Tottahan FIA pystyy omien sarjojensa kalentereihin vaikuttamaan.
Toki, mutta silloinkin sen tulee noudattaa sopimaansa protokollaa. FIA ei kuitenkaan voi yht'äkkiä päättää, että jollakin radalla ei ajeta. Varsinkaan, jos sillä ei ole siihen jotain painavaa syytä. Turvallisuus on tietenkin yksi tapa, jolla FIA voi estää kilpailua tapahtumasta, mutta sellaiset päätökset, jotka olisivat FIA:n sääntökirjan ulkopuolisia ja voitaisiin johtaa suoraan vaikkapa monopoliasemassa moottoriurheilukilpailuja maailmalla järjestävän tahon yrityksiksi rajoittaa ja häiritä yksityisten yrittäjien toimintaa, on EU kieltänyt.
Oletetaan, että FOTA-mestaruussarja haluaisi kilpailla "merkittävillä moottoriradoilla" kuten itsekin mainitsit. Mikäli vain rataluokitukset ovat kunnossa, niin FIA:n valta loppuu siihen. Mosley pluffasi Melbournessa 2004, kun hän uhkasi "lopettaa moottoriurheilun" Austaliassa, ellei Stoddart perääntynyt lakituvassa. Oikeus olisi kuitenkin todennut, ettei FIA:lla ole mitään pätevää syytä toimilleen, joten uhkaus oli täysin katteeton. Tämä kuitenkin todisti minulle, että Mosleystä oli vähintäänkin tässä kohtaa tullut yhtä ylimielinen kuin Balestre oli aikanaan.
FIA:han on rallissa täysin voimaton, kun monacolaiset haluavatkin heidän MM-sarjan sijasta jonkun yksityisen pikku kännän päristelemään ruhtinaskuntaan. IRC-konsepti voisi olla ratapuolenkin tulevaisuus, jos tallit nyt yhteistuumin päättävät lähteä.
Tarkoitatko, että FOMilla on jotain valtaa muihinkin formulasarjoihin, vai joihinkin ratoihin?
FOA:llahan aikanaan oli aivan tarpeettoman suurta valtaa, koska se esimerkiksi myi F1:n TV-oikeuksia lisäämällä sopimuspykälän, joka kielsi minkään muun suuren formulasarjan näyttämisen samalla kanavalla kuin F1-kisoja näytettiin. FOMilla on edelleen niin kova asema, että toki se voi vastineeksi uusien ratojen "F1-leimasta" vaatia itselleen, etteivät radat neuvottele muiden suurten formulasarjojen kanssa kilpailujen järjestämisestä. Radanomistajien oikeus on neuvotella heitä tyydyttävät sopimusehdot, mutta tietenkin sitä kautta FOM saa valtaa rajaamalla muiden sarjojen käytössä olevaa maailmankarttaa.
Maailman suurin yksittäinen ratojen omistaja ISC toimii samalla periaatteella, mutta sillä on tietenkin vielä enemmän valtaa. Käytännössä NASCARin omistamilla radoilla IRL:lle jää vain murusia ja huonoja avoimia päivämääriä. TG saa kuitenkin olla tyytyväinen, että IRL on saanut edes jotain.
Pointtihan on se, että mikäli esimerkiksi ACM haluaa FIA:n Formula 1 World Championship - sarjan sijasta jonkun muun sarjan Monte Carlon kaduille, niin sillekös ei FIA sitten voi yhtään mitään. Varsinkaan Euroopassa. On siitä EU:sta sentään jotain hyötyä...