Sääntömuutokset 2010

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eikös noi uudet pisteet mene vielä niin, että itse asiassa kärkisijojen suhteelliset pistemäärät eivät muuttuneet miksikään. Eli kovasti on mietitty, että mites muutettaisiin pistesysteemiä ja päädytty käyttämään samaa kerrointa kärkisijoista saataviin pisteisiin ja lisätty pisteitä antavia sijoituksia.
25 ja 18 suhteellinen ero on suurempi kuin 10 ja 8 välillä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikä vanhalla pistetilastollakaan ole mitään merkitystä muutaman vuoden päästä, kun tilastot varmaan menee tyyliin 1Schumi 2Alonso 3Hamilton 4Massa jnejne...
Jos tarkoitat uran aikana kerättyjä MM-pisteitä, niin ei sillä ennenkään ole ollut mitään muuta merkitystä kuin se, että se kertoo kerättyjen pisteiden määrän (obviously). Mikään paremmuusvertailu tai edes menestyneisyysvertailu se ei ole koskaan ollutkaan, koska pistesysteemit ja kisojen määrät on aina vaihdelleet.

-Edit- Esim viime kaudella oli jaossa yli 100 pistettä enemmän kuin kolmena ensimmäisenä kautena yhteensä.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Jep, vastaisuudessa kiinnostaa (minua ainakin) vain esim. MM-pistetaulukkosijat, voitot tai podiumsijat... Ne pysyvät hyvin vertailukelpoisina eri ajoilta :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pisteuudistuksessa on paljon hyvääkin. Ei 150 % korotus edellisiin voittopisteisiin toki mustakaan, ainakaan vielä, tunnu järkevältä, mutta varmaan siihenkin tottuu. Pääasia, että voittoa arvostetaan enemmän.

Muuten uudet säännöt oli kyllä ekassa kisassa ainakin syvältä. Säästetään bensaa ja renkaita eli mitään ei tapahdu. Ei hyvä kyllä.
Itse odotin, että ajavat täysillä ja renkaat rakoille nopeesti, jollon stoppeja olis ollut enemmän. Nyt ei edes stoppien ajankohdissa ollut juuri eroja...

Mietinkin eilen, että miksei tankkaukset voisi olla edelleen mukana? Q3 silti tyhjillä tankeilla ja sitten saa valita taktiikkansa vapaasti.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Pistesysteemi on siinä mielessä parempi että nyt saa 10 niitä pisteitä. Tekee keskikastin talleille hyvää, kun saavat jotain palkkiota työlleen.

Rengassääntö on paska. Samanlaiset taktiikat jokaisella. Pakollinen stoppi pois ja vielä pehmeämpää rengasta tilalle. Ehdotettua kahta pakollista stoppia en ymmärrä lainkaan. Keinotekoista.

107% perään on mun mielestä turha huudella kun talleja ei tuon enempää ole. Hispaania kun saa autonsa jonkin sortin säätöihin niin menevät heittämällä tuonkin rajan alle. Lotus ja Virgin sen jo alittivat. Bahrainissa 107% aika oli suurin piirtein 2.01,7 jos se koko session nopeimmasta ajasta lasketaan.

Ja eikös Hispanian ollut pakko ajaa Bahrainissa jottei tulisi sanktioita. Lisäksi kun testaamista ei ole, niin kisaviikonloput ovat ainoa paikka saada auto kuntoon. Ne muutamat kierrokset mitä autot radalla pyörivät, tuottivat varmasti korvaamatonta dataa auton käyttäytymisestä ja moottorin, vaihteiston yms. järjestelmien toiminnasta. Kun saavat nuo perusjutut säätöjen ohella kuntoon, niin uskoisin että hätyyttelevät muita uusia talleja.

En heitä vielä kirvestä kaivoon, mutta toivottavaa olisi että itse kisaan saataisiin vähän enemmän säpinää ja ettei kaikki ajaisi juuri sillä samalla taktiikalla toistensa perässä. Olisko hyvä idea, jos palattaisiin vanhaan rengassääntöön jossa ennen aika-ajoja pitää päättää rengastyyppi jolla sitten tulee toimeen sekä lauantaina että sunnuntaina? Toiset ajelis pehmeillä, toiset kovilla.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Sanon tämän liiankin usein, mutta tämä on ainoa seuraamani sarja, jossa vapaat harjoitukset ovat kiinnostavampia kuin kisa (ellei sada).

Positiivista että tallit ja muut ovat huomanneet vihdoin massakritiikin, mutta se nyt on aivan se ja sama ajetaanko täysillä tankeilla vai ei, tehdäänkö Tilken asfalttidromeihin muutoksia tai saako Bridgestone hiottua rengasseokset taas erilaisiksi, sillä autot ovat mitä ovat. Toisen auton taakse päästessä auto kärsii ja renkaat sulavat, mutta samalla pitää säästellä moottoria seuraavaan kisaan. Eli sitten siis jäädään turvallisen välimatkan päähän köröttelemään ja odottamaan toisen virhettä, jota ei koskaan tule.

