Autotehtaat tulevat ja menevät. Mun mielestä ihan hyväkin asia, sillä loppupeleissä yksityistallit ovat niitä jotka ovat fykkösissä sen itsensä takia. Autonvalmistajat vain pönkittävät imagoaan ja markkinoivat tuotteitaan. 2000-luku on ollut melkoista suurtallien esiinmarssia, mutta mahtaako taas koittaa yksityistallien aikakausi.
Itse odottelen että moottorikehitys sallittaisiin taas. Talleillehan on luvattu jokin hinta millä voimalinjan saa käyttöönsä, joten heille tästä ei aiheutuisi lisäkustannuksia. Autonvalmistajia taas saattaisi kiinnostaa enemmän moottorien kehittäminen ja kauppaaminen talleille, jos niissä olisi oikeasti jotain kehitettävää. Jokainen moottoritehdas haluaa tehdä sarjan parhaan koneen, sehän olisi autonvalmistajille mitä parhainta PR:ää. Nykyisillä säännöillä harvaa suurempaa firmaa kiinnostaa lähteä mukaan, kun on loppupeleissä ihan sama minkä merkkisen ompelukoneen sinne pellin alle paiskaa.
Turbojen salliminen aiheuttaisi varmasti vipinää myös autonvalmistajien moottoriosastoilla, ja saisi aikaan tervettä kilpailua. Myös KERSsin kieltäminen on mun mielestä turhaa. Sehän on nimenomaan se push-to-pass nappula minkä perään on aikaisemmin itketty. Tai ei oikeastaan väliä millä tavalla tuollainen boost-nappula toteutettaisiin, mutta jokin tuollainen pitäisi silti säilyttää. Ahdetuissa koneissa tuo olisi helppo toteuttaa hetkellisellä ahtopaineen nostolla, ja taas saataisiin edes hiukan lisää väriä kisoihin. Kustannuksiahan on pakko karsia, se on selvä. Mutta ei sitä pitäisi kuitenkaan tehdä kehitystyötä jäädyttämällä. Testirajoitukset ovat ensimmäinen askel oikeaan suuntaan.