Sääntömuutokset 2010

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mä lähden kans siitä, että kyllä keskiverto stoppi on alta 5 sekuntia.
Jos viimeksikin välitankkauskiellon kanssa siihen pyrittiin. Silloin varmaan oli kuitenkin perinteiset pyörän mutterit jne. Eli nyt pitäs olla sit vähän nopeampia jo tekniikan puolesta.

Ja normi nopea stoppi varmaan on sitä 3 sekan luokkaa. Ilmeisesti monet tulee kokeileen lähtövalojakin. Tosin niiden toiminnasta en tiedä kun auto on tunkeille kuitenkin. Ennenhän oletus oli, että bensaletku on vikana autossa kiinni ja heti kun se irtoo niin vihreä valo sytty ja menoks.

Toinen on se, että onko tämä RB:n 1,8 s vain renkaiden vaihto, eli auto ilmassa edelleen esim...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24284
Sijainti
lappeen Ranta
Liikennevalojen kanssa vois kuvitella olevan kätevää tehdä systeemistä automaattinen. Piuhat kiinni pulttivehkeisiin ja kun viimeinen yhteys auton ja pultinkiinnityslaitteiston kanssa on katkennut -> vihreä valo. Joku jantteri sitten back-upiksi (sormi vihreän valon katkaisimella, punavalon pidolla, tms.) sen verran, ettei törmäillä muihin varikkosuoralla ajaviin autoihin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Liikennevalojen kanssa vois kuvitella olevan kätevää tehdä systeemistä automaattinen. Piuhat kiinni pulttivehkeisiin ja kun viimeinen yhteys auton ja pultinkiinnityslaitteiston kanssa on katkennut -> vihreä valo. Joku jantteri sitten back-upiksi (sormi vihreän valon katkaisimella, punavalon pidolla, tms.) sen verran, ettei törmäillä muihin varikkosuoralla ajaviin autoihin.
Niin tässähän se ongelma on kun auto on tunkkien varassa kun pulttipyssyt irtoaa... ;)
Ja taas heti samalla sekunnilla auto ei voi pompata eteen päin kun etutunkki on laskettu, koska se jantteri on vielä edessä... Eli miten kalibroida, että hullun rohkea tunkkimies poistuu auton edestä aina yhtä nopeasti noin 0,2 sekunnissa? :D

Toki voihan olla, että lähtövaloilla korvataan vain tikkari ei tikkarimiestä... Mutta silloin systeemillä voitetaan vain tikkarin nouseminen, joka ei varmaan oo ihan hirveitä aikoja kuitenkaan... Ja sama siinä jos joku ihminen on backuppina valoille. Ihmisen nopeus painaa nappulaa tai nostaa sormi siltä on kuitenkin samanlainen hidaste kuin tikkarin käyttökin..
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Varikkomiehiä taitaa tällä kaudella olla 6 kappaletta en tiedä tosin onko tämä säännöissä määrätty, mutta jos on pyyhkijämies, renkaanvaihtaja, poramies, yksi tai kaksi nosturimiestä ja tikkarimies niin siinä on kuusi miestä. Luultavasti kuitenkin miehiä on välillä 8-12 kappaletta auton kimpussa ja tankkausmiehet ovat kai lomailemassa tai sitten sammutusmiehenä ja hätäkatkaisin miehenä ja mahdollisina korjaustyyppeinä tilanteen niin vaatiessa... ja tuohon isompaan määrään sisältyy renkaanvaihtajan ja poramiestiimit per rengas.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Minä veikkaisin normipysähdyksessä olevan 15 miestä. Kolme per rengas, eteen ja taakse tunkkimies ja tikkarimies. Sen lisäksi on tietysti auton takana pari tyyppiä valmiina käynnistämään auton jos se pääsee sammumaan, mutta näitä ei normistopissa tarvita.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24284
Sijainti
lappeen Ranta
Niin tässähän se ongelma on kun auto on tunkkien varassa kun pulttipyssyt irtoaa... ;)
Ja taas heti samalla sekunnilla auto ei voi pompata eteen päin kun etutunkki on laskettu, koska se jantteri on vielä edessä... Eli miten kalibroida, että hullun rohkea tunkkimies poistuu auton edestä aina yhtä nopeasti noin 0,2 sekunnissa? :D
Jos etutunkkimies lähtisi ensin pois alta ja takatunkkaaja sitten laskee auton perän jo vinhasti pyörivine renkaineen alas -> lentävä lähtö. :idea:

Ja vaikka saisikin tuollaisen automaattisen liikennevalosysteemin toimimaan niin varmaan muutaman kerran kauden aikana lentelisi äijiä ja pulttipistooleja pitkin varikkosuoraa kun jollain tallilla valot näyttäisivät vihreää etuajassa.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Tuo nopea pysähdys tehdään varmaan, siten että etutunkkimies on valmiina, kun auto tulee nostaa keulan ilmaan eturenkaiden vaihto alkaa takamies nostaa perän hiukan myöhemmin ja laskee myös hiukan myöhemmin, jolloin etumies ehtii auton edestä pois.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
uudet säännöt tuovat muutaman merkittävän asian, jotka saattavat aiheuttaa yllätyksen:

Aika-ajossa ajetaan lähes tyhjillä tankeilla. Jos haetaan hyviä säätöjä painavaan autoon ja renkaiden vähäiseen kulutukseen, kärsii aika-ajosijoitus. Jos taas auto säädetään kulkemaan kovaa aika-ajossa ja viis veisataan kilpailusuorituksesta, saadaan kivasti tukkoja kärkipäähän. Ohittaminen on nimittäin hankalaa painavilla autoila.

Ajettavuus painavalla kuormalla on hyvin ratkaisevassa asemassa. Autot ovat hyvin paljon painavampia alkumatkasta kuin tähän asti. Yllätyksiä luvassa.

Poltoaineen kulutuksessa on eroja. Pienempi kulutus - kevyempi auto lähdössä.Yllätyksiä luvassa.

Renkaiden kuluminen. Varikkokäynneillä saadaan paras ohitusmahdollisuus, tai stinttien pidentämisellä. Yllätyksiä luvassa. Sauber on renngasvalmistaan mukaan hellemmpi renkaille kuin muut..

Tekniikan kestävyys. Autot joutuvat painavina erityisen uudenlaisen rasituksen alaiseksi. Jarrut, voimansiirto, konekin...

Kuljettajille uusi tilanne.. säästävä ajotyyli oltava. Taktiikat talleilla uuden haasteen edessää..

Mielenkiintoinen kausi tulossa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
suonette copypastan:​

Mercedes yhä kärjessä moottoririntamalla
Turun Sanomat 9.3 2010 22:06:07

Formula 1 -autoilun tankkauskielto Grand Prix -kisoissa asettaa moottoreille uuden vaatimustason. Tietysti aina on ollut parempi, mitä pienemmällä polttoaineen kulutuksella on saavutettu paras teho, mutta nyt sillä ratkaistaan GP-täysosumat.

Tietysti tehokkuudessa täytyy ottaa huomioon myös bensakilojen vaikutus renkaiden kulumiseen. Ensimmäiset kisat menevätkin tähän ihanteellisen kompromissin hakemiseen.

Perjantain harjoitukset Bahrainissa merkitsevät runsasta ajamista kaikille. Erilaisia simulaatioita erilaisilla bensamäärillä ja erilaisilla renkailla täytyy tehdä todella paljon. Jokaisella kuskilla on perjantaina käytössä kolme uutta rengassarjaa.

Kaikki on kuitenkin arvailua, sillä vasta olosuhteet ja ratakunto sunnuntain iltapäivällä ratkaisevat kaiken.

Toro Rosson kokenut tekninen johtaja Giorgio Ascanelli arvioi, että jo kolmen prosentin kulutusero näkyy välittömästi kilpatuloksissa.

Kun vähemmän kuluttavalla moottorilla voi tankata 5-6 kiloa vähemmän bensiiniä kilpailun alkuun, painoetu vaikuttaa lähes koko kisamatkan. 60 kierroksen kisassa eduksi on arvioitu ainakin 4,5 sekuntia.

– Kolmen prosentin kulutusero 150 kilon painoissa voi ratkaista kaiken.

– Karkein esimerkki on vuodelta 1988, jolloin McLaren-Hondalla oli kymmenen prosentin kulutusetu Ferrariin verrattuna. He voittivat 15 kertaa 16 kisassa ja Gerhard Berger sai Ferrarilla ainoan ykköstilansa, kun Jean-Louis Schlesser parkkeerasi kisassa autonsa Ayrton Sennan eteen, Ascanelli muistelee.

Tuolloin Ferrari kulutti niin paljon, ettei tankki olisi riittänyt ruutulipulle asti Adelaiden radalla.

