Mangelo
Well-known member
- Liittynyt
- 19.4.2007
- Viestit
- 24380
Tällaista otsikkoa ei taida vielä olla ensi kaudesta. Aloitan lainaamalla Turun Sanomia:
Itse näkisin rengasmuutokset ja isommat tankit merkittävinä ensi kauden voimasuhteita heiluttavina tekijöinä. Toki varmaan voimasuhteet muuttuvat myös luonnollisen kehityksen myötä, kun useiden autojen sopeuttaminen tämän vuoden radikaaliimpiin sääntömuutoksiinkaan ei vielä hio täydellisyyttä.
Puuttuisin tässä alkuun tuohon kapeampien eturenkaiden perusteluun. Käsittääkseni niitä oltiin kaventamassa nimenomaan siksi, että KERSin myötä autot ovat muuttuneet takapainoisiksi. Miten sitten nyt kun vaikuttaa että KERSistä ollaan vähän luopumassa, tehonlisäyksen sijaan? Isompien tankkien myötä autot saattavat tosin myös muuttua takapainoisemmaksi.Tankkauskielto mullistaa aika-ajot ja taktiikat
Turun Sanomat 8.7 2009 22:53:59
Formula 1 -autoilu hakee edelleen lopullista sääntösilausta ensi kaudeksi. Yhä pahempi viivästyminen merkitsee, että ensi talvena jokaisen kilpatallin uusi auto ehtii valmiiksi testiradalle myöhemmin, mitä on ollut tavoitteena.
Sinänsä kukaan ei pääse hyötymään samalla tavalla kuin mitä tapahtui vuosi sitten, kun periaatteessa jatketaan pitkälti tämän kauden säännöillä. Esimerkiksi MM-sarjoja johtava Brawn on työskennellyt ensi kauden autonsa parissa normaalisti jo keväästä lähtien.
Varma sääntömuutos toistaiseksi on välitankkauksen poistuminen. Lisäksi talliyhdistys FOTA on keskenään sopinut kineettisen energian kierrätyssysteemin (KERS) hautaamisesta tämän kauden päätöskisan jälkeen marraskuussa Abu Dhabissa.
FIA:n puheenjohtaja Max Mosley esitti KERS-tehojen tuplaamista, mutta näillä näkymin 15-20 prosenttia tallien resursseista kuluttanut systeemi hylätään, jolloin myös tarve autojen minimipainon nostamisesta poistuu.
Tällä kaudella KERS-systeemiä käyttää enää Ferrari, koska sen F60-auto on suunniteltu nimenomaan tämän painavan laitteen ympärille.
Varikkokäynneillä
vaihdetaan renkaat
Bridgestone rakentaa ensi kaudeksi myös 2,5 senttiä nykyistä kapeammat, 245-milliset eturenkaat. Se merkitsee, että pitoa on vähemmän ja autojen ajettavuus sekä säätäminen muuttuu merkittävästi. Painojakautuma täytyy myös saada selvästi etuvoittoisammaksi, jotta renkaat saadaan toimimaan kunnolla.
Vaikka tankkaaminen loppuu, varikkopysähdykset jatkuvat, kun renkaita vaihdetaan edelleen 2-3 kertaa kisan aikana. Tankin koko kasvaa ja näin autojen muotokin muuttuu osaltaan. Käytännössä tarvitaan 150-160 kilon eli 210-215 litran bensiinitankit.
Tankkausten poistaminen rajoittaa oleellisesti taktista liikkumavaraa. Ajassa palataan tavallaan kauteen 1993, jolloin viimeksi koko kisa piti ajaa alusta loppuun ilman polttoainetäydennystä.
Aika-ajoon
superfinaali
Aika-ajoformaatti luultavasti säilyy ennallaan, vaikka kaikki kolme jaksoa ajetaan tyhjillä tankeilla. Kahdesta ensimmäisestä vaiheesta pudotetaan kahdeksan autoa ja loput kymmenen ajavat sitten ns. superpaalusta.
Kun nyt kaikkein nopeimmat ajat ovat syntyneet aika-ajoon Q2-vaiheessa, ensi vuonna kuljettajien odotetaan venyvän vielä hieman hurjempaan kyytiin finaalikierroksillaan.
Tankkauskielto merkitsee, että ensi kaudella autoilla on aivan omat säädöt sekä aika-ajossa että kisassa. Kisassa startti tapahtuu täydellä tankilla, jolloin painoa on paljon (150 kg) auton keskiosassa, kun lopussa bensiinin vähennyttyä sitä ei ole juuri lainkaan.
Näin painojakautuma muuttuu radikaalisti kisan kuluessa.
Kuljettajista arvoon nousevat ne, jotka ovat kaikkein pehmeimpiä rengaskulutuksessa – kuten vaikkapa Jenson Button ja Kimi Räikkönen. Kauteen 1993 uransa lopettanut Alain Prost oli loistava rengastaktikko, joka saattoi kisan alussa menettää asemiaan, mutta napsi sitten loppua kohti vastustajat yksi toisensa jälkeen.
Faktat
Vuoden 2010 valmisteltavat sääntömuutokset:
1. Välitankkaus pois – aika-ajo muuttuu.
2. Kapeammat eturenkaat – autoista vaikeammin ajettavia.
3. KERS pois – autojen painopiste 2-3 prosenttia edemmäs.
4. Kalliit materiaalit kielletään – kustannukset laskevat.
Turun Sanomat, Nürburgring
HEIKKI KULTA.
Itse näkisin rengasmuutokset ja isommat tankit merkittävinä ensi kauden voimasuhteita heiluttavina tekijöinä. Toki varmaan voimasuhteet muuttuvat myös luonnollisen kehityksen myötä, kun useiden autojen sopeuttaminen tämän vuoden radikaaliimpiin sääntömuutoksiinkaan ei vielä hio täydellisyyttä.
Viimeksi muokattu: