Lopettavat tallit ?

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Taitaa olla paluu yksityistallien aikaan. Toisaalta, eikös tehtaat ole aina sillon tällöin tulleet mukaan bisnekseen ja sitten taas häipyneet kuten Alfa Romeo, Renault jne.. Nyt ollaan tulossa aikaan, jolloin ainoastaan yksi talli on 100%:sti autotehtaan omistama. Mahtitalleista ainoastaan McLaren selviytyisi itsenäisenä jollain toisella moottorilla, muut ovatki autotehtaiden omistuksissa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Autotehtaat tulevat ja menevät. Mun mielestä ihan hyväkin asia, sillä loppupeleissä yksityistallit ovat niitä jotka ovat fykkösissä sen itsensä takia. Autonvalmistajat vain pönkittävät imagoaan ja markkinoivat tuotteitaan. 2000-luku on ollut melkoista suurtallien esiinmarssia, mutta mahtaako taas koittaa yksityistallien aikakausi.

Itse odottelen että moottorikehitys sallittaisiin taas. Talleillehan on luvattu jokin hinta millä voimalinjan saa käyttöönsä, joten heille tästä ei aiheutuisi lisäkustannuksia. Autonvalmistajia taas saattaisi kiinnostaa enemmän moottorien kehittäminen ja kauppaaminen talleille, jos niissä olisi oikeasti jotain kehitettävää. Jokainen moottoritehdas haluaa tehdä sarjan parhaan koneen, sehän olisi autonvalmistajille mitä parhainta PR:ää. Nykyisillä säännöillä harvaa suurempaa firmaa kiinnostaa lähteä mukaan, kun on loppupeleissä ihan sama minkä merkkisen ompelukoneen sinne pellin alle paiskaa.

Turbojen salliminen aiheuttaisi varmasti vipinää myös autonvalmistajien moottoriosastoilla, ja saisi aikaan tervettä kilpailua. Myös KERSsin kieltäminen on mun mielestä turhaa. Sehän on nimenomaan se push-to-pass nappula minkä perään on aikaisemmin itketty. Tai ei oikeastaan väliä millä tavalla tuollainen boost-nappula toteutettaisiin, mutta jokin tuollainen pitäisi silti säilyttää. Ahdetuissa koneissa tuo olisi helppo toteuttaa hetkellisellä ahtopaineen nostolla, ja taas saataisiin edes hiukan lisää väriä kisoihin. Kustannuksiahan on pakko karsia, se on selvä. Mutta ei sitä pitäisi kuitenkaan tehdä kehitystyötä jäädyttämällä. Testirajoitukset ovat ensimmäinen askel oikeaan suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Kustannukset menee alas, kun kuskit eivät tienaa yli 5 miljoonaa vuodessa, väärä tapa on kieltää moottorien kehitys ja autojen testaaminen koko kauden ajalta, mielummin antaisi tietyn kilometri rajan paljonko saisi testailla vuoden aikana.
Jos tupakointi olisi vieläkin in juttu niin röökimainosten paluu tekisi hyvää sarjan toiminnalle ja etenkin uusille talleille, paitsi että EU ulos pitäisi mennä, jotta tupakki mainoksi voisi olla autoissa.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Prkle, olisin nähnyt mielummin Toyotan lopettavan, Bemari vain jotenkin kuuluisi ykkösiin. Loogista olisi tallin päätyminen takaisin Sauberille, mutta taitaa hänkin jo siirtyä eläkkeelle. Toinen vaihtoehto olisi myydä jollekin jonotuslistalla olevalle tallille. En kyllä usko, että noinkin paljon satsattu ja ammattitaitoinen tehdas suljettaisiin...
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Prkle, olisin nähnyt mielummin Toyotan lopettavan, Bemari vain jotenkin kuuluisi ykkösiin. Loogista olisi tallin päätyminen takaisin Sauberille, mutta taitaa hänkin jo siirtyä eläkkeelle. Toinen vaihtoehto olisi myydä jollekin jonotuslistalla olevalle tallille. En kyllä usko, että noinkin paljon satsattu ja ammattitaitoinen tehdas suljettaisiin...
Mutta kenellä on varaa/halua ostaa Bemarin F1-toimintaa?

