Sääntömuutokset 2010

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Noh niin, uusimman rengassännöön myötä taktikointikikkailu aika-ajoissa tulee jatkumaan eikä paalupaikalle ajava välttämättä olekaan "nopein"
Tuohan on oikein hyvä sääntöuudistus. Saadaan mielenkiintoisempia kisoja, jos eri tiimit valitsevat eri seokset aika-ajoon. Jos taas kaikki menevät samalla seoksella, niin eihän tuossa sittenkään mitään vikaa ole, ihan sama vaikka koko sääntöä ei oltaisi tehty.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Uskoisin että useimmilla radoilla kaikki valitsevat pehmeät aika-ajoon. On se lähtöpaikka nykyformuloilla kuitenkin aika tärkeä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuohan on oikein hyvä sääntöuudistus. Saadaan mielenkiintoisempia kisoja, jos eri tiimit valitsevat eri seokset aika-ajoon. Jos taas kaikki menevät samalla seoksella, niin eihän tuossa sittenkään mitään vikaa ole, ihan sama vaikka koko sääntöä ei oltaisi tehty.
Tätä sillä varmaan on taas haettu. Eli kärjessä ovat pehmeillä pyörillä ajavat jotka sitten ajautuvat vaikeuksiin kisan alussa...

Mutta samaan pääsis kun vaan vaikka arpois lähtöjärjestyksen. Aika-ajojen merkitys kärsii... :thumbdown

Lisäks, just kun saatiin bensahölmöilyt pois pilaamasta tallien toisen kuskin aika-ajoja, niin tilalle tulee tällänen rengashölmöily. Taas toinen tallin kuskeista ajaa Q3:sen pehmeellä pyörällä (=aiemmin kevyellä autolla) ja toinen kovalla pyörällä (=aiemmin painavalla autolla) ja siten sit paalusta taisteleekin enää puolet niistä kuskeista, joille se muuten olisi mahdollista.... :thumbdown

:thumbdown
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Uskoisin että useimmilla radoilla kaikki valitsevat pehmeät aika-ajoon. On se lähtöpaikka nykyformuloilla kuitenkin aika tärkeä.
Sehän ihan riippuu miten se kestää 170 kilon kuormaa kisan alussa... Jos sulaa alle ekan 10 kierroksen jälkeen, niin liene huono taktiikka.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Sehän ihan riippuu miten se kestää 170 kilon kuormaa kisan alussa... Jos sulaa alle ekan 10 kierroksen jälkeen, niin liene huono taktiikka.
No joo. Silti uskon että useimmat päätyvät harjoitusten perusteella samaan rengasvalintaan, olkoon sitten pehmeä tai kova.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Uskoisin että useimmilla radoilla kaikki valitsevat pehmeät aika-ajoon. On se lähtöpaikka nykyformuloilla kuitenkin aika tärkeä.
Paitsi että kun top-10 ulkopuolella voi valita kisaan paremman renkaan, ei sijalta 10 kannata lähteä alle sulavilla kumeilla. Tämä tekee aika-ajofinaalista tylsemmän, kun eivät kaikki ole samalla viivalla nopeita kierroksia ajaessaan. Pitikö tällainenkin kikkailu siihen laittaa? Miks aina pitää olla jotain pelin pelaamista, eikä aitoa kilpa-ajoa :thumbdown

Vihaks pistää mutta minkäs teet.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tätä sillä varmaan on taas haettu. Eli kärjessä ovat pehmeillä pyörillä ajavat jotka sitten ajautuvat vaikeuksiin kisan alussa...
Tämähän tarjoaa ainakin periaatteessa tapahtumia, kun paremmilla renkailla olevat raivaavat tietään ylöspäin, ja jopa ohittavat. :eek!:
Mutta samaan pääsis kun vaan vaikka arpois lähtöjärjestyksen. Aika-ajojen merkitys kärsii... :thumbdown
Niin pääsisi, mutta se ei olisi kovin urheilullista. Nyt paalulla on kuitenkin se nopein mies. Ja eikö nyky-ykkösissä pitäisikin juuri pyrkiä aika-ajon merkityksen pienentämiseen, ja kisan korostamiseen? Vai onko ideaalitilanne se, että autot ajavat jonossa lähdöstä maaliin? Silloinhan aika-ajon merkitys olisi maksimissaan.
Lisäks, just kun saatiin bensahölmöilyt pois pilaamasta tallien toisen kuskin aika-ajoja, niin tilalle tulee tällänen rengashölmöily. Taas toinen tallin kuskeista ajaa Q3:sen pehmeellä pyörällä (=aiemmin kevyellä autolla) ja toinen kovalla pyörällä (=aiemmin painavalla autolla) ja siten sit paalusta taisteleekin enää puolet niistä kuskeista, joille se muuten olisi mahdollista.... :thumbdown