Kovalainen uskoo
Cosworthin tehoon
Talvitestien perusteella Renault ja Mercedes ovat säilyttäneet ainakin jonkin verran viime kaudella hankkimansa edun Ferrariin. Cosworth palaa kolmen välivuoden jälkeen moottorimarkkinoille neljän tallin kanssa. Ainakin Williamsilla on ollut sen kanssa tiettyjä pulmia.

Heikki Kovalainen ajoi viime vuodet Mercedeksellä. Nyt Lotuksella on autossaan Cosworth.

– Se tuntuu olevan ihan ok. Fiilis Mersuun verrattuna on, ettei se ole ihan yhtä tehokas – varsinkaan yläkierroksilla. Uskon sen kuitenkin olevan ihan kilpailukykyinen. Ei se ainakaan moottorista jää kiinni, Kovalainen totesi talvitestien jälkeen.

Mercedeksellä on kolme tallia, kun oman nimikkotiiminsä lisäksi se varustaa yhä myös McLarenin ja Force Indian. Red Bullkin olisi hinkunut mukaan, mutta ei päässyt, eikä varmasti enää pääsekään, kun Mercedes GP kilpailee omillaan.

Viimeiset tipat
Mersun pulmana
Varikkotietojen mukaan Mercedeksen moottoria käyttävillä ilmeni pientä ongelmaa talouspuolella, kun syystä tai toisesta bensapumpulla on ollut vaikeuksia saada joka tippa tankista ulos.

Syytä on syynätty tarkkaan, sillä tässä tasaisessa kilpatilanteessa ei missään nimessä haluta tankata viittä kiloa ylimääräistä ihan vaan varmuuden vuoksi.

Täydet tankit puhuttavat myös turvallisuusmielessä. Useampikin kuljettaja tietää istuvansa aikamoisessa ruutitynnyrissä, jos onnettomuus sattuu kisan alussa, kun polttoainetta on 150 kiloa.

Giorgio Ascanelli kuitenkin rauhoittelee epäilijöitä.

– Ensimmäinen asia jokaiselle tiimille on varmistaa autojen turvallisuus. Kestävyys on taattu. Tietysti jos joku haluaa spekuloida bensiinimäärillä, jo 80 kilolla voisi polttaa puoli varikkoa – ja 160 kilolla koko varikon. Kuljettajalle se on sama, sillä hän palaisi joka tapauksessa, Ascanelli totesi sarkastisesti Auto Sprint -lehdessä.

Kauhukuvat Jos Verstappenin Benettonin liekkimerestä vuoden 1994 Saksan GP:ssä Ascanelli kuittaa, että silloin bensiiniä pääsi karkuun vain juomalasillisen verran.

Turun Sanomat, Manama

HEIKKI KULTA
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Voi olla aika mielenkiintoista, kun kuskit ensimmäisillä kierroksilla tappelee sijoituksista ja kääntelevät autoja 150 kiloa selässään ja kylmillä renkailla ja jarruilla. Virheliikkeet voi maksaa - jos toivon mukaan ei henkiä ( viittaan yllä olevaan ) - niin romua voi tulla tai ainakin piennar kutsua.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
suonette copypastan:​
Olitkin jo ehtiny tänne laittamaan Kullan puheet... Arvoin itse sille toisen topikin. :)
----samaa jauhoin siis toisaalla-----nyt tässä---- :D

Kulta on mennyt pohtimaan moottoreita...
Kovalainen uskoo Cosworthin tehoon

Talvitestien perusteella Renault ja Mercedes ovat säilyttäneet ainakin jonkin verran viime kaudella hankkimansa edun Ferrariin. Cosworth palaa kolmen välivuoden jälkeen moottorimarkkinoille neljän tallin kanssa. Ainakin Williamsilla on ollut sen kanssa tiettyjä pulmia.
Renaultin etu? Bensankulutuksessa kait sitten...Otsikkona on tuossa kohtaa vain "teho". :)
Koviksen mukaan Cossussa on vähemmän ruutia yläkierroksilla kuin Mersussa.

Mercedes yhä kärjessä moottoririntamalla

Toro Rosson kokenut tekninen johtaja Giorgio Ascanelli arvioi, että jo kolmen prosentin kulutusero näkyy välittömästi kilpatuloksissa.

Kun vähemmän kuluttavalla moottorilla voi tankata 5-6 kiloa vähemmän bensiiniä kilpailun alkuun, painoetu vaikuttaa lähes koko kisamatkan. 60 kierroksen kisassa eduksi on arvioitu ainakin 4,5 sekuntia.

– Kolmen prosentin kulutusero 150 kilon painoissa voi ratkaista kaiken.
Viimeiset tipat Mersun pulmana

Varikkotietojen mukaan Mercedeksen moottoria käyttävillä ilmeni pientä ongelmaa talouspuolella, kun syystä tai toisesta bensapumpulla on ollut vaikeuksia saada joka tippa tankista ulos.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos etutunkkimies lähtisi ensin pois alta ja takatunkkaaja sitten laskee auton perän jo vinhasti pyörivine renkaineen alas -> lentävä lähtö. :idea:
Tuo nopea pysähdys tehdään varmaan, siten että etutunkkimies on valmiina, kun auto tulee nostaa keulan ilmaan eturenkaiden vaihto alkaa takamies nostaa perän hiukan myöhemmin ja laskee myös hiukan myöhemmin, jolloin etumies ehtii auton edestä pois.
Saatetaan nähdä hieman erilailla toimivia varikkotiimejäkin alussa. Mielenkiintoista.

Mutta joo, auton keula osuu ekana tunkkiin ja nousee ekana. Eturenkaat on kevyemmät ja siten nopeammat vaihtaa kuin takafillarit. Eli keulan pitäisi olla maassa ennen perää toki.
Silti en usko, että liikennevalojen ohjausta voidaan ottaa pulttipyssyistä. Takatunkkimiehen pitäs seurata myös valoja ja olla varma, että ei laske perää ennen keulaa...

Lentävä lähtö saattaisi muutenkin olla vetoakseleille ja muille aika kokemus, toki voihan niitä vahvistaa... Tai no ei kait sitä autoo ihan tiputeta maahan kuitenkaan...

Onkohan mahdollista siirtää lähtövaloja ohjaamoon? Sillon kuski vois seurata ensi sijaisesti etutunkkia ja sen jälkeen valoa ja menoks....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Varikkomiehiä taitaa tällä kaudella olla 6 kappaletta en tiedä tosin onko tämä säännöissä määrätty, mutta jos on pyyhkijämies, renkaanvaihtaja, poramies, yksi tai kaksi nosturimiestä ja tikkarimies niin siinä on kuusi miestä. Luultavasti kuitenkin miehiä on välillä 8-12 kappaletta auton kimpussa ja tankkausmiehet ovat kai lomailemassa tai sitten sammutusmiehenä ja hätäkatkaisin miehenä ja mahdollisina korjaustyyppeinä tilanteen niin vaatiessa... ja tuohon isompaan määrään sisältyy renkaanvaihtajan ja poramiestiimit per rengas.
Taitaa olla enemmän.
Renun harkkakuva:

3 per pyörä = 12
2 tunkkimiestä
2 ponttoonien tyhjentäjää (näille muuten tulee kans kiire nykysin)
1 tikkarimies

Tekee 17 jannua ja sit tuola punasella viivalla seisoo vielä joku, mutta se lienee normisti jossain muualla. Ja tokihan pilttuun ovella ollaan varmaan sammuttimien ja autonkäynnistimien kanssa passissa vielä, mutta ne ei oo varsinaista miehistöä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olitkin jo ehtiny tänne laittamaan Kullan puheet... Arvoin itse sille toisen topikin. :)
----samaa jauhoin siis toisaalla-----nyt tässä---- :D
Joo, näitä saa aina vähän arpoa minkä otsikon alle kommentoi.

Mutta enpä usko, että Ferrari on tänä kehityksen jäädyttämisaikana saanut oleellisesti parannettua eli pienennettyä kulutustaan. Voi olla ratkaiseva seikka.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kun uutisen varmaan luit niin vois tietty edes pari muutosta referoida tänne...

Esim.
Regulation 23.1 c) states: "Powered devices which assist in lifting any part of a car are forbidden in the pit lane during a race."
Tämä kohta koskeekin sitten vain Williamsiin, en muista nähneeni muiden tiimien käyttävän kuin vipuvarsi nostinta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tämä kohta koskeekin sitten vain Williamsiin, en muista nähneeni muiden tiimien käyttävän kuin vipuvarsi nostinta.
Mä muistasin, että hydraulitunkkeja tms. oli jollain muullakin tallilla kyllä viime kaudella. Ainakin kokeilussa. Mutta juu, nyt ne on kielletty.
 
Ylös