Ellei koko roska lähde punnalla tyyliin Honda, niin ostoehdokkaita tuskin ilmenee. Eikä kauppaan voi kuulua moottorit ja niitä valmistavat tehtaat, kuten ei kuulunut Honda-kaupassakaan.

Jos joku on Bemarin jäämistöstä kiinnostunut, niin Cossun moottoreilla joutuisivat todennäköisesti ajelemaan. Sikäli huono, että jälleen yksi tehdasmoottori vähemmän sarjassa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Mutta kenellä on varaa/halua ostaa Bemarin F1-toimintaa?

Ellei koko roska lähde punnalla tyyliin Honda, niin ostoehdokkaita tuskin ilmenee. Eikä kauppaan voi kuulua moottorit ja niitä valmistavat tehtaat, kuten ei kuulunut Honda-kaupassakaan.

Jos joku on Bemarin jäämistöstä kiinnostunut, niin Cossun moottoreilla joutuisivat todennäköisesti ajelemaan. Sikäli huono, että jälleen yksi tehdasmoottori vähemmän sarjassa.
Luulisi olevan halvempaa myydä tallin toiminta vaikka alle markkinhinnan kun pitää se tyhjillään. Bemarilla tuskin tulee irtisanomiskuluja niin paljon kuin Hondalla, joka ilmoitti niin vähän ennen kauden alkua. Eikös Mersu ole jo ilmoittanut, että heiltä löytyy kapasiteettia ajattaa muitakin kuin Force Indiaa ja Brawnia?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hinwillin osaston (eli entisen Sauberin) myyminen varmasti onnistuu jos ostaja löytyy, mutta eikös Münchenin osasto ole äiti-BMW:n tiloissa? Vaikea kuvitella jotain täysin ulkopuolista F1-tallia työskentelemässä BMW:n tehtaalla. Kalustus ja henkilöstö toki voi vaihtaa osoitetta.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Nythän ostaja ei ole niin kriittinen kuin Hondan tapauksessa, koska säännöt velvoittavat ruutuihin väh. 20 autoa. Jos uutta ostajaa ei tule ja EE saa monoa, niin ruudukossa olisi silti 24 olettaen, ettei Renault vetäydy. Rellu on kyllä sopinut jo Totalin kanssa ensi kauden pääsponsorointisopimuksesta, mutta kai sielläkin on jotain "hämäriä" pykäliä
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Rellu on kyllä sopinut jo Totalin kanssa ensi kauden pääsponsorointisopimuksesta, mutta kai sielläkin on jotain "hämäriä" pykäliä
Vetoavat epäoikeudenmukaisuuteen FIA:n antaman umpityperän rangaistuksen johdosta ja siirtyvät takavasemmalle.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Luulisi olevan halvempaa myydä tallin toiminta vaikka alle markkinhinnan kun pitää se tyhjillään. Bemarilla tuskin tulee irtisanomiskuluja niin paljon kuin Hondalla, joka ilmoitti niin vähän ennen kauden alkua. Eikös Mersu ole jo ilmoittanut, että heiltä löytyy kapasiteettia ajattaa muitakin kuin Force Indiaa ja Brawnia?
Ja ei saa unohta että eikös ens kaudella sallita vain viisi moottoria? vai muistanko väärin.. JOtenk eiköhän meseltä löydy potentiaalia Sauberin jäämistöllekki jos vain pyörittäjä löytyy.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Uskomatonta roskaa. Kuvittelivatko bimmeripamput että formula ykkösiin tullaan noin vain voittamaan maailmanmestaruus? Perin kummallinen on järjenjuoksu näillä sankareilla. Ja heti, kun yksi kausi menee v***ralleen niin laitetaan lappu luukulle vinanssiriisin takia. Just ja joo. Toivottavasti eivät tule hyväksikäyttämään enää formuloita koskaan uudestaan. Kärsivällisyys on ilmeisesti edelleen vain Toyotan hyve, koska ei kai kukaan lähde lajista sen jälkeen, kun takana on kolme nousujohtoista kautta ja yksi umpihuono? Toyota oli ensimmäiset kolme vuotta susihuono, kunnes tuli jotain podiumeita.

