Sääntömuutokset 2010

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Taitaa olla enemmän.
Renun harkkakuva:
Ai ne ei sitten saanukaan vähentää varustusta, vaikkei akuuttia palovaaraa olekaan. Kyllä vaan olis tyylikkäämpää jos siellä vedettäis taas pikeepaidassa ja shortseissa (en nyt löytänyt sopivaa kuvaa, mut kaikki sellasen on varmasti nähny)

-edit-
Tossa olis heikkolaatuinen kuva:
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ai ne ei sitten saanukaan vähentää varustusta, vaikkei akuuttia palovaaraa olekaan. Kyllä vaan olis tyylikkäämpää jos siellä vedettäis taas pikeepaidassa ja shortseissa
Renulta ovat kertoneet, että haalareita on ohennettu kolmikerroksisista kaksikerroksisiin, mutta ei niistä kokonaan voi luopua kun aina sattuu ja tapahtuu. Kypärät on myös päässä jos sattuu kattuun tai jäämään auton alle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Harjoituksissa ja aika-ajoissa miehistöä voi ollakkin enemmän ja tuo esittämäni arvio oli enemmänkin edelliseltä kerralta eli vuosien 1984-1993 varikkomiesten määrä ja maksimissaan taisi olla tuolloinkin 15-18 miestä mukana sillä säännöissä ei taida olla mekaanikkojen rajoituksia. Kyllähän tuo on vähän sääli kun eivät saa olla t-paidassa ja shortseissa tuolla varikolla mutta juuri onnettomuusriskien vuoksi noin tehdään... mielenkiintoista on sekin, että jo vuonna 1987 meinasi ekan kerran tulla jo paksuhaalariset mekaanikot mukaan FISA:n ehdotuksesta, mutta ajatus tyrmättiin täysin tuolloin... tuo 3,5 sekuntia on kyllä huippunopea pysähdys, että taitaa niillä olla vähän enemmän sitä aikaa kuitenkin ja vaikka tekniikka on kehittyneempi kuin vuonna 93 niin inhimmilliset voimat voivat kuitenkin päätyä samoihin tai hitaampiin aikoihin... sittenhän sen näkee.

Vuonna 1988 oli noita turboja vielä ja lisäksi Ferrari luotti enemmän nopeampiin isompiin ahtimiin kun McLarenin ahdin oli pienempi ja polttoainetehokkaampi ja 150 litraa on tälläkin kaudella Ultrakevyt auto jos sillä meinaa ajaa kisan läpi sillä alkuvaiheessa sillä voi päästä 3-5 sekuntia nopeammin kuin 200 litran tankilla mutta lopussa bensansäästö voi aiheuttaa semmoista lönöilyä että ei pahemmasta väliä... nykyajan tekniikka voi kuitenkin auttaa tässä enemmän.:ahem:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hullua pakottaa varikkomiehet samaan haarniskaan kuin välitankkausten aikakaudella. Tosin eipä tuo yllätä.

Koskakohan varikkomuurin johdolta vaaditaan samaa?
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Ajat muuttuvat. Juuri katsoin vuoden 1986 finaalin, ja Walker sanoi Williamsin 7 sekunnin renkaanvaihtostopin olevan huippuluokkaa.
Muistaakseni Walker oli 80-luvulla hehkuttamassa, jos autossa oli neljä pyörää kiinni ja se pääsi takaisin radalle. :D
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
F1.comin jutussa Renault kertoo 3,5s stopin olevan "decent". Kyllähän se melkoinen etu on, jos joku saa 2s eroa stopilla, ja toiset pari sekuntia uusista renkaista ensimmäisillä kierroksilla.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Hullua pakottaa varikkomiehet samaan haarniskaan kuin välitankkausten aikakaudella. Tosin eipä tuo yllätä.

Koskakohan varikkomuurin johdolta vaaditaan samaa?
En pakottamisesta tiedä, mutta itse pitäisin haalaria ihan vapaaehtoisesti. Miellyttävämpää raahautua sen pulttipyssyn kans varikkosuoraa pitkin haalari kuin shortsit ja t-paita päällä.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
En pakottamisesta tiedä, mutta itse pitäisin haalaria ihan vapaaehtoisesti. Miellyttävämpää raahautua sen pulttipyssyn kans varikkosuoraa pitkin haalari kuin shortsit ja t-paita päällä.
Kuuma slicksi kuorii ihon myös kivasti.

Autoissa on nyt varmaankin samanlainen järjestelmä mitä MotoGP-pyörissä? Eli se laskee kokoajan paljonko bensaa tarvitaan maaliin pääsemiseksi eikä anna käyttää sitä liikaa / kierros.
 
Viimeksi muokattu:

de Cesaris

bastardo, ignorante
Liittynyt
18.12.2003
Viestit
146
Tuskin etutunkkimiehen nopeutta on määrätty säännöissä.
LOL. Kahvit näppiksellä.

Selkeä sääntömuutoksen paikka! Vähentää riskitekijöitä kisan aikana kun etutunkkimiehelle asetetaan minimiaika.

En ole koko keskustelua läpi kolunnut, joten miten nyt ne renkaanlämmittimet? Onko sallittuja gridillä vaiko ei?
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Hullua pakottaa varikkomiehet samaan haarniskaan kuin välitankkausten aikakaudella. Tosin eipä tuo yllätä.

Koskakohan varikkomuurin johdolta vaaditaan samaa?
Vaadittais nyt ne lisenssit edes ensin siellä :)

Tosin seuranneena sekä FIA:n että AKK:n linjaa noissa turvavarusteissa niin ihme olis jos ne sieltä vähenis yhtäkkiä. Ja sitäpaitsi tollanen kaks-/kolmekerroshaalari kun on aika hyvä eristämään lämpöä eli on yllättävän viilee ja mukava käyttää päällä
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En ole koko keskustelua läpi kolunnut, joten miten nyt ne renkaanlämmittimet? Onko sallittuja gridillä vaiko ei?
Kiellettyjä ovat...
Onkohan missään vielä vertailtu miten tämä vaikuttaa varikon jälkeisiin kierroksiin? Siis oikeasti, viime kaudellahan siitä puhuttiin, mutta nyt on renkaat muuttunu ja silleen.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Kiellettyjä ovat...
Onkohan missään vielä vertailtu miten tämä vaikuttaa varikon jälkeisiin kierroksiin? Siis oikeasti, viime kaudellahan siitä puhuttiin, mutta nyt on renkaat muuttunu ja silleen.
ootko aivan varma että nuo renkaanlämmittimet ovat kiellettyjä? itelle ainaki jäi sellanen kuva että asiaa pohdittiin hartaasti, mutta hylättiin, koska se olis ollu liian vaarallista
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
ootko aivan varma että nuo renkaanlämmittimet ovat kiellettyjä? itelle ainaki jäi sellanen kuva että asiaa pohdittiin hartaasti, mutta hylättiin, koska se olis ollu liian vaarallista
No en voi sanoo nyt mitään luotettavaa lähdettä, mutta niin oon nähnyt mainittavan kirjotuksissa... Asia olisi toki hyvä tarkistaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyllä ne renkaanlämmittimet on vielä sallittuja ainakin tälle kaudelle joten ensi kaudesta en sitten tiedä... näyttää Sauber ajavan raskaan tankin testejä ja se tietää hyvää kisaa varten.:) Renkaista voi sanoa, että takarenkaissa joillakin tiimeillä tuntuu pidon menetys olevan todellisuutta ja superpehmeä rengas eli ilmeisesti entisen D-seoksen jälkeläinen ei oikein tunnu kestävän.:frown:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Täksi vuodeksi tarkennettiin säännöissä, että lämmityslaite voi toimia ainoastaan renkaan ulkopuolelta.

Muistelette ehkä että "wheel covers" kiellettiin elikkäs nämä pölykapselit.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4639
Sijainti
Kokkola
LOL. Kahvit näppiksellä.

Selkeä sääntömuutoksen paikka! Vähentää riskitekijöitä kisan aikana kun etutunkkimiehelle asetetaan minimiaika.

En ole koko keskustelua läpi kolunnut, joten miten nyt ne renkaanlämmittimet? Onko sallittuja gridillä vaiko ei?
Heh, Ralf olisi varmaan tykännyt tuosta tunkkimiehen minimiajasta Span kisan alla joskus 2002 tienoilla. Oli aika huvittava tilanne kun muut lähti lämppärille, niin Ralfin auton keulassa vielä tunkki paikallaan :D

Saas nähdä miten käy sitten 107 prosentin säännön kanssa. Eiköhän se kuitenkin merkitsisi paluuta vanhaan aika-ajosysteemiin, vai oliko se nyt niin että tänä vuonna ajettiin jo samoilla bensamäärillä kaikki 3 aika-ajo-osiota? 107 prosentin sääntö ei välttämättä ole huono juttu, koska onhan osa noista tulokasautoista järkyttävän hitaita.

P.S 107 prosentista muistui mieleen se yksi Kyllösen juttu.. "Miksi juuri 107 prosenttia? Miksi se ei voi olla 100 prosenttia?"
 
