Silk Cut Jaguar
Well-known member
- Liittynyt
- 18.6.2007
- Viestit
- 3532
veikkaan että suhteellisen paljon nyt kun hakijoista oli varaa valita.Kuinkahan paljon Prodriven pois jättämiseen vaikutti osallistumattomuus kaudelle 2008?
jep, kuten arvelinkin:
NiinpäTässä alkaa ja lähes toivomaan että menisi "poikki" ja uusi sarja tulisi...
juu samaa mieltä. Mosleyn pakkopolitiikka alkaa kyllä risomaan jo aikalailla :thumbdownTässä alkaa ja lähes toivomaan että menisi "poikki" ja uusi sarja tulisi...
WRC:ssä on vähän vaikeaa saada kunnon rähinää päälle kahden valmistajan kanssa, mutta WTCC:hän nyt on vielä syvemmällä kuopassa kuin F1 näiden sääntösekasotkujen kanssa. Ja kyllä rallissakin FIA on onnistunut asiat sotkemaan sen verran perusteellisesti, että kalenteria on soudettu ja huovattu ja kuopatu sillä tahdilla, ettei paremmasta väliä. :nope:Eipä ole tälläista pelleilyä nähty WRC:ssä, WTCC:ssä
Mä vähän epäilen tuota, veikkaan että FOTA tulee laittamaan oman sarjan pystyyn mikäli F1:stä lähtevät...Eräs viisas tanskalainen sanoi, että urheiluautot ovat tulevaisuus. Uskon häntä, sillä ACO on jo ehtinyt kutsumaan FOTA:n autonvalmistajat mukaan Le Mansiin. Renault ja Toyota todennäköisesti nappaavat syöttiin kiinni, tai ainakin niin on tällä viikolla puhuttu. Ferrari olisi kirsikka kakun päällä ja kuolinisku F1:lle.
Autonvalmistajille vois sopia paremmin joku erittäin suorituskykyisten koppiautojen sarja kuin openwheel. Tehoa, tekniikkaa ja aerodynaamista mutoilua...Eräs viisas tanskalainen sanoi, että urheiluautot ovat tulevaisuus. Uskon häntä, sillä ACO on jo ehtinyt kutsumaan FOTA:n autonvalmistajat mukaan Le Mansiin. Renault ja Toyota todennäköisesti nappaavat syöttiin kiinni, tai ainakin niin on tällä viikolla puhuttu. Ferrari olisi kirsikka kakun päällä ja kuolinisku F1:lle.
Ilmapiiri ei tällä hetkellä suosi kuluttamista, mutta jos sukset menevät lopullisesti ristiin, ei isoilla firmoilla välttämättä ole varaa hylätä investointejaan. Mahdollinen uusi sarja olisi sitä paitsi erittäin hyvässä kilpailuasemassa nimimiehineen, legendaarisine talleineen ja CVC:ttä, jonka ahneus on siirtänyt kilpailuja pois fanipohjan luota, esim. Bahrainiin, jonka katsomossa ovat pelkästään ne prinssit, jotka maksavat koko lystin, ja pois julkisilta tv-kanavilta. Kapinasarjan kulurakennekin olisi tallien kannalta huomattavasti parempi, jos mikään välikäsi ei veisi 50 % tuotoista... Aikaa toki kuluu koko ajan, eli Maxin tarvitsee vain siirtää deadlinea aina viikolla eteenpäin! :idea:Uusi sarja on kiva idea, mutta käytäntö on toinen juttu. Joo, teidän huhut FOTA:n yhteydenotoista MotoGP:n Dornaan jne., mutta siitä on pitkä matka käytäntöönpanoon. No empä hyvinkään tiedä mitä kulisseissa on mietitty plan B:ksi tai C:ksi, mutta toistaiseksi taitaa olla enemmän pelkkää ilmaa. Voisi kuvitella että autovalmistajan johtokunnassa rahan syytäminen tyhjästä perustettavaan sarjaan näinä aikoina ei ihan helposti menisi läpi.
Tätähän usein toistellaan, mutta mihin se perustuu? [FIA] Formula 1 World Championship, Formula 1, ym on arvatenkin rekisteröity jonkun puljun nimiin, mutta mikä antaisi FIA:lle yksinoikeuden (autourheilun osalta) termiin World Championship, maailmanmestaruus? Eikös FIA ole pelkästään Ranskan lakien mukaan perustettu kansainvälinen järjestö? Miksei FOTA voisi laillisesti käyttää nimeä Grand Prix World Championship, joka on jo tiimien omistuksessa? F1 se ei olisi, ja siinä menetettäisiin aika paljon mielikuva-arvoa - mutta MM-sarja se voisi ehdottomasti olla.Ajatelkaapa muuten sitä, ettei "siinä" uudessa sarjassa jaettaisi maailmanmestaruuspisteitä, mestarista ei tulisi maailmanmestaria, eikä sillä olisi niitä mielikuvia ja etuja mitä nimi "F1" ylipäänsä tuo. FIA:n asema kun on moottoriurheilun kaikkivaltias, niin käytännössähän mikään sarja ei vaan voi julistautua MM-sarjaksi.
Siihen, että FIA:n asema nyt vaan on sellainen kuin se on on kansainvälisenä autoliittona. En tiedä miten asia selittyy lakiteknisesti tms. jos tarvitsee selittyä ollenkaan, mutta mielestäni mikään (nelipyöräinen) sarja ei voi [käytännössä!] nimetä itseään MM-sarjaksi ilman FIA:n lupaa. Ja mikähän olisi todennäköisyys, että FIA antaisi MM-arvon suoraan F1:n kanssa kilpailevalle...Tätähän usein toistellaan, mutta mihin se perustuu?
"World championship" on aika yleinen sana että se tuskin voi olla mikäänläinen tavaramerkki (Böönihän ei onnistunut edes rekisteröimään "F1" yhdistelmää sen yleisyyden takia, "Formula 1" toki on rekisteröity). Mutta eihän tässä ole taravamerkeistä kyse vaan MM-sarjasta ikään kuin "arvona".[FIA] Formula 1 World Championship, Formula 1, ym on arvatenkin rekisteröity jonkun puljun nimiin, mutta mikä antaisi FIA:lle yksinoikeuden (autourheilun osalta) termiin World Championship, maailmanmestaruus?
GPWC varmaan on rekisteröity nimi, mutta eihän se tarkoita että sitä voisivat käyttää sarjan nimessä. Ja tuskin sitä mikään laki tms. estää - mutta juuri se FIA:n kaikkivaltias asema käytännössä. Jos tällainen skenaario tulisi niin FIA:lla riittäisi painostuskeinoja (esim. ratojen kautta).Eikös FIA ole pelkästään Ranskan lakien mukaan perustettu kansainvälinen järjestö? Miksei FOTA voisi laillisesti käyttää nimeä Grand Prix World Championship, joka on jo tiimien omistuksessa? F1 se ei olisi, ja siinä menetettäisiin aika paljon mielikuva-arvoa - mutta MM-sarja se voisi ehdottomasti olla.
ajetaanhan F1-veneissäkin MM-tittelistä (ja muistaakseni RR-puolella myös), jos se(kään) ei ole FIA:n alainen sarja,Kaksipyöräiset, F1-veneet ja muut tietysti eivät liity autoliiton hommiin muutenkaan.