FIA:n seuraava presidentti?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisiko tuon perään ollut täysi mahdottomuus lisätä: Vaikkei siinä(kään) mitään pahaa olisi?
En pidä sitä mahdollisena lähitulevaisuudessa, enkä myöskään henkilökohtaisesti sitä toivo, muuttaa lajin luonnetta liikaa. Eli olisi.

Sinänsä yksityyppiluokat ovat ihan OK, jos ne on sellaisiksi alunperin synnytettykin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En pidä sitä mahdollisena lähitulevaisuudessa, enkä myöskään henkilökohtaisesti sitä toivo, muuttaa lajin luonnetta liikaa. Eli olisi.
Eli yksityyppirenkaisiin siirtyminen taloudellisen ja viihteellisen syyn takia on ihan ok, mutta autoihin ei... Anteeksi, etten pysty nyt oikein seuraamaan logiikkaasi tässä. :rolleyes:

Ja muuttaisiko se oikeasti lajin luonnetta yhtään sen enempää kuin esimerkiksi Monzan kilpailumatkan vähentyminen 500 kilometristä 300:taan tai maantieradoilta siirtyminen syheröisille "moottoristadioneille"?
Sinänsä yksityyppiluokat ovat ihan OK, jos ne on sellaisiksi alunperin synnytettykin.
Mutta Darwinin ehdottamaa kehitystä ja evoluutioita ei siis voi tapahtua? Eli yksityyppiluokaksi ns. "kehittyminen" ei ole/olisi OK?

Jos ei ole, niin tästä taas CART-fanina vedän herneen nokkaani, kun CARThan oli alussa aivan kuten F1, mutta markkinavoimat, käytännöllisyys ja kilpailukyky nyt vain sattui ajamaan lähes kaikki Marchin asiakkaaksi, koska CART salli myös kilpailukaluston ostamisen. Aivan kuten F1:ssäkin ennen Concorde-sopimusta, jos saan muistuttaa. Missään vaiheessa CART ei kieltänyt talleilta mahdollisuutta rakentaa omat autot ja jotkut niin tekivätkin: Penske ja Gurneyn Eagle nyt tunnetuimpina. Auton ostaminen vain oli monien mielestä paljon parempi idea. Eikä se nopeuksissa tai kilpailussa näkynyt. Oikeastaan päinvastoin. Kun kaikilla oli alunperin täsmälleen sama auto, niin siinä oli paljon suurempi kilpailullinen haaste saada kehitettyä se nopeammaksi kuin muiden.
Bobakki sanoi:
Kiitoksia tästä. Et sattumoisin haluaisi kommentoida paljon merkittävämpää keskustelua, jota tuolla edellisellä sivulla käytiin tai mahdollisesti kertoa omaa suosikkiasi tulevissa presidentinvaaleissa yhtä monisanaisesti? ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli yksityyppirenkaisiin siirtyminen taloudellisen ja viihteellisen syyn takia on ihan ok, mutta autoihin ei... Anteeksi, etten pysty nyt oikein seuraamaan logiikkaasi tässä. :rolleyes:
En minä noin sanonut. Se ei ole mahdollista niin kauan kuin mukana on tehdastalleja, koska ne eivät moiseen suostu, vaan lähtevät lajista. Kun se on taloudellisesti välttämätöntä, niin sitten se on ok, mutten tuollaiseen ihan vähään aikaan usko.

Se, etten moista toivo johtuu siitä, että se tarkoittaisi yht'äkkistä hyvin radikaalia muutosta johon ei ole halua minulla, osallistujilla eikä järjestäjilläkään. Jos tuollaiseen mennään, siihen mennään pitkän kehityskaaren kautta.

