suonette copypastan:
Mercedes yhä kärjessä moottoririntamalla
Turun Sanomat 9.3 2010 22:06:07
Formula 1 -autoilun tankkauskielto Grand Prix -kisoissa asettaa moottoreille uuden vaatimustason. Tietysti aina on ollut parempi, mitä pienemmällä polttoaineen kulutuksella on saavutettu paras teho, mutta nyt sillä ratkaistaan GP-täysosumat.
Tietysti tehokkuudessa täytyy ottaa huomioon myös bensakilojen vaikutus renkaiden kulumiseen. Ensimmäiset kisat menevätkin tähän ihanteellisen kompromissin hakemiseen.
Perjantain harjoitukset Bahrainissa merkitsevät runsasta ajamista kaikille. Erilaisia simulaatioita erilaisilla bensamäärillä ja erilaisilla renkailla täytyy tehdä todella paljon. Jokaisella kuskilla on perjantaina käytössä kolme uutta rengassarjaa.
Kaikki on kuitenkin arvailua, sillä vasta olosuhteet ja ratakunto sunnuntain iltapäivällä ratkaisevat kaiken.
Toro Rosson kokenut tekninen johtaja Giorgio Ascanelli arvioi, että jo kolmen prosentin kulutusero näkyy välittömästi kilpatuloksissa.
Kun vähemmän kuluttavalla moottorilla voi tankata 5-6 kiloa vähemmän bensiiniä kilpailun alkuun, painoetu vaikuttaa lähes koko kisamatkan. 60 kierroksen kisassa eduksi on arvioitu ainakin 4,5 sekuntia.
– Kolmen prosentin kulutusero 150 kilon painoissa voi ratkaista kaiken.
– Karkein esimerkki on vuodelta 1988, jolloin McLaren-Hondalla oli kymmenen prosentin kulutusetu Ferrariin verrattuna. He voittivat 15 kertaa 16 kisassa ja Gerhard Berger sai Ferrarilla ainoan ykköstilansa, kun Jean-Louis Schlesser parkkeerasi kisassa autonsa Ayrton Sennan eteen, Ascanelli muistelee.
Tuolloin Ferrari kulutti niin paljon, ettei tankki olisi riittänyt ruutulipulle asti Adelaiden radalla.
Kovalainen uskoo
Cosworthin tehoon
Talvitestien perusteella Renault ja Mercedes ovat säilyttäneet ainakin jonkin verran viime kaudella hankkimansa edun Ferrariin. Cosworth palaa kolmen välivuoden jälkeen moottorimarkkinoille neljän tallin kanssa. Ainakin Williamsilla on ollut sen kanssa tiettyjä pulmia.
Heikki Kovalainen ajoi viime vuodet Mercedeksellä. Nyt Lotuksella on autossaan Cosworth.
– Se tuntuu olevan ihan ok. Fiilis Mersuun verrattuna on, ettei se ole ihan yhtä tehokas – varsinkaan yläkierroksilla. Uskon sen kuitenkin olevan ihan kilpailukykyinen. Ei se ainakaan moottorista jää kiinni, Kovalainen totesi talvitestien jälkeen.
Mercedeksellä on kolme tallia, kun oman nimikkotiiminsä lisäksi se varustaa yhä myös McLarenin ja Force Indian. Red Bullkin olisi hinkunut mukaan, mutta ei päässyt, eikä varmasti enää pääsekään, kun Mercedes GP kilpailee omillaan.
Viimeiset tipat
Mersun pulmana
Varikkotietojen mukaan Mercedeksen moottoria käyttävillä ilmeni pientä ongelmaa talouspuolella, kun syystä tai toisesta bensapumpulla on ollut vaikeuksia saada joka tippa tankista ulos.
Syytä on syynätty tarkkaan, sillä tässä tasaisessa kilpatilanteessa ei missään nimessä haluta tankata viittä kiloa ylimääräistä ihan vaan varmuuden vuoksi.
Täydet tankit puhuttavat myös turvallisuusmielessä. Useampikin kuljettaja tietää istuvansa aikamoisessa ruutitynnyrissä, jos onnettomuus sattuu kisan alussa, kun polttoainetta on 150 kiloa.
Giorgio Ascanelli kuitenkin rauhoittelee epäilijöitä.
– Ensimmäinen asia jokaiselle tiimille on varmistaa autojen turvallisuus. Kestävyys on taattu. Tietysti jos joku haluaa spekuloida bensiinimäärillä, jo 80 kilolla voisi polttaa puoli varikkoa – ja 160 kilolla koko varikon. Kuljettajalle se on sama, sillä hän palaisi joka tapauksessa, Ascanelli totesi sarkastisesti Auto Sprint -lehdessä.
Kauhukuvat Jos Verstappenin Benettonin liekkimerestä vuoden 1994 Saksan GP:ssä Ascanelli kuittaa, että silloin bensiiniä pääsi karkuun vain juomalasillisen verran.
Turun Sanomat, Manama
HEIKKI KULTA