seuratavaksi jonkun hiton BridgestoneCupin missä ajatetaan huonoja renkaita ja vaihdellaan niitä vaihtelevin välein koska kilpaillaan kenellä surkeat renkaat kestää ja toimii parhaiten.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Minusta tuota KERSiä soimataan vähän liikaa. Ongelma on lähinnä siinä että varastoidun energian määrä per kierros on rajoitettu aivan liian pieneksi (400 kJ). Tuota määrää kun luultavasti nostetaan ensi kaudella (toivottavasti poistetaan kokonaan) niin KERSistä alkaa saamaan todellista hyötyä ja ne tallit jotka eivät tällä kaudella viitsineet laitteeseen panostaa saattavat olla ongelmissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miten niin haluttiin ja saatiin.
FIA wants bigger tyre difference in ‘09

Ja vaikkei sillä merkitystä olekaan, niin samaa halusin minäkin. Kahdella seoksella on kilpailullista merkitystä vain, jos ero on riittävä, mielellään silminnähtävä. 2008 haluttua vaikutusta ei saavutettu, joten eroa oli lisättävä.

Haluttu vaikutus on se, että eri rengasseoksilla ajavien ero radalla on sekunnin parin luokkaa, jolloin renkaiden käytöllä on todellista taktista merkitystä ja nopeusero myös tuottaa ohituksia radalla.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Haluttu vaikutus on se, että eri rengasseoksilla ajavien ero radalla on sekunnin parin luokkaa, jolloin renkaiden käytöllä on todellista taktista merkitystä ja nopeusero myös tuottaa ohituksia radalla.
Juuri tässä on syy sille, että olen pitänyt rengasseosten suuremmasta erosta. Enemmän kilpailua, ohituksia ja mielenkiintoisia taktiikoita. 07-08 -kausilla rengasseosten välinen ero oli aivan liian pieni eikä tämä näkynyt kunnolla radallakaan, joten uudistus oli ainakin minulle tervetullut.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
FIA wants bigger tyre difference in ‘09

Ja vaikkei sillä merkitystä olekaan, niin samaa halusin minäkin. Kahdella seoksella on kilpailullista merkitystä vain, jos ero on riittävä, mielellään silminnähtävä. 2008 haluttua vaikutusta ei saavutettu, joten eroa oli lisättävä.

Haluttu vaikutus on se, että eri rengasseoksilla ajavien ero radalla on sekunnin parin luokkaa, jolloin renkaiden käytöllä on todellista taktista merkitystä ja nopeusero myös tuottaa ohituksia radalla.
Jos fia haluaa, se ei tarkoita kollektiivisesti halutaan. Fia nyt halua sitä sun tätä ja max välillä ruoskaakin. Tottakai tulee eroja nopeuksiin, jos osa ajaa huonohkoilla renkailla ja osa tosihuonoilla. Mutta ei se mitään kilpa-ajoa ole vaan showta. Jos saisi valita renkaansa ja kehittää autonsa sen mukaan - se olisi kilpa- ajoa. Yhtä hyvinhän voitaisiin määrätä kaikki ajamaan kierros kaksi kisassa puolella teholla ja saataisiin ohituksia. Tai kaikille olisi varattu yksi periodi radalla joka täytyisi ajaa ilman takasiipeä. Tulisi ohituksia ja lisää mielenkiintoa.
 
Ylös