Bobakki
@f1hog
Olisi.Olisiko tuon perään ollut täysi mahdottomuus lisätä: Vaikkei siinä(kään) mitään pahaa olisi?
Olisi.Olisiko tuon perään ollut täysi mahdottomuus lisätä: Vaikkei siinä(kään) mitään pahaa olisi?
En pidä sitä mahdollisena lähitulevaisuudessa, enkä myöskään henkilökohtaisesti sitä toivo, muuttaa lajin luonnetta liikaa. Eli olisi.Olisiko tuon perään ollut täysi mahdottomuus lisätä: Vaikkei siinä(kään) mitään pahaa olisi?
Eli yksityyppirenkaisiin siirtyminen taloudellisen ja viihteellisen syyn takia on ihan ok, mutta autoihin ei... Anteeksi, etten pysty nyt oikein seuraamaan logiikkaasi tässä.En pidä sitä mahdollisena lähitulevaisuudessa, enkä myöskään henkilökohtaisesti sitä toivo, muuttaa lajin luonnetta liikaa. Eli olisi.
Mutta Darwinin ehdottamaa kehitystä ja evoluutioita ei siis voi tapahtua? Eli yksityyppiluokaksi ns. "kehittyminen" ei ole/olisi OK?Sinänsä yksityyppiluokat ovat ihan OK, jos ne on sellaisiksi alunperin synnytettykin.
Kiitoksia tästä. Et sattumoisin haluaisi kommentoida paljon merkittävämpää keskustelua, jota tuolla edellisellä sivulla käytiin tai mahdollisesti kertoa omaa suosikkiasi tulevissa presidentinvaaleissa yhtä monisanaisesti?Bobakki sanoi:Olisi.
En minä noin sanonut. Se ei ole mahdollista niin kauan kuin mukana on tehdastalleja, koska ne eivät moiseen suostu, vaan lähtevät lajista. Kun se on taloudellisesti välttämätöntä, niin sitten se on ok, mutten tuollaiseen ihan vähään aikaan usko.Eli yksityyppirenkaisiin siirtyminen taloudellisen ja viihteellisen syyn takia on ihan ok, mutta autoihin ei... Anteeksi, etten pysty nyt oikein seuraamaan logiikkaasi tässä.
Tuohon mentiin pitkän kehityskaaren kautta.Ja muuttaisiko se oikeasti lajin luonnetta yhtään sen enempää kuin esimerkiksi Monzan kilpailumatkan vähentyminen 500 kilometristä 300:taan tai maantieradoilta siirtyminen syheröisille "moottoristadioneille"?
Tottakai voi tapahtua. Nimenomaan evoluution kautta, tarpeen niin edellyttäessä. Hitaasti muuttuen. Kuten selität CARTissa tapahtuneen.Mutta Darwinin ehdottamaa kehitystä ja evoluutioita ei siis voi tapahtua? Eli yksityyppiluokaksi ns. "kehittyminen" ei ole/olisi OK?
Tässä näkyy vähän muutakin kuin vain kahden pääottelijan kehonkieltä. Turvamiesten (lue Bernard ja Woods) oli ihan pideltävä kiistakumppaneita erillään, sillä muuten Ari olisi puraissut Todtin korvan irti. Tai sitten ei... :yuck:Onkohan missään kuvaa, mieluummin video sellaista, Vatasen ja Todtin kättelystä Singaporesta? Olisi kiva nähdä poikien kehonkieli.
Eurooppalaisena olen sitä mieltä että Amerikkalaisten urheilusarjojen ylivalta urheilumaailmassa ei ole missään nimessä hyvästä, koska ne tuijottavat vain omaan napaansa, toimivat täysin omalla tavallaan eivätkä ota muita huomioon. Sen takia on hyvä että autourheilussa heillä ei ole kovinkaan vahva asema ja F1 on kiistaton ykkönen. Siinä mielessä Cartin katajaan kapsahtaminen oli ihan hyvä asia. NHL on hyvä esimerkki, he ryöstökalastavat eurooppalaista jääkiekkoilua ja vähät välittävät siitä mitä se tekee lajin suosiolle näissä maissa. Edit: Ja mä en todellakaan ole mikään Amerikka-vastainen.En yksinkertaisesti pysty selittämään miksi joku näkisi CARTin maailmalle leviämisen negatiivisena asiana, sillä eikö pohjoisamerikkalaisella sarjalla kuuluisi olla samat oikeudet kuin eurooppalaisella sarjalla? FIA:n eurooppalainen sarja levisi maailmalle ilman ongelmia, joten mistä Ecclestonen tuossa NY Timesin jutussa mainitsevat pulmat?
Kiitos, ihan asiallisesti ovat molemmat. Tämä meni tasan 1-1.Tässä näkyy vähän muutakin kuin vain kahden pääottelijan kehonkieltä. Turvamiesten (lue Bernard ja Woods) oli ihan pideltävä kiistakumppaneita erillään, sillä muuten Ari olisi puraissut Todtin korvan irti. Tai sitten ei... :yuck:
En olettanutkaan tässä(kään) olevan taustalla taustalla mitään rationaalista syytä, vaan vahvasti tunteella mennään. Tarkemmin sanottuna pelolla. Mitään halua ei ole tarttua argumentteihin, koska sisältöä ei ole. On vain pelko.Eurooppalaisena olen sitä mieltä että Amerikkalaisten urheilusarjojen ylivalta urheilumaailmassa ei ole missään nimessä hyvästä, koska ne tuijottavat vain omaan napaansa, toimivat täysin omalla tavallaan eivätkä ota muita huomioon. Sen takia on hyvä että autourheilussa heillä ei ole kovinkaan vahva asema ja F1 on kiistaton ykkönen. Siinä mielessä Cartin katajaan kapsahtaminen oli ihan hyvä asia.
Huomasitko itse tuota kirjoittaessasi, että kuvailit tuossa kyllä varsin mallikkaasti eurooppalaisen moottoriurheiluhallitsijat (Balestresta Mosleyyn) ja FIA:n toiminnan?Eurooppalaisena olen sitä mieltä että Amerikkalaisten urheilusarjojen ylivalta urheilumaailmassa ei ole missään nimessä hyvästä, koska ne tuijottavat vain omaan napaansa, toimivat täysin omalla tavallaan eivätkä ota muita huomioon.
Todtin "esikunta" tosin on vähemmän kuin asiallisesti...Pobeda sanoi:Kiitos, ihan asiallisesti ovat molemmat. Tämä meni tasan 1-1.
Sinusta yksityyppiluokkia on siis tarjolla liian vähän ja Fomula ykkösten kaltaisia luokkia liian paljon?Olisiko tuon perään ollut täysi mahdottomuus lisätä: Vaikkei siinä(kään) mitään pahaa olisi?
Ainakin itseä kiinnostaa enämpi eurooppalaiset sarjat joten Vanhan mantereen osalta omaan napaan tuijottelu ei haittaa allekirjoittanutta.Huomasitko itse tuota kirjoittaessasi, että kuvailit tuossa kyllä varsin mallikkaasti eurooppalaisen moottoriurheiluhallitsijat (Balestresta Mosleyyn) ja FIA:n toiminnan?
Höpö höpö, itse et näe metsää puilta jos yrität pistää Cartin hajoamisen ja Amerikkalaisen formula-autoilun laman eurooppalaisen kattojärjestön piikkiin. Cartin laajentuminen kansainvälisemmäksi tarkoitti käytännössä sitä että Amerikkalaisille faneille oli tarjolla vähemmän kisoja, ja osa kisoista tuli heidän kannaltaan TV:stä kummalliseen aikaan. Lisäksi kun sarjasta tuli kansainvälisempi, valtasivat tuntemattomat eurooppalais (ja brasilialais)kuljettajat suuren osan tallipaikoista jättäen perusjenkit muihin luokkiin. Esim. Amerikkalaisten puutteestahan T. George purnasi kovastikin. Se että FIA rajoitti kansainvälisen laajentumisen ovaaliradoille on aika pikku juttu tässä kokonaisuudessa.En olettanutkaan tässä(kään) olevan taustalla taustalla mitään rationaalista syytä, vaan vahvasti tunteella mennään. Tarkemmin sanottuna pelolla. Mitään halua ei ole tarttua argumentteihin, koska sisältöä ei ole. On vain pelko.
Ja pelko mitä kohtaan? Eihän F1:llä ollut mitään syytä pelätä alempiarvoista kansallista sarjaa, kun se sentään on äf-tun-ykkönen. CART ei tehnyt mitään radikaalia ja uutta, jolla se olisi provosoinut Kansainvälistä autoliittoa. Se ei yrittänyt syrjäyttää ykkösiä Monacossa, tai estää niitä ajamasta kilpailua Yhdysvalloissa. CART vain halusi laajentua, aivan samalla tavalla kuin ykkösetkin tekivät aikoinaan. Osoittaa lähinnä huonoa itseluottamusta Balestrelta, Ecclestonelta ja Mosleyltä, että CARTin aikeisiin piti puuttua. Laittomasti, jos saan lisätä.