Ei se ole endurancea, vaan säälittävää.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Toisen auton taakse päästessä auto kärsii ja renkaat sulavat, mutta samalla pitää säästellä moottoria seuraavaan kisaan. Eli sitten siis jäädään turvallisen välimatkan päähän köröttelemään ja odottamaan toisen virhettä, jota ei koskaan tule.

Tässä minunkin mielestäni ne pääongelmat ovat ja olivat jo viime kaudella.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Tottakai niitä sääntöjä vaihdetaan kesken kauden ja sitten ajellaan jättikokoisilla tankeilla puoliksi täynnä polttoainetta.

Tai sitten ensi kaudeksi jälleen jälleen sallitaan polttoaineen tankkaus.
On tämä älyvapaata menoa kun vuoronperään kielletään renkaiden vaihto ja sitten tankkaus ja autoista tehdään niin saatana rumia. Helvettiin nuo Tilken radat, autoista kaikki turhat aerodynaamiset säätimet etu ja takasiipeä lukuunottamatta pois. Siipiin tarkat määritteet montako profiilia saa olla jne. Kaikki peilien ja rungossa kiinniolevien siipien olemassa olo banniin. Koko helvetin diffuusorien kanssa pelleily stoppiin ja kaikille samantapainen ilman monikerroskyhäelmiä. Turha elektroniikka pois ja materiaaleissa kikkailut myös banniin niin saadaan kustannukset kuriin ja voidaan keskittyä ajamaan niin perkeleesti ilman että tarvii pelätä miljoonien eurojen hävikkiä. Kyllä niitä innovaatioita voi keksiä muillakin ratkaisuilla kun joillakin helvetin siivillä ja jalalla säädettävillä siipikulmilla. Saatanan tylsä laji ollut jo viimeset 3v ja sekös vituttaa.

:jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Saatanan tylsä laji ollut jo viimeset 3v ja sekös vituttaa.

:jaska:
Tarkoitat kai että viimeiset 15 vuotta? Ohittaminen on 90-luvun puolivälin jälkeen muuttunut harvojen herkuksi ja sitä se tulee myös olemaan.

Tätä on tuskin valtaosan F1:n kanssa tekemisissä olevien helppo myöntää, mutta jospa otettaisiin se lusikka kauniiseen käteen ja ihmeteltäisiin hetki sitä, millä amerikkalaiset saa formulansa ohittelemaan toisiaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkoitat kai että viimeiset 15 vuotta? Ohittaminen on 90-luvun puolivälin jälkeen muuttunut harvojen herkuksi ja sitä se tulee myös olemaan.

Tätä on tuskin valtaosan F1:n kanssa tekemisissä olevien helppo myöntää, mutta jospa otettaisiin se lusikka kauniiseen käteen ja ihmeteltäisiin hetki sitä, millä amerikkalaiset saa formulansa ohittelemaan toisiaan.
Kieltämällä innovoinnin (yksityyppiluokka) ja keräämällä osallistujat määräajoin kasaan full course yellow:lla.

Ei ne tosin sielläkään enää aina niin paljon ohittele. Edes ovaalilla.
Indy Car Series Suffering From BRS - ‘Boring Racing Syndrome
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tätä on tuskin valtaosan F1:n kanssa tekemisissä olevien helppo myöntää, mutta jospa otettaisiin se lusikka kauniiseen käteen ja ihmeteltäisiin hetki sitä, millä amerikkalaiset saa formulansa ohittelemaan toisiaan.
Poistetaan urheilullisuus ja tehdään koko hommasta pelkkää sirkus-showta. Ei kai siihen muuta vaadita.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Jos nyt sattuisi käymään niin että joku ottaisi silmän käteen ja miettisi tuota autojen perää eli kieltäisi nämä monimutkaiset difut. Mikä olisi optimaalinen persaus ohituksia ajatellen? Suora levy vai mahdollisimman vähän pyörteitä aiheuttava kiila? Näin maalikkona voisi ajatella että suora levy lisäisi imua mutta estäisi edelleen takimmaista ajamasta kovinkaan lähellä. Kiila taas ehkä vähentäisi osittain imua mutta sallisi "puhtaamman" ilman takimmaiselle?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Vanhan kunnon Häkkis ajan säännöt takaisin. Kaikki tällaiset välitankkauskiellot ja "pakko käyttää kutakin rengassettiä" säännöt helvettiin... Nyt niitä autoja joutuu ajamaan kuin kipeetä pillua kun pitää koko ajan olla varovainen renkaiden suhteen ja kun vielä hirveä tankki takapäässä. Kuskit eivät uskalla repiä autosta kaikkia irti... :nope:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jos nyt sattuisi käymään niin että joku ottaisi silmän käteen ja miettisi tuota autojen perää eli kieltäisi nämä monimutkaiset difut. Mikä olisi optimaalinen persaus ohituksia ajatellen? Suora levy vai mahdollisimman vähän pyörteitä aiheuttava kiila? Näin maalikkona voisi ajatella että suora levy lisäisi imua mutta estäisi edelleen takimmaista ajamasta kovinkaan lähellä. Kiila taas ehkä vähentäisi osittain imua mutta sallisi "puhtaamman" ilman takimmaiselle?
Tuotakin voi lähetyä kahdesta suunnasta. Eli aiheuttaako nykyautot enemmän turbulenssiä tai muuta senssiä enemmän kuin joskus muinoin tai jossain muissa luokissa, vai onko se F1:n aerodynamiikka nykyään niin hienoa ja samalla herkkää että menee ihan sekaisin kun yrittää ajaa lähellä edessä menevää? Se on sääli että sekunnin/kierros nopeammat kuskit joutuvat köröttelemään hitaampien perässä ilman yhtäkään ohitusyritystä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Vanhan kunnon Häkkis ajan säännöt takaisin. Kaikki tällaiset välitankkauskiellot ja "pakko käyttää kutakin rengassettiä" säännöt helvettiin... Nyt niitä autoja joutuu ajamaan kuin kipeetä pillua kun pitää koko ajan olla varovainen renkaiden suhteen ja kun vielä hirveä tankki takapäässä. Kuskit eivät uskalla repiä autosta kaikkia irti... :nope:
Enpä olis niin varma että paluu vanhaan muuttaisi yhtään mitään. Silloin kaikki ajaisivat täysillä, eikä ohittaminen olis yhtään sen helpompaa. Nyt kaikki säästelee, tai sitten jollain saattaa niksahtaa ja yrittää väkisin renkaansa tuhoten ohitusta. Tuollaista hurjaa repimistä ei nähty keneltäkään muulta kuin Alonsolta vähän ennen Vettelin ongelmia. Kierrosajatkin näyttää että aika harva siellä ajeli lopulta "sata lasissa". Jos aika-ajoissa mentiin alle 1.54:n, niin kisassa ei moni ajanut edes alle 2.00:n. En todellakaan usko että autot todellisuudessa olisivat niin paljon hitaampia. Vettelkin puristi ontuvalla autollaan lopussa samaa vauhtia Mersujen kanssa, ja Heikkikin jäi tästä kyydistä vain 2-3 sekuntia per kierros.