Jotenkin tuosta jää harrastelun maku suuhun. Hondallakin kyllä hätäiltiin, mutta tuon tilanteen kykenin vielä ymmärtämään kun tallin toiminta oli tyhjäkäynnillä ollut kaksi edellistä kautta. Kunnioitus Toyotaa kohtaan vain nousee. Eipä taideta bemarilla oikeasti rakastaa tai edes kunnioittaa autourheilua kun näin nopeasti ottavat hatkat koko lajista, eivätkä edes moottoreita viitsi toimittaa. Kaiken voi nykyään perustella sillä että tulee tappiota, mutta tässähän ne jotka oikeasti lajissa ovat F1:n takia ja rahan takia olevat erottuvat. Pysykää poissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rellu on kyllä sopinut jo Totalin kanssa ensi kauden pääsponsorointisopimuksesta, mutta kai sielläkin on jotain "hämäriä" pykäliä
Renault'n tilanne on sikäli erilainen, että käytännössä lähtö toteutettaisiin todennäköisesti antamalla koko roska Briatoren käsiin tavalla tai toisella. Viimeksi viime viikolla liikkui huhuja, että ranskalaiset myisivät tallin venäläiselle pohatalle.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Ihmettelen silleen että miten noin vähän noita pohattoja on kiinnostuneita formuloista.. Jos ite olisin miljardööri.. siis että tyylii käytännössä rajattomasti rahaa niin ostaisin jonku talllin ja antasin 100 millia vuuodessa... Jonka saisin vuoden aikana omista bisneksistä takasin aina moninkertasena. Sitten palkkaisin varikkotilat täytee grid girlejä ja istuskelisin siellä niitten kans :D
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
^ Ei se vaan taida ihan niin yksinkertaista olla ;)
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
No miksei? ;D Jos joku talli on konkurssin partaalla niin varmasti ottaisivat tarjouksen vastaan.. Siis olisin itse tietenki täysin vastuuton.. että omistaisin vain sen ja rahottaisin... Mutta muuten saisivat tehä omat juttunsa ja pyörittäää tallia :D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ihmettelen silleen että miten noin vähän noita pohattoja on kiinnostuneita formuloista.. Jos ite olisin miljardööri.. siis että tyylii käytännössä rajattomasti rahaa niin ostaisin jonku talllin ja antasin 100 millia vuuodessa... Jonka saisin vuoden aikana omista bisneksistä takasin aina moninkertasena. Sitten palkkaisin varikkotilat täytee grid girlejä ja istuskelisin siellä niitten kans :D
Näinhän se Eddie Jordan teki, jossain vaiheessa vain loppui raha.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Näinhän se Eddie Jordan teki, jossain vaiheessa vain loppui raha.
Noh eddie oliki köyhä... Tarkotin jos olis oikeasti miljardeja rahaa ja joku täysin muu bisnes mistä tulis kokoajan paalua.. esim niinku öljypohatat.. :D

Että ei ois pelkoa että loppuu kesken :D
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Noh eddie oliki köyhä... Tarkotin jos olis oikeasti miljardeja rahaa ja joku täysin muu bisnes mistä tulis kokoajan paalua.. esim niinku öljypohatat.. :D

Että ei ois pelkoa että loppuu kesken :D
Vähän niinku Red Bull....
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Totta.. sitä tässä ihmetellykki että miten joku öljypohatta ei ole vaikka ostanut jotain tallia.. Rahasta ei ainakaa ole kiinni. Yhden formulatallin kustannukset on jollekki öljypohatalle ko kärpäsen paska pottupellolla.. mutta vissin niitä ei sit kiinnosta yksinkertasesti vain.
 
Ylös