Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS season 2009, round 4 / Toijala GP

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Itsekin sitä mieltä, että kyllähän tuo ikävä asia on jos kalusto ratkaisee sijoituksen 90%:sesti. Tosin tilanne oli kaikille sama, ja nyt kilpailun voitti kuski, jolta olisi voinut tällaista odottaakin jopa normaalioloissa, joten voiton arvoa se ei himmennä. Jaettiinhan siinäkin maksimipisteet.

Nastylta reilu teko, jos kerran uhrasi kisansa. No eiköhän mestaruusosoite ole jo kirjoitettu muutenkin, kun piste-ero rupeaa olemaan niin suuri.

Toivottavasti Hyvinkäällä homma toimii paremmin. Pitäkää rattaitanne silmällä, multa löytyy muutama kapula meinaan:D
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Ulkoradoilla ajo taitaa muuten olla fyysisesti rankempaa kuin sisäradoilla, vai.. Siltä ainakin tuntuisi, mutta toisaalta mä olen vasta aloitellut tämän lajin joten varmaan voi johtua siitäkin. Itsellä on tänään ollut paikat enemmän kipeät/jumissa verrattuna Myllypuroon + yllätys, yllätys: kyljet mustelmilla & arat. Ei tosin taida olla mikään ihme... Mutta ulkona ajaminen on kyllä kivempaa kuin sisällä. :)

Ihan muuten mielenkiinnosta kysyn, kuinka paljon tehokkaammat noi Forssan autot on verrattuna Toijalan kalustoon?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Ulkoradoilla ajo taitaa muuten olla fyysisesti rankempaa kuin sisäradoilla, vai.. Siltä ainakin tuntuisi, mutta toisaalta mä olen vasta aloitellut tämän lajin joten varmaan voi johtua siitäkin. Itsellä on tänään ollut paikat enemmän kipeät/jumissa verrattuna Myllypuroon + yllätys, yllätys: kyljet mustelmilla & arat. Ei tosin taida olla mikään ihme... Mutta ulkona ajaminen on kyllä kivempaa kuin sisällä. :)
Ulkona huomattavasti kovemmat keskipakovoimat kropalle loivemmilla kaarteilla ja leveämmällä radalla. Sisäradalla poljin- ja rattityöskentely paljon nopeampitempoista kun vastaan tulee mutkaa mutkan perään koko ajan. Eri tavalla vaativia.

Ihan muuten mielenkiinnosta kysyn, kuinka paljon tehokkaammat noi Forssan autot on verrattuna Toijalan kalustoon?
Ilmoitetut: Toijalassa 9hv, Forssassa 14hv. Noin 1,5-kertaiset. Huomaa eron muttei se niin järkyttävä ole :)
 
Viimeksi muokattu:

Makkonen

Guest
Ulkoradoilla ajo taitaa muuten olla fyysisesti rankempaa kuin sisäradoilla, vai.. Siltä ainakin tuntuisi, mutta toisaalta mä olen vasta aloitellut tämän lajin joten varmaan voi johtua siitäkin. Itsellä on tänään ollut paikat enemmän kipeät/jumissa verrattuna Myllypuroon + yllätys, yllätys: kyljet mustelmilla & arat. Ei tosin taida olla mikään ihme... Mutta ulkona ajaminen on kyllä kivempaa kuin sisällä. :)

Ihan muuten mielenkiinnosta kysyn, kuinka paljon tehokkaammat noi Forssan autot on verrattuna Toijalan kalustoon?
Mulla taitaa mennä toistepäin. Tampereen sisäradan jälkeen oli "lihakset" seuraavana aamuna hivenen kipeät, mutta Forssan kisa ei tuntunut missään.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ilmoitetut: Toijalassa 9hv, Forssassa 14hv. Noin 1,5-kertaiset. Huomaa eron muttei se niin järkyttävä ole :)
ja muistetaan tuohon lisänä vielä se auton paino, Toijalan kartit lienee jossain 120-130kg,
Forssassahan auton paino lienee jossain 70kg tienoilla vai mitä se heppu viimeksi sanoi?
Eli pelkästään teho ei tee sitä eroa :)
(kyllä sen eron huomaa rajuna Toijalaan verrattuna, niin lussuja noi Toijalan autot on vaikkei Forssan kalustokaan nopein meidän sarjassa ole)

edit. Tosta vaativuudesta, niin riippuu paljon radastakin. Suzukart on vaativampi fyysisesti kuin Myllypuro, Myllypurossa ne
autot kulkee suht vaivattomasti ja ajaminen ei ole kovinkaan raskasta.
Eise Forssa mikään raju ole, ei kannata pelästyä sitä, mutta kyllä sen eron huomaa, on siinä niin paljon potkua
(Cmoney nyt on tottunut jo rakettiin niin paljon ja sulta jäi noi Toijalan lusmut kokeilematta ;))
 
