Lopettavat tallit ?

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Siitä vaan sorvaamaan ehdotusta päätöksentekoprosessiksi, johon kaikki olisivat sitoutuneita, tyytyväisiä, joka tuottaisi vain kaikkia tyydyttäviä päätöksiä. Onnea yritykselle. ;)
On päätöksentekojärjestelmiä sovittu muuallakin ja toimii - saadaan päätökset tehtyä ja usein vielä ajallaan. Koskaan ei saada tehtyä päätöksentekojärjestelmää, jossa kaikki olisivat tyytyväisiä. Eikä se ole tarkoituskaan, koska se on idealismia. Sitä en edes ajanut takaa, vaan päätöksentekojärjestelmää, jossa on selkeät pelisäännöt ja joihin kaikki sitoutuu. Näin saadaan järjestelmä joka toimii. Nyt tuntuu, että tehdään säännöt, joita sitten veivataan edes takas ja suuntaan jos toiseen, milloin FIA:n milloin tallien toimesta, bööniekin piipittää väliin ja ehdottaa jos jonkinlaista killuttimiin pohjautuvaa voittojärjestelmää tms. Tämä FIA:n prosessi muistuttaa enemmän huutoäänestystä, jossa vuoroin huutaa FIA, tallit ja böönie. Kuka kovimmin ja rumimmalla äänellä huutaa, voittaa potin.

Politikointi on todellisuutta ja siitä eroonpääsyä voi odottaa vain utopiassa. Kun kyse on kilpailusta, joku aina yrittää vetää kotiinpäin.
Tottakai, niin kuuluukin olla. Toivoisin vain että päästäisiin kilpailemaan radalle, eikä oikeussaleihin.

Tosin, riippuen päätöksestä, voi olla että farssi jatkuu. Kuten joku täällä sanoi...tulevaisuudessa MM:n voittaja vahvistetaan tilintarkastusten jälkeen. Kuulostaa jokseenkin naurettavalta, mutta oletettavaa todellisuutta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt tuntuu, että tehdään säännöt, joita sitten veivataan edes takas ja suuntaan jos toiseen, milloin FIA:n milloin tallien toimesta, bööniekin piipittää väliin ja ehdottaa jos jonkinlaista killuttimiin pohjautuvaa voittojärjestelmää tms. Tämä FIA:n prosessi muistuttaa enemmän huutoäänestystä, jossa vuoroin huutaa FIA, tallit ja böönie. Kuka kovimmin ja rumimmalla äänellä huutaa, voittaa potin.
Koska media seuraa jokaisen F1:een liittyvän henkilön pienintä pikkurillin nostoakin, niin vaikutelma on väkisinkin tuo. FIA julkistaa alustavat sääntöehdotukset (joita on etukäteen väsätty tiimien muodostamien Working Groupien kanssa) pari vuotta ennen kautta jota ne koskevat. Tämä on sitä ns. läpinäkyvyyttä. Voisi homman hoitaa kabineteissakin, mutta media ja fanit valittaisivat siitäkin, että ihme salailua.

Sen jälkeen talleilla ja Berniellä ja siinä sivussa myös faneilla on reilu vuosi riepotella niitä ehdotuksia. Tiedotusvälineet tunkevat mikkiä suuhun ja kysyvät, että mitä mieltä olet. Varsinaiset neuvottelut tallien, FIA:n ja FOMin kesken käydään toki edelleen kabineteissa. Mutta niistäkin uutisoidaan, kuten viime perjantai osoitti.

Haluat, että tiimit pääsevät vaikuttamaan sääntöihin. No, ne pääsevät, mutta ilmeisesti sitten kaiken pitäisi tapahtua suljettujen ovien takana?
Tottakai, niin kuuluukin olla. Toivoisin vain että päästäisiin kilpailemaan radalle, eikä oikeussaleihin.
Ei se kotiinpäinveto radalle rajoitu. Toivoa toki saa, mutta aika toivoton on toiveesi.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Koska media seuraa jokaisen F1:een liittyvän henkilön pienintä pikkurillin nostoakin, niin vaikutelma on väkisinkin tuo. FIA julkistaa alustavat sääntöehdotukset (joita on etukäteen väsätty tiimien muodostamien Working Groupien kanssa) pari vuotta ennen kautta jota ne koskevat. Tämä on sitä ns. läpinäkyvyyttä. Voisi homman hoitaa kabineteissakin, mutta media ja fanit valittaisivat siitäkin, että ihme salailua.

Sen jälkeen talleilla ja Berniellä ja siinä sivussa myös faneilla on reilu vuosi riepotella niitä ehdotuksia. Tiedotusvälineet tunkevat mikkiä suuhun ja kysyvät, että mitä mieltä olet. Varsinaiset neuvottelut tallien, FIA:n ja FOMin kesken käydään toki edelleen kabineteissa. Mutta niistäkin uutisoidaan, kuten viime perjantai osoitti.

Haluat, että tiimit pääsevät vaikuttamaan sääntöihin. No, ne pääsevät, mutta ilmeisesti sitten kaiken pitäisi tapahtua suljettujen ovien takana?
Et ilmeisesti ymmärtänyt pointtia...kyllähän FIAn toiminta ja päätöksenteko vaikuttaa tuossa valossa ihan toimivalta. Kuitenkin 29. päivä toukokuuta on deadline ensi vuoden ilmoittautumisille, kukaan ei vaan vielä tiedä mitkä ensi kauden säännöt ovat - huutoäänestyksen tulos on vielä epäselvä. Kaikki on vaan ja ainoastaan median kehittämää showta ja missään ei ole mitään parantamista. Aika naivi ajattelutapa tuokin.

Ei se kotiinpäinveto radalle rajoitu. Toivoa toki saa, mutta aika toivoton on toiveesi.
Surullista mutta totta. Jos lopetettaisiin kokonaan se kilpailutoiminta ja keskityttäisiin vain oikeudenkäynteihin, se tuntuu olevan nykyformuloiden trendi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Et ilmeisesti ymmärtänyt pointtia...kyllähän FIAn toiminta ja päätöksenteko vaikuttaa tuossa valossa ihan toimivalta. Kuitenkin 29. päivä toukokuuta on deadline ensi vuoden ilmoittautumisille, kukaan ei vaan vielä tiedä mitkä ensi kauden säännöt ovat - huutoäänestyksen tulos on vielä epäselvä.
Jokin deadline täytyy olla, jotta talleilla on aikaa valmistautua. Täytyyhän niiden hyvissä ajoin tietää millainen auto pitää rakentaa ja minkälaisin resurssein. Tuo deadline on 29.5. ja jollei talleilta siihen mennessä ole tullut konkreettista toteutuskelpoista ehdotusta, mennään niillä säännöillä, jotka on FIA:n sivuilla julkaistu (viimeisin revisio 6.5.).

Senkin jälkeenkin sääntömuutoksia voidaan tehdä, mutta vain tallien yksimielisellä tuella. Ja kun mukana on siinä vaiheessa uusia pienen budjetin talleja, yksimielisyyttä isojen kanssa on entistä vaikeampi saavuttaa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3454
Sijainti
Lahti
Myös Alonso on huolissaan tulevaisuudestaan, eikä aio ajaa pienissä tiimeissä, jos isot lopettavat.
Onhan se eri huolestuttavaa jos F-ykkösissä ajaa vain pieniä talleja, kun ne isot lopettavat. :eek!:

Tämäkö on seuraus siitä kun alkaa itsekin uskoa kaikkeen siihen hypetykseen joka lajiin on taiten vuosien varrella ympätty? Meitsi on pienemmän ja heikomman puolella. Altavastaajan voitto on kautta aikain ollut hauskinta seurattavaa. Kyllä sitä insinööri- ja ajajataitoa löytyy vähemmälläkin rahalla ja pienemmistäkin talleista, jos vain pelataan tasapanoksin.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sen verran sekalainen joukko talleja F1:iin on tyrkyllä, että Ferrarin kauhistelu on ihan paikallaan.
Ainahan formuloissa on pohjalta lähdetty tallia rakentamaan, mitä nyt viime vuosikymmentä lukuunottamatta jolloin se ei ole ollut mahdollista. Muisto on vaan se Toyotankin huikea sisääntulomaksu. Tuo Ferrarin avautuminen ei hirveästi sympatioitani voita. Tietenkin olis hyvä jos isoja jatkaa, silloin sitä vois kutsua formulaykköseksi edelleenkin. Ja elleivät jatka, niin kyllähän sieltä jotkut nousee ylitse muiden lopulta. Tietenkin se himmentäis F1:stä aika pahasti jos rinnalle tulee toinen formulasarja.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3454
Sijainti
Lahti
Korskuvat orhet ovat todenneet myös näin:
Puhumme 80-90 prosentin suuruisesta kustannusleikkauksesta. Se on yksinkertaisesti mahdotonta, Gaillard totesi.
On se vaikeata kun ei tiedä mitä sillä ylijäävällä rahnalla tekisi. No, perustakaa vaikka rinnakkaistalli! Tai kilpailkaa muissakin sarjoissa niin maan perkuleesti.
Niin, pienissä tiimeissä saa myös pientä palkkaa.
Oviedon ihmisohjus oli huolissaan ei ainoastaan suurten tallien katoamisesta, vaan myös sitä myöten maailman kymmenen parhaan kuljettajan poislähdöstä. Auta armias. :eek:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos uhkailu ei ole pelkkää bluffia, niin ensi kaudelle eivät ilmoittaudu Ferrari, Toyota, Red Bull ja Reanult. Toro Rossokaan tuskin ajaa ensi kaudella, koska runko ei saa enää olla kopio.

Tilalle sitten USF1, Wirth Research, Epsilon Euskadi, Formtech ym. never heard of- talleja. Samalla kuskeista lähtisivät ainakin satavarmana Kimi, ehkä Alonso ja Massakin, todennäköisesti Trulli ja Barrichello. Sen ainakin voi taata, että näin käydessään katsojamäärät romahtavat rytinällä nykyisestä.

Tämän skenaarion toteutuminen on kuitenkin yhä erittäin epätodennäköistä. En usko, että FIA:lla on ballsseja katsoa vastapuolen kortteja, eivätkä he ole niin tyhmiä, etteivätkö ymmärtäisi erityisesti Ferrarin markkina-arvoa lajille. Johonkin kompromissiin varmasti päädytään, mikä tarkoittaa samalla monen tiimiehdokkaan vetäytymistä, kun osallistuminen ei olekaan enää niin houkuttelevaa.

Mikäli kävisikin niin, että FIA runttaa 45 miltsin kulukaton läpi, niin silloin voidaan todeta, että FIA:n missiona on savustaa isot tehtaat ulos lajista.
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Ferrari se keksii yhä uusia tapoja sahata omaa oksaa ja pilata mainettaan. :D
Toihan oli yllättävänkin diplomaattinen kannanotto Ferrarilta kun katsoo em. listaa. Kiitos FIA tästäkin vähästä :)
 
Viimeksi muokattu:

eepy

Well-known member
Liittynyt
10.6.2008
Viestit
384
Ketäpä ennää kiinnostais sitte formula ku kaikki isot tallit ja huippukuskit jäisivät pois.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En usko, että FIA:lla on ballsseja katsoa vastapuolen kortteja, eivätkä he ole niin tyhmiä, etteivätkö ymmärtäisi erityisesti Ferrarin markkina-arvoa lajille. Johonkin kompromissiin varmasti päädytään, mikä tarkoittaa samalla monen tiimiehdokkaan vetäytymistä, kun osallistuminen ei olekaan enää niin houkuttelevaa.
Se on selvää, ettei kaikki talliehdokkaat läpäise FIA:n seulaa muutenkaan, ihan riippumatta siitä montako paikkaa olisi täytettävänä.

Pallo ei ole nyt FIA:lla, vaan tiimeillä. Niiden pitäisi muotoilla yksimielinen ehdotus. Nykyisessä tilanteessa sellainen näyttää aika epätodennäköiseltä. Ja aikaa on reilu viikko.
Ketäpä ennää kiinnostais sitte formula ku kaikki isot tallit ja huippukuskit jäisivät pois.
Minua, koska en fanita talleja tai kuskeja, vaan lajia.

Tosin noin ei tule käymään.
 
Viimeksi muokattu:

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Korskuvat orhet ovat todenneet myös näin:
On se vaikeata kun ei tiedä mitä sillä ylijäävällä rahnalla tekisi. No, perustakaa vaikka rinnakkaistalli! Tai kilpailkaa muissakin sarjoissa niin maan perkuleesti.
Joo, voisivat pyörittää kymmentä tallia, kyllähän siitä uuden sarjan saisi aikaiseksi. :thumbup:
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Yllättävän huomaamaton on Bernie tässä asiassa ollut. Olisin uskonu että käävällä olisi enemmän valtaa taskussaan ja pystyisi pistämään enemmän kapuloita FIA:n rattaisiin. Kuitenkin Bernien kukkaro se on joka tässä eniten kärsii jos isot tallit lähtee. :doubtful:

Alonson ja Ferrarin mielipiteisiin yhdyn kyllä täysin. Ei noilla uusilla talleilla muodostetussa sarjassa olisi mitään järkeä. :nope:

Jännä muuten että Ferrarin jutussa ei sanottu Williamssin kisaavan tuossa joukossa, onkohan Frank saatu puhuttua ympäri jo :tongue:
 
Ylös