Huomasitko itse tuota kirjoittaessasi, että kuvailit tuossa kyllä varsin mallikkaasti eurooppalaisen moottoriurheiluhallitsijat (Balestresta Mosleyyn) ja FIA:n toiminnan?
Luotin siihen, että muistat aiemmat kommenttini em. asiasta. Mikä sitten on merkittävää ja mikä ei? Minulle ko. jutulla on enemmän painoarvoa kuin politikoinnilla, jota en kykene seuraamaan kuin välttämättömän säilyttääkseni jonkunlaisen käsityksen taustoista. Loppujen lopuksi FIA:n / FISA:n / CSI:n johto on ollut pielessä jo kauan ennen elinaikaani, enkä millään muotoa jaksa uskoa asian merkittävästi korjaantuvan. Ennemmin yritän sulkea silmäni ja toivoa, ettei kiihkeästi seuraamani laji kärsi kohtuuttomasti kenenkään tomppelin pyrkimyksien takia - tämä kun ei ole sellainen asia, johon voisin millään muotoa vaikuttaa. Toisaalta koen F1:n kannalta tärkeiden päätösten tapahtuvan vähintään yhtä paljon sarjan oikeudet omistavan CVC:n taholla.Kiitoksia tästä. Et sattumoisin haluaisi kommentoida paljon merkittävämpää keskustelua, jota tuolla edellisellä sivulla käytiin tai mahdollisesti kertoa omaa suosikkiasi tulevissa presidentinvaaleissa yhtä monisanaisesti?
Tuo ylläoleva on pakko olla provo, onhan?Siihen että FIA suosii ykkösiä on aika hyvä syy: Ilman ykkösiä FIA ei ole yhtään mitään. Olen sitä mieltä että FIA:n tulee toimia aina ykkösten hyväksi, muista lajeista ei niin ole väliä, esim. rallista ei voi koskaan saada kovin suosittua lajia millään ilveellä. FIA tarvitsee ykkösiä enemmän kuin ykköset Fiaa. Sen takia kannatan Todtia Fia:n johtoon, ei siellä mitään entistä rallikuskia tarvita.
No ehkä hieman kärkkäästi ilmaisin asian. No esitetäänpä asia toisin päin, jos ykköset eivät olisi FIA:n alaisia kukaan ei parin vuoden päästä muistaisi että koko organisaatiota (FIA:ta) on ollenkaan. Totta kai lajilla joka on suurempi kuin kaikki muut FIA:n lajit yhteensä on erityinen suhde FIA:aan. Tiedän että täällä Suomessa on ollut sellaista mentaliteettia että FIA syrjii esim. rallia mutta enpä tiedä, eipä siinä paljon syrjintää tarvita kun katsoo millaista se on. Mtv3:n Jyväskylä-lähetykset olivat hyvä esimerkki tästä. Auto tulee, näkyy 20 sekkaa kuvassa ja sen jälkeen näytetään minuutin verran pällisteleviä katsojia :jaska:Tuo ylläoleva on pakko olla provo, onhan?
FIA on ensisijaisesti aivan kaikkea MUUTA KUIN F1. F1 on vain yksi autourheiluluokka muiden luokkien joukossa. Näin se alunperin ja oikeasti FIA:n kannalta pitäisi olla.
Evoluutiosta: Cartti esitti aika mielenkiintoisen "teorian" autourheiluluokan evoluutiosta. Nimittäin: juuri noin on jo käynyt ja käymässä F1:ssä.
Kirjoitin joskus aikoinaan tänne F1:n nykyisistä moottorisäännöistä. Kuuroille korville meni. Nyt ymmärrän miksi. Tänne kirjoittelevathan ovat F1 uskovaisia, jotka tuiottavat lajia pelkästään tunteella. Mikään fakta ei mene läpi. Tosiasiahan on se, että nykyiset moottorisäännöt määräävät käytännössä koneet ns yksityyppimoottoreiksi. Lukeka nyt ne säännöt kunnolla läpi ja alkakaa vasta sitten kertoilemaan satuja kuinka "erilaisia" ne muka on. En usko, että todellisuudessa niissä on juuri mitään tehoeroja.
Usko jo, FIA ei tarvitse F1:iä mihinkään. Vai veikkatko, että ihmiset ympäri maailman irtisanoutuisivat omista auto- ja (autourheilu)seuroistaan, koska F1 ei "kuulu perheeseen". Heko heko. Ihan samalla tavalla rallikin on vain yksi laji muiden joukossa. Nykyinen pellemeininki (sopupeli & kähmintä) F1:ssä itse asiassa tahraa FIA:n mainetta todella pahasti. Siksi menon pitää muuttua.No esitetäänpä asia toisin päin, jos ykköset eivät olisi FIA:n alaisia kukaan ei parin vuoden päästä muistaisi että koko organisaatiota (FIA:ta) on ollenkaan. Totta kai lajilla joka on suurempi kuin kaikki muut FIA:n lajit yhteensä on erityinen suhde FIA:aan. Tiedän että täällä Suomessa on ollut sellaista mentaliteettia että FIA syrjii esim. rallia
moottoreista hyvin samanlaisia mutta silti jokainen talli valmistaa autonsa itse, se on se oleellinen ero mihinkään yksityyppiluokkaan.
Niin katson tätä F1-fanin näkökulmasta, ja palatakseni topiciin, kannatan Jean Todtia FIA:n presidentiksi koska hän tulee F1-maailmasta. Vatanen ei ymmärrä siitä lajista mitään ja hänen "puhdistuksensa" johtaisivat vain todennäköisesti katastrofiin.Usko jo, FIA ei tarvitse F1:iä mihinkään. Vai veikkatko, että ihmiset ympäri maailman irtisanoutuisivat omista auto- ja (autourheilu)seuroistaan, koska F1 ei "kuulu perheeseen". Heko heko. Ihan samalla tavalla rallikin on vain yksi laji muiden joukossa. Nykyinen pellemeininki (sopupeli & kähmintä) F1:ssä itse asiassa tahraa FIA:n mainetta todella pahasti. Siksi menon pitää muuttua.
FIA on Fédération International de l'Automobile = kansainvälisten autoliitto. Missä tuossa on sana urheilu?
Olet totta tuosta autojen valmistamisesta. Tosin siinäkin on nykyään erittäin tiukat säännöt = lähestytään "yksityyppi"luokkaa koko ajan.
Prinssi Feisal oli erittäin pettynyt Mosleyn kirjeeseen ja ehdottaa FIA:aa perustamaan "eettisen komission", koska sitä se pahasti tarvitsee Mosleyn jälkeen voitti kuka tahansa.Mosley’s letter warned that Vatanen’s recent negative comments about his governance and ‘autocracy’ would divide the FIA membership,
“Any thoughts that after this election everyone in motorsport can unite and work together can now be forgotten. It is not possible to make statements like Vatanen’s and then expect the victims of those insults to forget what has been said. The simple fact is that Vatanen will lose the election and lose badly, not least because he chose to denigrate the FIA and those currently in office.”
Ja sitten vielä täytyy puuttua tähän höpönhöpöön:Max Mosley sanoi:"This assumption that if you win a world championship your views are worth listening to is not true. They have driven very fast, they don't understand the complexity of the sport."
" I do not wish to name names. Every time I say Jackie Stewart I get into trouble."
"I would rather not say, it upsets him when I say that," and with that Mosley bursts into laughter.
Ensinnäkin en ole laittamassa Amerikan yksityyppiluokkien nykytilaa FIA:n tilille, vaikka se sinne kyllä sopisikin. En kuitenkaan laita. Sanoin, että sillä oli merkitystä, vaikutusta, FIA puuttui CART-sarjan asioihin. Miksi? Varsinkin, kun EU on jälkikäteen todennut FIA:n rikkoneen lakia toimiessaan niin. Et kuitenkaan suostu edes kommentoimaan asiaa tältä kantilta, vaan sivuutat tämän kokonaan.DexDexter sanoi:Höpö höpö, itse et näe metsää puilta jos yrität pistää Cartin hajoamisen ja Amerikkalaisen formula-autoilun laman eurooppalaisen kattojärjestön piikkiin. Cartin laajentuminen kansainvälisemmäksi tarkoitti käytännössä sitä että Amerikkalaisille faneille oli tarjolla vähemmän kisoja, ja osa kisoista tuli heidän kannaltaan TV:stä kummalliseen aikaan.
Vapaita yksityyppiluokkiakaan ei ole kyllä tarpeeksi. Siis sellaisia, joiden asemaa ja tulevaisuutta FIA tai F1-väki ei sanelisi F1:n kustannuksella a'la GP2 ja F2. Toisaalta CART oli alunperin täysin samanlainen valmistajien sarja kuin F1:kin, joten sellaistakin sarjaa tarvittaisiin. F1 puolestaan ei minua enää kiinnosta yhtä paljon kuin vielä neljä vuotta sitten. Tällainen CART/Champ Car -hybridi ei ole muuta kuin halpa mukaelma aidosta tuotteesta, joka eri vaiheissaan minusta oli kilpailullisesti ja viihdyttävyydeltään paras formulasarja.Black Leopald sanoi:Sinusta yksityyppiluokkia on siis tarjolla liian vähän ja Fomula ykkösten kaltaisia luokkia liian paljon?