Viimeksi muokattu:

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Heh, Ralf olisi varmaan tykännyt tuosta tunkkimiehen minimiajasta Span kisan alla joskus 2002 tienoilla. Oli aika huvittava tilanne kun muut lähti lämppärille, niin Ralfin auton keulassa vielä tunkki paikallaan :D

Saas nähdä miten käy sitten 107 prosentin säännön kanssa. Eiköhän se kuitenkin merkitsisi paluuta vanhaan aika-ajosysteemiin, vai oliko se nyt niin että tänä vuonna ajettiin jo samoilla bensamäärillä kaikki 3 aika-ajo-osiota? 107 prosentin sääntö ei välttämättä ole huono juttu, koska onhan osa noista tulokasautoista järkyttävän hitaita.

P.S 107 prosentista muistui mieleen se yksi Kyllösen juttu.. "Miksi juuri 107 prosenttia? Miksi se ei voi olla 100 prosenttia?"
En ymmärrä miksi koko sääntö pitäisi olla edes olemassa? Eivätkö nykyajan kuskit osaa ohittaa kierroksella ohitettavia vai mikä on? Mitä järkeä on Hispanian tulla kisaviikonlopuksi, kun on riski, että väh. toinen autoista karsiutuu. Mitä säästämistä siinä on, kun tuodaan rojut turhan päiten varikolle? Miten he pystyvät testaamaan autoansa mitenkään nopeammaksi jos eivät saa ajaa kisoja "testeinä"? Luottavuus ja nopeus on suurimmat ongelmat heillä ja etenkään luotettavuutta ei saa kuntoon ilman, että ajaa pitkiä pätkiä testejä.

Ja täytyy vain haukkua uudet säännöt ihan lyttyyn. Kuskit yrittävät vielä vähemmän radalla mitä ennen, kun säästävät bensaa ja renkaita. Hommassa ei ole mitään järkeä, joten paluu vanhaan tankkausvarikkokäynteihin ei olisi pahitteeksi.

Lisäksi pistelasku systeemi on ihan älytön. Nyt Alonso on saavuttanut lähes yhtämonta pistettä yhdessä kisassa mitä saavutti koko viimekauden aikana. Olisivat ennemmin muuttaneet voittajan pisteet 12 ja pitäneet loput samana niin olisi saatu voitolle arvoa toiseen sijaan nähden.
Eikä vanhalla pistetilastollakaan ole mitään merkitystä muutaman vuoden päästä, kun tilastot varmaan menee tyyliin 1Schumi 2Alonso 3Hamilton 4Massa jnejne...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Lisäksi pistelasku systeemi on ihan älytön. Nyt Alonso on saavuttanut lähes yhtämonta pistettä yhdessä kisassa mitä saavutti koko viimekauden aikana. Olisivat ennemmin muuttaneet voittajan pisteet 12 ja pitäneet loput samana niin olisi saatu voitolle arvoa toiseen sijaan nähden.
Eikä vanhalla pistetilastollakaan ole mitään merkitystä muutaman vuoden päästä, kun tilastot varmaan menee tyyliin 1Schumi 2Alonso 3Hamilton 4Massa jnejne...
Pistelaskusysteemin muutos oli kyllä outo päätös. Voiton arvon nosto on hyvä juttu, mutta toisaalta siksihän edellinen systeemi kehitettiin jotta voiton merkitystä pienennettäisiin (Schumin dominoidessa).

Tupladiffujen salliminen tällekin kaudelle oli emämunaus. Samaten tuo testien rajoittaminen kauden aikana ja renkaiden määrän rajoittaminen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Lisäksi pistelasku systeemi on ihan älytön. Nyt Alonso on saavuttanut lähes yhtämonta pistettä yhdessä kisassa mitä saavutti koko viimekauden aikana. Olisivat ennemmin muuttaneet voittajan pisteet 12 ja pitäneet loput samana niin olisi saatu voitolle arvoa toiseen sijaan nähden.
Eikä vanhalla pistetilastollakaan ole mitään merkitystä muutaman vuoden päästä, kun tilastot varmaan menee tyyliin 1Schumi 2Alonso 3Hamilton 4Massa jnejne...
Tosiaan olisi pienemmälläkin kohkaamisella saatu todellinen muutos aikaan pistelaskussa. Ehkä ajattelivat, että kukaan ei huomaa mitään jos ei tarpeeksi muuteta pistemääriä. :doubtful:
Pistelaskusysteemin muutos oli kyllä outo päätös. Voiton arvon nosto on hyvä juttu, mutta toisaalta siksihän edellinen systeemi kehitettiin jotta voiton merkitystä pienennettäisiin (Schumin dominoidessa).
Eikös noi uudet pisteet mene vielä niin, että itse asiassa kärkisijojen suhteelliset pistemäärät eivät muuttuneet miksikään. Eli kovasti on mietitty, että mites muutettaisiin pistesysteemiä ja päädytty käyttämään samaa kerrointa kärkisijoista saataviin pisteisiin ja lisätty pisteitä antavia sijoituksia.
 
Ylös