Sääntömuutokset 2010

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö ne idiootit siellä FIA:ssa tajua, että tiukimmat kisat tulee kun kaikki ovat samalla viivalla. Tuollaisilla pakansekoittamisilla vain hajoitetaan mahdollisia taistelupareja ja vaikeutetaan alivoimaisella autolla voittamista.
Tiukimmat kisat tulee silloin, kun nopeimmat lähtevät takimmaisena ja hitaimmat edestä.

FIA ei ole tämän säännön takana vaan tallit (tarkemmin Sporting Working Group, joka koostuu talleista).

-Edit- Tarkennetaan varmuuden vuoksi vielä, että onhan tuo SWG FIA:n alainen elin, mutta talleista koostuva, yhtä kaikki.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tiukimmat kisat tulee silloin, kun nopeimmat lähtevät takimmaisena ja hitaimmat edestä.
En allekirjoita. Tuollaisella asetelmalla kisassa muodostuu epätasaisia taistelupareja ja tilanteet vaihtuvat nopeasti, eikä sellaisia Schumi-Mika taistelupareja, että ajetaan äärirajalla alusta loppuun.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Monaco ei ole käytännössä yhtään muita lyhyempi, radan pituudesta huolimatta jokainen kisa on hieman 300 km pidempi.
Polttoaineen kokonaiskulutuksen kannalta olennaista lienee se, kuinka pitkään kisa ajallisesti kestää, eikä niinkään ajetun matkan pituus.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No voi räkä mikä sääntö. Kun katsoo Mersun sivuja, niin vähän alkaa nuo sliipatun oloisen Nicon renkaat huolestuttamaan. :jaska:

Miksi ei voitaisi edes kokeilla nykyformuloilla sitä perinteisempää mallia? Mikä siinä on niin vaikeaa, että aina pitää jotain enemmän tai vähemmän "uutta ja väkinäistä" ideaa alkaa viime hetkellä säätämään?? Nopein paalulle, saatana!
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En allekirjoita. Tuollaisella asetelmalla kisassa muodostuu epätasaisia taistelupareja ja tilanteet vaihtuvat nopeasti, eikä sellaisia Schumi-Mika taistelupareja, että ajetaan äärirajalla alusta loppuun.
Mutta ne Schumit ja Mikat joutuvat taistelemaan toistensa lisäksi kaikkia muitakin vastaan. Tiukempaa se on, että pitää ohittaa yhden sijaan koko poppoo.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllähän tuossa se vaara on, että kun on tiedossa etukäteen toinen rengas vahvalle polttoainekuormalle sopivaksi ja toisella voi pärjätä aika-ajossa, että toinen kuski pistetään toteuttamaan toista - toinen toista taktiikkaa. Ja tallin kuskienvälinen vertailu ontuu jälleen.

Vaikea ymmärtää mitä tuolla uudella pakottamissäännöllä voitetaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Polttoaineen kokonaiskulutuksen kannalta olennaista lienee se, kuinka pitkään kisa ajallisesti kestää, eikä niinkään ajetun matkan pituus.
Kuinka niin? Ei kulutuksen kannalta ole olennaista kesto vaan kulutus, eikö vaan? Kulutus on vähäisempää kun kaasun käyttö on vähäisempää (ajallisesti pitkä kestoisempi kisa). Ja koska kaasun käyttö on vähäisempää, on myös kulutus vähäisempää. Monacossa kuitenkin on kiihdytyksiä ja sen takia kulutus lienee suht normaalilla tasolla. Mutta kun ajettu matka on vähäisempi, on myös kulutus vähäisempi. Näin minä ajattelen.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kuinka niin? Ei kulutuksen kannalta ole olennaista kesto vaan kulutus, eikö vaan? Kulutus on vähäisempää kun kaasun käyttö on vähäisempää (ajallisesti pitkä kestoisempi kisa). Ja koska kaasun käyttö on vähäisempää, on myös kulutus vähäisempää. Monacossa kuitenkin on kiihdytyksiä ja sen takia kulutus lienee suht normaalilla tasolla. Mutta kun ajettu matka on vähäisempi, on myös kulutus vähäisempi. Näin minä ajattelen.
Siis tarkoitin lähinnä sitä, että jos kaasun annostelu olisi vakioitu, vaikka 70% radasta täysillä, niin ero kuljetussa matkassa tulisi lähinnä välityksistä/erilaisista siivistä. Niin eikös se ajallinen määrä, eikä radan pituus silloin ole kulutuksen kannalta oleellista.. Esimerkiksi mietittäessä tarvittavan polttoaineen määrää/tankin kokoa.

Mulla taitaa olla vähän omituinen ajattelutapa, tai sitten en ole saanut lähiaikoina ilmaistua itseäni riittävän havainnollisesti..
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Siis tarkoitin lähinnä sitä, että jos kaasun annostelu olisi vakioitu, vaikka 70% radasta täysillä, niin ero kuljetussa matkassa tulisi lähinnä välityksistä/erilaisista siivistä. Niin eikös se ajallinen määrä, eikä radan pituus silloin ole kulutuksen kannalta oleellista.. Esimerkiksi mietittäessä tarvittavan polttoaineen määrää/tankin kokoa.

Mulla taitaa olla vähän omituinen ajattelutapa, tai sitten en ole saanut lähiaikoina ilmaistua itseäni riittävän havainnollisesti..
mulla on puolet ajasta ihan samanlainen olo :D
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Siis tarkoitin lähinnä sitä, että jos kaasun annostelu olisi vakioitu, vaikka 70% radasta täysillä, niin ero kuljetussa matkassa tulisi lähinnä välityksistä/erilaisista siivistä. Niin eikös se ajallinen määrä, eikä radan pituus silloin ole kulutuksen kannalta oleellista.. Esimerkiksi mietittäessä tarvittavan polttoaineen määrää/tankin kokoa.

Mulla taitaa olla vähän omituinen ajattelutapa, tai sitten en ole saanut lähiaikoina ilmaistua itseäni riittävän havainnollisesti..
Williams on ainakin ilmaissut nuo kulutukset juurikin matkassa, eikä ajassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin eikös se ajallinen määrä, eikä radan pituus silloin ole kulutuksen kannalta oleellista.
Ei radan pituus oleellinen olekaan, vaan kisan kokonaismatkan pituus. Monacossa ajetaan lyhyempi matka, joten bensaa tarvitaan vähemmän, vaikka se kestoltaan esim. menneellä kaudella oli kolmanneksi pitkäkestoisin kisa.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Mielenkiintoista keskustelua. Mutta tuleeko tästä tankkauskieltosäännöstä jossain vaiheessa jopa turvallisuusriski kun autot ovat täynnä bensaa kuumissa oloissa...? Etenkin kolarit voi lisäksi olla melkoisia riskitilanteita, ottaen lisäksi huomioon suuren lisäpainon jonka polttoaine tuo.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Sitä, että kulutuksen kannalta on oleellista se edetty kilometrimäärä, eikä ajamiseen kulunut aika.
No höpö höpö. Tottakai sinä etenet pienillä siivillä ja laakeilla välityksillä vaikka Spassa pidemmälle, kuin esim. Hungaroringillä päinvastaisilla asetuksilla, kun bensamäärä on molemmissa sama. Daa :eek: ja Slavelle kans :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No höpö höpö. Tottakai sinä etenet pienillä siivillä ja laakeilla välityksillä vaikka Spassa pidemmälle, kuin esim. Hungaroringillä päinvastaisilla asetuksilla, kun bensamäärä on molemmissa sama. Daa :eek: ja Slavelle kans :)
Joku voi tarkistaa Williamsin antamat kulutuslukemat, mutta pitäisin kyllä loogisempana, että radalla jolla ollaan enemmän kaasu auki (Spa) kulutus on suurempi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Joku voi tarkistaa Williamsin antamat kulutuslukemat, mutta pitäisin kyllä loogisempana, että radalla jolla ollaan enemmän kaasu auki (Spa) kulutus on suurempi.
Mun oli tarkoitus kerätä näistä joskus kauden jälkeen lista tällaista tarkastelua varten. Ikävä kyllä ne ilmoitetut lukemat oli täysin ristiriidassa jutuissa kirjoitetun kanssa, esimerkiksi Bahrainista oli ilmoitettu selkeästi keskiarvoa isompi kulutuslukema, jonka kuitenkin väitettiin olevan neljänneksi pienin koko kaudella. Samankaltaisia virheitä oli useita muitakin, eli harmittavasti ne ovat täysin epäluotettavia.

Kulutuksen suhteen olisin jossain määrin formulastaran kannalla, koska täysillä suoralla paahtamisen sijaan bensiiniä kuluu minun ymmärtääkseni eniten kiihdytyksissä. Suoraan ajan kanssa se ei kuitenkaan ole verrannollinen.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mielenkiintoista keskustelua. Mutta tuleeko tästä tankkauskieltosäännöstä jossain vaiheessa jopa turvallisuusriski kun autot ovat täynnä bensaa kuumissa oloissa...? Etenkin kolarit voi lisäksi olla melkoisia riskitilanteita, ottaen lisäksi huomioon suuren lisäpainon jonka polttoaine tuo.
Eipä tuo nykyisten turvatankkien aikakaudella enää aiheuta ongelmia. Ei ole aiheuttanut enää pitkään aikaan.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Julkaistaanko muuten tänä vuonna autojen painot ja polttoaine määrät ennen kisaa?
 
Ylös