Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / KESÄkausi '09

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Noh, turha kait tätä on jatkaa. Idiootti mikä idiootti. Oppii vasta kun mällää.. toivottavasti ei tapa ketään.
Onko se niin vaikea ymmärtää, että kun selkeällä suomen kielellä kirjoittaa ajavansa turvallisesti ja väistävänsä kaikkea mitä väistettävä on ja vähän muutakin, asia myös on niin?

Ignorelistalle pääsit. Ja mälliä ei ole eikä tule. Toiset katsos oppii ilmankin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Onko se niin vaikea ymmärtää, että kun selkeällä suomen kielellä kirjoittaa ajavansa turvallisesti ja väistävänsä kaikkea mitä väistettävä on ja vähän muutakin, asia myös on niin?
Kun kirjoittaa ajavansa turvallisesti ja sitten kumoaa sen kertomalla ajavansa ylinopeutta, uskottavuus on täysin nolla.


Ja mälliä ei ole eikä tule. Toiset katsos oppii ilmankin.
Mitä ilmeisimmin et kuulu niihin


Voisit ignorata lähes kaikki forumistit tai ehkä olisi helpompaa jos vain häviäisit täältä.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Pitäskö soittaa myytinmurtajille.. pysähtyykö auto nopeammin 40kmh vauhdista jos kuski pitää jalkaa jarrulla valmiina, vai 30kmh vauhdista kun jalka on kaasulla. Siihen vielä eri kokoisia autoja testiin.
edith: Jarrutus tietysti ennalta määrättömänä hetkenä.

Oisko hyvä häh? Saatais lopullinen selvyys päivänselvään asiaan..
Mutta silloin Myytinmurtajien pitais palkata super-refleksi-Zaikom kuskiksi, ei siita muuten tule mitaan.. :doubtful:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Sellaisen jännän jutun olen huomannut liikenteessä, että lähes aina varaudun tulevaan liikennetilanteeseen aiemmin kuin edessäni ajava auto. Kai se on jonkinlaista avaruusajattelukykyä, tilanteiden hallintaa, ennakoimista ja ennakoitavuutta. Keskimäärin ajan aika samoja nopeuksia kuin muukin liikenne, mutta koen siis itselläni olevan edun, jonka turvin voisin periaatteessa ajaa samalla riskitasolla suuremmalla nopeudella kuin keskivertoihminen.

Kertaakaan en ole joutunut tekemään reaktiojarrutusta muun kuin puskasta eteen ryntäävän eläimen vuoksi. Voishan se tietty olla että sieltä ruusupensaasta joskus hyppäis lapsi eteen? No reaktiot on kyllä riittäneet taajamanopeuksilla elukoiden väistöön.

Eriskummallisen ajojahdin kohteeksi jouduin kyllä. Taitaa olla enemmän ennakkoluuloja kuin ymmärrystä asenteissanne. No jatkakaa samaan malliin. Kannattaisi kuitenkin erottaa ylihössötys ja oikeat riskit.
Toi boldattu osa kertoo kaiken. Olet sitä mieltä että reaktio- ja havainnoimiskykysi riittävän hyvä mihin hyvänsä tilanteeseen, mutta käytännön äkkijarrutuskokemuksia ei ole nimeksikään.

Hyvin sä vedät. :eek:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mutta silloin Myytinmurtajien pitais palkata super-refleksi-Zaikom kuskiksi, ei siita muuten tule mitaan.. :doubtful:
Niin.. ei taida riittää vaikka lainaisivat The Stigiä. Mutta sehän ratkeaa helposti kun Grant rakentaa tehtävään soveltuvan ropotin :ahem:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Toi boldattu osa kertoo kaiken. Olet sitä mieltä että reaktio- ja havainnoimiskykysi riittävän hyvä mihin hyvänsä tilanteeseen, mutta käytännön äkkijarrutuskokemuksia ei ole nimeksikään.

Hyvin sä vedät. :eek:
Sä et ota huomioon Zaikomin avaruushavainnointikykyä. Yhden ainoan kerran avaruuskyky ei ole toiminut, silloinkin elukkaparan pelasti ällistyttävä reaktionopeus, sekä selkärankaan iskostuneet oikeat toimintamallit.
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Järkyttävää tekstiä ja asennetta super-Zaikomilta. Tuollaisilta jos keneltä pitäisi ottaa kortti pois.

Ja mälliä ei ole eikä tule.
On turha puhua eriskummallisesta ajojahdista kun kirjoittelee sellaista tekstiä liikenteestä sekä tässä että muissa toikeissa, jonka huipennus on tuollainen.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Selvennetään sitä reaktionopeutta vielä vähän.. joku voi quotettaa että zaikomikin oppii.

Reaktioaikahan ei ole se aika joka kuluu jalan siirtämisessä kaasulta jarrulle. Reaktioaika alkaa siintä kun silmä tekee havainnon, havainto välittyy aivoihin, aivot käsittelee saamansa tiedon, päättää toimintatavasta ja lähettää toimintakäskyn jalkaan. Kello pysähtyy siihen kun jalka suorittaa saamansa tehtävän. Tämä reaktioaika on tavan tallaajalla noin yksi sekunti, riippumatta avaruusajattelusta tai foliohatuista.

20kmh nopeudella auto ehtii edetä 5,5m ennen kuin käsky ehtii jalkaan. 30kmh nopeudella auto etenee 8,33m/s, 40kmh nopeudessa 11,11 m/s.

edith: puhutaan siis matkasta havainnon ja toiminnan välillä, jarrutusmatkaa (alkaen siintä kun jalka painaa jarrua ja päättyen siihen kun auto pysähtyy) ei ole edes otettu laskuihin..
edith2: höpäjän nyt ihan hörhöjä.. :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Eipä noin muutenkaan Suomessa noudateta jokaista liikennepykälää.

HS sanoi:
Lähes joka toinen helsinkiläinen kävelee päin punaista

7.8.2009 12:11
A A

STT
Heidi Piiroinen / HS

Helsinkiläiset eivät tottele liikennevaloja.

Joka kahdeksas jalankulkija ei noudata liikennevaloja, kertoo Liikenneturvan perjantaina julkaisema tarkkailuraportti.

Alueelliset erot ovat suuria. Helsinkiläisistä 42 prosenttia kävelee ajotielle, vaikka vihreä ei palakaan. Mikkeliläiset ovat tunnollisimpia. Heistä 99 prosenttia ylittää kadun vihreällä. Mikkelin lisäksi Kouvolassa, Joensuussa ja Rovaniemellä yli 90 prosenttia jalankulkijoista ylittää kadun vain vihreän valon palaessa.

Miehet malttavat odottaa liikennevalojen vaihtumista harvemmin kuin naiset, mutta ero sukupuolten välillä on pienehkö. Ikä ei juuri vaikuta tottelevaisuuteen.

Tämän vuoden prosenttiluvut ovat lähellä 2000-luvun keskiarvoa, joka on 85 prosenttia.

Seuranta toteutettiin touko–kesäkuun vaihteessa. Tulokset kerättiin yhdellätoista paikkakunnalla ja havaintoja tehtiin yli 12 500.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Selvennetään sitä reaktionopeutta vielä vähän.. joku voi quotettaa että zaikomikin oppii.

Reaktioaikahan ei ole se aika joka kuluu jalan siirtämisessä kaasulta jarrulle. Reaktioaika alkaa siintä kun silmä tekee havainnon, havainto välittyy aivoihin, aivot käsittelee saamansa tiedon, päättää toimintatavasta ja lähettää toimintakäskyn jalkaan. Kello pysähtyy siihen kun jalka suorittaa saamansa tehtävän. Tämä reaktioaika on tavan tallaajalla noin yksi sekunti, riippumatta avaruusajattelusta tai foliohatuista.

20kmh nopeudella auto ehtii edetä 5,5m ennen kuin käsky ehtii jalkaan. 30kmh nopeudella auto etenee 8,33m/s, 40kmh nopeudessa 11,11 m/s. Vaikka Zaikomin reaktioaika 40kmh nopeudessa olisi 0,00s häviää hänen teoriansa 30kmh ajavalle tavan taatiaiselle 1,78 metriä.
Hieho laskenta. Mutta entas jos Zaikomilla on negatiivismerkkinen reaktioaika, siinahan pysahtyy jo aika haipakkaan.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Eipä noin muutenkaan Suomessa noudateta jokaista liikennepykälää.
Aika mielenkiintoinen tilasto, kun ajattelee että nimenomaan hiljaisemmissa pienemmissä kaupungeissa ja pitäjissä hiljaisuudesta johtuen olisi "varaa" kävellä punaisiakin päin. Kuitenkin sitä eniten tehdään niissä kaupungeissa missä on eniten liikennettä.

Todella erikoista! Meinaan itte nimenomaan isommissa kaupungeissa odotan että valo on vihreä, varsinkin kun ei niistä teistäkään aina jalankulkijana ota selvää, mikä menee mihinkin suuntana. Kajaanissa taasen aamu 4:00 aikaan aika surutta kävelen punaisia päin, jos valoja ylipäätään päällä tuohon aikaan pidetään...yleensä ei pidetä.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Hieho laskenta. Mutta entas jos Zaikomilla on negatiivismerkkinen reaktioaika, siinahan pysahtyy jo aika haipakkaan.
Kiitsa.. tosin höpisin aivan höpöjä. Ajatus sinkoili sinne sun tänne, välillä laskien jarrutusmatkan mukaan ja välillä taas ei. Editoin, joten nyt puhutaan vain reaktioajan puitteissa kuljetusta matkasta. Lyhyellä matikalla on paras pysyä yksinkertaisissa jutuissa. Joku muu saa laskea kuinka paljon Zaikom oikeasti häviää kun lasketaan jarrutusmatka mukaan.. :eek:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Kiitsa.. tosin höpisin aivan höpöjä.
Niin muuten höpisit ja kerkesin jo kertaalleen kirjoittamaankin kommentin tyyliin "meniköhän sittenkään ihan noin", mutta ihan puhtaasta myötätunnosta päätin olla lähettämättä. Hjyvä, että huomasit ihan itte :frank:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös