Webber - Australian nopein kenguru

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Motorsport.com uutisoi, että auton sisäkamerakuvan perusteella Webber on kuin onkin käpälöinyt ähväputkeaan hetkeä ennen kuin törmäsi Kovalaiseen.

"In-car footage of the moments before the Australian struck the rear of Heikki Kovalainen's Lotus show him activating the downforce-stalling device.

Unlike McLaren's pioneering system which is triggered by the drivers' knee, the Red Bull F-duct - debuted in qualifying and the race in Valencia - works by Webber and Sebastian Vettel blocking a hole with the four fingers of their left hand.

The footage showed Webber's four fingers off the steering wheel on the straight, with his thumb still loosely in the steering wheel hole.

Immediately before he struck the Lotus, Webber put his left fingers back on the wheel in a failed attempt to dodge Kovalainen."


Kolari johtui varmaankin monista erilaisista tekijöistä, kuten Lotuksen Red Bullia pidemmästä jarrutusmatkasta ja Webberin epäröinnistä antaako Kovalainen hänelle tietä suosiolla vaiko ei. Webberin tottumattomuus tähän uuteen F-Duct-vempaimeen saattoi hyvinkin olla yksi lisätekijä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Noin yleisemmin puhuen, käsikäyttöinen F-Duct saattaa kyllä vielä osoittautua onnettomuusherkäksi vempaimeksi erityisesti suorilla ohiteltaessa. GPUpdaten artikkelissa Force Indian Paul di Resta kertoo ähväputken käyttökokemuksistaan: "From a driving point of view I’m not so sure it’s the best thing because you kind of take your hand off the steering wheel, it puts your concentration somewhere else for a moment on the straights but, you know, you need it to be fast."
Vihdoinkin joku kuljettaja sanoo asiat niin kuin ne oikeasti ovat F-putken suhteen. Tuon kaltaisia innovaatioita sarja ei kaipaa.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Vaarallinen kapistushan tuo on, ajele siinä sitten 300km/h ohjaillen yhdellä kädellä ja samalla keskittyä vielä tuon torven tukkimiseen.
Ei se turvallisuutta ainakaan paranna.

Kohta samassa asennossa kuin pelaisi Twisteriä.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tämä Aussien nopein guru alkaa olemaan hieman huvittava juttuineen. Toki miestä varmasti harmittaa ku omat välit ei olekkaan enää niin hyvät tallikamun kans ku ennen mut miksi yrittää väkisin vääntää McLaren kuskien välien muuttuvan?

Ne toki muuttuvat jos tulee samanlainen tilanne Buttonin ja Lewisin välille mitä RB kuskien välille kävi mut kisaaminen näyttää olevan huomattavasti reilumpaa Macci kuskien välillä ja osaavampaa mitä RB kuskien välillä. Joten välttämättä sellaista tilannetta ei edes tule.

Osittain tilanteessa on myös se ero, et Mac kuskeilla on molemmilla jo mestaruus hallussa. Buttonilla ei enää ole mitään hävittävää, kun taas Mark on pakkoraon edessä ja se näkyy otteissa. Lewis ja Seb taas ovat niitä jotka tulevat jatkamaan vielä useita vuosia ja taistelemaan keskenään mestaruuksista ja voitoista.

Markia selkeästi myös harmittaa, että hän saa vanhan epäkelvon ja painavan entisen Sebin rungon käyttöönsä itse aiheuttamansa tuhon jäljiltä korjauskelvottomaksi käyneen edellisen autonsa tilalle.

Siihen päälle kun lisätään tallin ison päällikön jatkuvat Vettel kehut, viimeisimpänä jatkosopimus vitsailu, niin kyllähän se nyt pitää väkisin yrittää vääntää muidenkin välejä huonommiksi. Seuraavaksi käy luultavasti Ferrari kaksikon kimppuun. Ja sekin taitaa olla turhaa? Alonso on latino-rauhallisesti ykkönen ja Massa juo limua jatkosoppari taskussa.

Turha siinä on pyristellä. Mark kun hyväksyisi tilanteen ja ottaisi uransa lopusta kaiken irti, niin varmasti nauttisi RB:n antamasta voittaja-autosta vielä parikin vuotta Sebin kakkosena. Mut jos ottaa vaikeesti asiat vastaan, niin ei ole ihme jos palaa loppuun.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Webber: Ehkä tatuoinnit auttaisivat

Red Bullin suorapuheinen kuljettaja Mark Webber vihjailee, että hän saattaa vielä kauden aikana ottaa yhteen tallikaverinsa Sebastian Vettelin kanssa. Webber näpäytti talliaan voittamansa Silverstonen kisan jälkeen, mikä tulehdutti jälleen hetkellisesti australialaisen välit talliinsa ja tiimitoveriinsa.

Välit on saatu taas kuntoon, mutta Webberin mukaan hän saattaa ottaa vielä yhteen Vettelin kanssa.

- Emme ole Sebin kanssa parhaita kavereita, mutta se ei ole epätavallista, koska meillä molemmilla on sama tavoite. Jos me molemmat ajamme kärkisijoista jatkossakin, niin kuka tietää, jos välimme kiristyvät jälleen, Webber totesi Daily Mail -lehdelle.

Vettelistä on tullut keulakuva energiajuomayhtiön tukemalla Red Bullilla, mutta Webber on keksinyt konstin kohentaa imagoaan.

- En ole enää parikymppinen. Sebastianilla ei ole kuitenkaan tatuointeja tai korvakoruja. Ehkä siitä olisi apua, jos ottaisin tatuoinnnin tai korvakorun, Webber vitsaili.

Lähde: Plaza.fi
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
http://www.ts.fi/f1/uutiset/147348.html

Aika isoille varpaille Webber on tallonut. Ei tuossa valossa ihme, että saattaakin vapautua tehtävistään ennenaikaisesti.

Etusiiven suhteen - kun niitä oli vain yksi jäljellä. Webber halusi sen itselleen. Ei siksi, että olisi sillä nopeampi tai, että se olisi auttanut häntä, vaan siksi, että Vettel piti siiven vaikutuksesta autonsa käytökseen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.ts.fi/f1/uutiset/147348.html

Aika isoille varpaille Webber on tallonut. Ei tuossa valossa ihme, että saattaakin vapautua tehtävistään ennenaikaisesti.

Etusiiven suhteen - kun niitä oli vain yksi jäljellä. Webber halusi sen itselleen. Ei siksi, että olisi sillä nopeampi tai, että se olisi auttanut häntä, vaan siksi, että Vettel piti siiven vaikutuksesta autonsa käytökseen.
Jotenkin haiskahtaa Briatoren opit Webberin käytöksessä. Mitäs muita kuskeja Briatore onkaan opettanut? Ai niin...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Rasittava ja ärsyttävä tyyppi ollut aina huumorinsa kera, vaikkakin aika ajoin erittäin nopea heppu. :yuck:

Tämä viimeisin kyllä kertoo jo todella paljon Webberistä ihmisenä, todella säälittävä tapaus, enkä ymmärrä miksi jotkut ovat kyseisen ruikuttajan puolella?

Vettelin tapa todeta, että hän pitää asioiden käsittelystä sisäpiirissä jo kasvatuksensa vuoksi järkevämpänä, kertookin jo näiden herrojen eroista. Nuori rämäpää, jolla on järkeä päässä. Toinen on lähinnä pelle, jonka hermo ei selkeästi meinaa kestää.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Vettelin tapa todeta, että hän pitää asioiden käsittelystä sisäpiirissä jo kasvatuksensa vuoksi järkevämpänä, kertookin jo näiden herrojen eroista. Nuori rämäpää, jolla on järkeä päässä. Toinen on lähinnä pelle, jonka hermo ei selkeästi meinaa kestää.
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Rasittava ja ärsyttävä tyyppi ollut aina huumorinsa kera, vaikkakin aika ajoin erittäin nopea heppu. :yuck:

Tämä viimeisin kyllä kertoo jo todella paljon Webberistä ihmisenä, todella säälittävä tapaus, enkä ymmärrä miksi jotkut ovat kyseisen ruikuttajan puolella?

Vettelin tapa todeta, että hän pitää asioiden käsittelystä sisäpiirissä jo kasvatuksensa vuoksi järkevämpänä, kertookin jo näiden herrojen eroista. Nuori rämäpää, jolla on järkeä päässä. Toinen on lähinnä pelle, jonka hermo ei selkeästi meinaa kestää.
Vettelin on helppo olla rauhassa kun nauttii Red Bullin täydestä tuesta, toisin kuin hänen tallikaverinsa. Ymmärtäähän toki ettei Vettel halua mainostella asemaansa tallissa. Tuntuu hiukan et toi Red Bullin kuskipolitiikka on jonkinasteiten tabu, kaikki tietää et Vettel nauttii suuremmasta tuesta mutta sitä ei haluta sanoa ääneen. No Webber otti asian puheeksi sarkastisesti voittaessaan kisan ja siitäkö myllerys alkoi.

Itse olen aina tykännyt Webberistä ja en kauheasti pidä Vettelistä, joten sillä saattaa olla tekemistä näkökulmien eroissa ;)
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Red Bullin insinöörillä paljastus tallin sisällissodasta

Torstai 22.7.2010 klo 08.33
Red Bullin palveluksissa pitkään ollut insinööri ihmettelee Mark Webberin käytöstä.



Jos Mark Webber ei pitänyt etusiivekkeestään, mistä hän sitten oikeasti suuttui?

Miehen mukaan Webber ei alunperinkään pitänyt uudenmallisesta etusiivekkeestä. Siiveke sovitettiin Britannian gp:ssä juuri Webberin autoon sopivaksi.

Gp:n harjoitusten jälkeen etusiiveke siirrettiin Sebastian Vettelin autoon. Siitä Webber ei pitänyt. Australialainen suuttui silmittömästi tallille ja haukkui tiimiä Vettelin suosimisesta.

Red Bullin pitkäaikainen insinööri ei voi Webberin käytöstä ymmärtää.

- Olin todella yllättynyt Markin tilityksestä. Kun hän käytti etusiivekettä, hän valitti, ettei se juurikaan ollut vanhaa siivekettä parempi.

- Kuitenkin kun tallilla oli vain yksi siiveke jäljellä, Mark oli epätoivoinen saadakseen sen. Hän ei kuitenkaan välittänyt koko asiasta, kun tallilla oli siivekkeitä vielä kaksi.

- Markista poiketen, Sebastian oli iloinen uudesta siivekkeestä alusta lähtien. Siksi uskomme, että tallin päätös oli perusteltu ja looginen.

LÄHDE: PLANET F1
IL

Eli näin kirjoittaa iltalehti. Ihme toimintaa Webberiltä jos tämä pitää paikkansa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin no vielä enemmän tuon Webberin toiminnan tekee ihmeelliseksi se, että jonkin lähteen mukaan Webberillä oli etua myös auton painon suhteen ja Webberillä oli myös käytössä jokin uudempi pohjaratkaisu.

Eli herralla oli jo etuja Sebiin nähden ja kun sai tietää, että Seb tykkäsi etusiivestä, minkä Mark katsoi itselleen olevan hyödytön, halusi senkin itselleen :yuck:

Enemmän vaan alkaa ärsyttämään koko heppu :mad: Toki hieman ärsyttää myös Horner, kun ei voinut hoitaa asioita toisin ja päästi tilanteen kärjistymään mutta kyllä olettaisi aikuisen ihmisen Markin kokemuksella olevan hieman järkevämpi. Aussi sarkasmi, plaah :rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onpa mahtava tuo IL:n lähteiden ilmoittaminen. Juttu on muka Planetf1:ltä, joka taas ilmoittaa lainaavansa Turun Sanomia. Kyse on siis tästä jutusta, jossa kerrotaan myös tuosta painojutusta ja pohjasta.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Webber vaatii: Moottoritehot tasattava

Red Bull -kuski Mark Webber kertoo tallinsa joutuvan viemään auton aerodynamiikan kehitystyön jatkuvasti äärirajoille, jotta tallin käyttämän Renault-moottorin alitehoisuus saadaan kompensoitua.