Viimeksi muokattu:

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ulkoradoilla ajo taitaa muuten olla fyysisesti rankempaa kuin sisäradoilla, vai.. Siltä ainakin tuntuisi, mutta toisaalta mä olen vasta aloitellut tämän lajin joten varmaan voi johtua siitäkin. Itsellä on tänään ollut paikat enemmän kipeät/jumissa verrattuna Myllypuroon + yllätys, yllätys: kyljet mustelmilla & arat. Ei tosin taida olla mikään ihme... Mutta ulkona ajaminen on kyllä kivempaa kuin sisällä. :)
Myllypurossa lakattu betoni, Toijalassa asfaltti. Itse olen sitä mieltä, että sisärata asfalttipinnalla on kaikkein raskain, jos vuokra-autoista puhutaan. Renkaat on tietty iso tekijä, kun niitäkin eri seoksia löytyy. Jos on paljon neulansilmä mutkia parin sekunnin välein, että joutuu kaikki kääntämään puolelta toiselle koko ajan, niin kokeneellakin se tuntuu. Ulkoradoillla pidemmmät suorat, joissa kerkeää lepäämään hetken.

Sinun kokemus on varmasti pitkälti radan pinnasta johtuva asia. Asfaltti antaa pääsääntöisesti paremman pidon, jolloin voimia kuluu itsensä penkissä pitämiseen. Tämä on mielipiteeni, joten voin olla väärässäkin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
edit. Tosta vaativuudesta, niin riippuu paljon radastakin. Suzukart on vaativampi fyysisesti kuin Myllypuro, Myllypurossa ne
autot kulkee suht vaivattomasti ja ajaminen ei ole kovinkaan raskasta.
Eise Forssa mikään raju ole, ei kannata pelästyä sitä, mutta kyllä sen eron huomaa, on siinä niin paljon potkua
(Cmoney nyt on tottunut jo rakettiin niin paljon ja sulta jäi noi Toijalan lusmut kokeilematta ;))
Näkköjjääns ajajastakin kiinni. Fyysisestä vaativuudesta Suzun ja MP:n välillä en osaa sanoa kun ei se mun ajokilometreillä kenellekään rankkaa kummassakaan ole, mutta MP:n koin vaativammaksi puskevien autojen, ja sitä kautta ajotyylimuutoksen, takia.

Joo, en voi kuin kuvitella Toijalan lusmuilla ajamista :) Silti, en halua pelotella "Forssan superautoilla verrattuna Toijalaan" :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Silti, en halua pelotella "Forssan superautoilla verrattuna Toijalaan" :D
juu en mäkään pelotella halua, ei ne mitään raketteja ole, mutta kulkevat ihan eri tavalla kuin toijalassa :)
jos joku kysyy niin mieluummin vastaan suoraan tuommosessa tilanteessa ettei tule sitten ikävänä yllätyksenä paikan päällä... :)
 

Nasty Boy

-2-
Liittynyt
18.2.2009
Viestit
1293
Sijainti
Tuusula
Jonkin näköinen kisaraportti nyt täältäkin...

Siis Toijala, tiedossa oli minulle uusi rata ja hitaat autot, sisäautot ulkoradalle. Niitä kun ekoissa harjoituksissa katseltiin niin huomasi että ne tosiaan on hitaita, no se on kaikille sama. Kaikki odotteli sadetta, mutta ei sitä kuitenkaan tullu, vaikka vähän yritti. Autoja rupesi rikkoutumaan tekniikaltaan samantien, joka johti uudestaan ryhmittelyyn eli aika-ajot ja finaalit muuttui kolme ryhmäisiksi, suunniteltujen kahden sijaan, jotta autot saatiin riittämään.

Harjoituksiin lähdin autolla #6 kakkosryhmässä ja heti radalle lähtö oli dramaattinen, kun kuudesta lähteneestä autosta neljä jäi ensimmäiseen kurviin. Siellä seistiin kuin köyhän talon porsaat, ilmeisesti bensiinihanat kiinni ja kahden rataa kiertävän auton pujotellessa meitä pariin otteeseen. Liikkeelle taas päästiin ja alkoi radan opettelu. Kolmeen ja välillä neljään kurviin joutui kaasua nostelemaan kierroksella, koska muuten auto sladitteli ja siihenhän se vähäinenkin vauhti hyytyi, mutta jarrun sai jättää varikolle. muuten meni ihan kohtalaisesti ja kierrosaika taisi olla 47.8

Aika_ajo
Ajoaika väheni aika-ajoon 5 minuuttiin ja ajoin sen samaisella #6:lla. Yritin laittaa penkin mahdollisimman taakse, jotta olisin saannut perän paremmin haltuun kurveissa, mutta ei se vieläkään hyvä ollut. 5 minuuttia oli nopeasti ohi, aika ei parantunut kuin hitusen, mutta 47.7 riitti paalulle.

A-finaali
Autoja arvottaessa finaaleihin, joissa alkoi kunnolliset olee kortilla, (ja sanoinhan aikaisemmin että kaikki käy) suostuin ottamaan itselleni auton #3, joka oli todettu olevan lähes pari sekunttia hitaampi. Eli tiesin kisani olevan todennäköisesti viimeisestä sijasta, vaikka paalulta lähdinkin, mutta ajattelin yrittää ja näin saatiin B-finaalista nousemaan kaksi kuskia A-finaaliin.
Tässä mitä jäi kisasta mieleen tai ainakin sinnepäin:
Lähtö vähän yllätti, mutta pienen hämmennyksen jälkeen liikkeelle lähdettiin ja rikollisen keveyden ansiosta en lähdössä menettänyt johtoa. Hyvin nopeasti tuli selväksi, että #3:lla saa tehdä töitä tässä finaalissa ja ankarasti. Olikohan ekan kierroksen täyttyessä tuli vissiin Racer X ohi suoralla. Andy & BMW taisivat tulla toisen kierroksen täyttyessä suoralla ohi ja vielä Mike Milk tuli kohta perään ja mitään ei ollu tehtävissä. Olin siis viidentenä ja vielä yksi takana. Taisi olla PeePee #7:lla kun roikkui jokusen kierroksen jonkin matkan päässä takana, kunnes pääsi imuun ja yrittelemään ohitusta. Pari ohitusta pääsin kuittaamaan takaisin, mutta lopuksi jäin taakse, ei mahtanu minkään. Kyllä oli raskas kisa, #3:n oli tosi raskas ajaa kilpaa ja oli kisan jälkeen olo kuin saunasta tullu. Kotimatkallakin hikoili vielä pitkän matkaa. Mutta kisa oli kiva, hyvää vääntöä oli varsinkin lopussa, vaikka sijoitus jäikin 6:ksi. Vaihtelua kisailuihin.

Kiitos järjestäjille mukavasta kisasta ja hyvin meni autojen arvonta ja ajoerien järjesteleminen siinä vauhdissa...
Kiitos vaan, mutta jos minä saan vaikuttaa asiaan niin Andy saisi kyllä pitää ajamansa nopeimman pisteen, kiitos kuitenkin. Ja onnea voitosta.

Seuraavaksi sitten Hyvinkäälle, tervetuloa:eek: (psyykkaus alkakoon)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Seuraavaksi sitten Hyvinkäälle, tervetuloa:eek: (psyykkaus alkakoon)
Kenties kovatasoisin osanottajaluettelo ainakin nykyjärjestäjien aikana sinne... Palkintokorokepaikkaankaan ei riitä enää tavallinen "hyvä suoritus". Saakelin kovaa tullevat menemään ainakin (aakkosjärjestyksessä) DickW, Nasty Boy, Racer X, Wope... Viimevuotisen perusteella, mielenkiintoista nähdä minkä verran mm. Albert Oil, Andy, PeePee, PbBMW ym. ovat kaventaneet RX:n silloista etumatkaa...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kiitos järjestäjille mukavasta kisasta ja hyvin meni autojen arvonta ja ajoerien järjesteleminen siinä vauhdissa...
Kiitos Kiitos, kiva että kelpas ja että saatiin homma pulkkaan, meinas tulla vähän hätä käteen noiden uudelleen arpomisien kanssa :)
Kiitos vaan, mutta jos minä saan vaikuttaa asiaan niin Andy saisi kyllä pitää ajamansa nopeimman pisteen, kiitos kuitenkin.
Et saa, päätettiin antaa tuo sun piste "extrapisteenä" eli Andylle menee täysi potti jokatapauksessa ;)
Seuraavaksi sitten Hyvinkäälle, tervetuloa:eek: (psyykkaus alkakoon)
Kiitos, yritetään roikkua edes joidenkin sekuntien päässä :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kenties kovatasoisin osanottajaluettelo ainakin nykyjärjestäjien aikana sinne...
2005 oli aika kovaa porukkaa mukana myös, tosin ei ollut kovin montaa "huippukuskia" silloin.
Laajin ja kovatasoisin tästä on tulossa kyllä, ja hyvällä säkällä rikotaan vielä Myllypuron osanottajamääräkin :D
 

Örfil

Guest
Viimevuotisen perusteella, mielenkiintoista nähdä minkä verran mm. Albert Oil, Andy, PeePee, PbBMW ym. ovat kaventaneet RX:n silloista etumatkaa...
Onneksi emme ole FIA eli samat säännöt ja kaikki ollaan tasan vuosi vanhempia: enköhän ole edelleen sekunnin nopeampi kuin muut ;)

...ja jos totta puhutaan odotan mielenkiinnolla että kuinka käy tänä kesänä Hyvinkäällä kun on uusia hemmoja mukana. Viimeksi homma oli liian helppoa...:wink:

Toisaalta on tässä itsekin opittu kai jotain sitten viime visiitin Hyvinkäällä. Äkkiä laskettuna, sen jälkeen n. 20 kisaa tullut ajettua ja jokunen treenisessio.

Mutta kävi niin tai näin: olen kerran elämässäni jo voittanut Hyvinkään kisan ja se on sama kuin Monacon voitto ja sitä ei multa voi kukaan enää poistaa :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
enköhän ole edelleen sekunnin nopeampi kuin muut ;)
No sitten ero on kyllä kaventunut.

Edit: ööruz ja bmw näköjään pääsi päivän nopeimmissa silloin sekunnin sisään, muttei enää kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Hyvinkää on mulle kuin Turkki Massalle ;)
[/retsostelu]
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
enköhän ole edelleen sekunnin nopeampi kuin muut ;)
Jälkeenpäin ajatellen, ekoissa harkoissa ajettiin suunnilleen samat ajat, a-a:ssa minulla aika ei sitten siitä juuri parantunut vaikka opin radan suunnilleen. Aika-ajoissa auto tuntui nopeammalta ja tehokkaammalta kuin harkkojen auto, mutta saattaa olla, että se tuntui tehokkaammalta siksi, että takana oli huono pito. Siis tuntui, että auto meni esim. takasikaanin kovempaa koska luisti enemmän, mutta ehkä se sitten vain luisti enemmän. Kisaan auto ei enäää vaihtunut, joten jäi nyt sitten tähän vuoteen katsominen mikä ero on, vai onko sitä. Toisaalta Toijalan ylivoimaisen auton jälkeen minun arvontatuuri taitaa olla tältä kaudelta käytetty :rolleyes:
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Silti, en halua pelotella "Forssan superautoilla verrattuna Toijalaan" :D
juu en mäkään pelotella halua, ei ne mitään raketteja ole, mutta kulkevat ihan eri tavalla kuin toijalassa :)
jos joku kysyy niin mieluummin vastaan suoraan tuommosessa tilanteessa ettei tule sitten ikävänä yllätyksenä paikan päällä... :)
Hmh, toinen sanoo ettei se ero ole niin järkyttävä ja toinen että se on raju.. :rolleyes: Mutta onhan se tosiaan parempi sanoa asiat suoraan eikä kierrellä. Enkä mä oikeastaan juuri näistä tiedoista pelästynyt, sehän on vain mukavampaa kun pääsee kokeilemaan nopeampia menopelejä. :ahem:

Jos vaikka saisi siellä (Forssassa siis) ehjän kisan aikaiseksi kun noi kaksi edellistä ovat menneet vähän huonolla menestyksellä.. (Myllypurossa nyt kävi miten kävi, Toijalassa omasta virheestä ulosajo)
 
Ylös