Mutta olen myös sanonut, että näkisin mielelläni enemmän pelkkiä kilpatalleja, moottoritoimittajia ja ostoautoja tehdasvetoisen F1:n sijaan. Pari tehdastallia on jo vaihtunut tai vaihtumassa kilpatalliksi, joten kehitystä tuohon suuntaan on nähtävissä.
Ja muuttaisiko se oikeasti lajin luonnetta yhtään sen enempää kuin esimerkiksi Monzan kilpailumatkan vähentyminen 500 kilometristä 300:taan tai maantieradoilta siirtyminen syheröisille "moottoristadioneille"?
Tuohon mentiin pitkän kehityskaaren kautta.
Mutta Darwinin ehdottamaa kehitystä ja evoluutioita ei siis voi tapahtua? Eli yksityyppiluokaksi ns. "kehittyminen" ei ole/olisi OK?
Tottakai voi tapahtua. Nimenomaan evoluution kautta, tarpeen niin edellyttäessä. Hitaasti muuttuen. Kuten selität CARTissa tapahtuneen.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Onkohan missään kuvaa, mieluummin video sellaista, Vatasen ja Todtin kättelystä Singaporesta? Olisi kiva nähdä poikien kehonkieli.
Tässä näkyy vähän muutakin kuin vain kahden pääottelijan kehonkieltä. Turvamiesten (lue Bernard ja Woods) oli ihan pideltävä kiistakumppaneita erillään, sillä muuten Ari olisi puraissut Todtin korvan irti. Tai sitten ei... :yuck:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
En yksinkertaisesti pysty selittämään miksi joku näkisi CARTin maailmalle leviämisen negatiivisena asiana, sillä eikö pohjoisamerikkalaisella sarjalla kuuluisi olla samat oikeudet kuin eurooppalaisella sarjalla? FIA:n eurooppalainen sarja levisi maailmalle ilman ongelmia, joten mistä Ecclestonen tuossa NY Timesin jutussa mainitsevat pulmat?
Eurooppalaisena olen sitä mieltä että Amerikkalaisten urheilusarjojen ylivalta urheilumaailmassa ei ole missään nimessä hyvästä, koska ne tuijottavat vain omaan napaansa, toimivat täysin omalla tavallaan eivätkä ota muita huomioon. Sen takia on hyvä että autourheilussa heillä ei ole kovinkaan vahva asema ja F1 on kiistaton ykkönen. Siinä mielessä Cartin katajaan kapsahtaminen oli ihan hyvä asia. NHL on hyvä esimerkki, he ryöstökalastavat eurooppalaista jääkiekkoilua ja vähät välittävät siitä mitä se tekee lajin suosiolle näissä maissa. Edit: Ja mä en todellakaan ole mikään Amerikka-vastainen.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Vatanen olisi varmasti koko autourheilu huomioiden selvästi parempi vaihtoehto. Todt on tiukasti sidoksissa F1'een ja lisäksi sielläkin toiminut suurimman osan ajasta yhdessä tallissa. En oikein jaksa uskoa Todtin tuovan mitään muutoksia vaan antavan kaiken jatkua entiseen tapaan.

On mielenkiintoista nähdä mikäli Vatanen valitaan erityisesti Ecclestonen suhtautuminen. Hänhän (useiden muiden nykyisten FIAn merkkimiesten ohella) on tiukasti liputtanut Todtin puolesta ja pyrkinyt haittaamaan ja estämään Vatasen kampanjointia samalla Todtia tukien ja auttaen.

Mosleyn valtakaudella FIA on keskittynyt ainoastaan F1'een ja kaikki muu autourheilu samoin kuin FIAn toimintaan liittyvä siviiliautoilukin ovat olleet lapsipuolen asemassa. Saa nähdä mitä tulee seuraavan puheenjohtajan kaudella.

Ihan mielenkiintoinen polli tilanne ehdokkaiden kannatuksesta on Autosportin forumilla, äänestäjiä on ollut yli 700 ja kannatus Vatasen puolesta 82,5-17,5.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ecclestone tekee kaikkensa, jotta Vatasta ei valittaisi FIA:n presidentiksi. Bernie pelkää ylivaltansa puolesta, koska Ari pistäisi sisäisen päätöksenteon uusiksi. Enää ei varmasti olisi asiaa jakamaan tuomioita yms.

Todt sen sijaan tulisi samasta "perheestä" ja sen sijaan, että haluaisi lähteä uudistamaan asioita, antaisi homman jatkua nykyisellään. Todt onkin valinnut sen raukkamaisemman tien presidentiksi. Bernie ja Max ovat suostutelleet formuloiden sisäpiirin Todtin taakse sillä ehdolla, että tämä antaa valituksi tullessaan kabinettipelin jatkua.