Red Bull -tallipomo Christian Horner on jo aiemmin peräänkuuluttanut F1-moottorien tehojen tasaamista. Nyt myös mestaruustaistelun pistekärki Webber yhtyy kuoroon.

- Olemme odottaneet moottorien tehojen tasaamista jo muutaman viime vuoden ajan. Tiedämme sen, että meillä ei ole käytössämme kaikkein tehokkainta moottoria. Jos ajetaan vähän suoria sisältävällä radalla, niin auto on silloin hyvä, koska olemme tehneet uskomattoman paljon töitä saadaksemme sen toimimaan kyseisissä olosuhteissa, kertoi Webber ESPNF1:lle.

Mercedes-Benzin ja Ferrarin katsotaan nauttivan tehoetua Renault'n moottoriin verrattuna. Ranskalaisvalmistaja pyysi talvella kattojärjestö FIA:a puuttuvan asiaan, mutta tallit eivät ole päässeet yksimielisyyteen tehojen tasaamisesta.

Kilpailijat ovat asettaneet Red Bullin auton sääntöjenmukaisuuden tällä kaudella jo useaan kertaan kyseenalaiseksi. Tuorein tapaus koski Red Bullin käyttämää etusiipeä, jonka McLaren-talli väitti taipuvan ajon aikana liikaa. Auto on kuitenkin läpäissyt aina FIA:n suorittamat tarkastukset.

- Muut tallit haluavat joskus kaiken mahdollisen, mutta me haluamme vain tasa-arvoa moottorien suhteen. Sen jälkeen kyse olisi reilusta pelistä. Haluamme saman määrän hevosvoimia kuin muillakin talleilla, vaati Webber.

- Kaverimme ovat raataneet itsensä lähes hengiltä suunnitellessaan sääntöjen hengen mukaisen auton. Jokainen FIA:n tarkastus on mennyt läpi. Heti kun muut näkevät kierrosajoissa jotain epämiellyttävää, niin heille tulee tarve ryhtyä puolustamaan omia asemiaan. Olemme täysin tyytyväisiä autoomme ja nukumme yömme levollisin mielin, jatkoi Webber.
(MTV3)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Assiaa tässä tilanteessa kun ne kerran oli tarkoituskin tasapäistää. En silti tykkää, moottorinvalmistajillekin näkisin paljon mieluummin vapaamman kilpailun.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Sais kyllä tasata nuo tehot moottoreista. RB ois ollu halukas ottamaan ilmeisesti mersun koneet, mutta eihäse herroille käy. Tuskin Ferrarikaa mielellää koneitaan antais RB:lle. Eli ainut vaihtoehto on, että tehot tasataan jotta on reilu meininki ja RB:n ei tarvitse olla alakynnessä.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Samaa mieltä asiasta. Jos moottorikehitys kerta on jäädytetty miksi toisten pitäisi sitten "alitehoisilla" taistella sielä ? Mielummin tietysti vapaata olisi kehitys mutta jos ei kerta ole mahdollista herrojen mielestä se ni annettas nyt edes heikoimpien kaivaa lisää niitä hevosia niihin että olisi kaikilla yhtä tehokkaat myllyt.

edit: Tai sit mersujen ja muitten olisi pakko myydä omia koneitaan myös näille yksityistalleille. Eihän se mersu vaan uskolla omaansa myydä red bullille ku karkaisivat entisestään :)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Tuo "luotettavuuteen" annetut kehitysluvat ovat liian helposti saatavissa ajatellen sitä, että pidettäisiin tiukka linja kehityksessä. Niitä kuitenkin taitaa saada, vaikka mitään ongelmia ei ole ollut.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Red Bull voisi tehdä itse moottorinsa? Seuraavaksi listalla onkin sitten aerodynamiikan vakiointi, kun kaikilla on saman tehoiset moottorit niin ei se ole sopivaa, jos toisella on tehokaampi aerodynamikka jne...

Ei moottori kehitys halpaa ole, mutta ei ole tuulitunneli puuhastelukaan..

Tuntuu että moni haluaisi vaihtaa F1:sen GP1, GP2 ja GP3 sarjaan..
 
Ylös