:thumbdown
Mä kyllä uskon, että kuskit saavat ihan itse päättää kummalla renkailla ajavat aika-ajon. Ennen oli järkevää laittaa kuskeja eri bensastrategioille, kun saman kierroksen aikana ei voinut molempia ottaa stopille. Nythän talli voi ottaa sen kuskin sisään ensin, jolta on renkaat loppuneet, ja ottaa toisen kuskin vaikka kierrosta myöhemmin stopille.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mä kyllä uskon, että kuskit saavat ihan itse päättää kummalla renkailla ajavat aika-ajon. Ennen oli järkevää laittaa kuskeja eri bensastrategioille, kun saman kierroksen aikana ei voinut molempia ottaa stopille. Nythän talli voi ottaa sen kuskin sisään ensin, jolta on renkaat loppuneet, ja ottaa toisen kuskin vaikka kierrosta myöhemmin stopille.
Miksi saisivat, jos eivät saaneet bensataktiikoitakaan? Jos vaikkapa pehmee kumi toimii paremmin, tallilla on houkutus laittaa kakkoskuski kovemmilla renkailla sivuun voittotaistosta. Toisaalta sama homa hoituisi salakavalammin laittamalla kakkoskuskille 10kg liikaa bensaa, eikä se silloin näkyisi tv-ruudusta kaikille...
 

eepy

Well-known member
Liittynyt
10.6.2008
Viestit
384
Ois parempi ku aika-ajon kymmenen nopeinta ajelis kisassa pelkillä vanteilla :frank:

Kovalaisen kannalta ainaki..
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Miksi saisivat, jos eivät saaneet bensataktiikoitakaan? Jos vaikkapa pehmee kumi toimii paremmin, tallilla on houkutus laittaa kakkoskuski kovemmilla renkailla sivuun voittotaistosta. Toisaalta sama homa hoituisi salakavalammin laittamalla kakkoskuskille 10kg liikaa bensaa, eikä se silloin näkyisi tv-ruudusta kaikille...
Ja talli eliminoisi näin mahdollisuuden hyviin tallipisteisiin? Miksi ihmeessä se nopeampi kuski olisi laitettu kakkoskuskin asemaan?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja talli eliminoisi näin mahdollisuuden hyviin tallipisteisiin? Miksi ihmeessä se nopeampi kuski olisi laitettu kakkoskuskin asemaan?
Väitätkö, että yleensä hitaampi kuski olisi aina hitaampi, jos saisi tasavertaiset mahdollisuudet?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Väitätkö, että yleensä hitaampi kuski olisi aina hitaampi, jos saisi tasavertaiset mahdollisuudet?
En. Väitätkö, että talleilla on selvät ykkös- ja kakkoskuskit? Jos näin olisi, niin silloinhan kakkoskuskille olisi laitettu aika-ajossa ne kovemmat pyörät, vaikka tätä rengassääntöä ei olisi tullutkaan.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
En mä kyllä ihan täysin ymmärrä tätä sääntömuutosta. Juuri ollaan saatu aika-ajolle se aika-ajon merkitys eikä mitään kisataktiikkaspekulointia niin nyt ollaan palaamassa takaisin siihen suuntaan.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Jos jotain positiivista pitää tästä(kin) hakea, niin ei tule koskemaan Heikkiä koko sääntö. Ja saadaanpa ainakin kuunnella kauden aikana hauskoja nurinoita, jos kakkoskuskit kokevat tulleensa kohdelluksi väärin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuohan on oikein hyvä sääntöuudistus. Saadaan mielenkiintoisempia kisoja, jos eri tiimit valitsevat eri seokset aika-ajoon. Jos taas kaikki menevät samalla seoksella, niin eihän tuossa sittenkään mitään vikaa ole, ihan sama vaikka koko sääntöä ei oltaisi tehty.
Kai se sitten voi jotenkin olla hyvä juttu jonkun mielestä. Nämä pakansekoittamiskikkailut alkavat olla niin nähty, ei jaksaisi enää. Ainakin bensasählinki johti vain siihen, että taktiikat yhdenmukaistuivat ja kärkikuskeille pitkä avausstintti oli vaihtoehto vain aika-ajon epäonnistuessa tai yhden kierroksen vauhdin ollessa kateissa (Brawn ja renkaiden lämmitysongelmat esim.). Suurella todennäköisyydellä tämä sääntömuutos tekee saman, eli terävin kärki ajaa nopeammaksi todetulla renkaalla, mikä poistaa mahdollisen vaihtelun kisan rengasvalinnoista liki tyystin.

Jos aika-ajoihin joku pakansekoituselementti halutaan, niin yhden kierroksen aika-ajo arvotussa järjestyksessä, kiitos.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niin pääsisi, mutta se ei olisi kovin urheilullista. Nyt paalulla on kuitenkin se nopein mies. Ja eikö nyky-ykkösissä pitäisikin juuri pyrkiä aika-ajon merkityksen pienentämiseen, ja kisan korostamiseen? Vai onko ideaalitilanne se, että autot ajavat jonossa lähdöstä maaliin? Silloinhan aika-ajon merkitys olisi maksimissaan.
Miten paalulla on se nopein mies, jos se nopein onkin vaikka nelosruudussa kovemmilla pyörillä? Kysyn vaan... Ja enemmän siinä on just se, että osalta tämä vie mahkut edes yrittää heti lähtökohtasesti! Sinne ruutuun 9 tai 10 ei kannata ajaa riskipyörillä ei sitten millään! Ei varmaan edes ruutuun 6. Joten sielä on Q3:ssa varman päälle pelaajia noin puolet, veikkaanpa vaan. Tämä tässä mättää. Ihan niin kuin ennenkin. :mad:

Mä kyllä uskon, että kuskit saavat ihan itse päättää kummalla renkailla ajavat aika-ajon. Ennen oli järkevää laittaa kuskeja eri bensastrategioille, kun saman kierroksen aikana ei voinut molempia ottaa stopille. Nythän talli voi ottaa sen kuskin sisään ensin, jolta on renkaat loppuneet, ja ottaa toisen kuskin vaikka kierrosta myöhemmin stopille.
Jotkut saa ja jotkut ei...ehkä... Ei se tallilta nytkään kovin fiksua oo laittaa molempia autoja riskillä liikkeelle. Joten jos tällänen tilanne tulee, niin toinen kuski lähtee kovilla pyörillä kisaan. Oli kuskin mielipide sit mikä vaan!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Suurella todennäköisyydellä tämä sääntömuutos tekee saman, eli terävin kärki ajaa nopeammaksi todetulla renkaalla, mikä poistaa mahdollisen vaihtelun kisan rengasvalinnoista liki tyystin.
Aivan, tuokin vielä! Kun kärki lähtee samoilla pyörillä kisaan niin monessa tapauksessa ne varmaan myös ajavat lähes koko kisan samoilla pyörillä. Tämä taas poistaa niitä mahdollisia ohituksia rengasseosten erojen puolesta. Eli syödäänkö taas omasta kulhosta muroja tietämättään?

No säännöt on samat kaikille ja niillä mennään. Jos FIA tän säännön vielä virallistaa...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Heh...pitihän tämä arvata. Ei mulla järkevämpää sanottavaa ole kuin :thumbdown.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Miten paalulla on se nopein mies, jos se nopein onkin vaikka nelosruudussa kovemmilla pyörillä? Kysyn vaan... Ja enemmän siinä on just se, että osalta tämä vie mahkut edes yrittää heti lähtökohtasesti! Sinne ruutuun 9 tai 10 ei kannata ajaa riskipyörillä ei sitten millään! Ei varmaan edes ruutuun 6. Joten sielä on Q3:ssa varman päälle pelaajia noin puolet, veikkaanpa vaan. Tämä tässä mättää. Ihan niin kuin ennenkin. :mad:
Niinjust, tässä on ne näkymät, että ehkä 5 nopeuteensa luottavaista ottaa pehmeämmät pyörät ja yrittää kärkisijoja, ja loput ottavat kovemmat, etteivät jää top-10 ulkopuolisten kuskien jalkoihin ekoilla stopeilla. Tästä seuraa, ettei top-5 sijoista käydä niin tiukkaa taistoa kuin muuten.

Toki tilanne on parempi silloin, kun nopeampi rengas on myös kestävä. Toisaalta jos ei ole, ylivoimainen tiimi voi yrittää kärkeen kovilla renkailla, jolloin kisasta jälleen kerran tulee tylsä.

Eikö ne idiootit siellä FIA:ssa tajua, että tiukimmat kisat tulee kun kaikki ovat samalla viivalla. Tuollaisilla pakansekoittamisilla vain hajoitetaan mahdollisia taistelupareja ja vaikeutetaan alivoimaisella autolla voittamista.
 
Ylös