Sätkynukke-Todt. :thumbdown
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Tässä näkyy vähän muutakin kuin vain kahden pääottelijan kehonkieltä. Turvamiesten (lue Bernard ja Woods) oli ihan pideltävä kiistakumppaneita erillään, sillä muuten Ari olisi puraissut Todtin korvan irti. Tai sitten ei... :yuck:
Kiitos, ihan asiallisesti ovat molemmat. Tämä meni tasan 1-1.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eurooppalaisena olen sitä mieltä että Amerikkalaisten urheilusarjojen ylivalta urheilumaailmassa ei ole missään nimessä hyvästä, koska ne tuijottavat vain omaan napaansa, toimivat täysin omalla tavallaan eivätkä ota muita huomioon. Sen takia on hyvä että autourheilussa heillä ei ole kovinkaan vahva asema ja F1 on kiistaton ykkönen. Siinä mielessä Cartin katajaan kapsahtaminen oli ihan hyvä asia.
En olettanutkaan tässä(kään) olevan taustalla taustalla mitään rationaalista syytä, vaan vahvasti tunteella mennään. Tarkemmin sanottuna pelolla. Mitään halua ei ole tarttua argumentteihin, koska sisältöä ei ole. On vain pelko.

Ja pelko mitä kohtaan? Eihän F1:llä ollut mitään syytä pelätä alempiarvoista kansallista sarjaa, kun se sentään on äf-tun-ykkönen. CART ei tehnyt mitään radikaalia ja uutta, jolla se olisi provosoinut Kansainvälistä autoliittoa. Se ei yrittänyt syrjäyttää ykkösiä Monacossa, tai estää niitä ajamasta kilpailua Yhdysvalloissa. CART vain halusi laajentua, aivan samalla tavalla kuin ykkösetkin tekivät aikoinaan. Osoittaa lähinnä huonoa itseluottamusta Balestrelta, Ecclestonelta ja Mosleyltä, että CARTin aikeisiin piti puuttua. Laittomasti, jos saan lisätä.
Eurooppalaisena olen sitä mieltä että Amerikkalaisten urheilusarjojen ylivalta urheilumaailmassa ei ole missään nimessä hyvästä, koska ne tuijottavat vain omaan napaansa, toimivat täysin omalla tavallaan eivätkä ota muita huomioon.
Huomasitko itse tuota kirjoittaessasi, että kuvailit tuossa kyllä varsin mallikkaasti eurooppalaisen moottoriurheiluhallitsijat (Balestresta Mosleyyn) ja FIA:n toiminnan? :rolleyes:
Pobeda sanoi:
Kiitos, ihan asiallisesti ovat molemmat. Tämä meni tasan 1-1.
Todtin "esikunta" tosin on vähemmän kuin asiallisesti...
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Huomasitko itse tuota kirjoittaessasi, että kuvailit tuossa kyllä varsin mallikkaasti eurooppalaisen moottoriurheiluhallitsijat (Balestresta Mosleyyn) ja FIA:n toiminnan?
Ainakin itseä kiinnostaa enämpi eurooppalaiset sarjat joten Vanhan mantereen osalta omaan napaan tuijottelu ei haittaa allekirjoittanutta.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
En olettanutkaan tässä(kään) olevan taustalla taustalla mitään rationaalista syytä, vaan vahvasti tunteella mennään. Tarkemmin sanottuna pelolla. Mitään halua ei ole tarttua argumentteihin, koska sisältöä ei ole. On vain pelko.

Ja pelko mitä kohtaan? Eihän F1:llä ollut mitään syytä pelätä alempiarvoista kansallista sarjaa, kun se sentään on äf-tun-ykkönen. CART ei tehnyt mitään radikaalia ja uutta, jolla se olisi provosoinut Kansainvälistä autoliittoa. Se ei yrittänyt syrjäyttää ykkösiä Monacossa, tai estää niitä ajamasta kilpailua Yhdysvalloissa. CART vain halusi laajentua, aivan samalla tavalla kuin ykkösetkin tekivät aikoinaan. Osoittaa lähinnä huonoa itseluottamusta Balestrelta, Ecclestonelta ja Mosleyltä, että CARTin aikeisiin piti puuttua. Laittomasti, jos saan lisätä.
Huomasitko itse tuota kirjoittaessasi, että kuvailit tuossa kyllä varsin mallikkaasti eurooppalaisen moottoriurheiluhallitsijat (Balestresta Mosleyyn) ja FIA:n toiminnan? :rolleyes:
Höpö höpö, itse et näe metsää puilta jos yrität pistää Cartin hajoamisen ja Amerikkalaisen formula-autoilun laman eurooppalaisen kattojärjestön piikkiin. Cartin laajentuminen kansainvälisemmäksi tarkoitti käytännössä sitä että Amerikkalaisille faneille oli tarjolla vähemmän kisoja, ja osa kisoista tuli heidän kannaltaan TV:stä kummalliseen aikaan. Lisäksi kun sarjasta tuli kansainvälisempi, valtasivat tuntemattomat eurooppalais (ja brasilialais)kuljettajat suuren osan tallipaikoista jättäen perusjenkit muihin luokkiin. Esim. Amerikkalaisten puutteestahan T. George purnasi kovastikin. Se että FIA rajoitti kansainvälisen laajentumisen ovaaliradoille on aika pikku juttu tässä kokonaisuudessa.

Siihen että FIA suosii ykkösiä on aika hyvä syy: Ilman ykkösiä FIA ei ole yhtään mitään. Olen sitä mieltä että FIA:n tulee toimia aina ykkösten hyväksi, muista lajeista ei niin ole väliä, esim. rallista ei voi koskaan saada kovin suosittua lajia millään ilveellä. FIA tarvitsee ykkösiä enemmän kuin ykköset Fiaa. Sen takia kannatan Todtia Fia:n johtoon, ei siellä mitään entistä rallikuskia tarvita.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kiitoksia tästä. Et sattumoisin haluaisi kommentoida paljon merkittävämpää keskustelua, jota tuolla edellisellä sivulla käytiin tai mahdollisesti kertoa omaa suosikkiasi tulevissa presidentinvaaleissa yhtä monisanaisesti? ;)
Luotin siihen, että muistat aiemmat kommenttini em. asiasta. Mikä sitten on merkittävää ja mikä ei? Minulle ko. jutulla on enemmän painoarvoa kuin politikoinnilla, jota en kykene seuraamaan kuin välttämättömän säilyttääkseni jonkunlaisen käsityksen taustoista. Loppujen lopuksi FIA:n / FISA:n / CSI:n johto on ollut pielessä jo kauan ennen elinaikaani, enkä millään muotoa jaksa uskoa asian merkittävästi korjaantuvan. Ennemmin yritän sulkea silmäni ja toivoa, ettei kiihkeästi seuraamani laji kärsi kohtuuttomasti kenenkään tomppelin pyrkimyksien takia - tämä kun ei ole sellainen asia, johon voisin millään muotoa vaikuttaa. Toisaalta koen F1:n kannalta tärkeiden päätösten tapahtuvan vähintään yhtä paljon sarjan oikeudet omistavan CVC:n taholla.

FIA:n vaalihässäkässä en osaa oikein valita puoltani. Koen, että pääehdokkaista molemmat ovat jollain tapaa väärässä paikassa - Todtin ei ikimaailmassa pitäisi olla ehdolla puolueettomuutta vaativaan virkaan ja Vatasesta välittynyt kuva on se, etteivät kyvyt ja tehtävän vaativuus kohtaisi ja hyvä tarkoitus saattaisi loppujen lopuksi viedä ojasta allikkoon. Asetan toiveeni mystiseen kolmanteen ehdokkaaseen, olkoon se nyt sitten Boeri, Craw tai vaikka Gerhard Berger.

Mitä tulee FIA:n osuuteen CARTin tuhossa, niin olen kyllä täysin tietoinen tavasta, jolla liitto torppasi sarjan laajentumispyrkimyksiä. Toisaalta eräiden muiden esittämä huomio siitä, että CART onnistui uusille markkinoille kurottaessaan pyllistämään kotimaansa yleisölle, on minusta varsin oikea. Evoluutiovertauksesta yksityyppiluokan suhteen täytyy mainita, että minusta kyse on pikemminkin degeneroitumisesta. Jos en ole täysin väärin tulkinnut, niin CARTin ajautumisen yksityyppiluokaksi aikaan mielenkiinto sarjaa kohtaan laski ja sarjan taloustilanne heikkeni. Minusta kyseessä on yksi askel tiellä kohti katoamista; hetki, jossa sarjan herättämä mielenkiinto katsojien ja sitä kautta autonvalmistajien ja sponsorien keskuudessa on laskenut tasolle, joka ei pysty ylläpitämään valmistajien välistä kilpailua.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Siihen että FIA suosii ykkösiä on aika hyvä syy: Ilman ykkösiä FIA ei ole yhtään mitään. Olen sitä mieltä että FIA:n tulee toimia aina ykkösten hyväksi, muista lajeista ei niin ole väliä, esim. rallista ei voi koskaan saada kovin suosittua lajia millään ilveellä. FIA tarvitsee ykkösiä enemmän kuin ykköset Fiaa. Sen takia kannatan Todtia Fia:n johtoon, ei siellä mitään entistä rallikuskia tarvita.
Tuo ylläoleva on pakko olla provo, onhan?
FIA on ensisijaisesti aivan kaikkea MUUTA KUIN F1. F1 on vain yksi autourheiluluokka muiden luokkien joukossa. Näin se alunperin ja oikeasti FIA:n kannalta pitäisi olla.

Evoluutiosta: Cartti esitti aika mielenkiintoisen "teorian" autourheiluluokan evoluutiosta. Nimittäin: juuri noin on jo käynyt ja käymässä F1:ssä.
Kirjoitin joskus aikoinaan tänne F1:n nykyisistä moottorisäännöistä. Kuuroille korville meni. Nyt ymmärrän miksi. Tänne kirjoittelevathan ovat F1 uskovaisia, jotka tuiottavat lajia pelkästään tunteella. Mikään fakta ei mene läpi. Tosiasiahan on se, että nykyiset moottorisäännöt määräävät käytännössä koneet ns yksityyppimoottoreiksi. Lukeka nyt ne säännöt kunnolla läpi ja alkakaa vasta sitten kertoilemaan satuja kuinka "erilaisia" ne muka on. En usko, että todellisuudessa niissä on juuri mitään tehoeroja.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Tuo ylläoleva on pakko olla provo, onhan?
FIA on ensisijaisesti aivan kaikkea MUUTA KUIN F1. F1 on vain yksi autourheiluluokka muiden luokkien joukossa. Näin se alunperin ja oikeasti FIA:n kannalta pitäisi olla.

Evoluutiosta: Cartti esitti aika mielenkiintoisen "teorian" autourheiluluokan evoluutiosta. Nimittäin: juuri noin on jo käynyt ja käymässä F1:ssä.
Kirjoitin joskus aikoinaan tänne F1:n nykyisistä moottorisäännöistä. Kuuroille korville meni. Nyt ymmärrän miksi. Tänne kirjoittelevathan ovat F1 uskovaisia, jotka tuiottavat lajia pelkästään tunteella. Mikään fakta ei mene läpi. Tosiasiahan on se, että nykyiset moottorisäännöt määräävät käytännössä koneet ns yksityyppimoottoreiksi. Lukeka nyt ne säännöt kunnolla läpi ja alkakaa vasta sitten kertoilemaan satuja kuinka "erilaisia" ne muka on. En usko, että todellisuudessa niissä on juuri mitään tehoeroja.
No ehkä hieman kärkkäästi ilmaisin asian. No esitetäänpä asia toisin päin, jos ykköset eivät olisi FIA:n alaisia kukaan ei parin vuoden päästä muistaisi että koko organisaatiota (FIA:ta) on ollenkaan. Totta kai lajilla joka on suurempi kuin kaikki muut FIA:n lajit yhteensä on erityinen suhde FIA:aan. Tiedän että täällä Suomessa on ollut sellaista mentaliteettia että FIA syrjii esim. rallia mutta enpä tiedä, eipä siinä paljon syrjintää tarvita kun katsoo millaista se on. Mtv3:n Jyväskylä-lähetykset olivat hyvä esimerkki tästä. Auto tulee, näkyy 20 sekkaa kuvassa ja sen jälkeen näytetään minuutin verran pällisteleviä katsojia :jaska:

Mitä tulee Cartiin, niin on totta että ykkösten moottorisäännöt tekevät moottoreista hyvin samanlaisia mutta silti jokainen talli valmistaa autonsa itse, se on se oleellinen ero mihinkään yksityyppiluokkaan. Nimimerkki CART vaan nyt haluaa aina tuoda tämän kyseisen sarjan jonkun mutkan kautta keskusteluun kun hänellä ei kai ole ketään keskustelukumppania tuolla CART/IRL-puolella kun sarjalle on käynyt täällä samalla tavalla kuin jenkkilässä. Ketään ei kiinnosta. Tilanteesta kertoo aika paljon se että Kimi ja Fred voisivat pyörittää koko sarjaa vuosipalkoillaan. Tavallaan se on sääli, CART-kisat olivat paikoitellen aika viihdyttäviä, mutta kansainvälistymisyritykset olivat paha virhe. Mikään maailmalla suosittu urheilulaji ei ole menestynyt Yhdysvalloissa olympialaisia lukuunottamatta ja niidenkin suosio on laskussa. Eli jos kosiskelet muita, menetät perusyleisön, se on mielipiteeni tästä asiasta.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
No esitetäänpä asia toisin päin, jos ykköset eivät olisi FIA:n alaisia kukaan ei parin vuoden päästä muistaisi että koko organisaatiota (FIA:ta) on ollenkaan. Totta kai lajilla joka on suurempi kuin kaikki muut FIA:n lajit yhteensä on erityinen suhde FIA:aan. Tiedän että täällä Suomessa on ollut sellaista mentaliteettia että FIA syrjii esim. rallia

moottoreista hyvin samanlaisia mutta silti jokainen talli valmistaa autonsa itse, se on se oleellinen ero mihinkään yksityyppiluokkaan.
Usko jo, FIA ei tarvitse F1:iä mihinkään. Vai veikkatko, että ihmiset ympäri maailman irtisanoutuisivat omista auto- ja (autourheilu)seuroistaan, koska F1 ei "kuulu perheeseen". Heko heko. Ihan samalla tavalla rallikin on vain yksi laji muiden joukossa. Nykyinen pellemeininki (sopupeli & kähmintä) F1:ssä itse asiassa tahraa FIA:n mainetta todella pahasti. Siksi menon pitää muuttua.
FIA on Fédération International de l'Automobile = kansainvälisten autoliitto. Missä tuossa on sana urheilu?

Olet totta tuosta autojen valmistamisesta. Tosin siinäkin on nykyään erittäin tiukat säännöt = lähestytään "yksityyppi"luokkaa koko ajan.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Usko jo, FIA ei tarvitse F1:iä mihinkään. Vai veikkatko, että ihmiset ympäri maailman irtisanoutuisivat omista auto- ja (autourheilu)seuroistaan, koska F1 ei "kuulu perheeseen". Heko heko. Ihan samalla tavalla rallikin on vain yksi laji muiden joukossa. Nykyinen pellemeininki (sopupeli & kähmintä) F1:ssä itse asiassa tahraa FIA:n mainetta todella pahasti. Siksi menon pitää muuttua.
FIA on Fédération International de l'Automobile = kansainvälisten autoliitto. Missä tuossa on sana urheilu?

Olet totta tuosta autojen valmistamisesta. Tosin siinäkin on nykyään erittäin tiukat säännöt = lähestytään "yksityyppi"luokkaa koko ajan.
Niin katson tätä F1-fanin näkökulmasta, ja palatakseni topiciin, kannatan Jean Todtia FIA:n presidentiksi koska hän tulee F1-maailmasta. Vatanen ei ymmärrä siitä lajista mitään ja hänen "puhdistuksensa" johtaisivat vain todennäköisesti katastrofiin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Aina yhtä tahdikas FIA:n presidentti Max Mosley on lähettänyt Jordanian prinssille Feisalille kirjeen, jossa hän varoittaa Feiselin tukeman ehdokkaan "häviävän ja häviävän kunnolla." Prinssi Feisal on ilmaissut tukensa Ari Vataselle ja on miehen kabinettilistallakin.
Mosley’s letter warned that Vatanen’s recent negative comments about his governance and ‘autocracy’ would divide the FIA membership,

“Any thoughts that after this election everyone in motorsport can unite and work together can now be forgotten. It is not possible to make statements like Vatanen’s and then expect the victims of those insults to forget what has been said. The simple fact is that Vatanen will lose the election and lose badly, not least because he chose to denigrate the FIA and those currently in office.”
Prinssi Feisal oli erittäin pettynyt Mosleyn kirjeeseen ja ehdottaa FIA:aa perustamaan "eettisen komission", koska sitä se pahasti tarvitsee Mosleyn jälkeen voitti kuka tahansa.

Linkki.


Aiemmin tällä viikolla Mosley hienovaraisesti jälleen muistutti Sir Jackie Stewartin olevan vajaaälyinen
Max Mosley sanoi:
"This assumption that if you win a world championship your views are worth listening to is not true. They have driven very fast, they don't understand the complexity of the sport."

" I do not wish to name names. Every time I say Jackie Stewart I get into trouble."

"I would rather not say, it upsets him when I say that," and with that Mosley bursts into laughter.
Ja sitten vielä täytyy puuttua tähän höpönhöpöön:
DexDexter sanoi:
Höpö höpö, itse et näe metsää puilta jos yrität pistää Cartin hajoamisen ja Amerikkalaisen formula-autoilun laman eurooppalaisen kattojärjestön piikkiin. Cartin laajentuminen kansainvälisemmäksi tarkoitti käytännössä sitä että Amerikkalaisille faneille oli tarjolla vähemmän kisoja, ja osa kisoista tuli heidän kannaltaan TV:stä kummalliseen aikaan.
Ensinnäkin en ole laittamassa Amerikan yksityyppiluokkien nykytilaa FIA:n tilille, vaikka se sinne kyllä sopisikin. En kuitenkaan laita. Sanoin, että sillä oli merkitystä, vaikutusta, FIA puuttui CART-sarjan asioihin. Miksi? Varsinkin, kun EU on jälkikäteen todennut FIA:n rikkoneen lakia toimiessaan niin. Et kuitenkaan suostu edes kommentoimaan asiaa tältä kantilta, vaan sivuutat tämän kokonaan.

Sen lisäksi kommentoin jo tuota sinun argumenttiasi amerikkalaisen fanin hylkäämisestä. Mainitse mitkä kilpailut tippuivat 90-luvun kalenterista Rion, Surfers Paradisen, Motegin ja Euroopan osakilpailujen takia. Et pysty mainitsemaan yhtään. CARTin aikaan kilpailut lähetettiin suorana silloin kun ne ajettiin ja jälkilähetyksenä paremmin amerikkalaisille sopivana ajankohtana. Yleisellä tasolla liikkuminen ja itsestäselviltä vaikuttavat asiat eivät paina mitään, kun todellisuus on täysin toinen.

Kansainvälisen kuljettajakaartin tuleminen ei vaikuttanut 90-luvun alussa eikä lopussakaan. CARTin katsojaluvut eivät romahtaneet, kun Zanardi kilpaili sarjan mestaruudesta. Kuten sanoin, aikajanasi ja oletuksesi mättää.
Black Leopald sanoi:
Sinusta yksityyppiluokkia on siis tarjolla liian vähän ja Fomula ykkösten kaltaisia luokkia liian paljon?
Vapaita yksityyppiluokkiakaan ei ole kyllä tarpeeksi. Siis sellaisia, joiden asemaa ja tulevaisuutta FIA tai F1-väki ei sanelisi F1:n kustannuksella a'la GP2 ja F2. Toisaalta CART oli alunperin täysin samanlainen valmistajien sarja kuin F1:kin, joten sellaistakin sarjaa tarvittaisiin. F1 puolestaan ei minua enää kiinnosta yhtä paljon kuin vielä neljä vuotta sitten. Tällainen CART/Champ Car -hybridi ei ole muuta kuin halpa mukaelma aidosta tuotteesta, joka eri vaiheissaan minusta oli kilpailullisesti ja viihdyttävyydeltään paras formulasarja.

Kun F1 nyt on jäässä ja autot näyttävät hoopoilta, niin nopeita tekniikkahirmuja nähdäkseni LM-protot ovat paljon edistyksellisimpiä ja mielenkiintoisempia. Koska F1-kilpailun voi voittaa dieselillä, etanolilla tai biobutanolilla?
F1 on menettänyt minun silmissäni sen ainoan asian, joka erotti sen muista moottoriurheilusarjoista ja edes jotenkin selitti satakertaiset budjetit verrattuna Stoddartin Champ Car - tiimiin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Carter: ei laita lainauksia postauksestasi. Tuo Mösleyn toiminta on kyllä pöyristyttävää! Ei hemmetti, ei riitä, että on hyvin selvästi valinnut suosikkinsa, pitää vielä mollata ja raskaasti kilpailijaa :jaska:

Yksityyppiluokat vrs F1: Yksityyppiluokille on tyypillistä se, että kierrosajat ovat hyvin lähellä toisiaan. Tätähän nykyinen F1 nimenomaan on.
 
Ylös