edit: katsotaan nyt vielä muutama kisa ennen kuin aletaan tuomitsemaan
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos nyt sattuisi käymään niin että joku ottaisi silmän käteen ja miettisi tuota autojen perää eli kieltäisi nämä monimutkaiset difut. Mikä olisi optimaalinen persaus ohituksia ajatellen? Suora levy vai mahdollisimman vähän pyörteitä aiheuttava kiila? Näin maalikkona voisi ajatella että suora levy lisäisi imua mutta estäisi edelleen takimmaista ajamasta kovinkaan lähellä. Kiila taas ehkä vähentäisi osittain imua mutta sallisi "puhtaamman" ilman takimmaiselle?
Suuri yleisökin ymmärsi, että diffuusoreille olisi pitänyt tehdä jotain jo tälle kaudelle, mutta ei. Aina ei pysty käsittämään, miten näihin ratkaisuihin päädytään. Kaikkihan se arvasivat, että nyt kun tupladiffuusorit sallittiin tällekin kaudelle, niin kaikki rakentavat niistä kahta kauheampia sylkijöitä. Kuten Bahrainissa nähtiin, niin täytyy olla todella paljon edellä ajavaa nopeampi, jos meinaa sekuntia lähemmäs päästä, saatika ohi.

Tästä saattaa tulla sellainen formulakausi, jota tuskin tulen lämmöllä jälkikäteen muistelemaan. Eiköhän tifosojen märkä päiväunikin kaiken kukkuraksi toteudu ja Santanderin miljoonanukke kruunataan mestariksi kauden päätteeksi.

Kuten joku sanoikin, niin nyt autot ovat helvetin rumia, mutta ohittaminen entistäkin vaikeampaa. Tähän päälle se, että kisojen viihdearvo on sääntömuutosten myötä entistäkin olemattomampi, niin eihän tästä ole kuin yksi suunta, eihän?

Melkeinpä toivon, että Melbournen kisa olisi täydellinen pannukakku. Eiköhän jossain jo sen jälkeen survottaisi sen verran isoa paniikkinappulaa, että jotain alkaisi tapahtua.

Uskooko joku, että kaksi pakollista stoppia muuttaisi tilannetta jotenkin merkittävästi?

EDIT:
Sen verran täytyy vielä spekuloida, että mitä jos Vettelin autoon ei olisikaan iskenyt ongelmaa? Alonso oli kovin vakuuttuneen oloinen siitä, että vauhti olisi riittänyt voitosta haastamiseen. Ilman Vettelin ongelmia voitosta olisi mahdollisesti väännetty ihan tosissaan, eikä kukaan olisi nyt haukkumassa kisaa latteaksi pannukakuksi. Vai olisiko? Pienestä tuntuu olevan välillä kiinni nämä, miten viihteelliseksi kisa lopulta muodostuu. Ehkä siihen ei olekaan mitään taikareseptiä, vaan joka kisa on aina enemmän tai vähemmän monen sattuman summaa. Ei sillä, ettenkö kuitankin pitäisi nykysääntöjä huonoina.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös